Aihe: Epiphone Zephyr blues de luxe
1
mikasoi
20.06.2005 00:52:04
Kokemuksia, tietoa tai vastaavaa kaivattas tuollaisesta pelistä.

Tuli kauhea himo tuohon kitaraan, mutta onko järkeä maksaa puolet enemmän Epistä, kun noista Iban artcorelaisista..

Millaset on lie nuo vakio mikit, hyvät vai melkohyvät?

Onko noita kellään?

Kiitti ja moi!
Go Billy Go and drink some jarruneste.
LamaAjanElvis
20.06.2005 06:08:00
itsekkin olen kyseistä pönttöä miettinyt, miten pelittää.

hintakin tainnut pudota tänä vuonna.
McNulty
20.06.2005 13:44:44 (muokattu 20.06.2005 13:48:10)
Kokemuksia, tietoa tai vastaavaa kaivattas tuollaisesta pelistä.

On kokemusta, itsekin sitä aikanaan ihailin.
Tuossa ei oikeastaan enää soi tuo kansi lainkaan, se kun on ahdettu täyteen elektroniikkaa. Painavahko ja kömpelö mielestäni. Omat fiilikset olivat ne, että kyseinen Zephyr soi kauhean huonosti ja muutenkin vähän ormi tuossa sylissä. No thanks, siis!

Tuli kauhea himo tuohon kitaraan, mutta onko järkeä maksaa puolet enemmän Epistä, kun noista Iban artcorelaisista..

Eipä oikeastaan... Mielestäni Ibanezin Artcore-sarjan 75-105 mallit ovat todella loistavia. AF75:sta soittelin viime viikolla viimeksi ja sanoinkin ettei Kiinan-pojan hollowbody paljoa häpeä "parempia" ja kalliimpia esikuviaan. AF85 on tuosta sitten vielä parempi versio, ns. Luxus :)

Itse olen kanssa GASittanut tuollaista hollowbody/archtop luuttua jo jonkin aikaa ja yhteen väliin ajattelin ostaa pari tuollaista yhden Epiphonen hinnalla :) (lähestulkoon)

- Ibanez AS83 (335-tyyppinen, aivan helkkarin hieno, hyvin soiva ja laadukkaasti viimeistelty... unohtu Tokain 335-kopsut saman tien.)

thomann-hinta: 439e

http://www.ibanez.co.jp/world/products/eg/page/AS83_VLS_a_e_u.html

- Ibanez AF105F (pelkästään kaulamikki, sekin kelluva... kunnon jazz-koppa. Oikeasti en huomannut 3000-4000e kalliimman Pat Metheny sigin kanssa suurtakaan eroa :) Helkkarin laadukas ja tuohan kuuluukin Artcore-custom sarjaan. Hinta laukun kanssa jossain 800e hujakoilla...)

thomann-hinta: 699e

http://www.ibanez.co.jp/world/products/eg/page/AF105F_NT_a_e_u.html

Millaset on lie nuo vakio mikit, hyvät vai melkohyvät?

Epissä mielestäni tunkkaiset ja suttuiset, Ibassa hieman paremmat... sanoisko että "melkohyvät".

Onko noita kellään?

Kiitti ja moi!

Kohta on... Ole hyvä ja terve!
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
McNulty
21.06.2005 11:51:32 (muokattu 21.06.2005 11:52:04)
Jaa.. mitkäs kielet siinä Zephyrissä oli jos se kerran niin vaimea oli? Nuo onttokoppaset ei mun mielestä oikeen soi enää ees 10 kielillä, et se 0.11 olis minimi ohueen päähän.

11-52 oli muistaakseni... Tattaariot.

Jotenkin epäilyttää, että se sointi sammuis noilla kamoilla/noista kamoista johtuen, kun onhan se Gibsonin switchmasterikin aikamoinen härveli ja soi.

http://www.vintage-guitars.se/1998_ … bson_ES-5_Switchmaster_91978010.jpg

Vai olisko se nyt ollut sitten huono versio aiheesta.

Jaa'a... tiedä sitten mutta ei se kyllä sen rahan arvoinen ollut. Kenties tuo Gibsoni on tehty hieman eri menetelmällä.

Mutta vielä se on mulla listalla ibanetsien edellä.

No, kunhan et sitten Zephyrin ostamisen jälkeen tule tänne postaan että "olis sittenkin pitänyt ostaa se Ibanez" :)

Tyhmää varmaan perustella asiaa näin, mutta se ibanetsien uusi hinnoittelu kyllä on tehnyt niistä sellaisia jokapoikasoittimia. Ei sillä etteikö ne olis hyviä.

Aijaa... tää onkin tämä että "halpa ei voi olla hyvä"-juttu :) No mutta, jos kerran pitää olla hintava niin osta saman tien se George Benson signature... tai Pat Metheny. Kyllä Ibanez osaa itsensä hinnoitella ihan hyvin jos haluavat. Mitäs se Benson nyt maksoikaan... jonkun 3000e vissiin. On siinä mielestäni sopivasti hintaa japsi-luutulle.

Eikös tuo Ibanezin hinnoittelu ole juuri hyvä? Aattelin vaan että halvallakin voi saada hyvän soittimen. Eipä nuo paremmat normi RG:t kauheasti häpeä enää jotain RG-Prestigen halvempia. Voivat jopa olla parempiakin :)

Tuo Artcore Custom-sarja joka maksaa sen 700e tms. voisi olla viimeistelynsä ja sointinsa puolesta puolet kalliimpikin. Käy nyt eka ainakin tutustumassa tuohon AF105 ja AF105F ennenkö menet Epiluuriin rahoja sijoittamaan.

Moittikaa lisää, niin pääsen tuskasta ja kattelen muuta..

Testaus on paras konsti päästä tuskasta. Minun mielestäni nuo Epin hollowbodyt vain soivat kauhean huonosti verrattuna puolta halvempaan Ibaneziin... tai vaikka saman hintaiseen Tokaihin verrattuna. Epin Sheraton ja Broadway ovat olleet ainoat oikeasti HYVÄT Epit mitä olen soitellut. Alleykat, Emperor, ES jne jne eivät ole kovin kauaa kourassa viihtyneet.
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
mikasoi
21.06.2005 13:44:46
No, totta horiset siitä testaamisesta. Mutta käytännössä testaamisen kannalta olis hyvä päästä testaamaan verrattavia kitaroita samassa paikassa ja samalla kertaa. Ja mielellään samoilla kielillä. Ainakin saman paksuisilla.

Eikä se nyt ihan niin ole, etteikö halpa voi olla hyvä. Mutta, mutta..

Mitenkäs se on noiden valmistavien tehtaiden kanssa. Osaako kukaan niitä valottaa. Eikö lienee Zephyr korean pajan väännöksiä. Miten ne Iban artcoret? Kun ei näissä nykyään kestä perässä, että mikä tehdään missäkin.

Juuri tuossa eilen kaveri mainitsi, että kalliimmat Gretschit tehdään iIbanetsin tehtaalla. Tässä tullaan mun mielestä siihen että nykypäivän kalliimpi Gretsch=Ibanez.

Onko sillä nykyään muuten mitään väliä minkä merkkinen kitara on, vai pitäisikö kitaroista alkaa puhua tehtaiden mukaan(tästä aiheesta vois tehdä melkeen oman ketjun)

Niin, pointtina oli se, että onko mahdollista että ne artcoret ja zephyr olisi vaikka saman katon alta lähtöisin. Jos niin olisi, tuskin hintaero on katteeton.
McNulty
21.06.2005 14:30:09
Mitenkäs se on noiden valmistavien tehtaiden kanssa. Osaako kukaan niitä valottaa. Eikö lienee Zephyr korean pajan väännöksiä. Miten ne Iban artcoret? Kun ei näissä nykyään kestä perässä, että mikä tehdään missäkin.

AF75 mitä itse soittelin oli "Made in China"... en heti uskonut mutta pakko se oli :)

Juuri tuossa eilen kaveri mainitsi, että kalliimmat Gretschit tehdään iIbanetsin tehtaalla. Tässä tullaan mun mielestä siihen että nykypäivän kalliimpi Gretsch=Ibanez.

Jep, Gretchit ovat nykyään Made in Japan... tosin en tiedä miten käy jos tuo Ibanezin Japanin-tehdas lakkautetaan...

Onko sillä nykyään muuten mitään väliä minkä merkkinen kitara on, vai pitäisikö kitaroista alkaa puhua tehtaiden mukaan(tästä aiheesta vois tehdä melkeen oman ketjun)

Mielestäni ei ole väliä... eikä valmistusmaallakaan enää ole juuri merkitystä. Jos vertaa vaikka 1000e Schecter C-1 Classicia (korea) saman hintaiseen Ibaneziin (japan), voisi melkein väittää että ovat laadultaan samaa luokkaa.

Niin, pointtina oli se, että onko mahdollista että ne artcoret ja zephyr olisi vaikka saman katon alta lähtöisin. Jos niin olisi, tuskin hintaero on katteeton.

Voihan tuo olla mahdollista. Epiphone valmistaa myöskin kiinassa soittimia ja tiedä vaikka samasta maakunnasta tulisivatkin nuo kiinalaisten väsäämät soittimet :)

Hinnassa toki voi näkyä tämä Epiphonen viimeisen 10 vuoden aikana tapahtunut laadun kohottaminen. Tiedähäntä... spekulointia :)
mikasoi
10.07.2005 12:53:03
Ja niinhän siinä nyt sitten kävi, että Epiphone vei korren. Sanonpahan vaan että kyllä se Iban artcoret pesee joka sektorilla. Sitä Bonecr:n mainitsemaa Jazz ibaa en testannut, mutta ei nyt olis ollut ees rahaa mikittää sitä heti uudestaan.

Painavampi tosin on ja isompi kokoinen, et jos se on jolleen ongelma niin sit..

Ihan käyttöpelit tuntus olevan nuo Alnicov-p90 mikit. Ainut on se kytkentä. Onhan se vähän kömpelö.Pitää joskus kattoo, saisko siihen jotai järkevää valintakytkintä. 3-asentoinen ei riitä, mut taas riittääkö 5 asenteinenkaan, kun haluis sit saada myös kaikki mikit päälle samaan aikaan.
Jani The Rock
10.07.2005 14:45:07

Ja niinhän siinä nyt sitten kävi, että Epiphone vei korren. Sanonpahan vaan että kyllä se Iban artcoret pesee joka sektorilla. Sitä Bonecr:n mainitsemaa Jazz ibaa en testannut, mutta ei nyt olis ollut ees rahaa mikittää sitä heti uudestaan.

Kah, kun mulla on ollut ihan päinvastanen käsitys Epin ja Iban eroista. Kaverilla on Artcore, ja se on ehdottomasti parhaita kitaroilta soitettavuudeltaan mitä olen ikinä kokeillut. Eikä soundeissakaan vikaa ole. Ja muutkin Artcoret, mitä olen testaillut, on olleet vähintään hyviä.

Ehkä se Epin Zefyyri jota kokeilin, tai oikeastaan olen testannut pariakin, on sitten ollut huonossa trimmissä ja/tai huono yksilö.
Älä lähesty minua, lakeija, haitari olalla. Bella Italia #1 MegaMan Club #002 - Quiff Man
mikasoi
11.07.2005 15:00:57
Jotenkin mun mielestä tuo yleinen uskomus suurista eroista yksilöiden välillä on hieman liioiteltua ainakin esim tälläisissä epiphonen kaltaisissa kitaroissa. Mulla on hieman sellainen tunne, että ne todelliset erot on säädöissä ja kielissä. Näinollen mun mielestä ainut josta tuo epin Zephyyri kyllä kärsii, on se hienoinen persoonattomuus. Sitä samaa on olleet kylläkin myös nuo artcoreibat jne. Näissä on tuo sarjavalmistus saanut aikaan sen laadun " tasaisuuden". Sarjat kun on tyyliin paljon per päivä. Näinollen persoonattomuus johtuu laadun tasaisuudesta.

Aina toki joka kitaramerkkeihin mahtuu joukkoon sellaisia, joissa esim puu elää niin, että tulee huollon paikka. Se vaan oli sellasesta kohtaa puuta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)