Aihe: Telen kaulan paksuus ja kaulakolo
1
losli
20.06.2005 12:28:38
Nyt on omassa tele projektissa raaka-aineet kasassa ja seuraavaa olen pohtinut.

Piirustuksissa telen kaulan paksuus on bodin liitoskohdasta liitospinnasta otelaudan korkeinpaan kohtaan luokkaa 26mm. Kaula-aihio on minulla 25mm paksu ja mukavasti suoraksi höylätty molemmin puolin. Tähän liimataan otelauta ja paksuus on luokkaa 29-30 mm.

Haluaisin tehdä kaulan niin että hyödyntäisin nuo jo suorat valmiit pinnat ja tekisinkin kaulakolosta tuon n.3-4mm syvemmän.

Saattaa kuulostaa pilkunfiilailulta, mutta tuo 3-4mm on loppujen lopuksi aika paljon jos suhteuttaa sen telen bodin paksuuteen. Mahtaneeko tuosta syvemmästä kaulakolosta olla jotain haittaa? Lähinnä mietin sitä kestävyyden kannalta. Voiko tuo mitoitus olla muutamasta millistä kiinni?
Ihminen ei tiedä mihin menee ja kusta tulee.
losli
20.06.2005 13:30:48
Lähinnä mietin tuota bodin paksuutta tuossa liitoskohdassa, eli se alue joka jää kaulan alle. Siitähän tulee 3-4 mm ohuempi kun kaulakoloa syvennetään.

Mikä tuon osuuden minimipaksuus mahtaisi olla?
vrajala
20.06.2005 14:35:55
Jos sulla on käytössä yläjyrsin ja pari 30-40 mm paksua puunpalaa, saat ohennettua tuon liitoskohdan helposti ja tasaisesti oikeaan paksuuteen.

Mikä tuon osuuden minimipaksuus mahtaisi olla?

Tuskin tietää kukaan. Paksuuden tarvehan riippuu myös käytetyistä puista. Mä tein pikkuveljelle mahongista Explorerin mallisen rungon. Siihen tuli tuollainen strato/tele -tyyppinen pulttikaula, joskin kaulaliitosta muotoiltiin tassuystävällisemmäksi. Rungon paksuus oli 38 mm, joten pohjalle jäi n. 19 milliä. Tuo on jo aika paljon vähemmän kuin noissa tavallisesti on.
Ota näistä sitten selvää
losli
20.06.2005 15:12:32
Jos sulla on käytössä yläjyrsin ja pari 30-40 mm paksua puunpalaa, saat ohennettua tuon liitoskohdan helposti ja tasaisesti oikeaan paksuuteen.

Onpahan tuollainen hankittu. Mietin tätä itsekkin ja kaiketi paras pelata varmanpäälle ja tehdä mittojen mukaan.
ktvr
20.06.2005 16:07:26
Onpahan tuollainen hankittu. Mietin tätä itsekkin ja kaiketi paras pelata varmanpäälle ja tehdä mittojen mukaan.

Tekisin itse mittojen mukaan senkin takia, että kaulan vaihtaminen toiseen on tällöin paljon helpompaa - jos nyt tarvetta kaulanvaihto-operaatioon joskus tulee, eihän sitä koskaan tiedä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)