Sullivan 18.06.2005 18:05:00 | |
---|
Mitä mieltä ootte multiefektistä? Kannattaako hankkia ensimmäiseksi efektiksi? thx |
inot88 18.06.2005 18:06:05 | |
---|
No periaatteessa joo ni voi samassa paketissa tutustuu eri efeikteihin jaa saa tietoon mitä tarvitsee... |
Sullivan 18.06.2005 18:08:12 | |
---|
Kysyisin vielä vaikuttaako vahvistin paljon multiefektin hankkimiseen. Itselläni on 10w yamahan vahvistin. |
toxic 18.06.2005 18:09:30 | |
---|
Kysyisin vielä vaikuttaako vahvistin paljon multiefektin hankkimiseen. Itselläni on 10w yamahan vahvistin. Hmm... Itse en tiedä näistä multiefekteistä juurikaan mitään, mutta epäilisin, että efektilenkki olisi aika ranGGa. |
MikkoPaskavasara 18.06.2005 18:09:30 (muokattu 18.06.2005 18:09:57) | |
---|
Teit sitten kaksi threadia aiheesta, joka kuuluisi enemmänkin aloittelijapalstalle - ainakin mitä riviesi välistä voipi lukea. Mutta siis, multiefektit ovat halvimmassa päässä melkoista tuubaa. Behrun räkki-Vamppi on itselläni eikä käyttöä moiselle pahemmin ole. EDIT: Taas typo korjattu. Sex, drugs, rock n' roll and rubber chickens! |
jussimus 18.06.2005 19:03:38 | |
---|
Multiefekti on kyl aloittelevalle kitaristille fiksu tapa tutustua erilaisiin efekteihin. Erityisesti kotona soitellessa on multiefekti näppärämpi sekä kattavampi vaihtoehto sen sijaan että ostelisi sokkona irtopedaaleita joista ei tiedä mitään, ja niihin tarvii muutenkin hommata erikseen muuntajaa, jakopiuhaa, välipiuhaa...joten aikaa ja rahaa irtopurkkeihinkin saa menemään. Alkajaisiksi (tai koskaan...höö) ei kannata hommata liian kallista ja monimutkaista multihärpäkettä, koska sellaisen kanssa kikkaillessa menee helposti kokeneellakin kitaristilla hermot. Siksi suosittelen ekaksi multiefektiksi Bossin ME-50:stä. Se on suht halpa, ja todella yksinkertainen käyttää. Siinä on ikäänkuin pakattu muutama Bossin peruspedaali samoihin kuoriin, käyttäminenkin on hyvin samanlaista kuin irtopedaalien kanssa. Ei ole siis paljon nappeja joiden kanssa sekoilla. |
Sullivan 18.06.2005 19:59:52 | |
---|
Bossin ME-50:stä. paljon tälläinen maksaa? |
tenkainen 18.06.2005 20:02:44 | |
---|
Bossin ME-50:stä. paljon tälläinen maksaa? Voi hyvänen aika. Alle kolmeensataan saa, käytettynä alle kahteen. Katso netistä...? "Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut |
Tony Narrows 18.06.2005 20:27:49 | |
---|
Riippuu tietty mistä multiefektistä on kysymys. Aloittelevan kitaristin on kyllä helppo tutustua erinlaisiin efekteihin multiefektin avulla ja ehkä tärkeintä on että itse pitää wfwktistään mitä sitten käyttääkin. Itse käytän T.C G-Forcea ja mielestäni se on erittäin hyvä. Sit esim. Eventide tekee hyviä multiefektejä, jotka nyt ei kaikki ole kitaralle tarkoitettu, mutta ammattilaiset niitä tuntuvat käyttävän livenäkin, mut pääasiassa stusiossa. Alias Tonza |
Carpenter 19.06.2005 13:27:47 | |
---|
Itse en kyllä oikein efektejä kannata. Särö riittää mulle. Kikat pitää mielestäni tehdä itse soittamalla eikä teknisillä apuvälineillä (esim. Zakk Wylde ja Alexi Laiho livenä, ainoa efekti on wah). Lisäksi efektit puurouttavat saundia. Minusta multiefektit ovat kökköjä, niissä on huonot saundit ja niitä on vaikea käyttää. Kannattaa miettiä, tarvitseeko niitä efektejä oikeasti. Ja jos tulet siihen tulokseen, että niitä tarvit, suosittelen erillisten pedaalien ostoa. Ne on helpompi säätää, yleensä parempisaundisia ja ne voi myydä eteenpäin, jos et enää sitä efektiä tarvitse. Sovittele puheesi kukkarosi mukaan. |
Hohhoijaa 19.06.2005 13:44:03 | |
---|
Aloittelijalle multiefekti on mainio! "Raskaus on naisilla hyvä mutta musiikissa huono." - Järvihirviö |
ReBeat 19.06.2005 15:07:04 (muokattu 19.06.2005 15:09:41) | |
---|
Itse en kyllä oikein efektejä kannata. Särö riittää mulle. Kikat pitää mielestäni tehdä itse soittamalla eikä teknisillä apuvälineillä (esim. Zakk Wylde ja Alexi Laiho livenä, ainoa efekti on wah). Lisäksi efektit puurouttavat saundia. Tyypit soittavatkin yksipuolista musaa. Hevisäröihin ei kannata paljoa efektejä tunkea ettei mene puuroksi. Eivät nuo sankarit eikä kukaan muukaan kitaristi pysty tekemään soittamalla kaikkia efektejä. Kuitenkin näiden soitannollisesti mahdottomien efektien joukosta saattaa löytyä joitakin kivoja juttuja, joita voi sitten teknisillä apuvälineillä joskus lisäillä. Minusta multiefektit ovat kökköjä, niissä on huonot saundit ja niitä on vaikea käyttää. Kannattaa miettiä, tarvitseeko niitä efektejä oikeasti. Monet ovat vaikeakäyttöisiä ja ehkä konverttereiden laadustakin on tingitty jolloin ne värittävät havaittavasti perussoundia. On olemassa sitten laadukkaitakin laitteita, jotka eivät väritä haittaavasti soundia. Laadukkuuteen kuuluu mielestäni sekin, että laite ei saa olla liian vaikea käyttää. Ja jos tulet siihen tulokseen, että niitä tarvit, suosittelen erillisten pedaalien ostoa. Ne on helpompi säätää, yleensä parempisaundisia ja ne voi myydä eteenpäin, jos et enää sitä efektiä tarvitse. Tuo "yleensä parempisoundisia" on vähän niin ja näin. Analogisissa pedaaleissa voi toki olla persoonallisuutta ja maagista lämpöä tai jotain. Laadukkaissa multiefekteissä kuitenkin kohinataso pysyy luultavasti matalampana kuin pedaaliketjun kanssa. Multiefekteissä on lisäksi kiistattomia etuja pedaalivyyhtiin verrattuna. Presetit, suurempi ja vapaampi säädettävyys + reititettävyys nyt ensimmäisenä tulevat mieleen. Jos olis varaa laittaa 250e efekteihin ja 50e midilautaan + johtoon, niin ite en ikinä alkais kasaamaan mitään Bossin pedaaliketjua. E: Niin ja särö ei ole efekti, joten niitä ei kannata multiefekteistä hakea. Efektit on erikseen. Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole. |
Eemil 19.06.2005 15:16:07 | |
---|
Minä olen sitä mieltä että Multiefekti on nimenomaan se kaikkein paras tapa lähteä matkaan. Voi kokeilla ja tutustua siihen mitä mikäkin efekti tekee. Kuitenkin myöhemmin mieltymykset muuttuu ja kamat vaihtuu, mutta silloinkin on hyvä tietää mitä efektit tekevät. Käykää kuulemassa Musiikkia! Musiikkinäyte on se pieni kiva nuotti kun katsot oikealle ylös.
K100 #2 |
Mun eka ja samalla nykyinen multiefekti on zoom gfx707. Noo, onhan siinä niitä efektejä, mutta mä käytän vain kolmea. Muut ovat sitten jo melkein tyyliin kuin tyyliin sopimattomia. Olikohan siinä jotai 40 eri efektiä ja yhdistelmää. Eli lähes kaikki siinä on ihan onnettomia. Mitään muuta hyvää siinä ei sitten olekaan kuin hinta.... Niin ja särö ei ole efekti, joten niitä ei kannata multiefekteistä hakea. Efektit on erikseen. kyllä tuosta zoomista löytyy vähän kaikenlaisia, nimenomaan säröjä _KesäMies_ |
tenkainen 19.06.2005 15:52:23 | |
---|
Niin ja särö ei ole efekti, joten niitä ei kannata multiefekteistä hakea. Efektit on erikseen. Onpas: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … c=15&t=95777&o=20&co=90 Säröä voi pitää efektinä, mutta vaikkei olisikaan, niin kyllä lähes kaikista, varsinkin edullisista multiefektilaitteista löytyy jos jonkinlaista säröä... "Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut |
Hohhoijaa 19.06.2005 16:27:51 | |
---|
E: Niin ja särö ei ole efekti, joten niitä ei kannata multiefekteistä hakea. Efektit on erikseen. Säähähä, tuostahan juuri vähän aikaa sitten puhuttiin. Siis säröhän nimenomaan on efekti. "Raskaus on naisilla hyvä mutta musiikissa huono." - Järvihirviö |
ReBeat 19.06.2005 17:50:52 (muokattu 19.06.2005 17:53:54) | |
---|
Säröä voi pitää efektinä, mutta vaikkei olisikaan, niin kyllä lähes kaikista, varsinkin edullisista multiefektilaitteista löytyy jos jonkinlaista säröä... No joo, mielipideasioita :) Multiefekteistäkin (joissa ei ole varsinaista etuastetta) löytyy tosiaan säröjä, mutta perinteisesti aika kökköjä sirinöitä verrattuna vahvistinsäröihin. Seuraava askel tuosta ovat efekteillä varustetut etuasteet, esim. Rocktron VooduValve, Digitech 2120, Podit, Vampit, mutta ne ovatkin etuasteita eivätkä puhtaasti multiefektejä. Pedaalisäröt ja -buusterit taasen ovat mun mielestä kaunis idea. Niissä pedaalit ovat järkevimmillään. Ja Wah kanssa. Muut efektit toimivat ihan hyvin efektiluupissa tai jopa päätteestä otetun ja linjatasoiseksi muutetun signaalin jälkeen. Multiefektille on siinä paikkansa. Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole. |
tenkainen 19.06.2005 18:34:38 | |
---|
esim. Rocktron VooduValve, Digitech 2120, Podit, Vampit, mutta ne ovatkin etuasteita eivätkä puhtaasti multiefektejä. Ottaen huomioon topikin aloittaja, voinemme laskea etuasteet, joissa on efektejä, multiefekteiksi... "Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut |
luopio 19.06.2005 19:18:41 | |
---|
Ottaen huomioon topikin aloittaja, voinemme laskea etuasteet, joissa on efektejä, multiefekteiksi... Aivan, vamppia suosittelen koska sillä saa halvalla selville haluaako tuommoisten kanssa renkata pidempäänkin. Syntisin heittäköön viimeisen kiven |
Jucciz 20.06.2005 08:43:05 | |
---|
Säähähä, tuostahan juuri vähän aikaa sitten puhuttiin. Siis säröhän nimenomaan on efekti. Tästä voisi väitellä maailman tappiin asti, mutta särö (ja sen määrä) on kyllä enemmänkin soundin perusominaisuus kuin mikään efekti. Ainakin putkivehkeissä, joissa soundissa on käytännössä aina vähän säröä, eli "lämpöä". |