Aihe: EQ pedaali - vaan mikä?
1 2
Fide
16.06.2005 08:29:55

BOSS GEB7

MXR 109 ja 108

Danelectro .. DOD

Onhan noita.. pedaalilaudassa on kolo, johon tuollainen poljin voisi olla omiaan. Hakusessa on ehkä lähinnä soundin luonteen muuttamista vahvistimen EQ:n koskematta..

Meneekö ajatus ihan pieleen, jos ajattelin ottaa vahvarista säädöillä ulos kirkkaan soundin ja EQ polkimella tarvittaessa leikata kirkautta.. olisiko tekniikan kannalta parempi käyttää EQ:a boosterina?

Kohinaa en kaipaisi ja dynamiikan tulisi säilyä.. oisko mielipiteitä tai käyttökokemuksia?

Jos on suositella edellä lueteltujen lisäksi jokin oudompi merkki tai butiikki pedaali, niin antaa kuulua..
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
efunkelist
16.06.2005 09:01:17

En tiedä minkä kokoinen tuo kolo siellä laudassa on mutta how'bout tämä?

http://www.bossus.com/index.asp?pg=1&tmp=96

Saa ohjelmoitua enemmän vaihtoehtoja. Jos nyt EQ:ta tarttisin niin mä ehkä taittuisin tällaisen puolle. Toisaalta, minua "vaivaa" purismi joten en sitä ottanutkaan kun pitää olla true bypass... Että varmaan sitten joku butiikki-EQ...

Putkipelien kanssa olen todennut että passiiviset taajuuskorjaimet ovat parempia kuin aktiiviset IMO.

Sen joudut sitten ihan vain kokeilemaan kumpi on parempi; tumma vahvari ja kirkas buusti vai kirkas vahvari ja leikkuri eteen. MUTU että ensin mainittu olisi parempi. Vaan riippuupa kalustosta - se kumpi on paremmin häiriösuojattu kannattanee olla se joka tuo kirkkauden? Vai oliko se päinvastoin? :P
Fide
16.06.2005 11:03:52

ihan kiva... vähän on pulaa tilasta ja myöskin valuutasta. Oisin oikein onnellinen, jos budjetti pyörisi kuitenkin lähempänä 100 pelimerkkiä kuin 300 =)
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
Hotlicks
16.06.2005 12:14:28
Maxon GE601. Itsellä toiminut erinomaisesti juuri tuossa tehtävässä. Nyttemmin jäänyt lähes täysin käyttämättä. Koko on pieni, hinta uutena tietysti vähän korkea (Tho**** 177e), mutta voin vaikka myydä tuon purkin, jos kiinnostaa.
KYLMÄ KAHVI KAUNISTAA, MUTTA MAHA EI KESTÄ NIIN PALJON KUIN NAAMA VAATIS.
Fide
16.06.2005 13:25:10

Maxon GE601. Itsellä toiminut erinomaisesti juuri tuossa tehtävässä. Nyttemmin jäänyt lähes täysin käyttämättä. Koko on pieni, hinta uutena tietysti vähän korkea (Tho**** 177e), mutta voin vaikka myydä tuon purkin, jos kiinnostaa.

Mikäpä teki vermeestä käyttämättömän? sinänsä voisin tuon ostamisesta kiinnostuakkin kun hinnasta sovitaan =)
Fide
16.06.2005 14:37:55

Maxon in harmony-central

varsin mielenkiintoinen mielipide haarukka jälleen kerran... toinen haukkuu vintage-tappajaksi toinen ylistää vehkeen läpinäkyvyyttä... ota tosta ny tolkku =)

Mites omistaja itse näkee pedaalin soundin laadun?Tuollaisena ilmeisenä rautalankailijana tämä alueen mielipiteet lienevät hanskassa =)
Hotlicks
16.06.2005 16:10:54
Mikäpä teki vermeestä käyttämättömän?

Alunperin hankin tuon buusteriksi ja siinä tuo palveli loistavasti. Nyttemin on vahvistimessa päätebuusti ja rakensin vielä sen riffin Volumizerin, niin ei käyttöä ole enää juuri ollut. Varsinaista tarvetta tuollaiselle soundin muokkaamiselle ei ole esiintynyt, enemmän sellasta yhden soundin hommaa. Lisäksi on tullut käytettyä tuota Engl TubeToneria vahvistimen kanssa kimpassa, niin saa noin periaatteessa kuusi eri kanavaa kahdella eq:lla, tai ainakin sinnepäin.

sinänsä voisin tuon ostamisesta kiinnostuakkin kun hinnasta sovitaan =)

Hinta ei varmaan ihan kauhea ole, ilmaseksikaan en kuitenkaan viitsi luopua, kun ei ole pakottavaa tarvettakaan tuosta eroon hankkiutua.
KYLMÄ KAHVI KAUNISTAA, MUTTA MAHA EI KESTÄ NIIN PALJON KUIN NAAMA VAATIS.
PeLu
16.06.2005 21:27:32
MXR:n 10-alueinen eq toimii 18 V jännitteellä, joka on selkeä etu silloin, kun halutaan puhdasta korostusta ilman säröytymistä ja kompressointia. 9 V laitteilla headroom loppuu jo aika pienillä vahvistuksilla, varsinkin tehokkailla mikeillä. Toki kitarasignaalilla säröytyminen ja kompressoituminen voi olla se mitä haetaankin.

Itseltäni löytyy viisi erilaista kitara-equa ja kaikille löytyy joskus käyttöä. Kovimmassa käytössä on tällä hetkellä MXR:n 10-alueinen.

Tuo Bossin ohjelmoitava alkoi jo kiinnostamaan, mutta laitteen kahdella polkimella ei voikaan vaihtaa muistipaikasta toiseen - käsittämätöntä suunnittelua.
Niskamies
16.06.2005 21:42:17
MXR:n 10-alueinen eq toimii 18 V jännitteellä, joka on selkeä etu silloin, kun halutaan puhdasta korostusta ilman säröytymistä ja kompressointia. 9 V laitteilla headroom loppuu jo aika pienillä vahvistuksilla, varsinkin tehokkailla mikeillä. Toki kitarasignaalilla säröytyminen ja kompressoituminen voi olla se mitä haetaankin.

Itseltäni löytyy viisi erilaista kitara-equa ja kaikille löytyy joskus käyttöä. Kovimmassa käytössä on tällä hetkellä MXR:n 10-alueinen.

Tuo Bossin ohjelmoitava alkoi jo kiinnostamaan, mutta laitteen kahdella polkimella ei voikaan vaihtaa muistipaikasta toiseen - käsittämätöntä suunnittelua.

Mitä muuta niillä pitäisi voida tehdä?
Virallisesti semi-pro!
PeLu
16.06.2005 21:49:03
Siis juuri tuo muistipaikkojen selaus ei onnistu.
Fide
16.06.2005 22:42:07

Pelu, viittaatko tehokkailla mikeillä aktiivi -sellaisiin, vai ainoastaan vahvoihin magneetteihin vai mitä?

Käyttelen itse Ruokankaan tele -tyyppistä skittaa, jossa lienee normaali teleä hieman "tulisemmat" mikit, mutta en luokittelisi niitä vielä kovin tehokkaiksi.

Lähinnä siis imen kaiken mahdollisen kokemuksen teiltä, jotta ei tarttis turhan päiten vaihdella merkistä ja pedaalista toiseen, vaan osuisi kerta laakista ittelle sopiva peli =) Eikä oo oikein mahdollisuutta tällä haavaa juosta kitaran kanssa kauppoja läpi. Jotta kiitosta vaan, jos jaksatte sepustaa.
PeLu
17.06.2005 00:16:49 (muokattu 17.06.2005 00:21:21)
Aktiivimikeillä ulostulon huippuarvot ovat reilusti yli 2 V, passivihumbuckereillakin ollaan varmaan aika lähellä kahta. Siihen + 6 dB vahvistusta niin ollaan 4 V huipuissa. Operaatiovahvistimet tarvitsevat +/- jännitesyötön, joten 9 V patterista molemmille puolille riittää 4,5 V, jolloin headroom alkaa olla jo vähissä. Normaalisti equissa on tarjolla vähintään +12 dB vahvistusta joten säröytyminen on lähellä jo puolessa välissä.

Tosin niinkuin jo sanoinkin, kitarasignaalissa säröytyminen ei välttämättä haittaa vaan sattaa olla toivottuakin. Peräkkäin testattuna MXR M-108 kuulostaa kuitenkin boostauskäytössä erottelevammalta ja "tiukemmalta" kuin Boss GE-7.

Yksikelaisilla mikeillä syöttöjännitteen merkitys on pienempi kuin humbuckereilla.
Dumb
17.06.2005 00:26:42

Aihetta sivuten, mitenkäs ihmisillä on kokemusta räkki-EQ:ista? DOD:n vehkeitä ainakin taitaa joillain olla. Onko joku koittanut esim. DBX:n graafisia PA-EQ:ita kitaran kanssa?
ReBeat
17.06.2005 22:28:01

Aihetta sivuten, mitenkäs ihmisillä on kokemusta räkki-EQ:ista?

Mä käyttelen t.c. electronicin 2240:aa. Tuo on nelialueinen (ja kaksikanavainen) parametrinen EQ, joka plugiliitännöillä toimii samalla myös etuasteena. Input gainille on ±20dB säätö joten ihan hyvin tuohon on voinut tyrkätä valmiiksi etuvahvistettua signaaliakin ilman että tapahtuisi säröytymistä. Balansoidut XLR-liitännät löytyvät myös. Lisäksi plugiliitännät erillisille bypass-kytkimille.
Mitäpä tuosta sanoisi. Mulla tuo ajaa hommansa siinä mihin sitä käytän eli keskitaajuuksien neuroottiseen hienosäätämiseen. Tällä hetkellä tuo röhnöttää putkinupin efektilooppiin kytkettynä.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
Da Make
17.06.2005 23:08:24 (muokattu 17.06.2005 23:19:18)
En tiedä minkä kokoinen tuo kolo siellä laudassa on mutta how'bout tämä?

http://www.bossus.com/index.asp?pg=1&tmp=96

Saa ohjelmoitua enemmän vaihtoehtoja. Jos nyt EQ:ta tarttisin niin mä ehkä taittuisin tällaisen puolle. Toisaalta, minua "vaivaa" purismi joten en sitä ottanutkaan kun pitää olla true bypass... Että varmaan sitten joku butiikki-EQ...

Eikö tuossa ollut sellainen "tyhmyys" että settingejä ei voi vaihtaa jalkapolkimella? Valaiskaa epävarmaa...

MXR 10 alueinen EQ on hyvä, mutta settingien vaihtaminen olisi kätevää.

edit: Näyttääkin olevan niin kuin pelkäsin... "Käsittämätöntä suunittelua". Jää kyllä väliin tuollainen.
"Tärkeintä on se että me emme tee elämässä virheitä." Katso omat plussasi täältä!
Tompsi
18.06.2005 11:21:33

MXR 10 alueinen EQ on hyvä, mutta settingien vaihtaminen olisi kätevää.

Ja tuo palikka vaatii 18V muuntajan joka itseäni pikkiriikkisen harmittaa.
McNulty
18.06.2005 11:25:43
Onhan noita.. pedaalilaudassa on kolo, johon tuollainen poljin voisi olla omiaan. Hakusessa on ehkä lähinnä soundin luonteen muuttamista vahvistimen EQ:n koskematta..

Haluatko että saat useita erilaisia EQ-asetuksia vaihdeltua esim. keikkasetin aikana?

Meneekö ajatus ihan pieleen, jos ajattelin ottaa vahvarista säädöillä ulos kirkkaan soundin ja EQ polkimella tarvittaessa leikata kirkautta.. olisiko tekniikan kannalta parempi käyttää EQ:a boosterina?

Toimiihan se noinkin... itselläni on Behringer Ultra Curve Pro joka on siis midi-ohjattava räkkimallinen EQ. Yllättävän halpa tasoisekseen ja mikä parasta, sinne voi laittaa vaikka jokaiselle biisille tarvittavat EQ-asetukset muistiin ja vaihdella sitten midilankulla niitä vaikka kesken kipaleen jos on tarvis. (esim. rhythm/solo)

Kohinaa en kaipaisi ja dynamiikan tulisi säilyä.. oisko mielipiteitä tai käyttökokemuksia?

MXR:n 10-band on hyvä. Sellainen käväisi itsellänikin laudassa ennen tuota räkki-behkua.
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
efunkelist
18.06.2005 20:02:13

Siis juuri tuo muistipaikkojen selaus ei onnistu.

Nonniin, ei tartte sitten sitäkään laitetta kuolata ;)
Fide
18.06.2005 23:29:11

Tuo räkkimallinen härpäke ois tietysti monikäyttöisyyden nimissä Se Paras Juttu... mutta kun jotenkin tämä yksoikoinen mieleni nauttii selkeydestä ja yksinkertaisuudesta... eli säätönupikat analogisena väännettäväinä nappuloina ja mielellään kaikki vaihtoehdot näkyvissä samalla kertaa =) Digivehkeet ja valikkoijen takana olevat muutokset ei vaan toimimulla (samasta syystä luovuin aikoinaan multiefekteistä ja mallentavista digihärpäköistä...

Yksinkertaisuus siis monipuolisuuden kustannuksella, ja räkkiä en vain haluaisi (saas nähdä koska muutan mieleni ;-)

EQ:a käytännössä kokeilemattomana olettaisin kyllä haluavani väännellä sitä per kipale, mutta käytännössä haen varmaan sellaisen tietyn keikka setin, jossa muutan lähinnä soundin kirkkautta tuolla equlla äärilaidasta toiseen... vähän mielenkiinnolla kanssa odotan, josko saisin "simuloitua" humppari soundia tuon eq:n avustuksella... se meinaan olemassa olevasta setistä puuttuu. Toisen kitaran hankinta kun ei ole mahdollista... vielä...

...voi tätä varustelukierrettä...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)