Aihe: Tupla-treeniä
1 2
reaktor
28.04.2003 19:11:28
Tässä on tullu paukuteltua kaikellaista laidasta laitaan seitsemän vuotta ja tuplatkin tuli hankittua joskus 98 paikkeilla, mutta ongelmiakin on..

Eli soittotekniikka on kehittynyt tasasin väliajoin nimenomaan letkeyden suhteen (ja tietysti rytmitajun), mutta näinkin pitkän ajan jälkeen perinteinen tuplajyyste tuottaa vaikeuksia. Iskut osuvat epätarkasti pidempiä sarjoja jyystäessä ja jalat ei löydä oikein paikkaansa pedaaleilta. Nopeat tuplaiskut laukkahevimäiseen tyyliin ja tekniset tomi-basari-yhdisteet onnistuu loistavasti (ja edelleen päivä päivältä paremmin ;), mutta ihan perinteinen tykitys tuottaa ongelmia.

Urheilulajiksi 'kuka polkee nopeiten' asti ei edes kiinnostusta ole asiaa viedä, mutta mietin vaan missä mättää?

Yksi teoria mulla on rumpupenkin suhteen, kun sisäputki on juuttunut kiinni ja oon kolmisen vuotta soittanut melko matalalla (lue, polvet hieman lantion yläpuolella). Vaikka lenkkeilen aktiivisesti väsyvät pohkeet jo minuutin yhtä jaksoisen perustykityksen jälkeen (eikä edes nopeaa polkemista). Paljonko tuon penkin korkeus vaikuttaa, vai saisiko se edes vaikuttaa (eli onko kyseessä vaan mukavuuden hakua vai tekniikan kannalta tärkeäkin elementti)?

Oudolta tuntuu kysellä tälläistä asiaa näinkin pitkän soittamisen jälkeen, mutta kun näyttää että monet pari vuotta soittaneet wannabee-nappulatkin jyystää peruspolkemista paremmin, vaikka sitten teknisessä soitossa häviääkin ;)
WyW
28.04.2003 19:39:37

Osta uus tuoli. Mulla oli toi sama vaiva. Alko murentuun jo jätkä. Mut se on jännä kyllä toi tykityshomma, kuinka sitä osasi paremmin muka taannoin.

Itseasiassa kova veikkaus olisi, että sitä on alkanu kuuleen pienimmätkin virheensä.

Parasta lääkettä tuohon on vaikeata sanoa, mutta itse kokeilisin esim. klikin kanssa eri temmoissa polkemista... eniten hitailla temmoilla... siellä ne virheet oikein erottuu.

Ja sitten jos on hitaampi täpätäpä, eikä oikein tunnu lähtevän, niin soitas piruuttansa paradiddleillä. Tosta oon kuullu pirusti kehuja... on sairaan hyvää treeniä. Ja muutenkin noita rudimenttejä jaloilla sillein että vetää käsillä vaikka ihan peruskomppia.

Ja aina. Aloitetaan sieltä temmosta 40bpm (kuudestoistaosille jalat). Sillä se lähtee. Tai näin vankasti uskon. Joku asian kanssa taistellut sanokoon jotain fiksua tähän, eikä vain lätise lämpimikseen :D
Pööp.
reaktor
28.04.2003 20:35:10
Tästä soittoasennosta vielä sen verran että minkälaisessa kulmassa teillä yleensä jalat on soittaessa? Eli jos mulla on polvet suurinpiirtein lantion tasolla, niin millä tasolla teillä yleensä?

Se on hassua että omasta mielestäni pystyn teknisiä pedaalifillejä, tai vaikkapa yhden nuijan tuplaiskuja heitteleen väliin kuin väliin hyvin, mutta sitten tykittäessä koko homma puuroutuu jo omasta mielestä säälittävälle tasolle. Musatyyli on hiljalleen muuttunu alkuaikojen metallipainotteisesta tuonne rock/funk/soul-osastolle, mutta edelleen ihmetyttää miten vaikkapa keskimääräistä Nightwish-tempoa on niin vaikea takoa.
Dr.Rubber
28.04.2003 21:17:24
Mie oon kyllä aivan vastaavalla tavalla hyvin rajoitteinen. Ainut vaan, ettei kyllä voi väittää, että multa luonnistus mitkään teknisetkään jutut hyvin.
Oon huomannu, että iso osasyyllinen on mun vasen jalka. Se ei vaan toimi ja se on jotensakin kamalan jäykkä verrattuna oikiaan. Samoin muuten vasen käsi on ihan onneton. Jäykkä. Kele.
Ei kannata tunkea lunta pilluun!
kkeppana
28.04.2003 21:30:42
Mie oon kyllä aivan vastaavalla tavalla hyvin rajoitteinen. Ainut vaan, ettei kyllä voi väittää, että multa luonnistus mitkään teknisetkään jutut hyvin.
Oon huomannu, että iso osasyyllinen on mun vasen jalka. Se ei vaan toimi ja se on jotensakin kamalan jäykkä verrattuna oikiaan. Samoin muuten vasen käsi on ihan onneton. Jäykkä. Kele.

Juu toi on luonnollisesti kaikkien ongelma. Itse ainakin treenaan siten, että opettelen soittaan kaikki kompit, mitä harjottelen, myös vasemmalla jalalla. Ei siinä oikein muukaan auta.. :)
I'd rather be a king of nothing than a servant in a sick society.
akik
28.04.2003 23:20:14 (muokattu 03.05.2003 14:10:48)
meikäläisellä oli ihan sama juttu.
tietysti hyvä pedaali on parempi polkea (nyt postissa odottaa axikset) ja kunnon satula mallinen penkki on aina parempi kun joku kusenpolttama jakkara.
j
kuitenkin..
ne jotka toivoivat että joku messias tulee kertomaan miten muututaan joku nappi syömällä tai pedaalit ostamalla yhdessä yössä tuplabasarijumalaksi saa pettyä nimittäin jos tahtoo jotain edistystä asiaan niin käytä 30-45 min päivässä pelkkien basarien polkemiseen. eli joku tuota jurnutusta josta WyW puhui,hitailla tempoilla rudimentteja pitkään tai sitten vain pitkiä aikoja tupla iskuja,trioleita,paradiddleja.tollaset epämääräiset rudimentit niinkuin
lesson 25 tai paradiddle-diddle esimerkiksi on erittäin hyviä.
lisäksi kannattaa yksinkertaisesti laittaa se metronomi nakuttamaan jotain 70-90 tempoa ja polkea aivan iskulleen jalkansa aivan puhki.
hetken tauko ja sama taas.

tämän voi muuttaa itsenäisyys treeniksi lisäämällä kädet mukaan kanssa 16 osilla ja siis eri rudimenttia aina käsillä jalkojen päälle,erittäin kovaa treeniä.
tai sitten yksin kertaisesti polkea vuorojaloin aina vaikka 20 toistoa jokaista sarjaa LLL,RRR,RRRR,LLLLL,RRRRRR,LLLLLL jne...tuo vetää nopeasti jalat hapoille.
kaikenmaailman basari shuffleja ja jalkojen clave hommia kannattaa tsekata, kontrolli kehittyy.

ja jos normaalisti poljet haikalla ride-kompin taustalla 8-osia,polje aina tästä lähtien 16-osia.
hitaudesta sekin lähtee.
päivittäistä treeniä ja jos joku ei ole silti kehittynyt kahden kuukauden päästä silminnähden ostakoon uudet jalat.

helvetin tylsääkin saattaa olla mutta jos haluaa oppia jotain pitää aina tehdä töitä sen eteen.
kun oikotietä ei oikein ole.

tänään laitoin rumpukoneen nakuttamaan 16 osia 150 tempolla ja poljin suoria iskuja kunnes jalat oli aivan poikki..tehokkaampaa treeni'ä saa hakea
Mikko A
28.04.2003 23:21:08
Mulla on ongelmana se, etten saa millään tehtyä tuplapedaalilla triplaiskuja =(
I rule...
kamelisko
28.04.2003 23:25:29
Vasen-puoli-on-paska-syndrooma tuntuu vaikuttavan täällä näköjään muihinkin kuin minuun... En kertakaikkiaan osaa tehdä vasemmalla kädellä mitään muuta ku hakata virveliä - ellen sitten keskity erityisesti vasuriin - ja sillon kaikki muu menee ketulleen... hmm. Treeniä treeniä...
WyW
29.04.2003 14:54:16

Se on kyllä hyvä treeni, että alkaa leadaan basarikuvioita vasurilla. Siis vetää vaikka täpätäpäkomppia ihan sillein, että alottaa vaan vasurilla. Tietenkin sitten kontrollia lisätään loppupeleissä noilla rudimenteillä. Itselläni tämä kaikki on mutua. Vasta alottelen tässä treenailemaan... siis muutakin kuin bändisoittoa.
Pööp.
Aegis
29.04.2003 20:02:57
Mulla on ongelmana se, etten saa millään tehtyä tuplapedaalilla triplaiskuja =(
Triplaiskut on kyllä hienon kuulosia. Ite soitan silleen että teen oikeella tuplaiskun ja sitten perään vasemmalla yhden iskun. Voihan tietysti polkasta myös vuorojaloin, paitsi ettei kuulosta niin letkeältä.
You are the all-singing, all-dancing crap of the world -Tyler Durden-
ErrantKnight
29.04.2003 22:14:56

Triplaiskut on kyllä hienon kuulosia. Ite soitan silleen että teen oikeella tuplaiskun ja sitten perään vasemmalla yhden iskun. Voihan tietysti polkasta myös vuorojaloin, paitsi ettei kuulosta niin letkeältä.

Minä tykkään tehdä neloisiskuja. Melkein helpommalta tuntuu kuin triplat (ne teen tuolla vuorojalka-tekniikalla).
Mikko A
30.04.2003 13:48:52

Minä tykkään tehdä neloisiskuja. Melkein helpommalta tuntuu kuin triplat (ne teen tuolla vuorojalka-tekniikalla).

Niitä tosiaan on helpompi tehdä kuin triplaiskuja. Siksi haluankin oppi triplat =)
I rule...
hybrid
30.04.2003 14:22:26
tollaset epämääräiset rudimentit niinkuin
lesson 25 tai paradiddle-diddle esimerkiksi on erittäin hyviä.

Mikä kumman lesson 25?
Mulle ainakin ihan outo termi.
toba
01.05.2003 11:21:28

mulla kun on Iron Cobra, ni mun ongelmat lähtee melkeenpä siitä etten oikeen osaa säätää koko spedua ittelleni sopivaks, en mä tajuu sitä jousi kiristyshommaa =D
juoni
01.05.2003 16:24:06

Juu toi on luonnollisesti kaikkien ongelma. Itse ainakin treenaan siten, että opettelen soittaan kaikki kompit, mitä harjottelen, myös vasemmalla jalalla. Ei siinä oikein muukaan auta.. :)

Kannatta myös treenata vasemman käden komppeja, eli käännäpä setti "toisinpäin", eli haikka ja virveli oikealle, ja soitat kaiken vasenjohtoisesti. Tuntuu siltä, kuin ei olisi koskaan rumpuja nähnytkään, tosin edistyminen on suht nopeaa.
Speedy
01.05.2003 22:51:40

Mä ainaskin joskus treeneissä, pistän ihan kylmän viileesti haitsun kiinni, ja soitan bassaria ihan vaan vasurilla, taikka jos sattuu toinen haitsu olemaan setissä kiinni, nii soitan siihen, tai jos komppaan peltiin.. Niin sillon siihen saa ajan mittaan "jämäkkyyttä" ja rutiinia.. Tohon tuoli hommaan en osaa ottaa kantaa, mä ainakin istun aika matalalla, mul on reidet lattian mukaisesti.. Mut ei se sinällään oo haitannu mitään.. Tosin en kyl kauheemmin soita pelkkiä tuplia, kuullostaa liian häijylle monessa paikassa, mut se onkin sitten jo eri juttu..=)
"All I think abaut is time and groove" J. Porcaro
Paas
02.05.2003 15:21:27
Huono rumpujakkara vaikuttaa soittamiseen aika paljon. Itse kärsin jonkun aikaa huonosta jakkarasta (New Sound), se oli aivan kuin olisi istunut kuolleen lehmän selässä. Sitten alko vituttaa ja panostin jakkaraan melkein 300e. Nykyään on huomattavasti mukavampi soittaa.
akik
03.05.2003 14:08:06

Mikä kumman lesson 25?
Mulle ainakin ihan outo termi.

löytyy esimerkiksi risto skrikbegin kirjasta 40 rudimenttia.
eli http://www.vicfirth.com/education/rudiments/34lesson25.html
tuolta esimerkiksi löytyy
Justin_Horrible
09.05.2003 11:28:51 (muokattu 09.05.2003 18:04:21)
Olen soitellut tuplilla yli 10 vuotta ja mielestäni aika hyvä niissä vaikkakaan en lähellekkään valmis. Puhun nyt vain omista kokemuksistani tiedostaen että moni tekee asioita toisin.

Ensinnäkin kokeiltuani useiden rumpaleiden tuplapedaaleita olen todennut ettei minulla toimi pedaaleiden löysäksi virittäminen. Itse vedän jouset kireäksi. Tällä mahdollistan nupin nopean palautumisen uutta iskua varten. Soittaminen toisaalta muuttuu paljon kuntoa vaativaksi, mutta mikään kun ei ole ilmaista.

Seuraava pointti on se että käyttän mielummin tuplapedaalien sijasta kahta basari. Näin molempien jalkojen tuntuma on sama vaikkakin virittäminen on työlästä. Jos kuitenkin käytän tuplapedaaleita pyrin jäljittelemään samaa tuntumaa mikä saavutetaan kahdella basarilla, enkä yritäkkään "ruinata" mitään apuja pedaaleilta. Pedaaleina käytä peruskamaa esim nyt Premier/Gibralttar -viritys, mallia vanha kuin taivas. Logiikkani on se että onnistuminen on itsestä kiinni ei niinkään kamoista.

Penkinkorkeuden säädän siten että jalat ovat n.90 asteen kulmassa polvienkohdalta. Tämän teen siksi että siinä asennossa jaksan soittaa pisimpään. Tähän väliin mainittakoon että soitan kantapäät ilmassa ja poljen päkiöillä mikroautoilusta tutuilla ajotossuilla.

Lopuksi tärkein pointti. Harjoitusta, harjoitusta ja harjoitusta... Ei tarvitse välttämättä olla koko ajan kannujen takana vaan jalat treenaavat kaiken aikaa tuplia, esim bussia odotellessa, tv:tä katsellessa, ym, ym... Jos kaiken polkemani ajan laskee harjoitukseksi tulee siitä melkoinen määrä päivää kohti.

Judas Priestin Painkiller, Slayerin Warzone, Panteran Becoming ne kun alkaa mennä nopeammin kuin levyllä niin voit olla jo hieman tyytyväinen.

-Justin H-

Muokattu: Pedaalin malli viba
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)