Aihe: Kuinkas tekisit onton kaarevakantisen?
1
MPU
17.06.2005 13:30:44
Eli siis tekeillä on basso, jossa on jyrsityt onkalot thinline-tyyliin ja kaareva vaahterakansi. Mietinnän alla on nyt lähinnä reunalistan laitto/sisäpuolen veistäminen. Ilmeisestihän tällaisessa thinlinessä tuo kannen paksuuden merkitys on aika pieni eikä suurta merkitystä ole sillä, että kansi on eri paksuinen eri kohdista. Voisinko siis jättää kannen kokonaan tasaiseksi alapinnaltaan ja muotoilla vain yläpinnan? Tällöinhän reunalistan upotus onnistuisi kätevästi tasaiseen kanteen jyrsimellä. Jos taasen muotoilen kannen sisäpuolen ulkopuolen jälkeen (ennen liimausta tietysti) on reunalistan uran teko hiukan työläämpää. Sisäpuolen muotoilisin ulkopuolen jälkeen siksi, että en niin helposti saisi kantta puhki kun pystyisin mittaamaan kannen paksuutta.

Kuis tekisit, jos tekisit??

Marko
Juzzu
17.06.2005 13:38:55 (muokattu 17.06.2005 13:45:55)
Ny en ymmärtänyt, mikä hankalaa tuossa reunalistan laitossa on?

Itse olen tehny reunalistan uran sitten kun kansi on jo liimatut paikoilleen ja valmis, myös muodot.

Ja kansihan on tasainen jos teet thinline-tyylisen, mitä meinaat muotoilla?? Kannen, kuitenkin?
Ensin ulkopinta, sitten vasta sisäpinta, se on se työjärjestys juuri tuon mittaamisen johdosta.

Nih, kun kansi on ulkopäin tehty muotoonsa niin sitten olisi syytä tehdä sellainen "jigi" johon kannen saa kiinni että sitä voi työstää sisältäpäin. Tai jos ei jaksa, jättää kannen sisäpuolen tasaiseksi kuten allekirjoittanut ja pienentää siten akustisen soundin olemattomiin :o)
"Mitä moderaattori? Onks sul Ibanez?" Boyakasha 15.6.2005
MPU
17.06.2005 18:44:32 (muokattu 17.06.2005 18:47:35)
Kovin mieluusti (laiska kun olen) kun ajaisin reunalistan uran ennen kannen ulkopinnan muotoilua niin ei tarvitsisi muuta kuin jyrsimellä pyöräyttää, kun olis tasainen pinta mihin jyrsimen pohja nojaa. Kun kansi on kaareva, ei homma mene ihan yhtä helposti. Tuo puutappiviritys pylväsporaan olikin ihan uutta, täytyypi kokeilla, jos sisäpuolta kaivertelen. Pitänee ryhtyä Dremeliin virittämään reunalistan jyrsintäohjuria. Milläs Juzzu olet nuo listaurat tehnyt?

Ja thinline-tyylisellä tarkoitin sitä, että body on lankkua, johon on jyrsitty kolot, ei oikea hollowbody-body.

Marko
vrajala
17.06.2005 21:03:05
Jos muotoilet sisäpinnan, niin yksi tapa tehdä se...

Mä en kauheasti viljele nuita plussia, mutta nyt oli pakko. Onko tuo siitä Benedetton kirjasta? Ei ole vielä mun kappaleeni rantautunut, täytyy ootella.

Pitänee ryhtyä Dremeliin virittämään reunalistan jyrsintäohjuria

Voit myös vaihtaa tavalliseen alapuolisella laakerilla varustettuun jyrsinterään laakerin pykälää pienemmäksi. Näin se Juzzukin muistaakseni on tehnyt. Monet muut joka tapauksessa.
Ota näistä sitten selvää
jarmos
17.06.2005 21:15:03
No ei tuo reunalistajyrsintä niin kauheen vaikeeta oo.
Dremeliä kehiin niin johan pelaa.
http://jarmos.kaverit.org/tyokalu.html

Itse asiassa pirun kätevä vehje siitä tuli, ainoo haitta on hyväkuuloiset naapurit...
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
Jymi
18.06.2005 01:09:31 (muokattu 18.06.2005 01:16:25)
Kommentoinpas tuota reunalistahommaakin, kun en aiemmin huomannut.

Kun reunalistajyrsintää harjoittelin tuota thinline projektia varten (josta pitäisi varmaan laittaa uusia kuvia nettiin joskus), niin tuli kehitettyä sellainen ratkaisu, että laitoin pylväsporakoneeseen jyrsimenterän ja porakoneen tasoon kiinnitin vanerilevyn, johon kiinnitin terän alapuolelle pienen tapin ohjuriksi. Tappi sen verran terän reunan taakse että tuli halutun paksuinen reunalistaura. Ja uran syyvyyden säätö hoitui sitten terän korkeutta muuttamalla.

Toimii ainakin tasapohjaisilla kitaranbodeilla hyvin, mutta vaatii nopeakierroksisen porakoneen. Homman etu on siinä, että kitaraa on helppo pyöritellä vanerilevyn päällä ohjuritappia vasten eikä haittaa, vaikka kansi olisi kaareva. Piitää vaan muistaa pitää se body siinä vanerilevyssä kiinni koko ajan, muuten tulee urasta syvempi siinä kohtaa kun sattuu sitä bodia nostamaan :)

Onko tuo siitä Benedetton kirjasta? Ei ole vielä mun kappaleeni rantautunut, täytyy ootella.

Ei oo ku edes tiedä koko kirjaa. Siinä haulitornin juurella olevassa paikkassa joskus pähkittiin tuota kannen sisäpinnan muotoiluongelmaa. Siinä tuli ajatus eteen.
vrajala
18.06.2005 11:08:42
Siinä haulitornin juurella olevassa paikkassa joskus pähkittiin tuota kannen sisäpinnan muotoiluongelmaa. Siinä tuli ajatus eteen.

Jaa, tuttuja. Syssyllä jatketaan.

Tota pylväsporakoneen käyttöä jyrsimenä kannattaa välttää mikäli mahdollista. Koneiden laakerointia ei ole suunniteltu kantamaan sivuttaisia kuormia. Näin ollen niiden käyttöikä lyhenee helposti, joskin mä oon kyllä itsekin jotain kevyitä jyrsintöjä tehnyt pylväskoneella.
Ota näistä sitten selvää
Jymi
18.06.2005 11:12:49 (muokattu 18.06.2005 11:15:02)
Tota pylväsporakoneen käyttöä jyrsimenä kannattaa välttää mikäli mahdollista. Koneiden laakerointia ei ole suunniteltu kantamaan sivuttaisia kuormia. Näin ollen niiden käyttöikä lyhenee helposti, joskin mä oon kyllä itsekin jotain kevyitä jyrsintöjä tehnyt pylväskoneella.

Itseasiassa se on pylväsporakone/jyrsin jolla ton tein. Siinä on omat istukat jyrsinterille yms. Ja vauhtiakin piisaa. Mutta hyvä pointti, ettei tule jokaista porakonetta rikottua joka eteen tulee.
tilujätkä
22.06.2006 12:25:07 (muokattu 22.06.2006 12:30:02)
Eli siis jos nyt ostaisin täältä tampereen/pirkkalan bauhaussista tollasen oliko se nyt 70e vai 60e pikku pylväsporakoneen niin eikö sillä kannata jyrsiä yhtöön mitään? vai myydäänkö niihin erikseen istukoita joilla voi sitten jyrsiäkkin? Pylväsporakone olisi monipuolisempi vehje kuin pelkkä yläjyrsin jos sillä voisi jyrsiä kunnolla.

edit: menee vähän offtopic mutta pakko kysyä: Myyjälle kerrottuani, että kitara on varastettu, myyjä sitten otti sen nolona veke hyllystä ja siirsi takahuoneeseen. Varkaan tiedot poliisin tiedossa, eli saas nähä kuinka äijän käy. (tuskin mitenkään) Erikoista tässä tapauksessa oli se, että tekijä löytää tekemänsä soittimen. (Olihan se vähän liikuttava tilanne.) (jarmoksen sivuilta lainattu) eli jarmos, paljonko oli sitten hintaa tuolla sun kepille laitettu sielä? ;)
Jymi
22.06.2006 12:39:06
Eli siis jos nyt ostaisin täältä tampereen/pirkkalan bauhaussista tollasen oliko se nyt 70e vai 60e pikku pylväsporakoneen niin eikö sillä kannata jyrsiä yhtöön mitään?

Todennäköisesti nopeus ei riitä siinä. Repii vaan puuta, jos liian hitaalla koittaa jyrsiä.
jarmos
22.06.2006 12:46:33
Eli siis jos nyt ostaisin täältä tampereen/pirkkalan bauhaussista tollasen oliko se nyt 70e vai 60e pikku pylväsporakoneen niin eikö sillä kannata jyrsiä yhtöön mitään? vai myydäänkö niihin erikseen istukoita joilla voi sitten jyrsiäkkin? Pylväsporakone olisi monipuolisempi vehje kuin pelkkä yläjyrsin jos sillä voisi jyrsiä kunnolla.

edit: menee vähän offtopic mutta pakko kysyä: (jarmoksen sivuilta lainattu) eli jarmos, paljonko oli sitten hintaa tuolla sun kepille laitettu sielä? ;)

No enpä tuota edes älynnyt kysyä, oli se sen verran häkellyttävä tilanne.
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
risto
23.06.2006 17:04:02 (muokattu 23.06.2006 17:06:14)

Eli siis jos nyt ostaisin täältä tampereen/pirkkalan bauhaussista tollasen oliko se nyt 70e vai 60e pikku pylväsporakoneen niin eikö sillä kannata jyrsiä yhtöön mitään?

Normaalit rullalaakerit tai neulalaakerit kestävät sivuttaista rasitusta aika suuria lukuja. Minulla ei ole tullut vastaan yhtään porakonetta, jossa olisi laakerit menneet, lukuunottamatta jotain muinaisia miniporia, joissa oli huonosti voidellut liukulaakerit.

EDIT: Vrt. esim. Dremelit ym. joissa on pienet laakerit, mutta joita voi aivan hyvin käyttää urien jyrsimiseen.
Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)