Aihe: Millainen akustinen kitara aloittelijalle?
1 2
Hanna519
16.06.2005 21:26:44
Kiinnostaisi alkaa itsekseen opettelemaan akustisen kitaran soittamista ihan omaksi iloksi. Ajattelin käytetyn kitaran hankkimista. Milliainen akustinen kitara kannattaisi hankkia? Metallisilla vai nailonkielillä? Muuta huomioitavaa?
Turder
16.06.2005 21:40:37 (muokattu 16.06.2005 21:41:24)
Nailonkielistä on helpompi soittaa. Itse aloittelin nailonilla, nykyään teräskielillä mennään. Jotkut teräskieliset akustiset ovat "raskaita" soittaa, tarvii voimaa sormiin. Käy musaliikkeessä kokeilemassa kumpi käy käteen paremmin.

Edit: piste.
"When someone has had a major accident in the toilet" -UrbanDictionary.comin selitys sanalle Turder.
Hauler
17.06.2005 09:12:04
Varmaan riippuu siitä minkälaista musiikkia aikoo soittaa.
Juntunen
17.06.2005 09:16:42

Nailonkielistä on helpompi soittaa. Itse aloittelin nailonilla, nykyään teräskielillä mennään. Jotkut teräskieliset akustiset ovat "raskaita" soittaa, tarvii voimaa sormiin. Käy musaliikkeessä kokeilemassa kumpi käy käteen paremmin.

Musaliikettä minäkin suosittelen. Kokeilemallahan se selviää. Itsekin aloitin aikanaan nylonkielisellä akustisella ja sillon se tuntui kyllä todella paljon helpommalta soittaa kun esimerkiksi musaopettajan teräskieliset.

Teräskielinen on kitarana ehkä monipuolisempi. Meinaan että käy useampaan musatyyliin nylonia paremmin.
Tsekkaa biisi. Tsekkaa toinen. | www.dianband.net
Hohhoijaa
17.06.2005 12:14:32 (muokattu 17.06.2005 12:15:09)
Nailonkielisellä ovat monet aloittaneet, aloitus on ehkä helpompi sillä tavalla, sormet rasittuvat vähemmän. Toisaalta, teräskielisestä on helpompi siirtyä sähkökitaraan, eli molemmissa on puolensa. Kuten sanottu, testaile kaikenlaisia.

Itse vastaisin: Nylonkielinen.
"Raskaus on naisilla hyvä mutta musiikissa huono."
- Järvihirviö
samueld
17.06.2005 12:16:24

Mä olen sitä mieltä, että jos haluaa soitella sellaista sointupohjaista rokkia ja sointusäestystä, niin teräskielinen ehdottomasti. Niihin kieliin tottuu melko nopeesti. Naikkari on sitten omiin juttuihinsa. Toisaalta puhun tässä itseni pussiin koska mä soitan kaiken naikkareilla...
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
Lord of the strings
17.06.2005 13:53:12
Nylonkielinen.
En tiedä mitään parempaa kuin uudet kielet... Paitsi ehkä Sacher-leivokset IHKK #14| Pastilli?
Johnny99
19.06.2005 00:08:03
Kyllä mä olen sitä mieltä, että nylonkielinen on hellempi sormen päille, mutta teräskielisellä on taas helpompi ottaa esim. barresoinnut. Eikä se teräskielinenkään soittajan sormenpäitä tuhoa. Itse aloitin nylonkielisellä, mutta nyt olen jo monta vuotta ajatellut ostaa teräskielisen akustisen. 12-kielinen jo löytyy, mutta 6-kielinen vielä uupuu. Eli mun mielestä kannattaa ostaa se kumpi kuulostaa paremmalta. Näppäilyyn nylonkielinen on helpompi, koska siinä on suuremmat kielien välit.
OSTAN stratocasterille kovan kotelon
Jakenaattori
19.06.2005 09:59:20
Teräskielillähän ne sormenpäät kovettuu..
...And Justice For All
19.06.2005 10:53:28
Nylonkielinen. Osta Landola. :)
Get Stoned!
Strutsi
19.06.2005 11:30:45
Nylonkielinen. älä Osta Landolaa. :)
"I've gone where the hand of man has never set foot."
Cruzzi
20.06.2005 21:03:02

Mitä vikaa landolassa? ei mitään ainakaan niissä uusissa mitä oon kuullu... niin siis mulla on toisena kitarana nailoni ja ei se oikeen mulla oo tehty siis jos soittelee semmosta hiljasta ja matalaa musiikkia niin sit nailoni mutta muussa tapauksessa teräs, sillä nyt pystyy soittamaan vähän muutakin kuin sointuja. Ja nailonilla pendailu se jos jokin on vittumaista hommaa...:DDD
Perse on paskan koti!
Carpenter
20.06.2005 22:06:06
Osta teräskielinen. Sen kaula on kapeampi, se sopii useampaan tyyliin ja sitä on helpompi soittaa plekulla. Myös sähkökitaran soittaminen on sitten helpompaa, jos joskus sellaisen hommaat. Eikä sitä nyt niin raskas ole soittaa. Laittaa ohuet kielet ja vaikka Eb-vireeseen, jos on tarvis.

Ibanezilta ja Yahamalta löytyy ainakin hinta/laatu-suhteeltaan hyviä kitaroita. Joku voi suositella myös muita merkkejä.
Sovittele puheesi kukkarosi mukaan.
Dolmo
22.06.2005 10:52:08
Aloitin itse nylonkielisellä. Huikea Yamaha C-40.

Itse suosittelen nylonkielistä, helpompi soittaa aluksi. Ei mene sormenpäät heti tohjoksi ja innostus lopahda alkuunsa.
Kei
samueld
22.06.2005 11:21:10

Tässä kysymyksessä kun tulisi todellakin miettiä, että mitä haluaa soittaa. Kyseessä on kuitenkin kaksi eri soitinta vaikka vire onkin sama.

Plekulla sointujen rämpyttelyyn ja riparifiilistelyyn naikkari ei ole millään muotoa parempi kuin teräskielinen. sama rokki ja bluesjutuissa. Jos sitten haluaa soittaa Willie Nelsonia tai jotain klassiseen vivahtavaa on naikkari parempi. Jos haluaa sointuja rämistellä nylkyllä, pitää sitä osata jo vähän käskeä, että se kuulostaa yhtä hyvältä kuin teräskielinen.
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
Hanna519
01.07.2005 18:45:32
Thomann.de nettikaupassa akustiset kitarat on jaoteltu western- ja konserttikitaroihin. Mitä eroa noiden kategorioiden kitaroilla on? Kumpia aloittelevan kannattaisi katsella, jos harkitsee teräskielisen ostamista?
rattledad
01.07.2005 18:59:40 (muokattu 01.07.2005 19:00:24)

Kumpia aloittelevan kannattaisi katsella, jos harkitsee teräskielisen ostamista?

Western-kitaroilla tarkoitetaan teräskielisiä.

Kannattaa etsiä kitara joka on kevyt soittaa ja jonka saa vireeseen. Tehtaan säädöt ei välttämättä ole aina kohdallaan. Suosittelen kaupassa käymistä ja kokeilua mieluiten niin, että on kokeneempi kaveri mukana.

Soundilla ei välttämättä ole aluksi kauheasti väliä, aloittelija ei välttämättä osaa sitä arvioida ja pitempäänkin soittaneen mieltymykset voivat muuttua.
"Tuon soisi olevan kaikille itsestäänselvyys. Me pietään täällä amatöörien arvauskilpailuja :o)" - juzzu 23.5.05
Cujo
01.07.2005 22:11:23
Domine, quo vadis...?
blastoff
01.07.2005 23:34:33 (muokattu 01.07.2005 23:35:31)
Ehdottomasti teräskielinen, jos haluaa sellaista perus pop/rock/folk-rämpytystä soittaa. Ainahan voi vaihtaa ohuemmat kielet, jos kitara tuntuu aluksi liian raskaalta soittaa. Esim. Ibanezilta löytyy akustisia erinomaisella hinta/laatu-suhteella. Thomannin sivujen mukaan jo noissa halvimmissakin malleissa näyttäisi olevan kokopuukansi, joten ne on varmasti ihan ok pelejä aloittelijoille.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)