Black Star 15.06.2005 19:54:27 | |
---|
Elikkäs jonkin muotoista buusteri/överdrive-spedua olen tässä pitemmän aikaa kattellu ja tullut siihen tulokseen että tuo MXR olisi se haluamani, mutta aloinkin tässä miettimään että tuon MXR:nhän sanotaan olevan lähes samanlainen komponenteiltaan kuin DOD:in 250 mallin. Ja taas tämä ynkka-malli on tietääkseni vain hieman hot rodattu versio tuosta 250 mallista joten nyt kysynkin että onko noilla sitten muita eroja kuin hinta. Thomannin hintojen mukaan: MXR Distortion+ 77€ ja DOD YJM308 42€. Eli hintaero on melko suuri, 35€ kun saisi postimaksut maksettua sekä pari pakettia kieliä. Tarkoituksenani on siis saada tarpeen tullen hieman lisää mökää sooloilujen ajaksi ja jopa kunnon sirkkelisäröjä ilman että vien Laneyn gain-nupikkaa aivan kakkoon. "Viinaa juodaan, korttia lyödään, naisia riiataan ja rähjäillään" |
biibob 15.06.2005 20:05:29 | |
---|
Minulla on itselläni tuo mxr. Dodista ei ole kokemusta. MXR on oikein hyvä klassinen distortion. Kun kääntää distortion nupin kaakkoon, niin palikka antaa jopa fuzz-soundia. Tällä pedaalilla ei minusta saa loppujen lopuksi, kovin suurta volumeboostia aikaiseksi. Särötaso kyllä nousee outputtia nostamalla, muttasinällään volume ei kasva kovinkaan paljoa. Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page. |
juukeli 15.06.2005 20:27:20 (muokattu 15.06.2005 20:28:59) | |
---|
Mulla on tuo DOD Overdrive/Preamp 250. tykkään muuten, mutta häviää alapää soundista. Sitten toisaalta, kun polkaisen sen pois päältä, puhtaissa soundeissa kuuluu pientä särinää. Ilmeisesti bypass ei toimi niinkuin sen pitäisi. |
Rapido 15.06.2005 21:22:39 | |
---|
YJM 308 löytyy iteltä, joten siitä pari sanaa. Kuten jo mainittiin dod 250 :sen kohdalta, myös yjm syö alapäätä(kuten ilmeisesti kaikki buusterit). Muuten toimii Englin kanssa mainiosti, Thunder on vähän sustain-vapaa narturellina kun tulee melko hiljasilla volilla soiteltua (päätesärö on esittäytynyt kun putket meni, väänsin kaikki täysille eikä volaa tullut kuin vähän, mutta se vähä olikin sitten tosi nannaa) niin 308:lla buustaus on pakollista liidien saamiseksi. Pedaali on juuri särökanavan buustaukseen tarkoitettu, puhtaan kanavan kanssa saundit on kohtalaisen rujot. Ylimääräisistä äänistä sen verran, että omaan kun iskee patterin tulee suhinaa(säädöt tosin melko kaakossa), jos muuntajaa käyttää, niin tuli itelle sellanen tasanen, melko matala ja helevetin ärsyttävä uuuuuuuuuuuu -tyyppiinen taustaääni, joten kyllä se Eric Johnsonin lanseeraama "patterilla paremmat saundit kuin muuntajalla" piti paikkansa. Jos ei väännä Gaineja ja volia spedusta aivan kaakkoon, ei suhina ole ylitsekäymätön este. Jos on mahdollista, niin aina kannattaa testata. E-Doorisen tiluttaminen ei ole vastoin monien parempaa käsitystä sen sivistyneempää kuin A-Harmonisen mollin tiluttaminen. -Minä itse |
Black Star 15.06.2005 21:41:53 (muokattu 15.06.2005 22:24:38) | |
---|
YJM 308 löytyy iteltä, joten siitä pari sanaa. Minkäslainen ero on styrkkarin ja vahvistimen+YJM:än välillä jos ruuvaa tuosta volat täysille ja gainin nollille ja polkaisee päälle. Tuntuuko korvissa tuo buusti? Ja onko kovinkin radikaali ero? "Viinaa juodaan, korttia lyödään, naisia riiataan ja rähjäillään" |
Mrezzye 15.06.2005 21:57:55 | |
---|
Minkäslainen ero on styrkkarin speduttoman volan ja vahvistimen+YJM:än volan välillä jos ruuvaa tuosta volat täysille ja gainin nollille ja polkaisee päälle. Onko kovinkin radikaali? Mutua: Ei kai se kokonaisvolumea kovin paljoa nosta, jos se on boostina vahvistimesta tulevan pohjasärön edessä... Ainakaan itse kokeilemani useat boostit eivät ole juuri kokonaisvolaa nostaneet. Voihan se tietty olla joku turbospedu, kyseessä on sentään Ynkkä. Jea, rait! Vhat evö... |
Black Star 15.06.2005 22:23:19 (muokattu 15.06.2005 22:23:40) | |
---|
Mutua: Ei kai se kokonaisvolumea kovin paljoa nosta, jos se on boostina vahvistimesta tulevan pohjasärön edessä... Ainakaan itse kokeilemani useat boostit eivät ole juuri kokonaisvolaa nostaneet. Voihan se tietty olla joku turbospedu, kyseessä on sentään Ynkkä. Siis tuota buustia meinasin ei volaa. "Viinaa juodaan, korttia lyödään, naisia riiataan ja rähjäillään" |
Black Star 16.06.2005 13:12:34 | |
---|
Ylös pinnan alta. "Viinaa juodaan, korttia lyödään, naisia riiataan ja rähjäillään" |
Mrezzye 16.06.2005 15:37:18 (muokattu 16.06.2005 15:41:14) | |
---|
Siis tuota buustia meinasin ei volaa. Siis kyllähän pienikin määrä OD:tä kuin OD:tä vaikuttaa siihen soundin säröytymiseen aika radikaalisti, jos vahvarista on pohjalla sellainen rouhea "rokkisärö" tai "crunchi" tai miten ikinä haluattekaan sitä kutsua. Säröstä tulee laulavampi ja enemmän sustainia, jne. EDIT: Itse en ole saanut oikein mieleistä soundia putkisärön kanssa mistään distortionpedaalista, jollainen mm. Distortion+ on. OD:t toimivat mielestäni boosterihommissa paremmin, toki tämäkin on makuasia. Tällä hetkellä käytössä SD-1. Nyt Uraltone Modilla, en vaan ole vielä päässyt treenikselle testaamaan miten modaus vaikutti soundiin. Odotukset on kyllä kovat. Jea, rait! Vhat evö... |
...And Justice For All 16.06.2005 15:39:45 | |
---|
MXR löytyy ja hyvin toimii. Kokeile. Get Stoned! |
McNulty 16.06.2005 15:40:42 | |
---|
Mielestäni Boss Overdrive tai Super Overdrive on hyvä boostaamaan putkikoneen särökanavaa. EQ on hyvä volume-boostiin mutta mikäli sitä ei haeta niin tsekkaa nuo Bossit, MXR Zakk Wylde Overdrive, Ibanez TS9 tai TS808 reissue... sitten tietysti jos haluaa ts-tyyppisen overdriven ja kunnon säristimen samassa polkimessa niin tuo Visual Sound Jekyll & Hyde on todella loistava värkki. "I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott |
Black Star 16.06.2005 15:57:22 | |
---|
EDIT: Itse en ole saanut oikein mieleistä soundia putkisärön kanssa mistään distortionpedaalista, jollainen mm. Distortion+ on. Minä olen kyllä aina ymmärtänyt että Distortion+ olisi overdrive-spedu jonka nimessä nyt sattuu olemaan sana-distortion. Super Overdrivenhän sanotaan vievän tuota alapäätä ellei sitä sitten modauta mutta tiedä sitten. Taidan kyllä kallistua tuohon MXR:ään. "Viinaa juodaan, korttia lyödään, naisia riiataan ja rähjäillään" |
Volle 16.06.2005 16:17:43 | |
---|
Super Overdrivenhän sanotaan vievän tuota alapäätä ellei sitä sitten modauta mutta tiedä sitten. Taidan kyllä kallistua tuohon MXR:ään. Niin se SD vähän viekin, mutta se on vaan hyvä, kysy vaikka basistilta.
Nam. |
Black Star 16.06.2005 18:43:44 (muokattu 16.06.2005 19:17:37) | |
---|
Korjatkaas nyt vielä jos olen väärässä eli eikös tuo Distortion+ olekin overdrive-pedaali eikä särötin kuten moni ehkä luulee. Monessakin paikkaa olen nähnyt nimittäin sanottavan että kyseessä on juuri overdrive-spedu Edit: Suljinkin tuon 308:n pois Harmony Centralin arvostelujen perusteella. Sanoivat saundia tallamikillä soitettaessa hyvinkin "teräväksi" ja kehottivat ruuvaamaan trebleä vähemäksi vaffarista. "Viinaa juodaan, korttia lyödään, naisia riiataan ja rähjäillään" |
Taidankin kääntyä tuon sd-1:en puoleen ja tarpeen mukaan käyn modauttamassa sen tuolla Kankaanpään Mikolla. "Viinaa juodaan, korttia lyödään, naisia riiataan ja rähjäillään" |
Black Star 19.06.2005 13:44:29 (muokattu 28.08.2005 20:07:12) | |
---|
Oli pakko nostaa. Eli selasin tässä DLX-musicin nettisivuja hakusanalla DOD. Meinasin saada paskahalvauksen kun huomasin millä hinnalla DLX myy tuota Yngwien pedaalia. Thomannhan myy sitä 42€, mutta katsokaapas mitä DLX pulittaa siitä. http://www.dlxmusic.fi/asp/tuotesivu.asp?itemcode=1350308 Nyt ovat näköjään laskeneet hintaa edes jotenkin siedettäväksi. "Viinaa juodaan, korttia lyödään, naisia riiataan ja rähjäillään" |
Mebrick 28.08.2005 19:14:03 (muokattu 28.08.2005 19:17:05) | |
---|
Laitetaanpa tämä tähän threadiin.. Itselle tuli viime torstaina Peavey 6505 nuppi ja ensi viikon alussa pitäisi tulla marsun kaappi, ja olen päättänyt että overdriven hankin sooloboosteihin, pinchejä korostamaan ja toisinaan chunka-riffeihin. Nyt aloin olla jo aika varma että ostan käytetyn Zakk Wylde -overdriven, mutta hintansa puolesta tuo ynkän singaturespedu on alkanut kiinnostaa. Menee vähän offtopic, mutta kumpaa noista vaihtoehdoista ihmiset suosisivat tuommoisena pehmeyttä, mutta kuitenkin selkeyttä antavana pedaalina? Ála Paul Gilbert/John Petrucci/Zakk Wylde E: Saa ehdottaa tietysti muitakin OD -pedaaleita. 100 % Doomsday.....NOW! |
zepeteus 28.08.2005 21:12:28 | |
---|
Menee vähän offtopic, mutta kumpaa noista vaihtoehdoista ihmiset suosisivat tuommoisena pehmeyttä, mutta kuitenkin selkeyttä antavana pedaalina? Ála Paul Gilbert/John Petrucci/Zakk Wylde No kun tuo Wyldekin on kerran mainittu, niin eikös se silloin ole MXR:n ZW44? ;) Pehmeys ja selkeys ovat valitettavasti välillä toisiaan kumoavia, joten pitää miettiä kumpaa painottaa enemmän? YJM308 leikkaa bassopäätä, enemmän kuin ZW44 tai esim. aiemmin mainitut DOD250/MXR Dist + (jotka ovat muuten melkeinpä sama efekti). Toisaalta juuri tuo leikkaus tuo sellaista selkeyttä, ja kenties terävyyttäkin siihen soundiin kun vahvaria ajetaan ruvelle vahvemmin Tuolla aiemmin ihmeteltiin noita overdriven ja distortionin määritelmiä ja eroja. Samaan joukkoon voitaisiin lisätä vielä fuzz. Kaikki nuo buustaavat ja särkevät signaalia sekä lisäävät harmonisia kerrannaisia. Teknisesti niitä ei voi kunnolla erotella, samanlaisiakin toteutuksia kutsutaan eri valmistajien toimesta eri nimellä. Eräs tapa erotella ne on kuunnella niiden vaikutusta soundiin. Miedoimmasta rupisimpaan järjestys menee: overdrive, distortion, fuzz. Tuokaan ei ole ehdoton järjestys, löytyy esim. varsin mietoja fuzzeja ja repiviä distortioneja. Jotta legendat eivät hiipuisi suotta, täytyy korjata aiemmin esitetty väite. Eric Johnson ei ole tunnettu väitteestään että patterit soundaisivat paremmalta. Tuon asian tunnustaa ja tunnistaa hyvin moni soittaja ja rakentelija, joka on joutunut signaalin häiriöiden kanssa painimaan. Eric Johnson on tunnettu siitä, että hän tunnistaa eri patterimerkkien eron efekteissään. |