![]() 02.06.2005 01:39:07 | |
---|---|
Onko sitten niin, että minulla on joku viallinen versio tästä vehkeestä? minun whammyssä kyllä viiveen huomaa varsinkin silloin kun soittaa nopiaa. Jotain kummaa tuossa on, itse en ole vastaavaa todennut. | |
![]() 02.06.2005 08:36:01 | |
IVL Technologies suunnitteli ensimmäisen Whammyn Digitechin kanssa, käyttäen omia lastujaan ja ohjelmointikoodia. Lopputulos oli ilmeisen onnistunut lajissaan, vaikkei pedaali alussa suurta suosiota saanutkaan. Sitten Digitechillä saatiin hauska idea jättää yhteistyö IVL:n kanssa ja tehdä omia versioitaan, käyttäen heidän omien suunnittelijoidensa koodeja. Eivät tainneet saada kaikkia parametrejä kohdalleen, koska kaikissa WH-1:n seuraajissa signaalin seurannan ja soundin on sanottu olevan huonompi. Tuo yhteistyö taisi nostaa WH-1:sen hintaa aikalailla ja se taas vuorostaan karsi potentiaalisia ostajia. Olen ymmärtänyt niin, että Digitech siirtyi omiin IC-piireihin, jotta Whammyn markkinahintaa saataisiin alaspäin -> "Whammyä massoille" :) "The notes are the same all around the world, but the way you put the notes together must be something very personal - Your own story"
- Pierre Bensusan | |
![]() 02.06.2005 08:52:25 (muokattu 02.06.2005 09:01:25) | |
Jotain kummaa tuossa on, itse en ole vastaavaa todennut. nyt lähetin asiasta sähköpostia sinne mistä sen ostin. Toivottavasti saan tilalle sellasen jossa tuota viivettä ei esiinny. http://www.harmony-central.com/Effects/Data/DigiTech/Whammy_4-01.html tuolla tuo kolmanneksi alin mainitsee samasta ongelmasta. ostetaan:danelectro tuna melt tremolo myydään: | |
![]() 15.06.2005 17:54:46 | |
Mistä whammy halvimmalla suomesta? Minkä vanhana oppii, sitä ei nuorena osannut. Ibanez, probably the best guitar in the world! | |
![]() 15.06.2005 18:34:50 | |
Ei suotta elämys. | |
![]() 15.06.2005 18:41:33 | |
Jos räkkilaitteet kelpaa niin alkupeäisen whammyn tasolle soundillisesti yltää Digitech IPS-33B Super harmonizer jossa on sitten paljon muutakin, mitä siitä whammystä ei löydy. Laite on myös IVL:n suunnittelema. Niko Solehmainen | |
![]() 15.06.2005 18:53:24 | |
www.stpaulssound.fi Jaha, kiitoksia. On tuo silti aika paljon rahaa yhden tempun laitteesta. Jos räkkilaitteet kelpaa niin alkupeäisen whammyn tasolle soundillisesti yltää Digitech IPS-33B Super harmonizer jossa on sitten paljon muutakin, mitä siitä whammystä ei löydy. Laite on myös IVL:n suunnittelema. Hinta? Saatavuus? Hä? Minkä vanhana oppii, sitä ei nuorena osannut. Ibanez, probably the best guitar in the world! | |
![]() 15.06.2005 21:43:18 | |
Olen ymmärtänyt niin, että Digitech siirtyi omiin IC-piireihin, jotta Whammyn markkinahintaa saataisiin alaspäin -> "Whammyä massoille" :) Niinhän se taisi mennä. Jos räkkilaitteet kelpaa niin alkupeäisen whammyn tasolle soundillisesti yltää Digitech IPS-33B Super harmonizer jossa on sitten paljon muutakin, mitä siitä whammystä ei löydy. Laite on myös IVL:n suunnittelema. Pitää myös paikkansa. Jopa samalla hinnalla enemmän...tosin enpä mene sanomaan niistä hinnoista ja saatavuudesta just nyt. Ebay. Toivottavasti saan tilalle sellasen jossa tuota viivettä ei esiinny. Riippuen kuinka tarkkakorvainen kaveri olet, saattaa olla tehtävä mahdoton. Sitä viivettä on väkisinkin hitunen, ja ilmiö pahenee jos soitat nopeita juttuja. "The Whammy Pedal's tracking speed is very impressive. Even when playing a RELATIVELY fast run, I detected no lag." Tarkkana. Tuossakin sanotaan selvästi että suhteellisen nopeilla juoksutuksilla. Ei erittäin, äärimmäisen tms. Ja jos kaveri vielä soittaa hidasta bluussia ja referoi siihen, niin siinäpä sitä on. Kaikki arvioijat eivät tiedä mitä kirjoittavat, kunhan toistavat jotain mantraa. Tuossa pätkä eräältä, liityen Whammy Reissueen: "The tracking is fine on single notes and pleasantly horrible on chords in most settings." Eli yksittäisten nuottien seuranta on hyvä...sitten muutama rivi myöhemmin: "Here's a big problem. Goodbye pick attack when the effect is engaged. There is a pretty big delay (15ms or so?) from striking a note to when the unit responds" Mites se nyt menikään sen nuottien seurannan kanssa? minun whammyssä kyllä viiveen huomaa varsinkin silloin kun soittaa nopiaa. Niinpä. | |
![]() 15.06.2005 21:56:56 | |
"Here's a big problem. Goodbye pick attack when the effect is engaged. There is a pretty big delay (15ms or so?) from striking a note to when the unit responds" Mites se nyt menikään sen nuottien seurannan kanssa? Niinpä. Niin, onkos tuo vaikutus jotain samaa tasoa kun soittelisit muutaman metrin päästä vahvistimestasi. ;) "Roll with it, or get rolled over motherfucker!" - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P. | |
![]() 15.06.2005 22:07:58 | |
Niin, onkos tuo vaikutus jotain samaa tasoa kun soittelisit muutaman metrin päästä vahvistimestasi. ;) no ainaki minun pedaalissa sen huomaisi varmasti rumpalikin jos kokeilisi. mutta nyt olen tavallaan tottunut siihen eikä se enää haittaa hirveästi. ostetaan:danelectro tuna melt tremolo myydään: | |
![]() 15.06.2005 22:22:16 | |
Niin, onkos tuo vaikutus jotain samaa tasoa kun soittelisit muutaman metrin päästä vahvistimestasi. ;) No jos normioloissa jo soitat muutaman metrin päässä vahvaimestasi, ja viet sen sitten ylimääräiset 5 metriä kauemmas, niin siinäpä se tuntuma. ;) Kompensointia vaan, sillähän se sujuu. | |
![]() 15.06.2005 22:57:29 (muokattu 15.06.2005 22:59:54) | |
Tässä sujuvasti kommentoin tuota viiveasiaa, vaikka aitoa whammya koskaan en olekaan käytellyt. Olen käytellyt erinäisten valmistajien (Roland, Lexicon, Rocktron) pitch shiftereitä aika lailla ja niissä on periaatteessa kahta eri tyyppistä toimintatapaa. Tavat näyttäisivät eroavan toisistaan sillä, optimoidaanko sävelkorkeuden muutos muutettavan sävelen mukaan vaiko ei. Viivekään ei ole mun mielestä jatkuvasti samanlainen. Jos ei optimoida, on homma suoraviivaisempi. Rocktronin ja Lexiconin pitch shifterissä valittiin vain nopea tai hidas samplays ja kone pätki sitten äänen pitempiin tai lyhyempiin pätkiin ja muutti pätkien sävelkorkeuden yksitellen. Tällöin ääni tuli välillä isommalla viiveellä, välillä pienemmällä. Viive oli lyhyempi pienissä pätkissä, mutta laatu hieman parempi pitemmissä pätkissä. Rolandissa on myös mahdollisuus tehdä homma vähän edistyneemmin, eli kone tunnistaa soivan sävelen ja päättää optimoidun tavan tehdä sävelkorkeuden muutos. Olen ymmärtänyt, että whammy toimii samalla tavalla. Tässäkin tulee jonkin verran viivettä, mutta ääni kuuluu heti sävelen alussa - optimointi (ja osittain myös pitch shiftaus) tulee mukaan vasta sävelkorkeuden tunnistamisen jälkeen. Eli jos koneella on vaikeuksia tunnistaa sävel, tulee enemmän viivettä. Näin voisi kuvitella käyvän vaikkapa voimakkaiden säröjen kanssa tai jos efekti saa sisäänsä chorustettua signaalia. Eli kandee siis kokeilla whammya vaikka ekana pedaalina, jos se ei jo ekana ole. Toisaalta vehje voi toimia eri mikkien kanssa paremmin kuin toisten. Myös soittotapa- eli tekniikka vaikuttaa omien kokemusten mukaan. Selvästi artikuloiden soitettu on ainakin rolandin mielestä kivampi shiftailla - toisaalta epäselvästä ei ehkä erotu niin helposti huono pitch shiftaus... - w'lo | |
![]() 16.06.2005 01:26:38 | |
Itse olen ollut kyseisen pedaalin omistaja jo vähän yli vuoden ja täytyy sanoa että tyytyväinen olen ollut enemmän kuin paljon. Täytyy sanoa että hillityssä käytössä tuo on aivan loistava lisämauste soittoon. Vaikka laite monipuolinen onkin niin ei sitä joka kohtaan kannata yrittää käyttää. Aina ei voi voittaa | |
![]() 16.06.2005 10:31:56 | |
Itse ostin Whammy IV noin vuosi sitten ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Itse en ole huomannut laitteessa viivettä tai soundin huonontumista. Harmonizer toiminto on loistava kun sitä oppii käyttämään. Muutenkin niin kuin sanottu pedaalilla pitää opetella soittamaan tai sen saa kuullostamaan erittäin mauttomalta. Miinuksena sanoisin että Whammyn varaosien saaminen on hidas ja hikinen prosessi. Onnistuin jouluna omaa tyhmyyttäni rikkomaan sen potikan millä valitaan niitä eri presettejä. Lähetin mailia Thomannille (mistä tilasin efektin) ja he antoivat kyllä heti korjaajan tiedot jolle rikki mennyt laite pitäisi lähettää. Mutta kun laite oli saapunut korjaajalle ilmoitti hän että tällaisia varaosia on erittäin vaikea saada mistään. Varaosaa metsästettiin useampi kuukausi niin Thomannin, korjaajan kuin allekirjoittaneenkin taholta. Vihdoin Thomannin kaverit saivat tilattua potikan Digitechin tehtaalta jostain ties mistä ja homma hoituikin sen jälkeen ripeästi. Takuuseenhan tämä kaikki meni mutta siinä kesti 5kk. Se kyllä vähän söi. Suosittelen kuitenkin laitteen hankkimista jos se kiinnostaa. Kannattaa vain kohdella hyvin ja kuljettaa laatikossa ;) JAM with the JEM | |
![]() 16.06.2005 10:41:46 | |
Juuri tuollaisten takuuasioiden takia Suomesta olisi tarkoitus hommata. Täytyypä kysellä päivän hintaa laitteelle tänään kun uudet kielet käyn hakemassa.. XP-100:han olisi siinä mielessä parempi että saisi jalalla hoitaa presettinäppäilyt, mutta eipä noita enää oikein liiku.. Pystyykö whammyssä asettamaan ns. lähtötason. Eli kun poljin on täysin kantapään puolelta pohjassa niin siellä olisi alas yksi oktaavi, ja kun poljinta kyhnyttää varvaspuolelle niin siellä olisi vaikka ylös yksi oktaavi? Ja tämä kaikki tietysti säädettävänä? Minkä vanhana oppii, sitä ei nuorena osannut. Ibanez, probably the best guitar in the world! | |
![]() 16.06.2005 10:43:51 (muokattu 16.06.2005 10:45:40) | |
XP-100:han olisi siinä mielessä parempi että saisi jalalla hoitaa presettinäppäilyt, mutta eipä noita enää oikein liiku.. Ei liiku, ei. Itsekin ostaisin mieluusti pari lisää jos eteen sattuisi. Pystyykö whammyssä asettamaan ns. lähtötason. Eli kun poljin on täysin kantapään puolelta pohjassa niin siellä olisi alas yksi oktaavi, ja kun poljinta kyhnyttää varvaspuolelle niin siellä olisi vaikka ylös yksi oktaavi? Ja tämä kaikki tietysti säädettävänä? Ei pysty. Kaikki on etukäteen ohjelmoitu. Harmonisoijalla onnistuu "yksi oktaavi alas - yksi oktaavi ylös" -juttu, mutta siinä tapauksessa tuo ääni vain lisätään perusääneen, ei lasketa/nosteta 100%:sti. | |
![]() 16.06.2005 10:46:21 | |
Ei liiku, ei. Itsekin ostaisin mieluusti pari lisää jos eteen sattuisi. Noh, jos edes sen yhden löytäisi.. Mitäs sinä niitä hamstraat? Laita toinen kiertoon, eli myy mulle :) Ei pysty. Kaikki on etukäteen ohjelmoitu. Harmi, ei sillä että se ihan välttämätöntä olisi mutta paranisi luultavasti laitteen mielekkyys jos näin sais tehtyä. Minkä vanhana oppii, sitä ei nuorena osannut. Ibanez, probably the best guitar in the world! | |
![]() 16.06.2005 11:00:23 | |
Noh, jos edes sen yhden löytäisi.. Mitäs sinä niitä hamstraat? Laita toinen kiertoon, eli myy mulle :) Ei noita nyt ole kuin kaksi; toinen kiinni pedaalilaudassa ja toinen kotona (ja keikoilla varana). Pedaalilaudassa kiinni oleva on vaan saanut vähän osumaa mm. näyttöön ja painonapitkin temppuilevat välillä, joten voi olla, että jossain vaiheessa täytyy ottaa tuo kotona oleva tilalle. Silloin olisi sitten näppärää olla toinen hyvässä kunnossa oleva sparena. Ja yksi visio on myös se, että joskus voisi (Munkyn tyyliin) ottaa kaksi noita XP-100:sia lautaan ja molempiin eri jutut kierrätettäväksi User-presettiin. Tuo User-preset on sellainen tila, johon voi tallettaa kuusi haluamaansa presettiä ja vaihdella niiden väliltä sen "normaalin" 29:n sijaan. Eli ei, en minä nyt tota myy kun vaivalla olen sen joskus löytänyt, heh. Eikä mitään pedaaleita jaksa muutenkaan myydä; vaikkei nyt olisikaan mitään käyttöä niin joskus voi olla. 8-) | |
![]() 16.06.2005 11:03:19 | |
Kohtuu hyvät perusteet. Tiettyhän paras varmaankin olisi se originaali WH-1 (soundinsa puolesta) mutta eilen kun ebaytä selailin niin lähtöhinta sillä ainoalla minkä löysin, oli 400 dollaria. Heh, arvossaan on kyllä. Mutta luulenpa ettei metsään mene jos tuon nelosen hommaa. Minkä vanhana oppii, sitä ei nuorena osannut. Ibanez, probably the best guitar in the world! | |
![]() 16.06.2005 11:11:58 | |
Pystyyhän tuota nelostakin käskyttämään midillä, vähänkö kätevää jos muutenkin käyttää. Kallistaa ostaa vaan tuoho käyttöön midihomma.. Ei suotta elämys. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)