Aihe: Trioli
1 2 3 4
Tankero
15.06.2005 13:07:28
Onko sitä triolia oikeen olemasakaan? Just joku väitti lehellä Hopeista kuuta slow foxiksi ja yhdellä levyllä näin kans pari triolia merkityn samoin.
Nämähän myöskin nämä tanssitaiturit kutsuvat trioleja slowfoxeiksi
Se nyt on taas toisaalta toinen juttu.
baron
15.06.2005 13:11:51 (muokattu 15.06.2005 13:16:34)

Onko sitä triolia oikeen olemasakaan? Just joku väitti lehellä Hopeista kuuta slow foxiksi ja yhdellä levyllä näin kans pari triolia merkityn samoin.

Oisko tässä vain ero tanssin ja soiton välillä?

Kyllähän jotkut yrittää triolia valssina tanssia, mutta eiks se kuiteskin oikeesti oo hidasta kävelyä=slow fox

(Edit: Muistatteko 50-luvun "triolirokit", esim Platters tai Anka. Usein piano pimputti yhdellä sormella sitä triolirytmiä)
baron
15.06.2005 13:16:16

Iltasanomiin kirjoittanut tyyppi ei oikein ollut tietoinen asiasta, johon kiiinnitin toki itsekin huomion

Selasin tän päivän iltsikan läpi, enkä löytänyt. Onks se ollut joskus aikaisemmin?
Riksteri
15.06.2005 13:20:09
Olen ajatellut triolin siten, että sekä musiikissa että tanssissa olisi luonteenomaista ottaa numero 3 huomioon.
Sertzo S
15.06.2005 13:23:28
Selasin tän päivän iltsikan läpi, enkä löytänyt. Onks se ollut joskus aikaisemmin?

Oisko ollut eilisessä tai sitten kilpailevassa Iltalehdessä?
Tankero
15.06.2005 13:24:55
Oisko ollut eilisessä tai sitten kilpailevassa Iltalehdessä?

Tais olla eileinen Iltasanoma. Yleisönosasto-osastolla.
Joko helpottaa?
baron
15.06.2005 13:26:24

Tais olla eileinen Iltasanoma. Yleisönosasto-osastolla.
Joko helpottaa?

Ostin mä senkin lehden, mutta vain toisarvoisia juttuja sattui silmiini.
El Condor
15.06.2005 13:30:04

Joskus vanhemmissa nuoteissa näkee käytettävän noista triolipohjaisista jutuista myös nimitystä "blues", vaikka puuvillapellot ja 12 tahdin kaava aika kaukana ovatkin. Soittakoon bändi triolia, ja tanssikoon kansa slowfoxia, sanojahan nuo vain ovat. Pääasia että soitetaan ja tanssitaan.
"Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time."
Tankero
15.06.2005 13:48:11
Joskus vanhemmissa nuoteissa näkee käytettävän noista triolipohjaisista jutuista myös nimitystä "blues", vaikka puuvillapellot ja 12 tahdin kaava aika kaukana ovatkin. Soittakoon bändi triolia, ja tanssikoon kansa slowfoxia, sanojahan nuo vain ovat. Pääasia että soitetaan ja tanssitaan.

Joo Iliman muuta.
uruttaja
16.06.2005 16:05:08
Tänäänkin oli vielä siitä Iltasanomissa että Hopeinen Kuu on tango eikä slowfox. joku haitaristi näin sanoi. Tangona Hopeinen Kuu olisi ollut Seinäjoen Finaalissa pakollisena.

Eikö se kuitenkin ole trioli...Tai sitten mennään avantgarden puolelle:)

Mä oon käsittänyt slowfoxin ihan toisenlaiseksi, ja mun arreissa esim. I love you for sentimental reason biisin reunassa lukee slowfox. Hopeinen Kuu ei mene samalle kairallekkaan tuon amerikan hapatuksen kans..

No pöhölöhän minä oon, ja saa sanua.
baron
16.06.2005 16:38:51 (muokattu 16.06.2005 16:39:05)

Tänäänkin oli vielä siitä Iltasanomissa että Hopeinen Kuu on tango eikä slowfox. joku haitaristi näin sanoi. Tangona Hopeinen Kuu olisi ollut Seinäjoen Finaalissa pakollisena. .

Eikö se jossain äänestyksessä valittu Suomen suosituimmaksi tangoksi (tai ainakin kärkeen)?

Mulla on ollut "kunnia" soittaa joissain paikallisissa tangolaulukilpailuissa, jossa oli etukäteen määrätty piisit, joista kilpailijoiden piti valita ja yritin purnata, että Hopeinen kuu ei ole tango, mutta ei auttanut.
baron
16.06.2005 17:17:11

Luin sen iltsikan jutun.

Kaikenlaisia puppuhaitaristeja niitä onkin.

Guarda che luna on 50-luvun lopun "italotriolirokkeja", samaa genreä kuin Only You, Great Pretender, You are my destiny etc.

Sävelletty tangoksi! pöh ja vielä kerran PÖH!
isojussi
16.06.2005 17:40:17
No sitähän minäkin.

Piti jo laittaa sulle postia, mutta ehdit näämmäsen ensin.

Hyvä!
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
R.Syke
16.06.2005 20:11:03
Luin sen iltsikan jutun.

Kaikenlaisia puppuhaitaristeja niitä onkin.

-Joo, siinä on nyt mennyt slow rock ja slow fox sekaisin :D

Olisko tuo hanuristi juuri se, joka soittaa enimäkseen Moderatey Slow'n säveltämiä kappaleita?

*atsii, prh* ©
jon lord
16.06.2005 21:45:49
Olen tehnyt viime vuosina silloin tällöin tuuraus keikkoja ja tuntuu siltä että foxit ja beatit ja twistit, triolit ym. ovat menneet hieman sekaisin. Joka toista biisiä soitetaan foxina ja alkuperäinen rytmi on unohtunut. Vai johtuuko se sitten siitä että foxia on tanssiyleisön helppo ja selkeä tanssia ja sen takia niitä sitten muutellaan, mutta minun mielestäni Kuurankukkaa on aika kornia soittaa foxina jos sillään sitä on aika kornia soittaa muutenkin (anteeksi ).Tämän tyyppisiä esimerkkejä on paljonkin ja Hopeinen Kuu on usein jonkun tangon pari. Siis Trioli ja Tango.Onko muilla samanlaisia kokemuksia. Tuurausbändeissä en vain ole viitsinyt asiasta sanoa.
baron
16.06.2005 21:50:54

Olen tehnyt viime vuosina silloin tällöin tuuraus keikkoja ja tuntuu siltä että foxit ja beatit ja twistit, triolit ym. ovat menneet hieman sekaisin. Joka toista biisiä soitetaan foxina ja alkuperäinen rytmi on unohtunut. Vai johtuuko se sitten siitä että foxia on tanssiyleisön helppo ja selkeä tanssia ja sen takia niitä sitten muutellaan, mutta minun mielestäni Kuurankukkaa on aika kornia soittaa foxina jos sillään sitä on aika kornia soittaa muutenkin (anteeksi ).Tämän tyyppisiä esimerkkejä on paljonkin ja Hopeinen Kuu on usein jonkun tangon pari. Siis Trioli ja Tango.Onko muilla samanlaisia kokemuksia. Tuurausbändeissä en vain ole viitsinyt asiasta sanoa.

No mun bändissä mä oon ollut itsepäinen ja liiderin ominaisuudessa estänyt Hopeisen kuun soittamisen tangon parina ja valinnut sen pariksi toisen triolin.

Pakkohan se on soittaa.
Riksteri
16.06.2005 23:16:39 (muokattu 16.06.2005 23:35:42)

Usein kuulee Hopeisen kuun parina jonkun tangon, jossa ei trioleja juuri esiinny. Tuosta rytmilajien sekoittumisestahan suomalainen tango taitaa olla malliesimerkki. Suomalaiselle tangolle kuvataan ominaiseksi hakkaava marssirytmi, argentiinalaisen tangon duurin sijasta mollia ja melankoliaa, hidas tempo ja laahaava olemus. T.Kärjen musiikin mainitaan sisältäneen paljon neljäsosista koostuvia hitaita trioleja. Lisäksi jonkinlaisia piilotangoja on vanha iskelmä- ja tanssimusiikki pullollaan. Onko sillä nyt sitten oikeasti isommin väliä, jos ihmiset eivät tee eroa tangomaisen triolin ja triolimaisen tangon välillä? Se tunne, mikä ihmisille musiikista välittyy on mielestäni usein tärkeämpi kuin tarkka rytmilaji.

ed: http://www.fimic.fi/fimic/fimic.nsf?open

ed ed: linkki ei mene suoraan tarkoittamaani artikkeliin, joka on Iskelmä ja Tango -sivuilla:

Suomi-tango soi melankoliaa Suomi-tango soi melankoliaa
(Ilpo Hakasalo)
Suomalainen tango - vaiheet ja tyylipiirteet
(Jutta Jaakkola)
baron
16.06.2005 23:25:26 (muokattu 16.06.2005 23:25:46)

Helmiä sioille!

Mä oon joskus yrittänyt skarpata tangojen kanssa, kun joutunut säestämään kilpatanssijoita, mutta ilmeisesti ihan turhaan.
(Soveltaa turakaisille)
Riksteri
16.06.2005 23:43:26
Helmiä sioille!

Mä oon joskus yrittänyt skarpata tangojen kanssa, kun joutunut säestämään kilpatanssijoita, mutta ilmeisesti ihan turhaan.
(Soveltaa turakaisille)

On se oikeasti hienon kuuloista kun joku edes viitsii nähdä asian eteen vaivaa. Kilpatanssille ominaisella tyylillä ja rytmillä tanssiminen ei vain käytännössä onnistu juuri koskaan tanssipaikoilla, vaikka musiikki olisikin tarkoin tanssimisen oppikirjojen mukaista, eksaktia, luonteenomaista ja tyylipuhdasta. Kaikenlainen soveltaminen ja sopeutuminen on mielestäni aivan pakollista sekä musiikin että tanssimisen suhteen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)