Aihe: Pihlajasta Les Paul
1 2
Heudoisin
12.06.2005 21:26:52
Mitenkäs on, kelpaako pihlaja Les Paulin, taikka muun kitaran raaka-aineeksi?
On se kyllä ihme, jos ei kitara kädessä ala syntymään mitään...
Puavali
12.06.2005 22:58:45
Kuullut olen yhtä pihlajaviulua (kansi kuusta, vaahtera korvattu pihlajalla) ja sen sointi on parempi kuin yhdekään halpisviulun, mitä olen kuullut. Siis ilmeisesti lp:n kanteen omiaan tai kaulaksi fender-tyyppiseen.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
Trebla
12.06.2005 23:18:53 (muokattu 12.06.2005 23:19:19)
Ilmeisen kovaa tuo on. Ennenvanhaan tikapuiden "pienat", eli poikkipuut tehtiin usein pihlajasta. Eli kuten tuossa aiemmin mainittiin, sinne mimme yleensä on vaahteraa kestävyytensä/kovuutensa vuoksi laitettu.
DAM: Mothers Against Dyslexia.
Puavali
13.06.2005 09:51:52
Ilmeisen kovaa tuo on. Ennenvanhaan tikapuiden "pienat", eli poikkipuut tehtiin usein pihlajasta. Eli kuten tuossa aiemmin mainittiin, sinne mimme yleensä on vaahteraa kestävyytensä/kovuutensa vuoksi laitettu.

Vanhan kansan haravanpiikit tehtiin pihlajasta ennen rautaharava-aikaa.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
McNulty
13.06.2005 10:11:41 (muokattu 13.06.2005 10:17:23)
eikös pihlaja ole kovuutensa lisäksi vielä suhteellisen "sitkeä"?
Saundista en osaa kyllä sanoa... pitää koittaa googlettaa jotain "instrument + mountain ash" tai "instrument woods + rowan" tms.

Rowan, hehe... Pihlaja Atkinson :)

EDIT: pikaisella tutkinnalla selvisi että pihlajaa käytetään soittimissa... lähinnä korvatakseen eksoottisempia ja suojeltuja puita.

http://www.belmanguitars.com/albatross.htm

Näyttäisi olevan käytetty pihlajakantta ko. soittimissa. Ja kuvia katselemalla voi kai todeta että pihlaja näyttää hyvältä translucent-värien alla myöskin. Ehkä tuo vois olla vekkuli yhdistelmä Lespaan... mahonkinen runko ja pihlajainen kansi.
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
Juzzu
13.06.2005 10:57:13 (muokattu 13.06.2005 11:54:37)
Kannattaisi varmaan laittaa ne kysymykset tänne palstalle ennemmin kuin kommentteihin.

Niin, niistä LP:n kannen muotoiluista....

Itse olen tehnyt muotoja taltalla, rälläkän lamellilaikalla, porakoneen erilaisilla hiomapäillä sekä tietenkin paperilla. Sikli on myös "se" työkalu jolla homma hoidetaan loppupelistä kotiin.
Jaa mää vai?
Heudoisin
13.06.2005 15:50:34 (muokattu 13.06.2005 16:07:48)
Mikä olis aloittelijalle hyvä menetelmä kannen muotoilemiseen?

EDIT: Tarkoitan siis mikä nois Juzzun mainitsemista menetelmistä sopisi parhaiten aloittelijalle
Joel Harald
13.06.2005 16:37:03
Isän mandoliiniin on tulossa pohja pihlajasta. Vielä ei oo tietoa että tuleeko hyvä, mutta siistin näkönen se ainakin on.
Turpa kii tai tuun teille soittaa.
Juzzu
13.06.2005 18:46:11
EDIT: Tarkoitan siis mikä nois Juzzun mainitsemista menetelmistä sopisi parhaiten aloittelijalle

Minä muotoilin ensimmäisen pääasiassa taltan avulla. En kyllä enää moiseen urakkaan lähde, mutta eipä ainakaan saa kerralla liikaa irti :P

Tim käytti varsin ansiokkaasti ekalla kerrallaan yläjyrsintä, mutta se hommeli olikin funtsittu kerralla kuntoon niin homma onnistui hienosti. Mies varmaan itse kertoo enemmän jos jaksaa :o)
Tonttoroi!
kato
13.06.2005 21:38:12

Mikä olis aloittelijalle hyvä menetelmä kannen muotoilemiseen?

Yläjyrsin on paras työkalu aluksi kannen muotoiluun.
Minäkin tein ensimmäisen lespan kannen taltalla, aika työläs.
Jyrsintä tapahtuu niin,että lähdet kiertämään raunoilta keskustaan kohti.
Siis jyrsit kannen ympäri , niin jyrsimen pohja on aina
tasasella pohjalla.
Eli säädät jyrsimen terän korkeuden kannen reunaan (minulla noin 7mm jää kannen vahvuudeksi reunassa, jää
1mm viimeistejyyn) jyrsit sillä kannen reunan kokonaan paitsi lespan "alasarven" kärjestä otelautaan täytyy ottaa huomioon kannen nousu, sama myös yläpuolella nousu otelautaan.
Sitten terää ylemmäksi ja seuraava kierros.

Minulla on alle 40 euron jyrsin ja ihan hyvin se pelittää.

Kun kansi on jyrsitty niin minä hion pykälät nauhahiomakoneen kärellä ja viimeistely siklillä ja
hiomapaperilla.
Toivottavasti ymmärsit ,aika vaikea selittää.

Jos laitat vielä reunaan listan niin se kannattaa jyrsiä ennen
kannen muotoilua, mutta silloin pitää olla bodin muodot
valmiit.

Omassa kuvassa näkyy tehdyt ja tekeillä oleva kitara.
Juzzu
14.06.2005 08:19:35 (muokattu 14.06.2005 08:20:28)
Jos laitat vielä reunaan listan niin se kannattaa jyrsiä ennen
kannen muotoilua, mutta silloin pitää olla bodin muodot
valmiit.

Mä oon kyllä tehnyt reunalistan uran vasta valmiiseen kanteen ja puolivalmiiseen bodyyn muuten - eli just päinvastoin :o) Työtapoja on monia aina!

Omassa kuvassa näkyy tehdyt ja tekeillä oleva kitara.

Hieno on kyllä arsenaali! :o)
Tonttoroi!
Heudoisin
14.06.2005 11:46:43 (muokattu 14.06.2005 12:04:17)
Aloittelija tässä vielä ihmettelee, että miten ne kaikki "johtotyöt" (johtojen pujotteleminen sun muut) hoidetaan? Ja mitenkäs nuo johdot vedetään sieltä mikkien taskuista ulos?
Tim
14.06.2005 12:06:42

Tim käytti varsin ansiokkaasti ekalla kerrallaan yläjyrsintä
Juu siis tein niin kuin Kato tuossa kertoikin. Pitää jättää ohuita sektoreita jyrsimättä, että jyrsimellä on tukea lopussakin.
Olin tehnyt ensin tuon kaulakulmaviisteen kanteen, joten kannen yläosan jouduin vetämään kuvan mukaisella systeemillä. Sekin onnistui hyvin. Tuota olisi voinut käyttää periaatteessa koko kanteen. Jolloin ei tarvitsisi jyrsintäkään tuohon hommata. Toki sillä on paljon muutakin käyttöä kitaranrakennuksessa.

http://www.co.jyu.fi/~tiheoj/kitara/image/carvingylajyrsin.jpg
Alavasemmalla näkyy tavallisella jyrsimellä tehdyt portaat, ja nuo jätetyt sektorit.
http://www.co.jyu.fi/~tiheoj/kitara/image/carvingplanning.jpg
Suunnitteluvaihetta...
Juzzu
14.06.2005 12:51:42
Aloittelija tässä vielä ihmettelee, että miten ne kaikki "johtotyöt" (johtojen pujotteleminen sun muut) hoidetaan? Ja mitenkäs nuo johdot vedetään sieltä mikkien taskuista ulos?

Siis mitähän sä tarkoitat?
Piuhoille on jyrsitty runkoon 'kavava'.
http://img201.echo.cx/my.php?image= … g201/3857/koivukuvia005pieni5oy.jpg
Tonttoroi!
Heudoisin
14.06.2005 14:28:03
Ei mitään, unoha :D
kato
14.06.2005 16:52:13 (muokattu 14.06.2005 16:55:59)

Mä oon kyllä tehnyt reunalistan uran vasta valmiiseen kanteen ja puolivalmiiseen bodyyn muuten - eli just päinvastoin :o) Työtapoja on monia aina!

Suoralla kannella on hyvä jyrsiä reunaan ura,
mutta on myös omat riskinsä kantta työstäessä
rikkoa valmis reuna.

Kysytään nyt samalla niin ei tartte uutta alottaa...
Että kuinka olette tehneet tuon kaulakulma viisteen kanteen?..
Joo tiedetään: käsihöylällä=no thanks...Muita?

Sähköraspi, mutta sillä pitää olla tosi varovainen,
ettei tule sutta.
tonicaster
14.06.2005 17:01:35 (muokattu 14.06.2005 17:01:53)
Kuulosti semmooselta vehkeheltätuo sähköraspi, notta, Go käsihöylä go go...=)
justus5
14.06.2005 17:26:32 (muokattu 14.06.2005 17:29:21)
kuinka olette tehneet tuon kaulakulma viisteen kanteen? Muita?

Tässä yksi esimerkki, eli toi "jyrsintuki" on asetettu oikeaan kulmaan. Itse vedin koko bodyn leveydeltä tuon viisteen, jolloin sitä piti hieman siirtää että sai koko alueen.

http://juuso.piiparipojan.net/juuso … mages/photos/kaulakulma_jigi_01.jpg
http://juuso.piiparipojan.net/juuso … mages/photos/kaulakulma_jigi_02.jpg

Niin ja sivuhuomautuksena mitä tulee noiden portaiden jyrsimisestä kanteen "tukisektoreiden" avulla, niin omasta mielestäni oli vaivan (5min) väärti virittää jyrsintuki, jonka avulla saa kerralla koko bodyn jyrsittyä:

http://juuso.piiparipojan.net/juuso … /kansi_muotoilu_01.jpg&scale=50

EDIT: Epäselvään selostukseen tarkennusta, eli siis jyrsintä liikutellaan tuossa vasemmalla näkyvien listojen päällä ja bodya sitten asemoidaan tarpeen mukaan alapuolella..
Remember to rebel against authorities, kids!
vrajala
14.06.2005 17:28:20
Kysytään nyt samalla niin ei tartte uutta alottaa...
Että kuinka olette tehneet tuon kaulakulma viisteen kanteen?..

Nyrsimellä. Onnistuu hyvin ja tulee hyvä kerralla enempiä miettimättä. Jonkinlaiset ohjurit joutuu kyllä tekemään. Yhden tuollaisen tein laittamalla 2 puuta ohjurikiskoiksi ja toiset 2 levittämään jyrsimen alustaa. Parhaiten tuo onnistuisi ennen kuin runkoa on sahattu muotoonsa.

Mä tein joskus melkein valmiiksi asti säädettävän jigin, jolla saa jyrsittyä kulmia 0-20°. Kesken jäi ja on sittemmin varmaan jo kadonnutkin. Nää mun hyvin alkaneet työkaluprojektini tuppavat aina jäämään puolivalmiiksi. No, se on sellasta.
Ota näistä sitten selvää
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)