Aihe: CD levyjen kansilehtiset
1 2 3
ozz3
11.06.2005 17:36:09
Ja luettavaa on oltava enemmän kuin kaksi sivua.
When there's no more room in hell, the dead will walk the earth "Melkone Sonni!" MegaMan Club #009 - Shadow Man
maelstrom
11.06.2005 22:22:09 (muokattu 11.06.2005 22:24:27)
Mutta niillä on käytännön tarkoitus -> käyttötaidetta. Liika kikkailu tekee niistä ihan jotakin muuta kuin käyttökelpoista -> lehdykkä on epäonnistunut.

Entä mistä on tullut tämä näkemys siitä, että kaikilla kansilehdillä on käytännön tarkoitus? Mielestäni asia ei ole noin yksinkertainen. Miksi kansilehdet olisivat olemassa vain informaation takia kun ne antavat mahdollisuuden levyn taiteellisen sisällön laajentamisen ja syventämiseen?
Ei musiikki ääntä ole, vaan tunteita. IMIK #12
Fortune
11.06.2005 22:34:00
Entä mistä on tullut tämä näkemys siitä, että kaikilla kansilehdillä on käytännön tarkoitus? Mielestäni asia ei ole noin yksinkertainen. Miksi kansilehdet olisivat olemassa vain informaation takia kun ne antavat mahdollisuuden levyn taiteellisen sisällön laajentamisen ja syventämiseen?

Kansilehden funktio on kertoa, mikä levy on kyseessä ja mitä kappaleita sillä on. Ne ovat vähimmäisvaateet, sen lisäksi saa toteuttaa itseään ihan niin paljon kuin haluaa.

Minusta ainakin olisi ankeaa, jos levystäni ei saisi selville, kenen tekemä se on ja mistä on kyse.
The man with the Shar-Pei tummy
"Look behind you, a three-necked guitar!"
petrutsi
12.06.2005 01:25:12
Ostin kerran sen yhden dimmu borgirin levyn. Se death cult armageddon niin siinä kansiläpykässä oli se hoitajatytön pylly mikä jäi mieleen. Ei siinä muuta mutta hyvä ku kansipyllyköitäkin joskus.
If we can go to the moon, then why are umbrellas still umbrellas?
2541
12.06.2005 02:20:47

Juu, hyvin käsinkirjoitettu on todella kaunista, ja hyvin luettavaakin.

Peter Hammillin käsinkirjoitetut kansitekstit ovat kauniita, Neil Youngin taas eivät. Sitten vielä kansilehtisten pitää olla vihkoja, ei mitään metrin mittaiseksi avautuvia mitä ei ikinä osaa taittaa takaisin.
Tapani L
12.06.2005 11:46:48
Taiteilijalla piotää olla valta tehdä levystä sellainen kuin hän siitä haluaa tehdä. Jos hän haluaa tehdä 2 metriä halkaisijaltaan pitkän levyn, joka on kääritty vessapaperiin, niin sitten hänen pitää saada tehdä niin. Tosin tällöin hän saa kyllä itse maksaa koko homman eikä kenelläkään tietenkään mitään pakkoa ostaa koko levyä. Mutta jos taiteilijan visio levyn ideasta tätä vaatii, niin antaa mennä vain.

Eli pointti yrittää olla se, että taiteessa ei välttämättä ole aina kyse käytännöllisyydestä.
petrutsi
12.06.2005 14:06:55
Eli pointti yrittää olla se, että taiteessa ei välttämättä ole aina kyse käytännöllisyydestä.

Aivan. Sitäpaitsi itse olen joidenkin levyjen kohdalla niin keräilijä-tyyppinen, että tuskin raaskin edes tutkia koko läpyskää ettei se KULU! Tutkiessakin kädet yleensä suurinpiirtein desinfioitu jne. No, tapansa kullakin.
If we can go to the moon, then why are umbrellas still umbrellas?
maelstrom
13.06.2005 00:53:16
Minusta ainakin olisi ankeaa, jos levystäni ei saisi selville, kenen tekemä se on ja mistä on kyse.

Eikö kansitaide ole juuri sitä, mistä on kyse, eli levystä kokonaisuutena. Se, mistä on kysehän löytyy siltä levyltä ja se kansitaide on osa sitä levyä. Eihän abstrakteissa maalauksissakaan lue, että "tämä on nyt tulkittava näin ja tällä haluan sanoa sitä ja tätä".

Ja jos taiteilija ei halua kertoa sen tarkemmin, kenen tekemä levy on niin jättäköön kertomatta, sekin on osa sitä kokonaisuutta, jonka kyseinen taiteilija on luonut.

Eri asia sen sijaan on yrityksestä huolimatta, esim. huonon tulostuslaadun tai ajattelemattomuuden tahi amatöörimäisen graafisen suunnittelun takia epäselväksi jäävä, ymmärrettäväksi tarkoitettu sisältö.
Ei musiikki ääntä ole, vaan tunteita. IMIK #12
Wk
13.06.2005 22:39:43 (muokattu 13.06.2005 22:45:45)
Jees, levyn kannethan ne ensimmäisenä silmään osuu kun uutta musaa kaupasta käy ostamassa. Ite tulee kyllä luettua kaikki mahollinen informaatio mitä kansiin on painettu sitä levyä kuunnellessa, joten kyllä hyvä kokonaisuus käsittää niitten myös kansien hyvän suunnittelun.

Henk. koht. levyn kansikuvan tulis olla selkeä, värillisesti liian räikeät kannet jotenkin ärsyttää aivan mahottomasti. Esim. Metallicalla on ollu aina selkeät kannet ja ne kiinnittää huomion.

Jostain syystä arvostan yleisesti enemmän piirrettyjä kansia kuin niitä joissa on oikeita valokuvia vaikkapa bändistä...
WK
Mesikehrääjä
13.06.2005 23:35:50
Kansilehtisiä? Millä te oikein imutatte, jos saatte kansilehdetkin mukaan?
disarm
13.06.2005 23:59:23
Mestari puhuu melko sekavia.
emptiness is loneliness
loneliness is cleanliness
cleanliness is godliness
and god is empty
just like me
MV
14.06.2005 01:56:32
Se on tosiaan perseestä jos ne biisit on lueteltu ilman numeroita ja kaikkein pahin on jos ne on ihan pötköön pistetty eikä allekkain...

Destructionin antichristin kansilehti on perseestä...Siellä on biisit ihan eri järjestyksessä kuin ne oikeasti on...

Paras kansilehti:

-Hienot kannet
-Selkeästi biisien nimet ja numerot takapuolella
-Jäsenten kuvat
-Kunkin jäsenen nimi ja soitin
-Biisien sanat järjestyksessä lehdessä
-levyn ilmestymisvuosi
-Kiitostekstit jne. hauska lukea niitä
-lehti on todellakin "lehti-muodossa" eikä "karttamuodossa" että pitää taitella se aina jotenkin ja eikä siinä ikinä onnistu:)
Tapani L
14.06.2005 09:33:01
Mestari puhuu melko sekavia.

Mun mielestä Mestari puhuu täyttä asiaa.

Mieluusti minäkin luen sanoitukset kansilehdestä ja etsin jotain pieniä tiedonmurusia levyn tehneestä bändistä tahi artsistista ja haluan, että saan laitettua levyn muiden levyjen tavoin cd-telineeseeni. Mikään pyhä standardi, jota ei koskaan eikä missään tapauksessa saa rikkoa, tämä ei minun mielestäni kuitenkaan ole.

Esimerkiksi Jarkko Martikaisen soololevyn hienompi versio ei aivan jokaiseen cd-telineeseen mahdu, mutta sellainen sen pitää olla, jotta kokonaisuus toimii sillä tavalla kuin taiteilija sen halusi toimivan. Eli toimivia käytäntöjä voi hyvällä syyllä rikkoa.

Jos kokee käytännöllisyyden artistin näkemystä tärkeämmäksi, niin ainahan voi jättää moisen itsekkään kakkiaisen levyn ostamatta.
gandar
14.06.2005 11:51:15 (muokattu 14.06.2005 11:51:41)
Minulle kansilehden pääasiallinen tarkoitus on se informaatio, mutta tietenkin hyvin tehty ja esteettinen on aina plussaa. Nykyaikana, kun Internetistä saa (laillisestikin) musiikkia juuri kansilehdet jne. ovat minulle yksi suurimmista syistä ostaa levyt levyinä. Itse käsitän hyvän kannen näin:

- Kannesta ja kyljistä tulee selkeästi selville yhtyeen ja levyn nimet ja jostakin selviää myös valmistusvuosi
- Jos kopiosuojattu, siitä on selvä merkki
- Kappaleet on numeroitu allekkain ja myös kestot on kerrottu. Aivan liian usein kestot ovat vain kansilehden sisällä, mutta mielestäni ne on OLTAVA myös takakannessa
- Yhtyeen jäsenien nimet on kerrottu, ja mitä soitinta soittavat. Erityisen hienoa on, jos soittimien merkit ja mallitkin on lueteltu.
- Lyriikoiden luetteleminen ei ole itseisarvo, mutta jos se tehdään, se tehdään järjestyksessä ja tarpeeksi selvällä fontilla.
- Kiittää ei tarvise kahta sivullista ja puolta maapalloa
Ceci n'est pas une signature
Lord of the strings
14.06.2005 11:58:53
Vinyylit takas häätänääh.
En tiedä mitään parempaa kuin uudet kielet... Paitsi ehkä Sacher-leivokset IHKK #14| Pastilli?
...And Justice For All
14.06.2005 15:28:54
Vinyylit takas häätänääh.

Samaa mieltä. Mikään ei voita vinyyliä, hieno ja suuri kansitaide!
Get Stoned!
la m quina
14.06.2005 15:34:18
TArvin sellaset lehjdet jotka on siistin näköiset!
juxi
14.06.2005 16:33:56
Miksi kappaleiden kestot kiinnostavat? Kyllä se kappale sieltä soi niin kauan kuin haluaa. Olisikohan tässä taustalla joku omien kokoelmien tekemisen tarve vaiko mikä?
03:56 <@juxi> aika laimeeta siguttaa itteään
Kärpäsruoska
14.06.2005 16:36:36
- Lyriikoiden luetteleminen ei ole itseisarvo, mutta jos se tehdään, se tehdään järjestyksessä ja tarpeeksi selvällä fontilla.

Pahinta on se kun biiseistä vain joihinkin on sanat mukana tai sitten sanoituksista tarjoillaan vain osia. Kidutusta.
Kääntänyt takkini? Tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)