Aihe: Kitaranrakennusvinkkejä aloittelijalle 1 2 | |
---|---|
![]() 13.06.2005 01:47:06 | |
Ajattelin, että kesäloman aikana voisin rakentaa itse Les Paul -mallisen sähkökitaran. Minulla ei ole soitinrakennuksesta minkäänlaista kokemusta ennestään, joten haluaisin jotain aloittelijalle sopivia vinkkejä ja ohjeita. En ole kuitenkaan ihan tumpelo (ainakaan omasta mielestäni) muunlaisessa rakentelussa ja puutöissä, joten sinänsä ihan mahdottomalta kitaranrakentaminen ei tunnu. En suunnitellut rakentavani kitaraa kuitenkaan ihan alusta loppuun eli ainakin kaulan&otelaudan sekä tietenkin mikit&elektroniikan ja hardwaren ostaisin jostain valmiina. Bodyn voisin tehdä itsekin. Mistä löydän sopivaa puuta ja mitä se maksaa? Mitä työkaluja tarvitaan? Kitarasta ei ole tarkoitus tulla mikään ihan huippu, vaan lähinnä haluaisin kokeilla sen rakentamista. Mutta toki siitä pitäisi tulla soiva peli. Mitähän tällainen projekti maksaa halvimmillaan? Rahaahan tähän saisi kulumaan miljoonia halutessaan.. :) | |
![]() 13.06.2005 12:04:22 | |
Rupea kahlaamaan tuota Perustietoa kitaranrakennuksesta FAQ threadia. Tuolla perusvastauksia: http://www.mimf.com/minifaq.htm | |
![]() 13.06.2005 12:18:01 | |
Ajattelin, että kesäloman aikana voisin rakentaa itse Les Paul -mallisen sähkökitaran. Meinaat sitten aloitella siitä hankalimmasta päästä... En suunnitellut rakentavani kitaraa kuitenkaan ihan alusta loppuun eli ainakin kaulan&otelaudan sekä tietenkin mikit&elektroniikan ja hardwaren ostaisin jostain valmiina. Suosittelisin kyllä, että tekisit ihan koko höskän itse, paitsi tietenkin mikkejä ja rautaa. Otelauta kannattaa tilata tosin valmiiksi uritettuna, mutta ei sen työstäminen tai kaulan tekeminen ylipäätään ole niin hankalaa että se pitäisi jättää tekemättä. Mitä työkaluja tarvitaan? Ehkä tärkein on yläjyrsin, jolla kaularaudan ura, mikkikolojen ym. kolot on huomattavasti helpompi tehdä kuin porakoneella ja taltalla. Taso- ja oikohöylät ovat käteviä, kuten myös vannesaha ja nauhahiomakone. Mutta käsityökaluillakin homma hoituu, tosin niillä homma vaatii tietenkin tiukkaa vääntöä ja enemmän aikaa. Kitarasta ei ole tarkoitus tulla mikään ihan huippu, vaan lähinnä haluaisin kokeilla sen rakentamista. Mutta toki siitä pitäisi tulla soiva peli. Jos sen huolella ja tarkkojen mittojen mukaan tekee, ja puut ovat hyviä, tulee siitä varmasti vähintään soiva peli. Mitähän tällainen projekti maksaa halvimmillaan? Rahaahan tähän saisi kulumaan miljoonia halutessaan.. :) Halvimmillaan varmaankin siinä pari-kolme sataa. Itselläni eka projekti (telecaster) maksoi siinä 500€, mutta siihen tuli Gotohin talla ja virittimet sekä EMG:n mikit. Noista tinkimällä olisi hinta pudonnut reilusti. Alive, multicolored, twitching in their dead monochrome world. | |
![]() 13.06.2005 12:40:47 (muokattu 13.06.2005 12:44:21) | |
En suunnitellut rakentavani kitaraa kuitenkaan ihan alusta loppuun eli ainakin kaulan&otelaudan sekä tietenkin mikit&elektroniikan ja hardwaren ostaisin jostain valmiina. Ei ole mitään järkeä alkaa tekemään kitaraa jos ostat kaulan valmiina. Veikkaan että soitinrakentajat laskuttavat LP:n kaulan tekemisestä _ainakin_ 500 euroa, ehkä enemmänkin. Ja mistään muualta et pelkkä LP:n kaulaa saa. Ja vaikka saisit/ostaisit niin senkin jälkeen sun pitäis tehdä sitten runko sen kaulan mukaan, etkä voisi passailla niitä "kohdilleen" sen mukaan miten kumpaakin teet. Kun olit ajatellut teettää kaulan valmiina niin minkälaista kaulan liitosta olit teettämässä? Tenonin pituus? Kaulamikkikolon kohdan poisto tenonista? Entä heelin puoli, sitäkään ei voi tehdä kuntoon ennen kuin tietää mikä astekulma kanteen tulee? Mitä astekulmaa ajattelit? Kuinka saat siitä oikeasti sen kulman tehtyä mitä olit ajatellut? Liitätkö kaulan juuri millilleen 16. nauhan kohdalta? Bodyn voisin tehdä itsekin. Mistä löydän sopivaa puuta ja mitä se maksaa? Mitä työkaluja tarvitaan? Bodyn ja kannen hinnaksi tulee 0-500 euroa riippuen puista. Soitinpuita saa niitä myyvistä liikkeistä tai vaikka metsästä. Kitarasta ei ole tarkoitus tulla mikään ihan huippu, vaan lähinnä haluaisin kokeilla sen rakentamista. Väärä asenne. Lähdet tekemään niin hyvää kuin pystyt, jos olet yhtä kuolevainen kuin muut niin maailman lait ja elämän julmuus pitää huolen siitä että saat siihen kyllä oman uniikin kädenjäljen näkymään ja tuntumaan. Tonttoroi! | |
![]() 13.06.2005 12:54:33 | |
Bodyn ja kannen hinnaksi tulee 0-500 euroa riippuen puista. Soitinpuita saa niitä myyvistä liikkeistä tai vaikka metsästä. Eiköhän nyt suoraan metsästä hakeminen ole aika hankala reitti. Saattaa meinaan aikataulu kuivaamisen myötä venyä hieman pitkäksi :) Väärä asenne. Lähdet tekemään niin hyvää kuin pystyt, jos olet yhtä kuolevainen kuin muut niin maailman lait ja elämän julmuus pitää huolen siitä että saat siihen kyllä oman uniikin kädenjäljen näkymään ja tuntumaan. No tuo pitää kyllä prikulleen paikkansa. Alkup. kysyjälle: itse olen parhaillaan keskellä ensimmäistä soitinrakennusprojektia. Puutyökokemusta on aika vähän, ennen viime syksyä en ollut tehnyt juuri mitään n. kymmeneen vuoteen, eli yläasteen jälkeen. Ihan siisti siitä on kuitenkin näillä näkymin tulossa. Ja kyllä, teen myös kaulan ja otelaudan laudoista lähtien itse. Tärkeintä on, että perehdyt aiheeseen ja suunnittelet mahdollisimman paljon ennen rakentamista. Itse kiinnostuin aiheesta viime kesänä, minkä jälkeen olen lukenut n. 3/4 tämän palstan keskusteluista läpi, ostanut aiheesta kertovat Melvyn Hiscockin kirjan ja Martin Kochin CD-ROMin, sekä kaivanut netistä lähes kaiken kitaranrakennusmateriaalin. Väitän, että kunhan huolella valmistautuu, niin täysi ummikkokin saa aikaan varsin kelvollisen pelin. "In the battle between you and the world, bet on the world." | |
![]() 13.06.2005 13:05:35 | |
Eiköhän nyt suoraan metsästä hakeminen ole aika hankala reitti. Saattaa meinaan aikataulu kuivaamisen myötä venyä hieman pitkäksi :) Minä hain puuta metsästä vuonna -97 keväällä, nyt toin sen omaan autotalliin. kalamies#19 >-)))>
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2 | |
![]() 13.06.2005 16:44:53 | |
Ei ole mitään järkeä alkaa tekemään kitaraa jos ostat kaulan valmiina. Veikkaan että soitinrakentajat laskuttavat LP:n kaulan tekemisestä _ainakin_ 500 euroa, ehkä enemmänkin. Ja mistään muualta et pelkkä LP:n kaulaa saa. Ja vaikka saisit/ostaisit niin senkin jälkeen sun pitäis tehdä sitten runko sen kaulan mukaan, etkä voisi passailla niitä "kohdilleen" sen mukaan miten kumpaakin teet. Okei, ehkäpä teen sittenkin kaulan itse. Mistä kannattaisi kysellä valmiita otelautoja? Väärä asenne. Lähdet tekemään niin hyvää kuin pystyt, jos olet yhtä kuolevainen kuin muut niin maailman lait ja elämän julmuus pitää huolen siitä että saat siihen kyllä oman uniikin kädenjäljen näkymään ja tuntumaan. No joo, oli ehkä vähän tyhmästi sanottu. Tarkoitin lähinnä sitä, etten aio ruveta metsästämään jotain superharvinaista (ja kallista) puulajia tms., mutta toki yritän parhaani tietenkin tehdä (jos nyt siis päätän jatkaa "projektiani"). | |
![]() 13.06.2005 17:24:44 | |
Okei, ehkäpä teen sittenkin kaulan itse. Mistä kannattaisi kysellä valmiita otelautoja? Periaatteessa keneltä tahansa soitinrakentajalta. Monet tilaavat Leppävirralta, itselleni on tullut otelauta Ruokankaalta. Linkkejä on tuossa pysyvässä Perustietoa-säikeessä. Niin, tarkennanpa tässä että nuo otelaudat eivät ole mitenkään valmiita, vaan ainoastaan aihioita joissa on nauhaurat sahattuna. Omaksi hommaksi siinä jää muotoilu ja kaarevuuden hiominen, otelautamerkkien asentelu, nauhojen asennus ja hionta ym. homma. No joo, oli ehkä vähän tyhmästi sanottu. Tarkoitin lähinnä sitä, etten aio ruveta metsästämään jotain superharvinaista (ja kallista) puulajia tms., mutta toki yritän parhaani tietenkin tehdä (jos nyt siis päätän jatkaa "projektiani"). Hyvää puuta saa ihan edullisesti. Itse olen hyvinkin tyytyväinen uusimman projektini (oma kuva) akustiseen sointiin, ja siinä on ihan tavanomaisen puutukun (en tosin tiedä mistä tarkemmin) mahonkia ja vaahteraa, ei mitään spesiaalikamaa. Alive, multicolored, twitching in their dead monochrome world. | |
![]() 13.06.2005 19:18:33 | |
Periaatteessa keneltä tahansa soitinrakentajalta. Monet tilaavat Leppävirralta, itselleni on tullut otelauta Ruokankaalta. Linkkejä on tuossa pysyvässä Perustietoa-säikeessä. Niin, tarkennanpa tässä että nuo otelaudat eivät ole mitenkään valmiita, vaan ainoastaan aihioita joissa on nauhaurat sahattuna. Omaksi hommaksi siinä jää muotoilu ja kaarevuuden hiominen, otelautamerkkien asentelu, nauhojen asennus ja hionta ym. homma. Niin, jos haluaa kokonaan valmiin otelaudan, eli valmiit inlayt jne, katsopa Sp-Elektroniikan sivuilta.. www.spelektroniikka.fi "I smoke my cigarette with style" | |
![]() 13.06.2005 19:30:05 | |
Niin, jos haluaa kokonaan valmiin otelaudan, eli valmiit inlayt jne, katsopa Sp-Elektroniikan sivuilta.. www.spelektroniikka.fi Noitahan joku oli jo katsellut ja todennut kelvottomiksi. Ei kannata katsoa. Alive, multicolored, twitching in their dead monochrome world. | |
![]() 13.06.2005 19:45:19 | |
Stewmacilta saapi myös radiuksellisia otelautoja urineen. Itse ajattelin kokeilla näitä seuraavaksi niin ei tartte toisten nauhaurasahoja lainailla.. :o) Yhtä malliesimerkkiä olen hypistellyt ja se ainakin vaikutti perin laadukkaalta. http://www.stewmac.com/shop/Bodies, … /Electric_guitar:_Fingerboards.html Tonttoroi! | |
![]() 13.06.2005 20:29:50 | |
Stewmacilta saapi myös radiuksellisia otelautoja urineen. No jopas. Tollanen 25.5" edenlauta compoundilla kustantaa alveineen ja tulleineen about saman kuin Amf:n sahattu ebenaihio. Toki postikulut tulevat piälle, mutta ei tollasen kuskaaminen muun kaman yhteydessä paljoa maksa. Ja jos tilaa 12 kerralla, niin... Toisaalta tossa ei tuu sitä "Hei! Kato mitä mun nenästä tuli!" ilmiötä. Eli hupi vähenee. Millbrookistakin saa valmiita LP:n ruusupuulautoja. Eivät ne mitään huippulaatua ole mutta ihan kelvollisilta ovat vaikuttaneet. Ota näistä sitten selvää | |
![]() 13.06.2005 20:35:14 | |
Toisaalta tossa ei tuu sitä "Hei! Kato mitä mun nenästä tuli!" ilmiötä. Buhahaa!! Eikä myöskään "hei kato minkä värinen keittiö on muuten nyt! Aika goottia" -ilmiötä :o) Tonttoroi! | |
![]() 13.06.2005 21:04:24 | |
Toisaalta tossa ei tuu sitä "Hei! Kato mitä mun nenästä tuli!" ilmiötä. Eli hupi vähenee. Totta. Nimim. 2 kertaa eebenpuiseen otelauta-aihioon radiuksen manuaalisesti tehnyt. Alive, multicolored, twitching in their dead monochrome world. | |
![]() 13.06.2005 21:35:09 | |
Toisaalta tossa ei tuu sitä "Hei! Kato mitä mun nenästä tuli!" ilmiötä. Eli hupi vähenee. ...et ole hengityssuojaimista kuullut? :) "In the battle between you and the world, bet on the world." | |
![]() 13.06.2005 21:58:59 | |
...et ole hengityssuojaimista kuullut? Olen. Ja muistan aina myös suositella niitä muille. Muhun myöskin sopii kuvaus: "Hikoilee kuin sika". Joten jos pöly ei ole haitallista tai erittäin hienojakoista, pyrin pärjäämään ilman. Puuta käsin hioskellessani en siis yleensä käytä suojaimia, isompien konehiontojen yhteydessä tai esim. maalipintoja kuivana hioessa kylläkin. Mikäli muistan. Ota näistä sitten selvää | |
![]() 13.06.2005 22:41:43 | |
Muhun myöskin sopii kuvaus: "Hikoilee kuin sika". Heh. Pätee myös minuun. Häiritsevintä tuossa on se, kun on hengistysmaski päässä, niin suojalasit menevät huuruun. Voi aina hioa noin minuutin kerrallaan, ennen kuin on pakko pitää tauko. Muuten ei näe mitään. Menipäs taas offtopikiksi :) "In the battle between you and the world, bet on the world." | |
![]() 13.06.2005 23:52:05 | |
Noitahan joku oli jo katsellut ja todennut kelvottomiksi. Ei kannata katsoa. Ai jaa, en ole ite koskaan kokeillu kyseisiä otelautoja mutta näyttivät hyviltä.. (mikäpä ei) :D "I smoke my cigarette with style" | |
![]() 14.06.2005 00:21:34 | |
Ai jaa, en ole ite koskaan kokeillu kyseisiä otelautoja mutta näyttivät hyviltä.. (mikäpä ei) :D Oli hyviä tai ei, mielestäni valmiiden otelautojen ym. käyttäminen soitinrakennuksessa menee hieman huijauksen puolelle. Silloinhan kyse onkin osittain vain palapelin kokoamisesta, eikä valmiista tuotoksesta voi enää sanoa "mä tein tän kokonaan itte"... Alive, multicolored, twitching in their dead monochrome world. | |
![]() 14.06.2005 03:48:06 | |
Olen selaillut tämän palstan viestejä tuntikaupalla ja on alkanut tuntua, ettei minusta ole kitaran tekijäksi, mutta silti himottaisi yrittää... Eniten epäilyttää kaulan ja bodyn liitos. Miten sen saa onnistumaan? Ja kulmankin pitäisi varmaan olla juuri oikein, jotta soitettavuus olisi mahdollisimman hyvä. Mitä liimaa siihen tulisi käyttää? Muutamia alkeellisia kysymymyksiä on juolahtanut mieleeni. Toivottavasti joku viitsii vastata. Mistä kannattaisi hankkia puut bodyyn ja kaulaan? Mielellään Suomessa tai ainakin EU:ssa. Soitinrakentajat AmF:n nettisivuilla näytti olevan jotain. Milbrook.fi-sivuilla oli valmis otelauta edullisesti (39e). Onko siitä mihinkään? Saisiko jostain muualta valmiiksi nauhoitetun otelaudan Les Pauliin? Onnistuuko kaularaudan uran tekeminen ilman jyrsintä helposti? Mitä tuollainen jyrsin mahtaa maksaa? Tarvitaanko muuta kuin bodyaihio (erillinen kansi ei liene välttämätön), kaula-aihio, otelauta ja hardware&elektroniikka? Niin ja piirrustukset tietenkin. No, kunhan nyt näihinkin saisin vastauksen, niin voisin jatkaa pohdintoja. Itsetehty kitara olisi kyllä mahtava juttu. :D (vaikka otelauta olisikin valmiina ostettu) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)