Aihe: Lavavolume..
1 2 3 4
mhaarala
12.06.2005 10:19:43 (muokattu 12.06.2005 10:20:54)
Tällaista tuli mieleen kysäistä eilisen keikan jälkeen.. miten mielestänne pitäisi suhteuttaa lavavolume ja PA:sta tuleva volume? Tuleeko kitarakaapeista ottaa irti niin paljon että se riittää yksinään yleisöön asti eikä tarvitse PA:n läpi ottaa kuin ihan vähän, vai pitäisikö kaikki lavalla olevat vahvistimet pitää niin hiljaisella ettei niitä kuulu kenellekään muulle?

Ongelma on mielestäni se, että vaikka kaiketi kuulostamme yleisöön ihan hyvältä niin itseltä laimenee fiilikset aika paljon sen takia ettei pienissä paikoissa käytännössä "tunne" omaa soittoaan juuri lainkaan. Bändissä on kaksi kiratistia, basisti, kosketinsoittaja/laulaja ja rumpali. Edellisellä keikalla minulla oli Engl Screamer jolle otin 4x12 suljetun kaapin että saan siitä botnemman soundin kun tiedettiin että miksaaja haluaa kaiken tulevan käytännössä PA:sta. Noh, volumet olivat 2-3 ja soundi sen mukainen, eli en saanut mielestäni rähisemään kunnolla. Muilla oli vähän sama olo, että oma fiilis menee koska itse kuulee niin vähän ja hiljaa.. onko tämä jotain mitä ei voi estää ja minkä kanssa pitää vain oppia elämään?
Heavymies
12.06.2005 10:41:42
Nojoo meilläkin oli viime keikalla sama ongelma. Lavavolume oli todella alhainen, niin että kaikki kuulivat soiton juuri ja juuri. Yleisö sitten kehui hyviä soundeja ja miksaus onnistui kuulemma helposti kun lavavolume pidettiin pienenä.
Kyllähän se on fiiliksentappaja kun kuulee omasta kitarasta minimaalisen vähän ja muilla sama juttu.
Ratkaisuhan tolle ongelmalle olis ne erittäin kalliit korvamonitorit.
Sais sitte oman makunsa mukaan kasvattaa sitä volaa häiritsemättä muita kuin itseään.
Jumala ei vähennä elämästäsi soittamiseen käytettyä aikaa.
LHU
12.06.2005 10:59:31
Tällaista tuli mieleen kysäistä eilisen keikan jälkeen.. miten mielestänne pitäisi suhteuttaa lavavolume ja PA:sta tuleva volume?

Kaikkein paras suhde on se että bändi soittaa lavalla keskenään siten että kaikki kuulevat tarvitsemansa vaivatta, siis suoraan vahvistimista. Sitten laulua monitoreihin (sekä tietysti kaikki linjakama) ja haetaan se lavabalanssi kunnolla kohdalleen. vasta sitten avataan PA ja vahvistetaan ne asiat mitä juuri sillä keikalla tarvitsee vahvistaa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, käytettävät volumet riippuvat aina siitä paikasta missä soitetaan eli akustiikka määrää, ei miksaaja:). Miksaaja vain yleensä paremmin ymmärtää akustiikan määräämät ehdot käytettävälle äänenpaineelle.

Lavabalanssi, se on kaiken a ja o, tätä tosiasiaa ei voi koskaan korostaa liikaa. Myös vahvistimien sijoitteluun kannattaa kiinnittää huomiota, sivulta nimittäin kuuluu paremmin kuin selän takaa. Ja jos ei vehje meinaa kuulostaa hyvältä kuin aivan mielettömän kovalla voluumilla, kannattaa harkita keinokuorman hankkimista, ainakin keikoille.
"Expertus dico"
Teijo K.
12.06.2005 11:00:59

Tällaista tuli mieleen kysäistä eilisen keikan jälkeen.. miten mielestänne pitäisi suhteuttaa lavavolume ja PA:sta tuleva volume? Tuleeko kitarakaapeista ottaa irti niin paljon että se riittää yksinään yleisöön asti eikä tarvitse PA:n läpi ottaa kuin ihan vähän, vai pitäisikö kaikki lavalla olevat vahvistimet pitää niin hiljaisella ettei niitä kuulu kenellekään muulle?

Ongelma on mielestäni se, että vaikka kaiketi kuulostamme yleisöön ihan hyvältä niin itseltä laimenee fiilikset aika paljon sen takia ettei pienissä paikoissa käytännössä "tunne" omaa soittoaan juuri lainkaan. Bändissä on kaksi kiratistia, basisti, kosketinsoittaja/laulaja ja rumpali. Edellisellä keikalla minulla oli Engl Screamer jolle otin 4x12 suljetun kaapin että saan siitä botnemman soundin kun tiedettiin että miksaaja haluaa kaiken tulevan käytännössä PA:sta. Noh, volumet olivat 2-3 ja soundi sen mukainen, eli en saanut mielestäni rähisemään kunnolla. Muilla oli vähän sama olo, että oma fiilis menee koska itse kuulee niin vähän ja hiljaa.. onko tämä jotain mitä ei voi estää ja minkä kanssa pitää vain oppia elämään?

No minusta sinulla oli liian isot kamat pikkupaikkaan. 1*12" riittää hyvin ja kun sen nostaa korvan tasolle, niin kuuleekin hyvin. Siis vaikka soittasi ilman PA pelkän lauluvahvistuksen avulla. Niillä 4*12" kaapeilla ei normaalissa pikkubänditoiminnassa tee juuri mitään.

Yleisesti tuossa voi palvella joko itseään, tai yleisöä. Sen voi sitten päättää kumpaa tekee.

Sillä nyt ei mielestäni ole merkitystä tuleeko lähinnä PA-kautta vai omista kaapeista. PA vaatii sen miksaajan mukaan olemaan yhtenä muuttujana pelissä mukana. Hyväkään miksaaja ei pelasta huonoa bändiä, mutta huono miksaaja voi pilata hyvänkin bändin. Mutta kaiken lähtökohta on hyvä lähtöbalanssi bändin sisällä. Sitten toimii ihan millä tavalla vain.

Perinteistä rokkia tms. miksatessa mie annan lavalta vuotaa ihan reilusti. Kunhan se tulee hyvällä soundilla ja hyvässä balanssissa. PA:lla sitten korkeintaan pieniä korjauksia ja laulu kuuluville. Näin pikkupaikoissa miusta.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
mhaarala
12.06.2005 11:15:36 (muokattu 12.06.2005 11:17:02)
No minusta sinulla oli liian isot kamat pikkupaikkaan. 1*12" riittää hyvin ja kun sen nostaa korvan tasolle, niin kuuleekin hyvin. Siis vaikka soittasi ilman PA pelkän lauluvahvistuksen avulla. Niillä 4*12" kaapeilla ei normaalissa pikkubänditoiminnassa tee juuri mitään.

Yleisesti tuossa voi palvella joko itseään, tai yleisöä. Sen voi sitten päättää kumpaa tekee.

Sillä nyt ei mielestäni ole merkitystä tuleeko lähinnä PA-kautta vai omista kaapeista. PA vaatii sen miksaajan mukaan olemaan yhtenä muuttujana pelissä mukana. Hyväkään miksaaja ei pelasta huonoa bändiä, mutta huono miksaaja voi pilata hyvänkin bändin. Mutta kaiken lähtökohta on hyvä lähtöbalanssi bändin sisällä. Sitten toimii ihan millä tavalla vain.

Perinteistä rokkia tms. miksatessa mie annan lavalta vuotaa ihan reilusti. Kunhan se tulee hyvällä soundilla ja hyvässä balanssissa. PA:lla sitten korkeintaan pieniä korjauksia ja laulu kuuluville. Näin pikkupaikoissa miusta.

Kamat olivat oikeastaan sen mukaan mitä oli saatavana. Sen ison kaapin otin lähinnä sen takia että tuo Screamer combo kuulostaa aika pliisulta oman kaiuttimensa kanssa, koska rakenne on takaa avoin. Idea kaapin valinnassa ei siis ollut äänenvoimakkuus vaan se että soundista saisi enemmän junttaa ilman että tarvitsisi luukuttaa hirveän paljon. Olen ollut saman vahvistimen kanssa keikalla ennenkin ilman suljettua kaappia ja kyllä sen eron huomaa. Lavabalanssi oli kyllä ihan hyvä, kaikki kuulivat toisensa jne. Ongelma on lähinnä se, että kun äänenvoimakkuus on hirveän pieni niin soittoon on hankala ottaa "tuntumaa" kun on vähän sellainen olo ettei vahvistin ja kitara "keskutele" keskenään kovinkaan paljon, ja että soundi tuntuu niin pliisulta lavalla. Vähän sellainen että "meidän pitäisi soittaa heviä mutta tää kuulostaa suunnilleen eläkeläisten humppapumpulta..." En sitten tiedä onko kyseessä vain asennevamma tai jotain. Onpahan sekin käynyt mielessä että hommaa korvamonitorin ja laittaa kaiken tulemaan tietokoneen läpi Guitar Suite-pluginin läpi. Ei mitenkään rock-uskottava ratkaisu ja soundi on sitten koko ajan sitä sirkkeliä kun ei saa kanavaa vaihdettua tai tehtyä mitään muutakaan, mutta jos juntta irtoaa sillä tavalla paremmin niin... :P
poppamies
13.06.2005 15:48:17

Kaikkein paras suhde on se että bändi soittaa lavalla keskenään siten että kaikki kuulevat tarvitsemansa vaivatta, siis suoraan vahvistimista. Sitten laulua monitoreihin (sekä tietysti kaikki linjakama) ja haetaan se lavabalanssi kunnolla kohdalleen. vasta sitten avataan PA ja vahvistetaan ne asiat mitä juuri sillä keikalla tarvitsee vahvistaa...

Olisin myös sitä mieltä että näin se on niinkuin sanot. Hyvä balanssi on kaiken A ja O. Jos lava balanssi on kunnosa niin kyllä kaikki kuulee toisensa jopa ilman monitoroimattakin.
Kaikissa pikkutiloissa, ja jopa pienissä ulkohommissa missä ei tarvitse kuulua kuin muutama kymmenen metriä, on selkeämpää soittaa ilman että esm. kitarat tulisi PA'n kautta. Toki basari sun sellaiset on pakko mikittää mutta sehän on istsestään selvää.
Mahdollisesti myytävänä EBS MultiComp jos hyvin sattuu. En myy sittenkään! Saatan sensijaan myydä jotain muuta.
Tomtom
13.06.2005 15:59:33
Kylläpä olisikin hienoa, kun homma menisi noin. Meillä kun on kovakätinen rumpali, jonka minimivolyymi on aika kova. Käytännössä joudutaan nostamaan kaikkien muiden tasoja melkoisen hurjaksi, jotta saadaan se "balanssi" sieltä kaivettua. Miksaajalla onkin sitten salin puolella työkalut aika vähissä tämän jälkeen.. Mutta ei mennä nyt kiutenkaan siihen sähkörumpukeskusteluun, eihän?
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
LHU
13.06.2005 16:21:48
Käytännössä joudutaan nostamaan kaikkien muiden tasoja melkoisen hurjaksi, jotta saadaan se "balanssi" sieltä kaivettua. Miksaajalla onkin sitten salin puolella työkalut aika vähissä tämän jälkeen..

No sittenhän se tulee jo lavalta riittävällä volalla, ja toivottavasti balanssissa. Siihen enää mitään PA:ta tarvitse, laulua laulukamoista ja vot, purkukin on nopeampi. Ei se iso PA ole mikään autuaaksi tekevä ihmelaitteisto, usein (tosi usein) riittäisi vähempikin, harva vaan nykypäivänä tajuaa sen.
"Expertus dico"
Tomtom
13.06.2005 16:56:29
No joo, mutta kun se tulee sieltä lavalta usein liian kovaa noin yleisöä ajatellen. Eihän siinä muuten mitään olisikaan.
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
Exhausted
13.06.2005 19:38:28

Kitarakaapit kannattaa lavalla laittaa lavan sivuun osoittamaan itseään kohti eikä rokkistaramaisesti yleisön suuntaan. Saa luukuttaa hieman kovempaa kun ämyrit eivät pauhaa suoraan kohti yleisöä, ja itsekin kuulee paremmin. Lisäksi vahvarien nostaminen auttaa kuulemaan itsensä paremmin.
musamies
13.06.2005 20:26:58 (muokattu 13.06.2005 20:49:07)
Mulla menee fiilikset korkeintaan liian kovan lavavolan takia.

En ole kertaakaan päässyt soittamaan niinpäin, että kokonaisvola lavalla olisi liian pieni.

Niinkuin aikaisemminkin olen maininnut, olen meluisilla harrastuksillani saanut aikaan sen, että toinen korva vinkuu yötä päivää. Onneksi ei tunnu pahentuneen kun olen ryhtynyt tehokkaisiin toimenpiteisiin melua vastaan.

Mun mielestä kannattaa hommata sellaiset vehkeet, joilla voi soittaa hyvällä saundilla hieman pienemmällä volalla. En ole mikään kitaravahvistinasiantuntija, mutta rohkenen arvella, ettei joku 4 x 12 kaappi ole välttämättä paras mahdollinen pienen lavavolan kannalta.

Mutta ei mennä nyt kiutenkaan siihen sähkörumpukeskusteluun, eihän?

Mietityttääkin miksi ei mennä sillä se voisi radikaalisti auttaa lavavolaongelman ratkaisemisessa.

Jos mä olisin joku nimekkäämpi orkesterinjohtaja, niin todennäköisesti määräisin, että bändiin ei ole asiaa ilman sähkörumpuja tai vispilöitä.

Toki tiedän, että on rumpaleita, jotka osaa soittaa aika paljon hiljempaa kuin joku mättörumpali - valitettavan usein tilanne ei kuitenkaan näin ole. Se kostautuu koko homman toimimisessa. Ja vaikka sähkörummuilla olisi pari pykälää paskemmat saundit, niin olen sitä mieltä, että hyvin toteutettuna ne olisivat kuitenkin kokonaisuuden kannalta enemmän eduksi kuin haitaksi.

Nojoo meilläkin oli viime keikalla sama ongelma. Lavavolume oli todella alhainen, niin että kaikki kuulivat soiton juuri ja juuri. Yleisö sitten kehui hyviä soundeja ja miksaus onnistui kuulemma helposti kun lavavolume pidettiin pienenä.

Huomioikaa tuo positiivinen palaute! On muutenkin miettimisen arvoinen asia, että soittaako vain palvellakseen itseen vai kenties laajempiakin kansanjoukkoja.

En sitten tiedä onko kyseessä vain asennevamma tai jotain. Onpahan sekin käynyt mielessä että hommaa korvamonitorin ja laittaa kaiken tulemaan tietokoneen läpi Guitar Suite-pluginin läpi.

Mä olen tähän tapaan tehnytkin aikaisemman instrumenttivahvistimien (leslien ja Rhodesin alakaapin käyttämisen sijaan). Limitterillä varustetut kuulosuojainkuulokkeet päässä. Näyttää ehkä ei niin kovin rock henkiseltä, mutta saa paljon paremmin selvän omasta soitosta ja laulajien lauluista kuin millään aikaisemmin kokeilemallani ratkaisulla.
mhaarala
13.06.2005 21:32:58
Mun mielestä kannattaa hommata sellaiset vehkeet, joilla voi soittaa hyvällä saundilla hieman pienemmällä volalla. En ole mikään kitaravahvistinasiantuntija, mutta rohkenen arvella, ettei joku 4 x 12 kaappi ole välttämättä paras mahdollinen pienen lavavolan kannalta.

Minulla tilanne on se että keikalle mennään niillä romuilla mitä on saatavilla, ts mitä saa lainaksi. Tuo Engl vaan kuulostaa niin hyvältä että sitä käytän mielelläni silloin kun se on mahdollista. Sama juttu on tuon kaappivalinnan kanssa - lainaksi sitä mitä oli saatavana, koska screamer combo kuulostaa yksinään aika ponnettomalta ellei sitä luukuta. Soundi oli siis isolla kaapilla parempi kuin aiemmilla keikoilla on ollut ilman suljettua kaappia.

Huomioikaa tuo positiivinen palaute! On muutenkin miettimisen arvoinen asia, että soittaako vain palvellakseen itseen vai kenties laajempiakin kansanjoukkoja.

Meille palaute on yleensä ollut suurinpiirtein samanlainen... yleensä on tykätty, kaikkia ei tietenkään aina voi miellyttää. Ongelman nimi on minusta lähinnä se, että kun lavavolume on hiljaisimmillaan samaa tasoa olohuonesoittelun kanssa (siis vahvistin tasolla 1) niin siinä menee soitosta osa fiiliksestä, koska se ei yksinkertaisesti tunnu eikä kuulosta omiin korviin yhtään miltään. Eikä auta vaikka miten laittaa vahvistimen lavan sivuun ja nostaa penkille, niin kuin yleensä tehdään. Sitten jos on muutenkin väsynyt tai muuten vain kyrsii, niin soitosta tulee joskus vähän sellaista että piiskaa vain kiukkuisesti kitarasta irti sen mitä saa, mutta ei viitsi yrittää mitään hienostelevaa tai muuta sellaista, koska se ei kuulosta hyvältä ja toisaalta pieni volume ei anna mahdollisuutta hyvään feedbackiin. Sitä kun tuli joskus totuttua siihen että sen tuntee kun putkikone ryöjäisee, ja joskus se toimikin kun ei ollut mahdollista mikittää mitään ylimääräistä... tuli vain mieleen että eikö sitä lavasysteemiä voi kasata niin että lavavolume on suurempi, mutta niin balanssissa niin ettei PA:sta välttämättä tarvitse ottaa niin paljon irti esim. kitaroita.
chromazone
13.06.2005 23:38:57
Tämähän on se ikuisuuskysymys... Mulle valitetaan jatkuvasti liian lujaa soittamisesta, siis miksaajat valittaa. Olen pitkän pohdinnan jälkeen päätynyt siihen että minä soitan näin kun soitan, tottakai voidaan asiasta keskustella ja vahvistimia käännellä jne. mutta en anna sen pilata omaa soittofiilistä. Enkä todellakaan ala soittamaan linjaan tai kuuntelemaan napeilla (been there). Ja huomatkaa että valitusta on tullut kun olen soittanut Fender HRD:llä (40w), volume kakkosella ja vahvistin poikittain ja nostettuna lavalla. Herää kysymys että onko se PA auki ollenkaan...

Muistakaa kitaristit että te olette oman soundinne ja soittonne parhaita tuntijoita, jos bändin balanssi tuntuu hyvältä lavalla niin miksaajan pitäisi pystyä välittämään se yleisölle. Sähkökitara ei ole mikään syna/vast linjasoitin, jonka soundi on riippumaton volumesta, vaan kitaran ja vahvistimen välinen vuorovaikutus on oleellinen osa sointia.
Kaverin suusta:" Mä olen vähän kelaillu... Aattele nyt, jos ei ois musaa niin ei vois JORAA..." Niinpä.
musamies
13.06.2005 23:39:16 (muokattu 13.06.2005 23:47:16)
Mullakin olisi konstit aika vähissä jos joutuisin usein toimimaan keikoilla sellaisilla laina vempeleillä mitä sattuu olemaan. Etukäteissuunnittelu olisi silloin vaikeampaa.

Ongelman nimi on minusta lähinnä se, että kun lavavolume on hiljaisimmillaan samaa tasoa olohuonesoittelun kanssa (siis vahvistin tasolla 1) niin siinä menee soitosta osa fiiliksestä, koska se ei yksinkertaisesti tunnu eikä kuulosta omiin korviin yhtään miltään.

Aikaisemmilla keikoilla oli minulla riesana, että ei meinannut saada kunnolla selvää omasta soitosta. Nykyinen ratkaisuni auttaa siihen ja fiilikset on siltä osin paremmat. Olin jokin aika sitten tuuraamassa ammattibändin kosketinsoittajaa ja jäi hyvä fiilis kun kuuli kuulokemonitoroinnista, että hoiti kosketintyöskentelyn aika asiallisesti.

Solisti tuumi, että koskettimet kuului aika hiljaa lavalla, johon kerroin sen olleen tarkoituskin. Yleisölle ja kosketinsoittajalle ne kuitenkin kuuluivat ihan riittävästi.

tuli vain mieleen että eikö sitä lavasysteemiä voi kasata niin että lavavolume on suurempi, mutta niin balanssissa niin ettei PA:sta välttämättä tarvitse ottaa niin paljon irti esim. kitaroita.

On mahdollista. Täytyy miettiä minkämoisen lavavolumen haluaa ja toimia johdonmukaisesti sen mukaan. Ehkä sekä suuremmalle, että pienemmälle lavavolalle on omat ystävänsä?

Mä olen aika harvoin ottanut kitaroita PA:n kautta, mutta tarkoituksenani on siihen suuntaan mennä juuri lavavolan pienentämistä silmälläpitäen ja myös keikkojen äänittäminen helpottuu.

Tämähän on se ikuisuuskysymys... Mulle valitetaan jatkuvasti liian lujaa soittamisesta

Mulla on yksi keikka mielessä, jolloin olen saannut ilmeisesti ihan aiheestakin kyseisestä asiasta huomautuksen. Asiaan vaikutti pienellä ulkoilmakeikalla mikittämättömän leslien sijainti varsin lähellä solistia. Tilaa oli rajallisesti sillä soitimme pienen laivan kannella.

Nykyisellä toimintatavallani ei ole valituksiin aihetta ja yleisö kuulee aikaisempaa paremmpi + samoin myös soittaja.

Sähkökitara ei ole mikään syna/vast linjasoitin, jonka soundi on riippumaton volumesta, vaan kitaran ja vahvistimen välinen vuorovaikutus on oleellinen osa sointia.

Hammond ja Rhodes olivat aivan kitaraan verrannollisia. Sointi oli riippuvainen volumesta.

Jostain syystä mulle on päässyt tulemaan sellainen fiilis, että katsovatkohan kitaristit tai rumpalit (eivät kaikki) velvollisuudekseen/oikeudekseen jyrätä soitolla laulajan tai kosketinsoittajan? Jos katsoo, niin miksi?
musamies
14.06.2005 00:16:52 (muokattu 14.06.2005 00:27:12)
Kyllähän sinä varmaan ymmärrät että esim. virvelirummusta tulee ihan erilainen ääni jos sitä lyö hiljaa riisikepillä tai lujaa paksulla rumpukapulalla?

Totta maar.

Jos bändi soittaa vaikkapa covereina rock-musiikkia tai discopoppia tms. niin useasti alkuperäisteokset on soitettu sellaisella soundilla mikä tulee kun lyödään lujaa, soittaja haluaa toteuttaa ko. kappaleen mahd. lähellä alkuperäisesitystä jolloin tullaan tilanteeseen missä rumpua lyödään lujaa myös keikalla.

Näkisin tämän asian potentiaalisena sähkörumpujen mahdollisuutena. Niiden kehittämiseen tulisi panostaa entistä enemmän, jotta niistä saataisiin rumpaleille hyvä työkalu, joka palvelee kokonaisuutta perinteisiä rumpuja paremmalla tavalla.

Muu bändi suhteuttaa itsensä rumpalin volumeen koska se on akustisesti voimakkain ääni lavalla ja siitä muodostuu lavabalanssi, joka on aina jonkin sortin kompromissi.

Juuri tämän vuoksi mielestäni pitäisi erityisesti rumpujen vaimentamiseen panostaa.

Tuli vielä mieleen sellainen asia, että jos on kyseessä laulettu musiikki, niin muiden soittajien tulisi mitoittaa soittonsa siten, että soitto tukee laulua, eikä jyrätä sitä. Lauluun liittyvät laitteet säädetty niin, että laulajan on vaivatonta laulaa.

Jos taas on joku instrumentaalimusiikki kyseessä, niin sitten tietenkin muutoin.

Onhan toki, että on erilaisia musiikkilajeja ja heavyyn kuuluu erilainen meininki kuin johonkin laulettuun valssiin.
Lennu
14.06.2005 00:28:01

Kyllähän sinä varmaan ymmärrät että esim. virvelirummusta tulee ihan erilainen ääni jos sitä lyö hiljaa riisikepillä tai lujaa paksulla rumpukapulalla? Jos bändi soittaa vaikkapa covereina rock-musiikkia tai discopoppia tms. niin useasti alkuperäisteokset on soitettu sellaisella soundilla mikä tulee kun lyödään lujaa, soittaja haluaa toteuttaa ko. kappaleen mahd. lähellä alkuperäisesitystä jolloin tullaan tilanteeseen missä rumpua lyödään lujaa myös keikalla. Muu bändi suhteuttaa itsensä rumpalin volumeen koska se on akustisesti voimakkain ääni lavalla ja siitä muodostuu lavabalanssi, joka on aina jonkin sortin kompromissi.

No, käyttää pädejä ja sämplejä. Kitaratkin voi sämplätä ja soittaa taustanarulta. Ja muut.
"Tosimies teeskentelee orgasminsa. Myös masturboidessa.", -J
chromazone
14.06.2005 00:35:03
No, käyttää pädejä ja sämplejä. Kitaratkin voi sämplätä ja soittaa taustanarulta. Ja muut.

Niin just. Ja hyvältä kuulostaa.
Kaverin suusta:" Mä olen vähän kelaillu... Aattele nyt, jos ei ois musaa niin ei vois JORAA..." Niinpä.
musamies
14.06.2005 00:37:55 (muokattu 14.06.2005 00:55:46)

Jos sähkörummuille riittää kysyntää, niin veikkaan niiden olevan 10 tai 20 vuoden päästä aika varteenotettaviakin värkkejä? Niiden kehittäminen riippuu kysynnästä. Kysyntä voi riippua esim. siitä millä esikuvat soittelee.

Veikkaampa kalleimpien esim. Rolandien olevan nytkin käyttökelpoisia ainakin johonkin käyttöön. Joiltain ominaisuuksiltaan ne ovat perinteisiä rumpuja huonommat. PA:han kytkemisen kannalta ja kuulokemonitoroinnin kannalta ne on paremmat.

Yli kymmenen vuotta sitten mietin, että mitenhän onnistuisi mallintaa Hammondi tietokonepohjaisesti. Joitain vuosia sitten huomasin, että B4 ohjelma on tullut myyntiin, on hinnaltaan kohtuullinen ja ominaisuuksiltaan käyttökelpoinen.

Mitenhän noi toimis:
http://www.roland.fi/New%20Pages/news/NAMM2004/TD-20K.htm
chromazone
14.06.2005 01:05:24
Ehkäpä rummut vaihtuvat sähköisiin, kitara/bassovahvistimet linjavermeisiin... Mites puhaltimet? Trumpettihan on aika äänekäs soitin, olis varmaan syytä siirtyä mallintaviin, vetää läppärin kautta. Pasuuna myös, foneista puhumattakaan...

Miltä kuulostaisi "Kind of blue" jos se olisi soitettu sähkörummuilla ja jollain mallintavilla puhaltimilla (joita toiv. ei vielä ole kehitetty (poislukien EWI))?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)