Aihe: Mitkä skaalat opettelen?
1
Larim
13.06.2005 16:50:40
Mitkä kannattaa opetella ensimmäiseksi?
Selittäkää selvästi että ymmärrän, olen aika keltanokka vielä tämän kitaran kanssa..
Ja soittotapa? oliko se ylös alas ylös alas?
Entä tämä ekonominen tyyli? Vai pitääkö siinä olla sitten jo kolme kohtaa per kieli soittaessa?

Kiitoksia vastanneille!!
hörhö
13.06.2005 18:51:59

Mitkä kannattaa opetella ensimmäiseksi?

Duurit ja mollit.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara, myy mulle halpa av-etunen
etnopoju
13.06.2005 19:11:16

mä sanon, et duuri ja kromaattinen.

duuriin sisältyy kuitenkin kaikki moodit ja myös luonnollinen molli.

jos osaat duuriasteikon ja pystyt soittamaan myös kromaattisesti sulle aukee otelauta jo aika lailla. näin kuvittelisin. mä oon itse opetellut jotenkin aivan ihmeellisesti tyyliin blues pentatoninen>miksolyydinen>duuri ja molli>modaaliset asteikot>turkkilaisia ja japskeja ja ties mitä.

ehkä kuitenkin kannattaa olla jonkinlainen logiikka ja järjestelmällisyys takana, mut se taas riippuu tavoitteista ja musasta.
Kärpäsruoska
13.06.2005 20:57:41 (muokattu 13.06.2005 20:58:23)
Ensin opettelet kunnolla alternaten (alas-ylös-alas-ylös), sitten kun sen osaat _kunnolla_ niin voit ruveta kikkailemaan ecomylla sun muilla. IMO.

E: ja tarkoitan muutakin soittoa kuin vain skaalojen sahausta.
Kääntänyt takkini? Tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi.
chromazone
13.06.2005 22:48:23
Jos asemasoitto ajatuksena kiehtoo niin vilkaise W.G. Leavittin kolmen kirjan sarjaa "A modern method for guitar".
Kaverin suusta:" Mä olen vähän kelaillu... Aattele nyt, jos ei ois musaa niin ei vois JORAA..." Niinpä.
etnopoju
13.06.2005 23:30:32

Ensin opettelet kunnolla alternaten (alas-ylös-alas-ylös), sitten kun sen osaat _kunnolla_ niin voit ruveta kikkailemaan ecomylla sun muilla. IMO.

E: ja tarkoitan muutakin soittoa kuin vain skaalojen sahausta.

mä en omasta mielestäni ole koskaan opetellut alternate pickingiä, vaan luonnostaan aloittanut economyllä. nyt musta tuntuu, et molemmat menee lähes yhtä hyvin. onkohan toi alternaten opettelu aluksi edes välttämätöntä...?
Larim
14.06.2005 09:00:36
No siis miten te harjoittelitte esim C major skaalaa? kertokaa tarkasti, kiitos
baron
14.06.2005 10:22:55

No siis miten te harjoittelitte esim C major skaalaa? kertokaa tarkasti, kiitos

1. C major on suomeksi C-duuri
2. Mahtaisko C-duurin opetteleminen jotenkin kuulua tuonne aloittelijoiden puolelle?
Sergei Fallinen
14.06.2005 12:12:25 (muokattu 14.06.2005 12:18:22)
Miten ne asemat menee mistä soitetaan? esim C major skaala..
pitää opetella nääkin kantapään kautta :)

Jos tällaista tarkoitit, niin C major (C duuri) menee 2 oktaavin alalta esim. näin:

|------------------------3-5-7-8---
|------------------3-5-6-----------
|------------2-4-5------------------
|-----2-3-5------------------------
|-3-5-------------------------------
|-----------------------------------

Ajattele aina mitä nuottia milloinkin soitat ja soita välillä eri asemista. Esim. tuon e-kielen 3-nnen nauhan (g) voit korvata h-kielen 8-nauhalla.

ja esim. D-duurihan soitetaan siten, että siirrät noita kaikkia vain 2 nauhaa ylöspäin (siis otelaudalla alaspäin) jne. Samalla asemalla saat siis soitettua kaikki duuriasteikot.

Moodit ovat sitten oma tarinansa, johon ei ehkä ihan heti tarvitse tarttua (Tosin eivät nekään mitenkään vaikeita ole käsittää)

Joku saa korjata ja täydentää, koska en täysin tiedä mistä puhun.

Kannattaa varmaan myös lukea nuo FAQit, jos niistä saisit jotain irti.

2. Mahtaisko C-duurin opetteleminen jotenkin kuulua tuonne aloittelijoiden puolelle?

Tod. näk., mutta big deal...
chromazone
14.06.2005 12:31:49
Toi edellinen ei nyt sitten ole ns. asemassa.
Kaverin suusta:" Mä olen vähän kelaillu... Aattele nyt, jos ei ois musaa niin ei vois JORAA..." Niinpä.
Kärpäsruoska
14.06.2005 19:07:19
mä en omasta mielestäni ole koskaan opetellut alternate pickingiä, vaan luonnostaan aloittanut economyllä. nyt musta tuntuu, et molemmat menee lähes yhtä hyvin. onkohan toi alternaten opettelu aluksi edes välttämätöntä...?

Periaatteessa ei. Mutta käytännössä uskoisin että aloittelija ei välttämättä pysy taimissas aivan täysin economyn kanssa. Mutta kukin tyylillään.
Kääntänyt takkini? Tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi.
Larim
15.06.2005 13:53:46
Entäs eikö esim c duuri skaalan voi soittaa myös tuolta alempaa kitarankaulasta.. vaihtuuko silloin nämä paika miten ja millä logiikalla?
Larim
15.06.2005 15:35:16
Vielä sellasta kysyisin:

otetaan vaikka esimerkeiksi C duuri, G duuri ja D duuri..

C duurihan menee C - D - E - F - G - A - B - C.. kaikki ihan normaaleita.. ei mitään # merkkejä..

Sitten taas G duuri: G - A - B - C - D - E - F# - G jossa ( F#)

ja D duuri D - E - F# - G - A - B - C# - D

Miten noi "kireät" aina määräytyy tonne? joku looginen juttu siihen on oltava..

ja selittäkää ihan ruohonjuuritasolla.. en osaa näitä ihme termejä

Kiitos vastanneille

ps: on muuten helvetin hieno huomata miten soittotaito parantuu kun hieroo näitä skaaloja :)
mr.muzak
15.06.2005 15:57:49 (muokattu 15.06.2005 15:58:38)
Vielä sellasta kysyisin:

otetaan vaikka esimerkeiksi C duuri, G duuri ja D duuri..

C duurihan menee C - D - E - F - G - A - B - C.. kaikki ihan normaaleita.. ei mitään # merkkejä..

Sitten taas G duuri: G - A - B - C - D - E - F# - G jossa ( F#)

ja D duuri D - E - F# - G - A - B - C# - D

Miten noi "kireät" aina määräytyy tonne? joku looginen juttu siihen on oltava..

ja selittäkää ihan ruohonjuuritasolla.. en osaa näitä ihme termejä

Kiitos vastanneille

ps: on muuten helvetin hieno huomata miten soittotaito parantuu kun hieroo näitä skaaloja :)

Lukasepa nuo FAQ:it, siellä selitettään.

EDIT: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=39&t=24161&o=0&co=0
risto
23.06.2005 21:43:44 (muokattu 23.06.2005 22:16:56)

Skaalat kannattaa mielestäni ilman muuta opetella ymmärtämään numeroina, intervallirakenteena. Jos/kun moodien selityksessä fiksaannutaan C-duuriasteikkoon - mikä on vain tapa selittää niiden intevallirakenteen syntyä - ihmiset sotkeutuvat eivätkä lopulta ymmärrä moodeja ollenkaan, mitä nyt olen täällä lueskellut moodikeskusteluja. Moodin juurisävel voi olla aivan mikä tahansa nuotti.

jooninen/duuri (engl. Ionian) 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
doorinen (engl. Dorian) 1, 2, b3, 4, 5, 6, b7
fryyginen (engl. Frygian) 1, b2, b3, 4, 5, b6, b7
lyydinen (engl. Lydian) 1, 2, 3, b5, 5, 6, 7
miksolyydinen (engl. Mixolydian) 1, 2, 3, 4, 5, 6, b7
aiolinen/molli (engl. Aeolian) 1, 2, b3, 4, 5, b6, b7
lokrinen (engl. Locrian) 1, b2, b3, b5, b6, b7

Sitten opettele miten eri intervallit löytyvät kitaran (tai muun instrumenttisi) otelaudalta. Esim paina A tai D kieleltä mistä tahansa (juurisävel, tuo 1), niin kvintti (tuo 5) löytyy samalta nauhalta seuraavalta paksummalta kieleltä yläpuolelta ja kvartti (tuo 4) seuraavalta ohuemmalta kieleltä samalta nauhalta. Tästähän pääse jo helposti käsiksi mistä löytyvät muut puuttuvat.

Itse olen tehnyt excelillä numerokartan (ilman absoluuttisia nuotinnimiä) kaikille soittimilleni ja niiden eri virityksille ja voila homma on oleellisesti järjellisempää kuin opetella jokaisen eri sävellajin jokaisen eri skaalan jokainen eri nuotinnimi.

EDIT: typoja

EDIT2: Esimerkki miten otelaudan numerokartan voi tehdä. Pitää huomata että numerot ovat suhteellisia eli kuva on "snapshot" ihan mistä kohtaa kaulaa tahansa eivätkä edusta minkään nuotin absoluuttisia sijainteja kaulalla. 1R8 tarkoittaa juurinuottia (1=8) eli myös Root.

http://www.kolumbus.fi/slowsession/std-otelauta.jpg
Elämää, rauhaa ja musiikkia http://www.kolumbus.fi/slowsession/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)