Aihe: Vahvistimien ominaisuudet(eri merkit)
1
Tmp
13.06.2005 08:54:49
Itse en ole kovin montaa eri vahvistinmerkkiä kokeillut. Joskus tiedät että on uuden vahvistimen hankita edessä, mutta ei vielä. En siten viitsi istua kaupassa kokeilemassa.

Mitkä ovat siis eri vahvistimen ominaissoundit mitkä tekee niistä tunnistettavia(jos on esimerkki tai näyte niin on tietysti plus). Esimerkkinä esim. Fenderin tunnettu (lämpönen?) kliini. Tämä nyt lähinnä mielenkiinnosta ja sen vuoksi että tietää mistä kannattaa unelmoida(ja seurata hintoja).

Millainen on esim. VOX, Fender, Laney, Orange ja Marshall? Kliinit/säröt? Kireä/lämmin? Musiikkityyli? Tajuatte varmaan mitä ajan takaa.
"Osaan soittaa koskettimia ja kitaraa niin hyvin että ne jotka ei tajua musiikista mitään luulee mua tosi hyväksi." - Sub Zero
Jucciz
13.06.2005 10:29:02
Tässäpä Orange AD30TC:
http://mp3.jucciz.com/ad30tc/
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Tmp
14.06.2005 09:17:58
Nostan tämän. Vaikka nuo samplet ovatkin kivoja niin sanon nyt vielä että en minä varsinaisesti sampleja tullut etsimään. Olisi mukavaa jos joku joka on kokeillut monta eri vahvistinta voisi kertoa eri vahvistimien ominaissoundit.
"Osaan soittaa koskettimia ja kitaraa niin hyvin että ne jotka ei tajua musiikista mitään luulee mua tosi hyväksi." - Sub Zero
McNulty
14.06.2005 09:28:01
Nostan tämän. Vaikka nuo samplet ovatkin kivoja niin sanon nyt vielä että en minä varsinaisesti sampleja tullut etsimään. Olisi mukavaa jos joku joka on kokeillut monta eri vahvistinta voisi kertoa eri vahvistimien ominaissoundit.

Tuo on aika vaikeata loppupeleissä sanoa kun jokaisella merkillä on useampi vahvistin, täysin eri käyttöön tarkoitettu... putkipelejä, transistoreja, hybridejä, mallintavia jne jne, mutta siis...

eikös Marshall ole tunnettu siitä Marshall-säröstään, Fenderit taasen selkeästä clean-kanavasta, VOX on myöskin tuttu clean-kanavastaan, Orange koittaa osua hyvin sekä VOX:n että Marshallin varpaille, ENGL/Peavey ovat ominaissaundeiltaan aika pitkälle rokkikoneita, ok cleanit/ok säröt, Line6 koittaa mallintaa kaikkea mahdollista, Mesa/Boogien tunnetuimpaa osastoa on vissiin rectifier-tyyppinen särö... mutta siis oikeasti tämä on täysin MAHDOTONTA sanoa vahvistinmerkeille ominaisia saundeja.

Esim. Marshall tarjoaa MG-sarjaa budjettiluokassa, joita ei voi verrata point-to-point putkikoneisiin lainkaan. Käyttäytyvät täysin eri tavalla tuottaen erilaisen saundin.
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
Volle
14.06.2005 09:30:49 (muokattu 14.06.2005 09:31:07)

En tiedä onko nykyään eri merkeillä "ominaissaundeja", että esim. kaikki Englit olisivat hevikoneita, kun taas Marsut honottavia rokkivehkeitä. Jos taas tarkoitit malleja, niitä on aika paljon. Täydellistä vastausta on siten hankala antaa.

Esim. Laneylla on vh100, joka on ymmärtääkseni melkoinen jokapaikan höylä, josta irtoaa melkoista ärinääkin tarvittaessa. Mulla taas on kolme erilaista putki-Laneyta: pro tube 30, LC15R ja 60/70-luvun plexi-kopionuppi, jonka varsinaista mallinimeä en tiedä, ja kaikki kuulostavat erilaiselta.

edit: hiidas
Nam.
Jucciz
14.06.2005 09:40:57

No minusta ääninäytteillä saa vahvistimen soundista paremman kuvan kuin parhaillakaan sanavalinnoilla. Pyöreä, kuulas, rouhea, ja jämäkkä soundi tarkoittaa yhdelle yhtä, toiselle jotain muuta.
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Tmp
14.06.2005 10:11:00
No minusta ääninäytteillä saa vahvistimen soundista paremman kuvan kuin parhaillakaan sanavalinnoilla. Pyöreä, kuulas, rouhea, ja jämäkkä soundi tarkoittaa yhdelle yhtä, toiselle jotain muuta.

Logiikkasi ei ole aukotonta. Ensiksi on vaikeaa löytää monta ääninäytettä että pääsisi heti vertailemaan eri vahvistimia. Toiseksi niin en pysty tietämään millä säädöillä/kitaralla/efektillä/mikillä/etuasteella ne samplet on tehty. Tällöin joku kokeneen ihmisen vertailu "lämpimämpi kuin" "Terävämpi särö kuin X", "jos haluaa X niin Y ei ehkä ole sinua varten" voi kertoa enemmän jos puhutaan kokonaiskuvasta. Jos kiinnostun jostain erityisestä vahvistimesta niin silloinhan samplet ovat poikaa.

Ja lopuksi niin sinun Orangea olen kyllä kuunnellut ja kuulostaa ihan mielenkiintoiselta. Maksaa?
Dr. Muff
14.06.2005 10:47:58 (muokattu 14.06.2005 11:01:18)
eikös Marshall ole tunnettu siitä Marshall-säröstään, Fenderit taasen selkeästä clean-kanavasta, VOX on myöskin tuttu clean-kanavastaan, Orange koittaa osua hyvin sekä VOX:n että Marshallin varpaille, ENGL/Peavey ovat ominaissaundeiltaan aika pitkälle rokkikoneita, ok cleanit/ok säröt, Line6 koittaa mallintaa kaikkea mahdollista, Mesa/Boogien tunnetuimpaa osastoa on vissiin rectifier-tyyppinen särö... mutta siis oikeasti tämä on täysin MAHDOTONTA sanoa vahvistinmerkeille ominaisia saundeja.

Nojoo. En tiedä sitten kenelle Boogie=rectosoundi. Mesoja on kuitenkin tehty paljon ennen Rectifier-sarjaa. Fenkusta lähdetty liikkeelle ja siitä tuli MarkI. Mark-sarjasta on revitty aika kivoja säröjä(kuin myös puhtaita) jo pidemmän aikaa. Mark IIC+ on se legendaarinen särökone ala 80's Metallica, Mark IVtä käytettiin Black albumilla ja kyllä nekin aika legendaariset säröt on. Dream Theaterin jäbä mm käytää mark-sarjalaista niinku moni muukin.

Ja vanhoista Marshalleista (plexi, bluesbreaker..) lähtee sen marshall särön lisäksi myös se marshall puhdas mikä on loistava omalla tavallaan. Esimerkkinä vaikka Hendrix taikka alkutaipaleella David Gilmour. Kunnon Fendereistä (Twin Reverb, Vibrolux jne) tulee mieleen helposti se iso ja lämmin puhdas, mutta toisaalta myös rupinen ja sairaan makea särö ala Neil Young. Mutta kyllä näin on että ihan tosta vaan ei pelkästä merkistä voi sanoa mikä soundi siihen liittyy. Suosittelisin kokeilemaan itse tai kuuntelemaan levyiltä suuntaa antavaa ääntä.

EDIT:Kyllä se Rectifier taitaa se tunnetuin olla, nykyaikana puolet maailman metal-bändeistä vetää sillä.
Mutta ei sen puoleen, mun mielestä Mark IV:n soundi voittaa recton.

Otahan huomioon että kaikki eivät ole 14vuotiaita nykymetallin ystäviä ;)
Tuumasta toiseen.
...And Justice For All
14.06.2005 10:53:04
Nojoo. En tiedä sitten kenelle Boogie=rectosoundi. Mesoja on kuitenkin tehty paljon ennen Rectifier-sarjaa. Fenkusta lähdetty liikkeelle ja siitä tuli MarkI. Mark-sarjasta on revitty aika kivoja säröjä(kuin myös puhtaita) jo pidemmän aikaa. Mark IIC+ on se legendaarinen särökone ala 80's Metallica, Mark IVtä käytettiin Black albumilla ja kyllä nekin aika legendaariset säröt on. Dream Theaterin jäbä mm käytää mark-sarjalaista niinku moni muukin.

Kyllä se Rectifier taitaa se tunnetuin olla, nykyaikana puolet maailman metal-bändeistä vetää sillä.
Mutta ei sen puoleen, mun mielestä Mark IV:n soundi voittaa recton.
Get Stoned!
Jucciz
14.06.2005 10:53:16
Kokeneen ihmisen vertailu "lämpimämpi kuin" "Terävämpi särö kuin X", "jos haluaa X niin Y ei ehkä ole sinua varten" voi kertoa enemmän jos puhutaan kokonaiskuvasta. Jos kiinnostun jostain erityisestä vahvistimesta niin silloinhan samplet ovat poikaa.

Joo, tuo kyllä pitää paikkansa, varsinkin jos vahvistinta etsivällä on selkeä mielikuva ja vaikka joku esimerkkibändi/-biisi siitä soundista, mitä on vailla. Tällöin kokeneempi kaveri voi suoraan helposti esittää sopivia vaihtoehtoja.

"Kunnon" ääninäytepätkissähän ilmoitetaan aina vahvistimen sääädöt, kaiutinkaappi/kartiot sekä käytössä oleva kitara ja mahdollisesti myös mikit, mikäli ne sattuisivat olemaan olennainen osa soundia. Samalla tavalla efektipedaalien demoissa kannattaa ensin soittaa pätkän alkuun hieman "kuivaa" soundia ennenkö polkaisee efektin päälle, niin tietää minkä verran itse efekti tuo soundiin lisää.

Ja lopuksi niin sinun Orangea olen kyllä kuunnellut ja kuulostaa ihan mielenkiintoiselta. Maksaa?

Maksaa. Puolentoista tonnin kieppeillä, eikä juuri halvemmalla lähde Saksastakaan.
http://www.musamaailma.fi/bandikamat/tuotteet/154/ad30tc.phtml
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
McNulty
14.06.2005 10:53:44
Dream Theaterin jäbä mm käytää mark-sarjalaista niinku moni muukin.

http://www.johnpetrucci.com/equipment.html

Mutta kyllä näin on että ihan tosta vaan ei pelkästä merkistä voi sanoa mikä soundi siihen liittyy. Suosittelisin kokeilemaan itse tai kuuntelemaan levyiltä suuntaa antavaa ääntä.

Jep, ja vielä kun lisää että se Marshall, Fenkku, Laney, Peavey, Orange, Engl jne jne. kuulostaa ihan erilaiselta jos kädessä on Stratocaster tahi Les Paul :)
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
Tmp
14.06.2005 13:07:16 (muokattu 14.06.2005 13:11:51)
Maksaa. Puolentoista tonnin kieppeillä, eikä juuri halvemmalla lähde Saksastakaan.
http://www.musamaailma.fi/bandikamat/tuotteet/154/ad30tc.phtml

Tuota ei nyt heti hankkia, mutta himottaa kyllä. Saako tuosta bändisoittoa ajatellen tarpeeks kliiniä soundia pihalle?
Onko jalkakytkin millä saa kanavat vaihdettua? Tuossa ei kai ole kaikua, ja 30W missä on kaikua niin ei ole kahta kanavaa... Pitää ruveta säästämään rahaa ja kattoo sitten.

EDIT: Kyllä se mulla taitaa olla Fender, Vox sekä Orange joka on ne vaihtoehdot(siis näin paperilla, kaupassa voi sitten mieli vaihtua).

Vahvistin pitäisi kyllä aina saada kokeiltua bändin kanssa ennen kun sanoo yhtään mitään.
Jucciz
14.06.2005 13:25:53
Kyllä tuosta puhdasta hönkää ainakin tähän asti on riittänyt treeneissä hyvin. Tosin, putkikoneissahan säröä syntyy jossain määrin aina. Voin silti todeta, että aavistus pääteputkien murinaa puhtaassa soundissa ei todellakaan ole erityisen vastenmielinen kokemus.

Tuo Orange on vielä siitä mainio kone, että sen molemmat kanavat menevät puhtaasta säröön asti, joten voit ottaa puhtaat ykköskanavasta, säröt kakkosesta, päinvastoin, tai vaikka tehdä kaksi erilaista särökanavaa. Molemmille kanaville on erilliset etuasteputket, joten kanavat ovat oikeasti erillään, eikä "särökanava" ole toteutettu vaan ottamalla yksi putki "puhtaaseen" signaaliketjuun mukaan.

Kanavan vaihtaminen onnistuu jalkakytkimellä, eikä vaihdossa ilmene minkäänlaista viivettä: soundi ei katkea hetkeksikään.

Reverb-mallissa on yksi kanava, mutta itse katsoin kahden erillisen kanavan olevan tärkeämpi ominaisuus kuin jousikaiun: sellainen tulee kuitenkin Uraltoneen pian. :) Reverbin saa muutenkin lisättyä mikitettyyn signaaliin tarvittaessa.
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Dr. Muff
14.06.2005 13:38:03
Reverb-mallissa on yksi kanava, mutta itse katsoin kahden erillisen kanavan olevan tärkeämpi ominaisuus kuin jousikaiun

Ei Oranki oikeastaan mitään kaikua edes kaipaa. Siinä on kuivanakin niin kiva soundi.
Tuumasta toiseen.
dropD
14.06.2005 13:45:03

...tai vaikka tehdä kaksi erilaista särökanavaa. Molemmille kanaville on erilliset etuasteputket, joten kanavat ovat oikeasti erillään...

Saakos nuo orangen kanavat soimaan yhtäaikaisesti?
Tony Narrows
14.06.2005 13:48:07
Kyllähän ääninäytteet ovat parastapa saada selville vahvistimen ominaissaundi. Vahvistimen ominaissaundi kun ei muutu vaik vaihtais kitaraa tai piuhaa :D tietty sit tulee myös esille kitaran oma saundi myös,mut jos ääninäyte soitetaan vaik stratolla ja les paulilla ni siinä on jo melkeinpä kaikki ne mahdollisuudet mitä kitaroista saadaa, ei kitaroissa nyt niin suuria eroja ole, ettäkö se vaikuttais vahvistimen ominaissaundin muuttumiseen.

Itselläni on Mesa/Boogien mark IV ja jos kertomaan pitäis alkaa saundeista niin:

Cleanit ovat fendermäiset, kirkkaat ja kuulaat. Itse tykkään sellasesta "kristallin kirkkaasta" puhtaasta saundista, joten käytän trebleä suht paljon sekä presenceä myös paljon.
Mesasta saa myös "hyvän" jazzsaundin, tosin ei ehkä minun kitarallani kovin "aitoa" mut kyllä sillä huijaa hyvin :D
Puhtaasta kanavasta saa myös kivan rososen puhtaan ku laittaa gainit täysille, saundi sillain kivasti särkee.

Rhytmi kanavasta saa taas hieman keskiäänivoittosemmat puhtaat ja rouheat rokkisäröt ja erittäin hyvät komppisäröt.
Itse en tätä kanavaa hirveästi käytä, mut sieltä saa muutaman sellasen saundin jota tulee aina joskus käytettyä.

Leadit, tämä on se osasto minkä takia vahvarin ostin.
Irtoo kuuluisa "brown-sound" ja rouheat Santanat. Hyvät, ei ehkä niinkään metal osaston saundit, mut sellaset heavyrock saundit, kuten esim Whitesnaken aikaset saundit jota Steve Vai käytti. Jos haluat saundinäytettä vahvarin luontaisesta säröstä niin kuuntele Steve Vain Passion & Warfare levy, siinä on käytetty mark IV:sta aika paljon.
Saundi jota itse käytän olisi sanoin kuvattuna jotain tällasta:
Sustainikas, muhkea, hi-gain, melkokirkas, ei niin kauheasti middleä, mut erottuva silti, efekteinä käytän T.C. Electronicin G-Forcea, josta mausteeksi tulee reverb ja Multi-tap Delay eli sellanen mukava kasarilead :)
Alias Tonza
McNulty
14.06.2005 13:52:47
ei kitaroissa nyt niin suuria eroja ole, ettäkö se vaikuttais vahvistimen ominaissaundin muuttumiseen.

Tästä voisi joku olla erimieltä :)

Itselläni on Mesa/Boogien mark IV ja jos kertomaan pitäis alkaa saundeista niin:

Cleanit ovat fendermäiset, kirkkaat ja kuulaat. Itse tykkään sellasesta "kristallin kirkkaasta" puhtaasta saundista, joten käytän trebleä suht paljon sekä presenceä myös paljon.
Mesasta saa myös "hyvän" jazzsaundin, tosin ei ehkä minun kitarallani kovin "aitoa" mut kyllä sillä huijaa hyvin :D
Puhtaasta kanavasta saa myös kivan rososen puhtaan ku laittaa gainit täysille, saundi sillain kivasti särkee.

Itseäni kiinnostaa tuo Mark IV... Itse en niin diggaile Fenderien kirkasta "siritystä" vaan etsisin enemmänkin sellaista ultra-pehmeää, ympäripyöreätä cleania joka soveltuisi siis juurikin blues, jazz ja miksei metallimenoihinkin.

Rhytmi kanavasta saa taas hieman keskiäänivoittosemmat puhtaat ja rouheat rokkisäröt ja erittäin hyvät komppisäröt.
Itse en tätä kanavaa hirveästi käytä, mut sieltä saa muutaman sellasen saundin jota tulee aina joskus käytettyä.

Irtooko Bonjovit? =)

Leadit, tämä on se osasto minkä takia vahvarin ostin.
Irtoo kuuluisa "brown-sound" ja rouheat Santanat. Hyvät, ei ehkä niinkään metal osaston saundit, mut sellaset heavyrock saundit, kuten esim Whitesnaken aikaset saundit jota Steve Vai käytti. Jos haluat saundinäytettä vahvarin luontaisesta säröstä niin kuuntele Steve Vain Passion & Warfare levy, siinä on käytetty mark IV:sta aika paljon.

Kurjaa jollei siitä lähde kunnon möykkää ulos. Tarttis sellaisen vahvistimen millä pääsis hyvät cleanit, sopivasti rokkimurinaa ja sen lisäksi vielä rouheat hi-gain osastot.

Saundi jota itse käytän olisi sanoin kuvattuna jotain tällasta:
Sustainikas, muhkea, hi-gain, melkokirkas, ei niin kauheasti middleä, mut erottuva silti, efekteinä käytän T.C. Electronicin G-Forcea, josta mausteeksi tulee reverb ja Multi-tap Delay eli sellanen mukava kasarilead :)

Hmm hmm... pitää vielä kyllä jatkaa metsästystä :) Ei tällä ainakaan meikäläisestä tullut Mesamiestä :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)