Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Tuottaminen ja sovittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Lempparimasteroija
1 2 3 4 5
kivi
07.06.2005 20:01:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuluisikohan tää vielä tän alueen puitteisiin?
 
Oletteko kiinnittäneet huomiota, että mielestänne parhaan kuuloisilla levyillä olisi sama masteroija, joku jonka käsitys hyvästä ja tasapainoisesta kokonaisuudesta olisi juuri se oikea?
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
steelysam
07.06.2005 20:02:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuuluisikohan tää vielä tän alueen puitteisiin?
 
Oletteko kiinnittäneet huomiota, että mielestänne parhaan kuuloisilla levyillä olisi sama masteroija, joku jonka käsitys hyvästä ja tasapainoisesta kokonaisuudesta olisi juuri se oikea?

 
Mulla on kokemusta vaan noista Suomen masteroijista. Svante Forrsbäck on hyvä.
 
Trumpettisyntikat rulez, ok.
Fuzzy Boner
07.06.2005 20:04:38 (muokattu 07.06.2005 20:06:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on kokemusta vaan noista Suomen masteroijista. Svante Forrsbäck on hyvä.
 
Muutenkin vois laittaa tänne tai studiotyöskentelyyn vähän niinkö FAQ:n masteroinnista. Mitä siellä tapahtuu, mitä tehdään, etc. Vapaaehtoisia ?
 
EDIT: Pussyllä silmä käteen:
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=53195&o=0&co=0
 
(sorry, tuollahan se siis oli)
 
Olet kirjoittanut keskusteluun 8600 kirjoitusta
G-mies
07.06.2005 20:21:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikoinaan kun tuli ostettua muutama Sheffield Lab -levy-yhtiön äänite törmäsin kaveriin nimeltä Doug Sax jonka ote miellytti korvaa. Tämän jälkeen nimi on tullut vastaan aika monellakin levyllä ja useimmiten ihan positiivisessa mielessä... http://www.themasteringlab.com/doug_sax.html
 
"Hard work often pays off after time, but laziness always pays off now."
kivi
07.06.2005 20:55:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omasta puolestani pitää mainita Greg Calbi, jonka jälkeä en voi olla ihastelematta. Taisi olla Ramonesin Road To Ruinilla, kun ensi kertaa kiinnitin huomiota, että "näin se pitää tehdä", ja löytyyhän äijän krediiteistä läjäpäin Dylania, Springsteenin Born To Run, ja Bonhamin lempparbändi Gov't Mule, muiden muassa...
 
Calbin diskografia (15 levyn erissä):
 
http://www.sterling-sound.com/home/engineers/eng_info?&tpl1=allTitle&contact_id=105
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Juntunen
07.06.2005 21:17:45 (muokattu 07.06.2005 21:18:19)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ois kiva kuulla tähän liittyen perusteluja, että mitä porukka masteroinnissa/masteroijassa arvostaa. Minkälaista se jälki pitää olla? Mitä tarkoittaa hyvä masterointi?
 
Tsekkaa biisi. Tsekkaa toinen. | www.dianband.net
Jucciz
08.06.2005 11:38:22 (muokattu 08.06.2005 11:52:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiinnostavaa ois muutenkin pystyä analysoimaan lopputuotteesta, minkä verran levyn soundissa on nimen omaan masteroijan osuutta. Nyt kunnollista vertailupohjaa ei ole kuin parin levyn verran, joilla itse olen soittanut. Kun vertaa masteroitua kiekkoa valmiiksi miksattuun mutta masteroimattomaan levyyn, on ainakin laulu (tai sille "kuuluvat" taajuudet) lopullisessa tuotteessa enemmän pinnassa ja ylädiskantit myös jonkin verran kovemmalla. Luonnollisesti myös kokonaisuus on hieman enemmän lytyssä.
 
Viimeisimmän levyn masteroi Svante Forsback Chartmakersilla.
 
Periaatteessa tahdon ainakin itse ajatella asian seuraavanlaisena ketjuna:
* mitä parempi soittaja, sitä vähemmän on väliä soittokamoilla
* mitä parempisoundiset soittokamat (eli mitä parempi lähtösoundi), sitä vähemmän on väliä käytössä olevilla mikeillä
* mitä paremmat mikit (ja etuasteet/kompurat), sitä vähemmän äänittäjän tarvitsee käyttää aikaa turhan säätämiseen
* mitä parempi äänitys (äänittäjä), sitä vähemmän tarvitsee editoida/korjailla tai edes EQ:ttaa miksauksessa
* mitä parempi miksaus, sitä vähemmän masteroinnissa tarvitsee tehdä asioita
 
Eli: mitä parempi soittaja, sitä vähemmän masteroinnissa tarvitsee tehdä asioita :)
 
Muistaakseni esimerkiksi Dan Tigerstedt on sanonut, ettei edes oikein ymmärrä, mitä ideaa on masteroinnissa, jos levy on _oikeasti_ hyvin miksattu. Ymmärrän tämän näkökulman hirmu hyvin.
 
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Protone
08.06.2005 14:37:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä paraskin poppimiksaus kaipaa nykypäivänä masterointia ellei soundin, niin ainakin volumen vuoksi. Harvalla studiolla/miksaajalla on kamoja/ammattitaitoa/halua saada volat "vaadittavalle" tasolle tuhoamatta miksausta liikaa. Tuo "vaadittava taso" on tottakai genrekohtaista ja makuasiakin ja kompressio monille kirosana. Mutta mopo nyt vaan on karannut käsistä tuon popin kompressoinnin suhteen ja siinä vauhdissa sitä joutuu usein roikkumaan mukana...
 
Niin, vastatakseni kysymykseen, Mun miksausten masteroinnissa on kyllä tullut Finnvoxilla parempaa jälkeä kuin mitä Svante sai aikaan. Täältä ääni Jussilan Mikalle. Cutting Roomista en ole kuullut pahaa sanaa, sinne olisi mukava päästä mahd. pian omienkin sähellysten kanssa.
 
Neljä Ruuvia
08.06.2005 20:05:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mua on masteroinissa lähes aina vaan vituttanut. Tilanteita joissa huomataan että pienikin master kompura TUHOAA laulusoundin tarttumalla kiinni vintagemikin pikkuriikkiseen putkisäröön ja deadline oli eilen...Ei siinä paljon muuta voi tehdä kun kompura pois ja levy kauppaan...Ihan hyvin on menny kaupaksi tästä puutteesta huolimatta.
 
Mikael
09.06.2005 11:04:11 (muokattu 09.06.2005 11:04:28)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on hankala kysymys, johon vastata osaa vaan jos on tehnyt paljon levyjä ja nähnyt koko tuotantoprosessin. Mä en ainakaan osaa sanoa mikä osa jonkin levyn soundia on peräisin masteroinnista. Kokemusta on selkeästi liian vähän. Niistä mitä oon kuullut masteroimattomina ja sitten masteroituina, olen eniten tykännyt ruotsalaisen Thomas Ebergerin jäljestä.
 
"Vire on vain suositus, ei pakko" -Juzzu-
kivi
09.06.2005 13:36:24 (muokattu 09.06.2005 13:37:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ois kiva kuulla tähän liittyen perusteluja, että mitä porukka masteroinnissa/masteroijassa arvostaa. Minkälaista se jälki pitää olla? Mitä tarkoittaa hyvä masterointi?
 
Erittäin hyvin kysytty!
:-)
 
Se on sellainen jokin, jonka mä tiedän olevan levyyn saatavissa, mutta jota ei silti läheskään aina saa mukaan, sellainen tietty kimalle pintaan ja tunne vatsanpohjaan, että "nyt toimii".
 
Ehkä vähän yli kymmenestä mukana valvotusta masteroinnista, missä omia tuotoksia on viilattu julkaisukuntoon kahdessa on saavutettu "se". Toisaalta asiaan saattaa vaikuttaa sekin, että nykyään paljon oikeastaan masteroiniin kuuluvaa juttua on siirretty miksauksen puolelle, kun nykyinen kalusto tarjoaa siihen riittävän laadukkaan mahdollisuuden.
 
Hyvästä maaginen, sitä se on.
:-D
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Tympee Huttunen
12.06.2005 13:06:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tämä miksauksen ja masteroinnin ero vähän hämärä. Tai olen ajatellut niin, että miksaaja säätää sen mielyttävän tasapainon ja taajuudet oikein. Masteroija sitten naureskelee ja heittää koko kakun hardlimitillä. Onko masteroijassa nimeomaan vika, jos levyn soundi menee peräti hieman särölle? Onko eq miksaajalle ja volume masteroijalle?
Mohla
12.06.2005 15:11:16
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tämä miksauksen ja masteroinnin ero vähän hämärä. Tai olen ajatellut niin, että miksaaja säätää sen mielyttävän tasapainon ja taajuudet oikein. Masteroija sitten naureskelee ja heittää koko kakun hardlimitillä. Onko masteroijassa nimeomaan vika, jos levyn soundi menee peräti hieman särölle? Onko eq miksaajalle ja volume masteroijalle?
 
Suurinpiirtein noin.
 
Kyllä 'vika' voi usein olla masteroinnissa jos särölle menee (Rage against the machinen Renegades on minusta jo vähän siinä rajoilla, että onko se jo liiankin lytyssä) mutta kyllä masteroinnissakin siihen eq:hun kosketaan.
 
Ja mitä paremmin miksattu tuotos, sitä kovempaa sen saa masteroinnissa soimaan. Yleensä ne biisit joissa on vähiten elementtejä on helppo saada soimaan kovaa.
 
Kovaa soiminen tuntuu nykyään olevan tärkeä asia masteroinnissa muutenkin. (En ota kantaa onko se hyvä vai huono asia, tästäkin on joskus kättä väännetty...)
 
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
xerxes
19.06.2005 21:07:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisko joidenkin masteroijien 'hyvyys' johtua siitä, että niille tulee tietylaista kamaa työn alla? Tai siis siitä, että kun itse hankii tietynlaista kamaa. niin monesti sitä samaa kaveria on niissä käytetty, koska se osaa sen genren/on sen genren äijien kaveri?
 
Relax.
varakeef
20.06.2005 02:04:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suomessa näyttää kartalle mahtuvan yksi "musiikkiteolllisuuden standardi" kerrallaan masteroininninkin suhteen. Kymmenen vuotta sitten kaikki tehtiin Finnvoxilla, sitten Cutting Roomilla ja nyt Svante on vuorossa.
 
Jos vaikkapa vertaa Liekin kolmea albumia keskenään (jossa masteroinnit on kuten edellä) huomaa keskeisimmän eron: voluumi nousee tasaisesti.
 
Mikä osuus tässä sitten on psykoakustiikalla: lujempaa kulostaa paremmalta, säröisemmin lämpimämmältä?
 
"Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo" - Rick Rubin
jawalami
26.06.2005 23:22:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjens!
 
Meikäläisen lempimasteroija on kyllä ehdottomasti Minerva Pappi. Teki melko hyvästä miksauksesta todella dynaamisen ja valmiin kokonaisuuden. En taida ihan heti uskaltaa viedä tuotoksiani muille viimeisteltäväksi.
 
Jalo Walamies
 
myslique
27.06.2005 15:10:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kenellä olisi budjettia lähettää levynsä masteroitavaksi jokaiseen ketjussa mainittuun paikkaan ;-? Sitten vaan tekemään alalyysiä eroista.
 
Volatasomopoon pitäisi tosiaan saada jarru päälle - 'Mitä hiljempaa levy soi, sen laadukkaampi se on'. Ja kyllähän ne hitit soivat radiosta kuitenkin yhtä lujaa, oli ne masteroitu -6 tai -15 tasoon.
 
--- You must play better now.
milcoin
21.07.2005 22:48:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla ei oo varsinaista lempparia koska jokainen on varmasti tehnyt niin huonoja kuin hyviäkin masterointeja. Se mitä en arvosta masteroijassa on sellainen asenne että sille pitää kertoa mitä haluaa tehtävän. Sillehän masketaan siitä että se tuo oman taiteellisen näkemyksen projektiin ja ottaa siitä myös vastuun.
 
Toinen asia mikä korostuu nyt kun "sinäkin voit tehdä masterointia omassa makuuhuoneessasi" on että masteroijan tulee tietää itse levyn valmistusprosessista enemmän kuin minä. BLER:it ja polttavan aseman/aihion virhemarginaalit pitää olla hallinnassa. Samoin eri formaatit, indeksointi, mixedmodet yms.
 
Olen joskus verrannut hyvää masterointia kehystämiseen. Vaikka miksaus olisi vähän kummallisen kuuloinen tulee hyvän masteroinnin jälkeen sellainen fiilis että soundi on tarkoituksella erilainen. Mutta sitä efektiä ei valitettavasti softamasteroinnilla pysty aikaansaamaan. Se on vähän sitä magiaa josta Kivi puhui.
 
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
kurmo
28.07.2005 21:27:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjens!
 
Meikäläisen lempimasteroija on kyllä ehdottomasti Minerva Pappi. Teki melko hyvästä miksauksesta todella dynaamisen ja valmiin kokonaisuuden. En taida ihan heti uskaltaa viedä tuotoksiani muille viimeisteltäväksi.

 
Komp komp. Loistavaa jälkeä ja pitkät hermot.
 
"En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy
Kapane
29.07.2005 02:09:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suomessa näyttää kartalle mahtuvan yksi "musiikkiteolllisuuden standardi" kerrallaan masteroininninkin suhteen. Kymmenen vuotta sitten kaikki tehtiin Finnvoxilla, sitten Cutting Roomilla ja nyt Svante on vuorossa.
 
Totta...
 
Masteroinnissa on se vmäinen puoli, että se maksaa halinappulaa ihan liikaa sen hyötyyn verrattuna.
 
In Goth We Trust! The 666 Club #555
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «