skeba 09.06.2005 18:41:02 (muokattu 09.06.2005 19:20:04) | |
---|
Minulla nyt sattuu jostain syystä olemaan Les Paul -projektiini otelauta, jossa ei ole radiusta vaan se on tasainen/ei kaareva. Tuli tilattua Amf-soitinrakentajilta, enkä älynny että siinä ei ois sitä.. Onks vaikeeta tehä ite radius? Jos lähetään näin perusasioista, niin minkä takia sähkökitaroissa yleensä on kaareva otelauta? Vaikuttaa ilmeisesti johonkin soitettavuuteen? Klassisissa kitaroissahan on suora ja vielä suht leveähkökin otelauta. Itse olen juuri mieltynyt klassisen kitaran hieman leveämpään otelautaan, joten mietin tehdä otelaudan leveydestä jotain sähkökitaran/klassisen kitaran otelaudan väliltä (otelauta on vielä n. 60-70mm leveä, joten voin itse vielä säätää sen leveyden). Esim n.47mm leveitä satuloita ei vain löydy valmiina. Jos lähtisin muuntamaan kapeammaksi suoraa klassisen kitaran satulaa, nin miten esim kieliurien tekeminen onnistuu ilman nauhaviiloja? Tuli hieman sekava teksti.. |
trih 09.06.2005 18:56:22 | |
---|
Klassinen on tehty istualtaan soitettavaksi. Sähkökitaraa taas soitellaan seisaalleen (eli roikkuu siellä haarovälissä). Ainakin "keikoilla". Tästä johtuen ohuempi kaula ja kaareva otelauta. Tietenkin jos soittaa sähkis leuan alla roikkuen ei otelaudan leveydellä&muodolla ole väliä. Danae: "Sometimes I wonder how we got words. Like, where does 'war' come from?"
Dad: "It's a universal acronym."
Danae: "An acronym of what?"
Dad: "We Are Right."
— from the cartoon Non Sequitur by Wiley |
tenkainen 09.06.2005 19:37:40 | |
---|
Tietenkin jos soittaa sähkis leuan alla roikkuen ei otelaudan leveydellä&muodolla ole väliä. Kyllä sillä on. Itse en pidä 0-radius otelaudoista, ovat minun käteeni huono soittaa... "Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut |
Volle 09.06.2005 20:24:44 | |
---|
Kyllä sillä on. Itse en pidä 0-radius otelaudoista, ovat minun käteeni huono soittaa... Jos suoraa otelautaa tarkoitat, eikö se ole kuitenkin radiukseltaan ääretön? 0-radius olisi äärettömän käyrä, ja siis aika ilkeä soitettava tosiaan. :) Nam. |
Juzzu 09.06.2005 20:30:37 | |
---|
Onks vaikeeta tehä ite radius? Helpompaa kuin luulin ennen kuin olin ensimmäistäkään tehnyt. Tosin apuna olisi hyvä käyttää jonkinlaista tulkkia eli vaikka puu/muovi/metallapalikkaa jossa on tuo sama radius koverana ja sillä voi tarkistaa missä mennään radiuksen teossa. Otelauta pitää olla sitten myös pituussuunnassa suora, joten jonkinlainen suora pitkä tulkki olisi siihen poikaa, esim. pitkän metalliviivaimen (suora!) reuna. Itse olen tehnyt radiukset aluksi höylällä työstäen (varo ettei pure liikaa) ja sitten hiomapaperilla (joka on suoran tasomaisen puun päällä) viimeistellen. Tosin jos sulla on jo nauhaurat siinä niin höylä ei tule kysymykseen koska se hakkuuttanee nauhaurien reunat paskaksi. Jaa mää vai? |
yaffa 09.06.2005 21:19:21 | |
---|
Helpompaa kuin luulin ennen kuin olin ensimmäistäkään tehnyt. Tosin apuna olisi hyvä käyttää jonkinlaista tulkkia eli vaikka puu/muovi/metallapalikkaa jossa on tuo sama radius koverana ja sillä voi tarkistaa missä mennään radiuksen teossa. Otelauta pitää olla sitten myös pituussuunnassa suora, joten jonkinlainen suora pitkä tulkki olisi siihen poikaa, esim. pitkän metalliviivaimen (suora!) reuna. Itse olen tehnyt radiukset aluksi höylällä työstäen (varo ettei pure liikaa) ja sitten hiomapaperilla (joka on suoran tasomaisen puun päällä) viimeistellen. Tosin jos sulla on jo nauhaurat siinä niin höylä ei tule kysymykseen koska se hakkuuttanee nauhaurien reunat paskaksi. Jep, näinhän se melkein kannattaa tehdä. Itellä alkaa kohta sama homma, mulla on myöskin valmiit nauhaurat että paperin voimin mennään! Mutta onhan niitä jonkunlaisia jyrsimen tapaisiakin radius vehkeitä..( Joista saa pulittaa maltaita) "I smoke my cigarette with style" |
päänahka 09.06.2005 21:44:15 | |
---|
Yksi vaihtoehto on tehdä sellainen apuväline, jossa on radius valmiina, ja johon voi kiinnittää hiomapaperin. Pala lautaa, pala vaneria, ja laudan sivuille ulokkeet, joiden korkeus selviää parilla trigonometrisellä laskulla. Ruuvataan vaneri tiukasti lautaan kiinni niin, että ulokkeet laudan sivuilla käyristävät vanerin. Soolot on perseestä. |
Puavali 09.06.2005 21:51:14 | |
---|
Voihan sitä tehdä vaikka muuttuvan radiuksen, siinäkin ois joitain etuja. kalamies#19 >-)))>
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2 |
PPG 10.06.2005 09:00:48 | |
---|
Jos lähetään näin perusasioista, niin minkä takia sähkökitaroissa yleensä on kaareva otelauta? Vaikuttaa ilmeisesti johonkin soitettavuuteen? Soinnut on helpompi ottaa kun on jonkin verran radiusta, toisaalta taas kielten venyttäminen on helpompaa mitä pienempi radius. Hiotaas tosta vielä vähän...Ohops... |
Juzzu 10.06.2005 09:07:21 | |
---|
Soinnut on helpompi ottaa kun on jonkin verran radiusta, toisaalta taas kielten venyttäminen on helpompaa mitä pienempi radius. Josta päästäänkin.. Voihan sitä tehdä vaikka muuttuvan radiuksen, siinäkin ois joitain etuja. Eli muuttuva radius, vaikka 10"-16 tai jotain muuta vastaavaa - tällöin perinteisten barresointujen otto kaulan päästä on mukavan miellyttävää pyöreän profiilin ansiosta, mutta kielet taas ei toisaalta takerru venytellessä tulisessa soolossa siellä kaulan toisessa päässä. Muuttuva radiuskaan ei ihan hirvittävän hankala ole tehdä. Ehkä melkein jopa vähän helpompi höylä+hionta -tekniikalla. Jaa mää vai? |
Joel Harald 10.06.2005 11:19:24 | |
---|
Voihan sitä tehdä vaikka muuttuvan radiuksen, siinäkin ois joitain etuja. Suosittelen, on mukava omassa kitarassa. Turpa kii tai tuun teille soittaa. |
trih 10.06.2005 12:29:01 | |
---|
Mitenhän se toimii jos t-o-m on radiukseltaan 12" ja otelaudan jättää tasaiseksi tai pistää vaikka eri radiuksen kuin tallassa on? Danae: "Sometimes I wonder how we got words. Like, where does 'war' come from?"
Dad: "It's a universal acronym."
Danae: "An acronym of what?"
Dad: "We Are Right."
— from the cartoon Non Sequitur by Wiley |
Juzzu 10.06.2005 12:40:47 (muokattu 10.06.2005 12:45:36) | |
---|
Mitenhän se toimii jos t-o-m on radiukseltaan 12" ja otelaudan jättää tasaiseksi tai pistää vaikka eri radiuksen kuin tallassa on? Spektaakkelin omaisten mittausoperaatioiden jälkeen olen päätynyt lopputulokseen ettei kaulan pään radiuksella ja TOMin näennäisellä 12" radiuksella tarvitse olla mitään tekemistä keskenään... 1) TOMin 12" radius ei oikeasta ole 12" vaan paljon vähemmän (mitattu Gotohin tallasta) 2) 8" ja 16" radiuksella muutos reunimmaisten kielten korossa on hyvin pitkälti marginaalinen. Kun 16" radiuksella laitimmaisen ja keskemmäisen kielen välinen korkeusero on 0.215mm on se 8" radiuksella vain 0.431mm eli vreilut kaksi kymppia vähemmän. Käytännön vaikutus? Zierou! (12" ero on 0.287mm. Kurisositeettina mainittakoon että Gotohin raudasta mitatut vastaavat erot olivat 1mm keskimmäisiin kieleen reunimmaisesta ja 0.6mm reunimmaisen ja sen viereisen. Jaa mää vai? |
WT 11.06.2005 10:25:44 | |
---|
1) TOMin 12" radius ei oikeasta ole 12" vaan paljon vähemmän (mitattu Gotohin tallasta) vähemmän as in lyhempi radius vai vähemmän kaareva? "In the battle between you and the world, bet on the world." |
Juzzu 11.06.2005 11:30:19 | |
---|
as in lyhempi radius vai vähemmän kaareva? Ei vaan säde on pienempi eli se on paljon kaarevampi. Jaa mää vai? |
vrajala 11.06.2005 13:48:52 | |
---|
Kun 16" radiuksella laitimmaisen ja keskemmäisen kielen välinen korkeusero on 0.215mm on se 8" radiuksella vain 0.431mm eli vreilut kaksi kymppia vähemmän. Käytännön vaikutus? Zierou! (12" ero on 0.287mm. Nyt täytyy olla pikkasen eri mieltä. Mä kahtoin 12" lautaa bittimuotoisella piirustuslaudalla. Satulan päässä erot olivat 0.55-0.60 mm, otelaudan rungon puoleisessa päässä 0.9-1 mm. Riippuen tietysti hiukan satulan ja tallan leveyksistä, nauhojen määrästä jne. Jos 12" tallassa on 52 mm kielijako, niin tallalla noiden koroerojen pitäisi olla 1.07 ja 0.71 mm. Eli poikkeama mittaamaasi ei nyt ole kauhian suuri. Eroista päätellen tallan R on n. 12.5"-13". Ota näistä sitten selvää |
stenel 11.06.2005 16:59:53 | |
---|
Klassinen on tehty istualtaan soitettavaksi. Sähkökitaraa taas soitellaan seisaalleen (eli roikkuu siellä haarovälissä). Ainakin "keikoilla". Tästä johtuen ohuempi kaula ja kaareva otelauta. Tietenkin jos soittaa sähkis leuan alla roikkuen ei otelaudan leveydellä&muodolla ole väliä. höpö höpö. |
skeba 11.06.2005 18:23:36 | |
---|
Nyt täytyy olla pikkasen eri mieltä. Mä kahtoin 12" lautaa bittimuotoisella piirustuslaudalla. Satulan päässä erot olivat 0.55-0.60 mm, otelaudan rungon puoleisessa päässä 0.9-1 mm. Riippuen tietysti hiukan satulan ja tallan leveyksistä, nauhojen määrästä jne. Jos 12" tallassa on 52 mm kielijako, niin tallalla noiden koroerojen pitäisi olla 1.07 ja 0.71 mm. Eli poikkeama mittaamaasi ei nyt ole kauhian suuri. Eroista päätellen tallan R on n. 12.5"-13". Teiän keskustelut menee liian monimutkasiks :) Noista ny ota Erkkikään selvää |
E.Q 11.06.2005 23:07:28 | |
---|
Yksi vaihtoehto on tehdä sellainen apuväline, jossa on radius valmiina, ja johon voi kiinnittää hiomapaperin. Pala lautaa, pala vaneria, ja laudan sivuille ulokkeet, joiden korkeus selviää parilla trigonometrisellä laskulla. Ruuvataan vaneri tiukasti lautaan kiinni niin, että ulokkeet laudan sivuilla käyristävät vanerin. Jos haluat päästä hommasta helpommalla niin tilaa tuolta tollanen. http://www.stewmac.com/cgi-bin/haze … ;sku=0410&ITEM=catalog/sku.html K100#10 |
Nyt täytyy olla pikkasen eri mieltä. Mä kahtoin 12" lautaa bittimuotoisella piirustuslaudalla. Satulan päässä erot olivat 0.55-0.60 mm, otelaudan rungon puoleisessa päässä 0.9-1 mm. Riippuen tietysti hiukan satulan ja tallan leveyksistä, nauhojen määrästä jne. Jos 12" tallassa on 52 mm kielijako, niin tallalla noiden koroerojen pitäisi olla 1.07 ja 0.71 mm. Eli poikkeama mittaamaasi ei nyt ole kauhian suuri. Eroista päätellen tallan R on n. 12.5"-13". Ookoo.. Hmm... Minen ny ymmärrä mutta jos sun johtopäätösten mukaan nuo on ihan järkeviä niin kai sie sitten oikeasssa olet. Mutta kyllä nuo mun mittaustulokset on bittimäisen piirustuksen kanssa tutkittu - eli ko. säteillä sijaitsevien pisteiden y-akselin suuntaista korkoeroa eri kielien kohdalla (eli x:n eri arvoilla...) Minäpäs laitan sulle postia niin katsot mikä tuossa mun versiossa on vikana :P Jaa mää vai? |