JammuPukki 28.04.2003 22:17:05 | |
---|
En viitsi edes lievästi ilmaista kantaani räppiin, nimittäin 50 % lukijoista saisi sydänkohtauksen muutaman lauseen jälkeen, koska eivät eläessään ole nähnyt moista jonkin asian vihaajaa... ... !Suomi = Heavy Metal! ... |
tuukkah 28.04.2003 22:58:38 | |
---|
"Amerikassa näille mustien tavoin käyttäytyville valkoisille on keksitty jopa termikin: Wegro." Eikös se termi kuulu: "Whigga" (vai oltiinko tässä vain poliittisesti korrekteja? :) miks mustat tyypit on keksiny kaikki hyvät jutut? |
Marlowe 28.04.2003 23:01:35 | |
---|
Ei ole minun genreni, joskin täytyy myöntää että kyseiseen genreen tutustuminen on jäänyt aika pintapuoliseksi (lue: Nelly, Lil' Kim, 50 Cent, Eminem, suomalaiset eli toisin sanoen MTV:n ja radion varassa on etupäässä eletty). Rap/hiphop perustuu minusta pitkälti sanoituksiin - tai ainakin upeat melodiat ovat olleet aika harvassa tässä genressä - ja tässä tullaankin ongelman ytimeen. Suomalaisilla rap-artisteilla ei ole oikeastaan ollut mitään sanottavaa (Avaimen poliittinen paatoskin tuntuu hieman falskilta, varsinkin kun kaverin omat lähtökohdat ovat tiedossa) ja kielitaitoni ei riitä suodattamaan kaikkea sitä sanatulvaa jota amerikkalaiset sylkevät suustaan. Usein asialla ei ole ollut ktllä väliäkään, sillä nämä tiettyjen artistien viljelemät gangsta-, money- ja bitch-jutut eivät kyllä nappaa. Ja ettei totuus unohtuisi: olen jo pitemmän aikaa suunnitellut tutustuvani De La Souliin enkä kamalasti pidä heavystakaan (karsastan sitä osittain samoista syistä kuin rappiakin). The unhappiest people I know, romantically speaking, are the ones who like pop music the most. (Nick Hornby) |
Blue Moon 28.04.2003 23:08:29 (muokattu 28.04.2003 23:08:42) | |
---|
hank: Aivan, hiphoprapetc on parhaimmillaan (ja miksei muutenkin) olennainen osa suurta (mustan) rytmimusiikin jatkumoa. Niinhän se on. "Ongelma" onkin siinä, että monet näkevät mustan musiikin vain jonkinlaisena rockin kylkiäisenä ja juurimusana hyväksyen siitä vain rockia muistuttavat palaset. Sitä kautta rapin - tai yleensä mustan musiikin - ymmärtäminen on melkoisen mahdotonta. - It's been a long time coming - |
Blue Moon 28.04.2003 23:15:02 (muokattu 28.04.2003 23:24:58) | |
---|
Rap/hiphop perustuu minusta pitkälti sanoituksiin - tai ainakin upeat melodiat ovat olleet aika harvassa tässä genressä - ja tässä tullaankin ongelman ytimeen. Jos melodiapohjalta lähtee rappia kuuntelemaan, niin tuskin paljoakaan koostuu? EDIT: Siis jos tällaista perinteistä pop/rock-melodiaa hakee. Rytmipuolella on mielestäni ihan kiinnostavia juttuja. - It's been a long time coming - |
Karlsson 29.04.2003 08:46:10 | |
---|
Eikös se termi kuulu: "Whigga" (vai oltiinko tässä vain poliittisesti korrekteja? :) Ööh, rakkaalla lapsella on monta nimeä? Itse kuulin tuosta whiggasta nyt ekan kerran, mutta kyllä se on ehkä luontevampi. You can´t look cool and play bass at the same time! |
Oon mä yrittänyt, mutta ei se oikeen iske. Ei mulla nyt sinänsä mitään vastaakaan ole, mutta vähän hävettää näiden suomirappareiden puolesta. Joujou. Mariska on ihan hauska. Ja se "jos sul on messissä kymppisäkki"-rallatus. Kenen lienee, soi radiossa taajaan jokin aika sitten. Täytyis varmaan perehtyä, niin voisi perustella paremmin. Nyt ei ehdi. |
vantage 29.04.2003 09:55:18 | |
---|
Mulla on sinänsä mustaakin mustempi menneisyys koska olen 6:lla luokalla kuunnellut räppiä. Sitten innostuin kitarasta iron maidenista ja muusta semmoisesta, joten tiedän mistä puhun ja nämä gorilla eleen ja muut linkku nivel jutut joita nu-metallistit ja Ozzyn vanha ja metallican uusi basisti käyttää eivät mielestäni kuulu tähän hevi metalli juttuun ollenkaan. Heavy Metal Is The Law |
Purple Haze 29.04.2003 21:19:09 | |
---|
Noista lyriikoista kun oli puhetta (mm. Marlowe), niin selkeälle kaljottelu lyrikoinnille saa vastapainoa suomalaisista parahaiten minusta Murmurin pojilta ja Ceebroilta. Outoja (ukulele uuno), hauskoja (sohva, siivous), pohdiskelevia ja älykkäitä ( dayjobs hold artists down, elämä on, äänestä; jota muuten pidän oodina musiikille) jne.. Tosin, jos saa runopojista kylmiä väreitä niin... Soundimaailma taas saattaa tökätä ainakin niille vastaan, jotka ei yritäkään keskittyä siihen. Roopen biitit ei iskeny minuunkaan heti ensimmäisillä kerroilla, mutta nyt ne on jo avautunu kunnolla, eikä kappaleet olisi samoja ilman. Bahamadian "Beautiful things" on taas osoitus kantaaottavammasta lyriikasta http://www.elyrics.net/go/b/Bahamadia/Beautiful_Things/Ja kyllä gangsta räppäritkin osaavat, kuten 2pacin Changes osoittaa. http://www.lyricsstyle.com/t/tupac/changes.html(tosin ehkä hieman karkeaa) Hyvää lyriikkaa on rapinkin saralla paljon. Radiosoittoon vaan usein taitavat päästä ne kappaleet joiden läskejä biittejä tehdessä on sanoituksesta tingitty. Asiasta kukkaruukkuun: Näkeekö kukaan teistä räppiä enemmän kuunnelleista ongelmana sitä, että useissa (ainakin bling,bling/ gangsta räpin) biiseissä on taustalla samat naamat? Dre hyvänä tuottajana (ja sitä hän on, toisin kuin eräät nimeltämainitsemattom..P.Diddy.. mites se nyt noin..) on mukana aika monissakin projekteissa ja se tietenkin kuuluu hyvin lopputuloksesta (esim. 50 Centin levyä kuunnellessa -> Dre ja Eminen tuottajina-> Eminem Dren oppipoika ja suojatti). Eli supistaako tuo teistä häiritsevästi soundeja vai onko se vaan hyvä että ne jotka varmasti osaavat tehdä ovat puikoissa? Lopuksi lainaus Ceebrolisticsin kappaleesta "Nollapiste": "Mattip: kun se, että tuntuu hyvältä sattuu syvältä ja sitä yrittää kuvailla kynällä, eikä voi kun hymähtää - lopettaa, lysähtää - vain kokea ja koittaa ymmärtää - yksinään ymmärtää, että tälläinen hetki ei tule muualta kuin ylhäältä. Mörkö: Musiikki suloinen ylhäältä ja suolainen kyynel maistuu hyvältä, hetki niin unenomainen, jolle ei voi kuin hymähtää, tunnetta ei voi ymmärtää, ei voi myötäelää ennenkuin tuntee sen sisällään ympärillään... yltöimenään" "musiikki painaa huulet huulillesi ja miltei kuolet, äänet hävittävät ympäröivät huoneet ja tulevat luokse, minä äänessä ja ääni minussa, surullinen musiikki ei vain muistuta kipua, se on sitä kipua mitä mikään ei lievitä" Murmurecordings-äänestä. |
hank 29.04.2003 21:20:37 | |
---|
No nytpä löytyi herkullinen linkki kaikille epäileville tuomaille, jotka kaipaavat hiphoppiin superfunkya 'lihaa luiden ympärille' ja jopa tarttuvaa melodiaa (ilman että mentäisiin yhtään lässyksi edes): http://www.undergroundhiphop.com/audio/detail.asp?ID=1190 Del The Funky Homosapienin hitti Mistadobalina vuodelta 1991 on niin vetävä ja hauska, että siihen voi tulla himo! Ja vaikka tuotannosta vastaa Ice Cube -serkku NWA:sta, Delissä itsessään ei ole vähääkään gangsta-machoilua, vaan absurdin humoristinen arkirealismi kukkii. Käy kuuntelemassa, et kadu! |
Peki 29.04.2003 21:42:14 | |
---|
kaikille viisi sanaa! (älkää nussiko pilkka siitä, mikä lasketaan sanaksi ja mikä ei ;) The Roots Pori Jazzeilla 20.7! "Jaa minä apea?" -Alfred E. Neumann |
Tapani L 29.04.2003 21:47:39 | |
---|
Mutta mistä sinä tiedät että "aika suuri osa" ja osaatko esim. tunnistaa heitä kadulta? Tarkoitin sitä, että suuri osa niistä, jotka silmään pistävät... Tiedän, "tyhjät tynnyrit ne koviten kolisee" yms. Siitä musiikista nyt sen verran, että tasan yhtä paljon sieltä löytyy niitä huonoja ja hyviä kuin muistakin musiikki genreistä.
|
mono 29.04.2003 22:00:13 | |
---|
wigga (white nigga) on varmaan se sana joka on hakusessa |
C.F.D.T 29.04.2003 22:04:21 | |
---|
joku sano et hiphop on just nyt muodissa. ei se kyl enää oo. se oli joskus tos 98-00 oikeen kunnolla, sillon ku meni kotibileisiin ni aina soi hiphop. nyt ku menee kaikki haluu kuunnell näit amerikkalaisii särökitara"rock"bändei: audioslavet ja sellaset.. et sellane mun mielestä munaton särökitaramättö on täl hetkel ikävä kyllä taas kova sana.. joo mut ne ketkä ei diggaa ni voi pitää suunsa kiinni hiphopist, koska se on liian suurta teille(ilmeisesti). jos et osaa englantii ni aika turha kuunnella, koska yhteen säkeistöön menee joku 15 perus beatles säkeistöö. pakkohan musiikin on olla hyvää, jos siin pystyy sanoo niin paljon asioita samassa kolmessa minuutissa ku toiset on sanonu lovedoodoojeejeee (eli peruspoppi) joku 40 kertaa SANA ON VOIMAKAS! ja räpis niit käytetään eniten joten se on ajattelevan ihmisen musiikkia!! no joo ehkä meni yli, mut älä anna sen häiritä nugget! "You Can't Your Arms Around Memory" -Johnny Thunders |
Paddle 29.04.2003 22:19:34 | |
---|
Mariska on ihan hauska. Ja se "jos sul on messissä kymppisäkki"-rallatus. Kenen lienee, soi radiossa taajaan jokin aika sitten. Seremoniamestarin se. Mariska on kieltämättä huvittava. Toivottavasti edellisen viestin kirjoittaja vain provosoi. Tosimiehet pysyisivät hiljaa. |
mono 29.04.2003 22:43:56 | |
---|
Yks asia mitä mä en siedä musiikissa yleensä on kapeakatseisuus. Siis se, että voi yhden biisin perusteella ohittaa kokonaisen musiikkityylin, esimerkiksi juuri rap/hip hop -genren. Tähän on pakko ottaa esimerkiksi juuri se perisuomalainen Reiska ("mie on vittu Reiska ja mie kuuntelen hevii!!!"), koska olen montaa kertaa nähnyt ihan oikeasti tuon tapahtuvan. En haluaisi haukkua kaikkia Suomen hevareita, mutta valitettavasti suuri osa suomalaisista hevimiehistä tuntuuu jumittavan vain hevissä. Mutta on varmasti monia pikkuräppäreitä, jotka eivät muuta kuuntele kuin Eminemiä.... Toinen, joka mua ärsyttää on se puritaanisuus, joka tuntuu olevan ylesitä joka helvetin musiikkigenressä. "Vittu, noiden eka demo oli kova mut sit niistä tuli ihan paskoja." Mulle henkilökohtaisesti ei ole olemassa kuin kahden tyyppistä musiikkia: hyvää ja huonoa. Yksinkertainen totuushan on, että on olemassa huonoa ja hyvää kaupallista musiikkia ja hyvää ja huonoa "vaihtoehtomusiikkia". Mutta onhan se aina paljon palkitsevampaa kun pystyy droppaamaan keskusteluissa mahdollisimman tuntemattomia nimiä... Mutta joo, siis ihan aiheeseen palatakseni: nautin monenlaisesta musiikista. Myös hip hopista hyvin paljon. Viime aikoina olen kuunnellut paljon tällä saralla kotimaisia (Ceebro, murmur) sekä ulkomaalaisia (Roots, Blackalicious, N.E.R.D., Roots Manuva, Saul Williams). Ja jotenkin 50 Cent tippuu tällä hetkellä todella kovaa, siis nämä kaksi hittibiisiä In Da Club ja Wanksta. |
Purple Haze 30.04.2003 01:04:11 | |
---|
"musiikki painaa huulet huulillesi ja miltei kuolet, äänet hävittävät ympäröivät huoneet ja tulevat luokse, minä äänessä ja ääni minussa, surullinen musiikki ei vain muistuta kipua, se on sitä kipua mitä mikään ei lievitä, mietin vain miten voi selvitä l |
Jabbe 30.04.2003 09:44:12 | |
---|
Oletteko muutes kuulleet Groove Armadan biisin "Suntoucher", jossa räppää Jeru the Damaja..? Aivan loistava, mielestäni ehdottomasti paras hiphop-kappale ikinä! Tuotanto on aivan omaa luokkaansa ja räppi toimii todella hyvin. Suosittelen tutustumaan. http://www.muusikoiden.net |
unijoni 30.04.2003 10:08:51 | |
---|
Minun musiikki makuni on pääosin lähtenyt rapista joten en voi olla pitämästä siitä. Ja onhan se niin että jos räpäytyksestä löytyy hyvä flow niin ei se voi muuta kuin viedä mukanaan.. Hyviä esimerkkejä on esim bone thugs and harmony. (kunnioitettavan nopeaa "puhetta" mutta älkää vain katsoko poikien kuvia. musta mies isoine vaatteineen ja amis viiksineen ei välttämättä ole uskottava) myös nykyään baarissakin kuultavaa dj kool:a tykkäisin kuunnella jos löytyisi. Sitä olen kuunnellut joskus viisi vuotta sitten enää ei vain löydy omasta cd/kasetti kokoelmasta. Kuulee vain aina silloin tällöin baarissa. Ruotsalainen hiphop on jonkin verran kehittyneempää kuin suomalainen ja olenkin innostunut seuraamaan sen kulkua sivusilmällä. Sieltä löytyy hyviä ainut ongelma on monesti kieli jota ei ymmärrä, mutta jos niistä nyt pari mainitsemisen arvoista sanon, niin ken ja blues. faktahan tuntuu aina vaan olevan se että ruotsista löytyy aina paremmat bändit. Onneksi tämä fakta alkaa menettää arvoaan ja Suomi tulee lujaa takaa jos ei ole jo rinnalla. |
Makuupussimies 30.04.2003 14:30:37 | |
---|
Mistäs sais ladattua Fintelligensin tahdon voittaa ja Mighty 44 push it? "Stay out of the road if you wanna grow old"
-Pink Floyd |