Aihe: Kolmella sormella soittaminen/tremolohässäkät
1
Pitsa
28.04.2003 16:44:55
Elikkäs on tullut tässä vähän kotona harjoiteltua tarkkuutta tuolla nimettömällä näppäilyä. Tarkoitus oisi saada se aika hyvään kuosiin että sais hupsusti väännettyä kuvioita ja soitettua nopeasti ilman tuota muovipalan känttyrää. Mites muut, tuleeko harjoiteltua kolmella sormella ja vinkkejä otetaan vastaan
Ei me tämmösiä
absqua
28.04.2003 17:45:20
Elikkäs on tullut tässä vähän kotona harjoiteltua tarkkuutta tuolla nimettömällä näppäilyä. Tarkoitus oisi saada se aika hyvään kuosiin että sais hupsusti väännettyä kuvioita ja soitettua nopeasti ilman tuota muovipalan känttyrää. Mites muut, tuleeko harjoiteltua kolmella sormella ja vinkkejä otetaan vastaan

Moi! Suurena Steve Harris-diggarina soitin itsekin pitkään kolmella sormella (niin, se laukkakomppi tuntui sujuvan niiin paljon helpommin kolmella nakilla), mutta ennenpitkää havaitsin, että kolmella sormella oli todella vaikeaa saada aikaiseksi esim. tasaista 1/16-osien virtaa. Joku niistä kolmesta sormesta tuotti väkisinkin muista poikkeavan äänen. Yritin hulluna treenata sitä asiaa kuntoon, mutta minun tapauksessani sen vaiva parani vain sillä että jätin nimettömän käytön lähes kokonaan pois. Nykyisin käytän sitä enää harvakseltaan, joskin välillä siitä on iloa ja apua kyllä.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Karlsson
29.04.2003 09:31:34
Jossain vaiheessa soittelin innokkaasti kolmella sormella, mutta nykyään olen huomannut veteleväni enimmäkseen kahdella (siis etusormi ja keskari). Nopeimmissa jutuissa ja tileinteissa joissa joutuu hyppimään hirveästi kieleltä toiselle kamalassa tempossa, tulee sitä nimetöntäkin käytettyä.
You can´t look cool and play bass at the same time!
bassline
29.04.2003 19:47:01
juu..toi kolmella soitto on sellainen juttu.. Kun useimmat oppis soittaa kahdella kunnolla (itseni mukaan lukien) niin kolmas nostaa ongelmat äänten tasaisuudesta (balanssierot kielten välillä) potenssiin kolme.. Soitan kyllä kolmella sormella itse mut en nopeita kieputuksia vaan suoria rock-härdellejä ja hitaampia.. Kärsii äänen taso huomattavasti vähemmän.. Vaikka treenaamalla saa aikaan ihan mitä vaan haluaa.. Mäkin oon basisti ja puhun ja kävelen ihan itse *wirn*
hullu....
Pitsa
29.04.2003 20:15:50
Voisikin kääntää tämän melkein niinpäin, jotta onko KUKAAN yleensäkkään saanut kolmea sormea niin tarkaksi että voi huoletta soitella tasaisesti nopeita renkutuksia
Ei me tämmösiä
d-iivil
29.04.2003 21:03:50
Miä soittelen kolmella sormella suurimman osan ajasta. Tosin sitten helvetin nopeet renkutukset tuppaa kramppauttamaan, jolloin jätä keskisormen pois ja näpyttelen vain nimettömällä ja etusormella.
Beelsebub
30.04.2003 01:39:35

Moi! Suurena Steve Harris-diggarina soitin itsekin pitkään kolmella sormella (niin, se laukkakomppi tuntui sujuvan niiin paljon helpommin kolmella nakilla)

Minulla toimii ainakin juuri päinvastoin. Laukkakomppi (varsinkin nopea) sujuu paremmin kahdella kuin kolmella sormella. Tosin tuokin taitaa olla harjoittelukysymys ja onhan esim. Trooperissa aika kiire kun kahdella sormella soittaa. Hitaissa kappaleissa tulee käytettyä kolmeakin sormea.
Karlsson
30.04.2003 10:02:09
Voisikin kääntää tämän melkein niinpäin, jotta onko KUKAAN yleensäkkään saanut kolmea sormea niin tarkaksi että voi huoletta soitella tasaisesti nopeita renkutuksia

Mä.

Voi voi, kuulostanpa leuhkalta..

Siis treeniä vaan pojat, treeniä vaan. Kyllä se siitä pikku hiljaa.

Ja päivän musavinkki: Tämmönen kontrabasisti kuin Nils-Henning Orsted-Pedersen. Se soittaa kontraa tolleen kolmella sormella. Tehny levyjä Joe Passin ja Oscar Petersonin kanssa. Menee lujaa välillä..
"Sehän selviää vain maistamalla!" -Riitta Väisänen
NYdoll
01.05.2003 12:05:50

mulla menee ne nopeemmat paljon paremmin kolmella sormella siis semmoset harris laukat... semmosesta perus 8-osien hakkaamisesta ei kyllä tuu kolmella sormella y
htään mitään...
Oan
01.05.2003 18:18:10

Voi, vaikka kuinka moni. Jopa neljälläkin sormella (enkä tarkoita nyt peukaloa). Itse en ole vielä ihan neljän sormen tasolla, mutta kolme menee mukavasti ja se pikkusormikin on ankaran(?) harjoituksen alaisena...

Itse olen havainnut hyväksi keinoksi naputella sormia pöytään/polvensyrjään/tiesminne silloin kun bassoa ei pysty tai jaksa alkaa soittelemaan. Tätä kun tekee soittoharjoittelun ohella, niin tulokset kyllä huomaa lyhyessäkin ajassa.
Minä olen Steve, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia. http://www.stevedigiorgio.com
Lemonte
09.05.2003 13:08:03

Ainaki wooten ja Myung. Livejä katsoessa huomaa kyllä hyvin.
HC-Audio
16.06.2003 12:34:50

joo mäkin oon käyttäny tota laukkakomppia soittaessa esim. trooperia
Bassballs
16.06.2003 14:53:26

Kolme on hyvä. Se(nimetön) on lähinnä huomaamatta tullut treenattua soittokuntoon, enkä oikeastaan tietoisesti kolmella sormella soitakaan. Jäänteitä klassisen kitaran soittamisesta..

Voit samalla näyttää sormea yleisön kuiville stankkupapoille..
Ongelman kimppuunkäymisen ongelma on juuri kimppuunkäyminen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)