Aihe: Kirottu playback..
1 2 3 4 5
tommi/poeme
28.04.2003 16:40:55

Katsoin osan kyseisestä Gaalasta. Aika moni veti kuitenkin livenä.. paitsi tietty maija vilkkumaa, koska se olisi ollut rikos ihmisyyttä vastaan. Miten sellainen papukaijamaija on edes niin suosittu? Aivan vitun hirveitä biisejäkin sillä... "wou wou wou, rock'n'roll show"....

Artistit ei joko osaa tai uskalla vetää livenä. Tai sitten toisissa ohjelmissa ei anneta esim. jotkut britti jutut: TOTP tai Pepsi chart show. Ei voi ottaa sitä riskiä, että porukat mokaa.

Parasta playback antia on kuitenkin kautta aikojen olleet Apsoluuttinen Nollapiste Lista ohjelmassa, jossa Tommi Liimatalla oli teippi suulla ja Sitten Nirvana Top of the Popeissa. Kurt lauloi oktaavia alempaa tango soundilla ja soitti kitaraa käsi levynä... kaikki muu paitsi Kurtin laulu tuli playbackinä. Aivan loistavaa.

Livenä vedetäänkin sen takia, että se poikkeaa nauhoitteesta. Ei mun mielestä tarvitse edes yrittää samaan soundiin. KAikki ei vaan tunnu tajuavan tätä.
Keppis
28.04.2003 17:36:34 (muokattu 28.04.2003 17:47:40)
Ohan toi aika perseestä ja sit kun vielä jotkut "tavalliset ihmiset" ei oikeen ymmärrä tollasten juttujen päälle, niin ne luulee että äijät lavalla soittaa oikeesti. Sehän on kusetusta! jos pitäis tehdä joku homma plybackinä niin tekisin sen ainakin niin miten Apulanta teki joskus Jyrki Hit challencessa eli kaikki paskaks vaan ja kunnon showmeininki!
Le Haba
28.04.2003 20:12:22 (muokattu 02.05.2003 12:02:45)

r
lxi
28.04.2003 20:15:20
Ja sitten vielä kun siellä pitäs vaihtua esiintyjän suunnilleen joka viides minuutti... Varmaankin aika vaikee vaihdella kaikki instrumentit sun muut, ku en oikein jaksa uskoa että kaikki soittajat yksillä ja samoilla vehkeillä siellä soittelis... Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Juuri tämän asian takia playbackia yleensäkään käytetään niin paljon. Kuvitelkaa nyt kymmenen täysin erilaista bändiä samassa tilaisuudessa vetämässä biisin tai kaksi ja kaikkien kamat pitäisi saada roudattua ja soundit tsekattua jne. erikseen!
Vastaus kysymykseesi löytyy osoitteesta http://www.google.com.
Le Haba
28.04.2003 20:15:33

Ja sitten vielä kun siellä pitäs vaihtua esiintyjän suunnilleen joka viides minuutti... Varmaankin aika vaikee vaihdella kaikki instrumentit sun muut, ku en oikein jaksa uskoa että kaikki soittajat yksillä ja samoilla vehkeillä siellä soittelis... Korjatkaa toki jos olen väärässä

Ei tartte korjata, pääpiirteissään se on noin
Le Haba
28.04.2003 20:18:33
jos pitäis tehdä joku homma plybackinä niin tekisin sen ainakin niin miten Apulanta teki

Se playback oli ainoa siinä showssa, eli ne ite oli sen niin halunnut
JeeVes
28.04.2003 22:13:12
Mä oon vähän sitä mieltä, että joskus on ihan tyylikästä ja "ihan rock" jos soittaessa oikeasti joku pikkaisen vaikka riehuessa lavalla tai muuten vaan esiintyessä mokaa. Siitä saa sellaisen oikean soittamisen kuvan, mutta tottakai onhan se ihan hyvä jos osaa soittaa virheettomästi. Minusta ei kuitenkaan kannata ruveta pelkäämään soitto virheitä.
Kapula kädessä aina kello 12.00
Dumb
28.04.2003 22:56:12

Se playback oli ainoa siinä showssa, eli ne ite oli sen niin halunnut

Muistelisin jutun menneen vielä niin, että AL:n pojat antoivat kaksi vaihoehtoa; joko playbackinä tai ei ollenkaan. Se partavaahto ym. meininki oli kai ihan hetken mielijohde.
Mimi
30.04.2003 19:01:14

Tässä muuten täydellinen esimerkki playbackistä:

http://www.lauritaipale.net/hupi/Ma … -Elama.on.Laiffii.Live-crowbarz.avi

Matti vetäisee Se on siinä -ohjelmassa Elämä on laiffia -biisin. Alku on jo heti klassinen: lauluosuus alkaa, eikä mikki ole vielä suun edessä... Loistava:D (Kiinnittäkää huomiota Matin hienoon lavaesiintymiseen.)

AAA! Toi oli niin karsee... Mä näin sen telkkarista... Sit sinne oli vielä raahattu se kitaristiparka "soittelmaan" taustalle.... Ja se Matin esiintyminen muutenkin oli kyllä hieman kyseenalaistettavaa....jos on joskus melkein osannu hypätä mäkeä tosi hyvin ni se ei tosiaankaan tarkota että osais laulaa... Toivonkin että Ahosen Jannet sun muut pysyy kaukana tollasista Matti-bisneksistä....

Just se tosiaankin on hienoa jos ne biisit kuulostaa siltä miltä niitten pitääkin kuulostaa, mutta se on aika helvetillistä jos ne kuulostaa täysin samalta keikasta toiseen... Ei siinä ole mitään mieltä! Ja näin olen jonkun muusikon joskus kuullut tokaisevan, että joka kerta kun hän soittaa, hän yrittää hakea jotain uudenkuuloista siihen biisiin, että ei kyllästy siihen yhteen ja samaan jyystämiseen.
per aspera ad astra
Jami
30.04.2003 19:39:16

Aina pitää väittää vastaan näihin Jamin kirjoitteluihin ;) ?

Onko tämä joku nuorison harrastus? Rupesin oikein kattomaan että moniko täällä vastustaa blaybackkiä. No lähes kaikki. Ja loputkin sanoo että olosuhteiden pakosta saa käyttää.

Mutta kun Jami sanoo että joo. Tätähän tämä konesoitto nykyään on, niin siihen pitää väittää vastaan.

Pitäiskö moisesta vittuuntua kun sanoo mitä tahansa niin ei kelpaa? Vai pitäiskö olla otettu että mun sana painaa ja merkitsee kun siihen halutaan ottaa kantaa? Valitsen tämän jälkimmäisen.

Mutta olkaa sitte saatana mun kans samaa mieltä kun ootte samaa mieltä. Ettei periaattees olla Jamia vastaan. Jumankauta!!!

ps. mua huvita kohta mikää
Notefix
30.04.2003 19:53:31

Mutta olkaa sitte saatana mun kans samaa mieltä kun ootte samaa mieltä. Ettei periaattees olla Jamia vastaan. Jumankauta!!!

Joko se on taas sitä rähinäviinaa ottanut....
Jami
30.04.2003 19:55:22 (muokattu 30.04.2003 19:56:21)

Onneksi Note on samaa mieltä. Vilpittömästi ja selkein sanakääntein. hähähäh.
randy
02.05.2003 10:12:07

joo. paskaa koko gaala. varsinkin tuo jonna.
Olen sitä mieltä että parasta kun soittaisivat oikeasti tai jättäisivät soittamatta. huoh

juuri näin!!...plussat tuli
Le Haba
02.05.2003 13:51:07
PRKL, mä en saa näkyviin tota Laiffii- playbackia, vaikka pitäis olla stydit laitteet. Noh, yritetään uusiks..
jj86
02.05.2003 14:08:11

Onko tämä joku nuorison harrastus? Rupesin oikein kattomaan että moniko täällä vastustaa blaybackkiä. No lähes kaikki. Ja loputkin sanoo että olosuhteiden pakosta saa käyttää.

Mutta kun Jami sanoo että joo. Tätähän tämä konesoitto nykyään on, niin siihen pitää väittää vastaan.

Pitäiskö moisesta vittuuntua kun sanoo mitä tahansa niin ei kelpaa? Vai pitäiskö olla otettu että mun sana painaa ja merkitsee kun siihen halutaan ottaa kantaa? Valitsen tämän jälkimmäisen.

Pherkele miks ei ne hemmetin intsinööri nörtit kehitä semmosia romuja että se laitteitten vaihtaminen ja testaaminen ja säätäminen siel lavalla kävis paris minuutis... ni pändi pääsis soittelemaan saman tien niitä vehkeitä...

oli pakko jotenkin viel väittää vastaan.
Mun Äidinkieli kusee aika rankasti.
Ukko
02.05.2003 21:46:17

Elä elä hyvä miäs pimahda. Ole ylpeä että kirjoituksiisi otetaan kantaa, vaikkakin vastaan väittäen. Mul ja sul törmää noi mielipiteet vaan niin raivokkaasti yhteen eikä sille mitään voi. Sinä olet aidon soittamisen kannalla ja minä olen sitä mieltä ettei rajoja saa asettaa mihinkään (paitsi syksyn sävel "biiseihin" jotka pitäis lailla kieltää). Pitäytyminen vanhaan kaavaan on vaan edistymisen jarru vaikkakin suurin osa hyvistä biiseistä on tehty vanhan kaavan mukaan. Mutta jos pitäydyttäis vanhassa mallissa, asuttais vieläkin savimajoissa ja oltais metsästäjiä. Mitä taas tulee playback soittamiseen, paljon väliä. Pop musiikki on nykyään trendi tietoisten ekonomi pellejen sanelemaa eli mitä helkutin väliä sillä on jos niiden tuotteet ovat vain soittavinaan/laulavinaan esityksissä. Ja kyllähän ne tekevät suurimman osan tavallisista keikoistaan ihan oikeasti musisoiden eli jokainen joka haluaa aitoa asiaa, menköön silloin niitä katsomaan ja pistäköön telkan kiinni pelle shown aikana. Ei kai se ole sen kummempaa.
HS
02.05.2003 22:13:58
Terve

Pop musiikki on nykyään trendi tietoisten ekonomi pellejen sanelemaa eli mitä helkutin väliä sillä on jos niiden tuotteet ovat vain soittavinaan/laulavinaan esityksissä.

Mukavahan se on katsoa kun poppari heiluu, mutta vielä mukavampi kun se soittaa ja heiluu.

...Mutta jos pitäydyttäis vanhassa mallissa, asuttais vieläkin savimajoissa ja oltais metsästäjiä

http://www.kolumbus.fi/teuvo.ranki/savitalo.html :)

ps. tuskinpa paljon bändeiltä kysyttiin miten haluatte vetää.
Huomio, työnjohtaja! Viitospenkin mutterit ovat löysällä!
Ossi
03.05.2003 01:20:02 (muokattu 03.05.2003 01:21:40)

Mukavahan se on katsoa kun poppari heiluu, mutta vielä mukavampi kun se soittaa ja heiluu.

Jep. Heikin kommentin provosoimana tuli mieleen, tämmöistä...

Siitä huolimatta, että todennäköisesti joku m-nettiläinen on ennen pitkää jossain vaiheessa oikeutetusti isokin stara, on omakohtaisesti myönnettävä klisheisesti, että loistava tulevaisuus musiikin saralla on takanapäin ja nyt mennään päivä kerrallaan realiteetit mielessä. Mutta ei hätiä mitiä.

Hurskastelematta asialla sen kummemmin, olen päässyt nauttimaan täysillä siitä, että saa tilaisuuden soittaa musikaaliudessaan valovuosien päässä olevien pelimannien seurassa. Ehkä tuollaisessa kuviossa ei välttämättä pääse juurikaan pätemään (jos se sattuu olemaan tärkeätä), mutta vastaanottavaisella ja nöyrällä mielellä tarttuu mainituista tilanteista vaatteisiin väkisinkin itseni kaltaiselle amatöörille jotain oppia. Päällimmäisenä ohjeena pro-ihmisten tokaisuista on jäänyt mieleen jotain: "..ttu, mitä siinä urputat ja nysväät. Vedetään vaan täysillä ja se on siinä. Ja lähtee. Yy..kaa..yy-kaa-koo-nee."

P.S. Olipa valtaisasti ohi aiheen, mutta menköön.
"..ttu tästä mitää tuu. Saako muuten kaupunkialueella pitää siipikarjaa?"
Fortune
03.05.2003 14:26:00

Pherkele miks ei ne hemmetin intsinööri nörtit kehitä semmosia romuja että se laitteitten vaihtaminen ja testaaminen ja säätäminen siel lavalla kävis paris minuutis... ni pändi pääsis soittelemaan saman tien niitä vehkeitä...

Kyllähän he kehittäisivät ja ovatkin jo kehittäneet (mallintavat, linjasoitto jne.), mutta me muusikonplantut olemme suurimmalta osin jämähtänyttä ja jonkin "hyvän soundin ja fiiliksen" perässä juoksevaa sakkia, joka ei ymmärrä teknisesti ylivertaisen ja paperilla näytteenottotaajuuksiltaan analogisen veroisen teknologian päälle, vaan kantaa lavalle "höyrykäyttöisiä", vanhanaikaista ja epäluotettavaa tyhjiöputkia hyödyntävää vahvistinteknologiaa sisältäviä Marshall-raatoja ja 30 vuotta vanhoja, hurisevilla mikeillä varustettuja kitaravanhuksia ennekuin soitto onnistuu.

Voi meitä hölmöjä :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)