Aihe: mitä nämä tarkoittavat?
1 2
havanna
10.06.2005 12:49:03
Pre-Chorus?
Chorus?
Break?

voiko niille antaa "nimen" samala lailla kuten intro=alkusoitto?
leka
10.06.2005 13:16:00 (muokattu 10.06.2005 13:25:11)
Pre-Chorus?
Chorus?
Break?

voiko niille antaa "nimen" samala lailla kuten intro=alkusoitto?

Verse on säkeistö
Chorus on kertosäe, eli kertsi.
Pre-Chorus on semmoinen juttu joka tulee ennen Chorusta, niinku semmoinen nostatustyyppinen ratkaisu ennen kertsiä. (EN saa päähäni hyvää esimerkkiä, auttakaa)
Break on tauko

EDIT. Bon Jovilla paljon hyviä esimerkkejä. Esim Livin on a prayerissa se "She's got to hold on on to what she's got" on pre-chorus.
JAZZ OUT WITH YOUR ASS OUT!
lxi
10.06.2005 14:16:54
Break on tauko

Ei välttämättä; voi tarkoittaa myös jotain muuta väliosaa. Esimerkiksi "instrumental break" on usein käytetty termi jostain säkeistön ja kertosäkeen ulkopuolisesta instrumentaalipätkästä (ei soolosta).
The fact that no one understands you doesn't make you an artist.
kuunneltua
Miikathebest
10.06.2005 14:20:13

Ei välttämättä; voi tarkoittaa myös jotain muuta väliosaa. Esimerkiksi "instrumental break" on usein käytetty termi jostain säkeistön ja kertosäkeen ulkopuolisesta instrumentaalipätkästä (ei soolosta).

, joka voi olla myös "bridge".
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
Sertzo S
10.06.2005 15:11:32
, joka voi olla myös "bridge".

Niin sanottu muutaman tahdin musiikillinen silta, joka valmistelee tarvitessa varsinaista esim. biisin B-osaan siirtymistä.
Progressor
10.06.2005 17:27:15
Näin äkkiä ajatellen luulisi, että pre-chorus tarkoittaa samaa kuin bridge. Siis sitä osiota säkeistön ja kertosäkeen välissä. Korjatkaa, jos olen väärässä. Tuo pre-chorus on minulle ihan uusi sana.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
Jzci
10.06.2005 17:53:24

Pre-Chorus on semmoinen juttu joka tulee ennen Chorusta, niinku semmoinen nostatustyyppinen ratkaisu ennen kertsiä. (EN saa päähäni hyvää esimerkkiä, auttakaa)

Meidän bändin kanssa tuota on aina kutsuttu nousukohdaksi. Vaikkei kohdalla olisi mitään tekemistä minkään nousun kanssa niin se on silti nousukohta, aika outoa nyt kun tulin ajatelleeksi.
Ostinaatio
12.06.2005 10:06:11

Jeh, mutta taukoonhan se siinäkin viittaa, eli se on aina tauko jostakin, esimerkiksi laulusta tai muusta biisistä. Voisi ajatella sitten vaikka rumpubreikkiä, jossa siis kaikki muut soittimet menevät "tauolle" kun rumpu heittelee jotain pientä taukofilliä sieltä. Sama logiikka pätee instrumentalbreakkiinkin.

Tämä tarkennus nyt vaan lähinnä sen takia, että tämä erottaa breakin vaikkapa mahdollisista c-osista tai muista, joissa myös mennään säkeistön ja kertosäkeen ulkopuolelle.
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
Tmp
12.06.2005 20:02:35
Näin äkkiä ajatellen luulisi, että pre-chorus tarkoittaa samaa kuin bridge. Siis sitä osiota säkeistön ja kertosäkeen välissä. Korjatkaa, jos olen väärässä. Tuo pre-chorus on minulle ihan uusi sana.

No eikö se ole niin että bridge tulee vain kerran mutta pre-chorus tulee ennen jokaista chorusta.
"Osaan soittaa koskettimia ja kitaraa niin hyvin että ne jotka ei tajua musiikista mitään luulee mua tosi hyväksi." - Sub Zero
scottie
13.06.2005 03:24:15
Tästä tulee jostain syystä aina mieleen James Brown

Bobby! Should I take 'em to the bridge? (Go Ahead!)
Take 'em on to the bridge! (Take em to the bridge!)
Should I take 'em to the bridge? (Yeah!)
Take 'em to the bridge? (Go Ahead!)
Hit me now!

Näin se tehdään.
Gas, grass or ass, no one rides for free!
Lennu
14.06.2005 00:12:12

Näin se tehdään.

Hähää, tajushan joku. Peukkua.
"Tosimies teeskentelee orgasminsa. Myös masturboidessa.", -J
Czar
14.06.2005 03:23:45

No eikö se ole niin että bridge tulee vain kerran mutta pre-chorus tulee ennen jokaista chorusta.

Näin mä sen sanoisin. Tai voihan se tulla useamminkin, mutta pre-chorus on aina sidoksissa chorukseen, ja bridgen on toimii "johdattelevana siltana" johonkin, vaikkapa väliosaan.

Ja breakillä tosiaan tarkoitan itse esimerkiksi jotain rumpubreikkiä, joka "katkaisee" kappaleen, jonka jälkeen kappale "jatkuu". Tai jotain.

Juuri näiden tulkintaerojen takia olen mieltynyt sanaan lead-in. Verseleadin, chorusleadin etc. etc. Tai sitten vain nimeän osat A:sta Ö:hön sitä mukaan kun ne ilmaantuvat kappaleissa.

On bändikavereillani minussa kestämistä =)
"Well I ain't evil, I'm just good-looking" -AC:FeedMyFrankenstein-
kuollut_marsu
14.06.2005 13:23:18 (muokattu 14.06.2005 13:24:09)
Breikikshän vois periaatteessa sanoa mitä vaan sellasta kohtaa biisissä, mikä toimii tavallaan biisin keskikohdan "huippuna" tai "pohjana" esim. kitarasoolo tai biisin hiljasin kohta...

E: toisaalta jos breikki on pitkä, niin sillonhan siitä tulee jo bridge, eli c-osa, eli väliosa...
Kilju on ihan hyvä ruoka. Pastilli?
Superbeast89
15.06.2005 22:22:38
Pre Chorushan on silta eli bridge. Se voi olla myös ennen jokaista kertsiä.
If you are gonna rock, rock heavy!
Kalmo
03.08.2005 15:32:02
Niinpä. Kaipa tuo terminologia on rokkipellolla aika vapaamuotoista ja moniselitteistä, paljon vapaampaa, kuin klassisella puolella. Pääasia, että tulee ymmärretyksi.
Itse käyttäisin suomenkielen sanoja "välike" (bridge,pre-chorus,) "Lead-in" lienee suomeksi lähinnä "johdanto", eli erittäin kuvaava sana tähän yhteyteen, etenkin "pre-choruksen" merkityksessä.
Englantilaiset käyttänevät rumpubreakistä useimmiten ilmaisua "drum fill". "Break" sanan käytön luulisisin tässä yhteydessä tarkoittavan lähinnä katkosta tai esiintuloa , eli rummut "murtautuvat" hetkeksi kompin läpi omalla kuviollaan, tai katkaisevat peruskompin varioinnilla. "Tauko"-merkityksessä sitä ei varmaan tässä yhteydessä ole tarkoitettu ymmärrettäväksi.
Meille riitti aikoinaan kaksi termiä: Leipäkomppi ja hevoskohta.
risto
05.08.2005 20:20:37 (muokattu 05.08.2005 20:23:00)

Breikikshän vois periaatteessa sanoa mitä vaan sellasta kohtaa biisissä, mikä toimii tavallaan biisin keskikohdan "huippuna" tai "pohjana" esim. kitarasoolo tai biisin hiljasin kohta...

E: toisaalta jos breikki on pitkä, niin sillonhan siitä tulee jo bridge, eli c-osa, eli väliosa...

Ainakin amerikkalaisessa bg musassa breikki tarkoittaa nimenomaan instrumentaalichorusta eli siinä on sama tahtimäärä sekä soinnut kuin choruksessa ja breikki myötäilee choruksen melodiaa.
Elämää, rauhaa ja akustista musiikkia
konehes
05.08.2005 23:45:33
Terminologia taitaa olla jokaisella bändillä aika lailla omansa. Meillä on ihan kappalekohtaisia termejäkin. Esim. jossain biisissä ei ole kertsiä vaan on huippukohta.
Pettersson
06.08.2005 15:02:04
Niin ja siis mä kuulin kaverin sanovan tota Pre-chorusta "esikertosäkeeksi" en sitten tiä kuin oikein se on...
konehes
06.08.2005 21:18:29
Niin ja siis mä kuulin kaverin sanovan tota Pre-chorusta "esikertosäkeeksi" en sitten tiä kuin oikein se on...

Se on ihan oikein. Kertsin jälkeen voi olla sitten vaikka post-chorus. Tosin en ole koskaan kuullut kenenkään käyttävän tuollaista nimitystä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)