Aihe: voiko itse säröttää??
1
Keppis
27.04.2003 21:05:34
Luin jotain soundia, jossa kerrottiin, että "silleen ja silleen kun tekee niin tulee hyvät säröt" siinä oli siis lueteltuna että miten voi säröttää. Sitten tuli viimeinen vaihtoehto jonka jälkeen luki että "viimeisintä ei kannata yrittää kotona". Sitten tajusin että TÄÄH!! noitahan voi tehdää ihan koti konstein. Eli siis pystyiskö kotona tekeen jonkun vaikka särö petaalin? Tai saisinko vanhasta romuvahvarista jonkunlaisen särön(tai muun efektin). Onko joku tehny sellassia kotona ja miten sellasen särötyksen vois itse tehdä (en siittä soundin selityksestä saanu mitään selvää).
Roberto
28.04.2003 09:57:44

Kolvaa 40W hehkulamppu toisen kaiutinpiuhan väliin. Maailman halvin särö.
Juzzu
28.04.2003 12:34:54
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
SaBer
28.04.2003 15:40:17 (muokattu 28.04.2003 15:41:07)

Voihan efektejä itse rakentaa, mutta yleensä tulee halvemmaksi ostaa. Ellei tee jotain ihme halpa viritystä (kuten hehkulamppua kaiutinjohtoon)...

EDIT: voi se vähän halvempaa olla, mutta huomattavasti ei säästä...
kamelisko
29.04.2003 00:01:51
Heittää kaks diodia vastakkaisiin suuntiin kitarajohdon signaalin ja maan väliin niin pitäis tulla särö.
kivi
29.04.2003 10:07:17
Heittää kaks diodia vastakkaisiin suuntiin kitarajohdon signaalin ja maan väliin niin pitäis tulla särö.

Vaatii Zener-diodit, mutta periaatteessa kyllä toimii.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Juho L
29.04.2003 17:14:56
Tässä säröistä puhuttaessa tulin pohtineeksi, notta mitenkähän sekavaa mölyä saisi aikaan vaikkapa derivaattorilla tai integraattorilla. Voi olla aika hektistä. Pitääpä laitta multisim hetkeksi töihin ja katsoa.
"You got exhilation, an' you got inhilation. But they're two different things, man. You screw up, you got mutilation." - Jackson Jeffrey Jackson, the trumpet player
Roberto
29.04.2003 19:29:16

Ja mitäs siitä seuraa??? Ei varmaankaan mitään hirveen innostavaa.

Säröä. Kokeile jos et usko.
Pahisguy
29.04.2003 19:36:15

Ja mitäs siitä seuraa??? Ei varmaankaan mitään hirveen innostavaa.

Suuri impedanssi joka syö suurimman osan tehosta, laitetaampa vahvistinta isommalle ja sitte säröytyy.

Joskus leikein kotona laittamalla vanhan philipsin levarin kuulokelähön combon inputiin ja basso sen kautta. Sitte vaan väännetään levari ruvelle... Ja kirotaan kun combo ei enää soitakkaan kunnolla puhdasta;)
"Ihmisten pitäisi olla kiltimpiä toisilleen. Ja kasvattaa pidempi tukka." Zuge 15 v. Pointsi-lehdessä 1972
maniax_84
29.04.2003 19:51:24
Voihan efektejä itse rakentaa, mutta yleensä tulee halvemmaksi ostaa. Ellei tee jotain ihme halpa viritystä (kuten hehkulamppua kaiutinjohtoon)...

EDIT: voi se vähän halvempaa olla, mutta huomattavasti ei säästä...

Ai ei säästä vai... Mulla on tulossa sellanen efekti jossa on kolme eri särö tyyppiä joita sitten voi yhdistellä... Yksi on tehty mosfetillä... yksi normaaleilla transistoreilla ja yksi opampeilla (operaatio vahvistimilla)... Lisäksi siihen tulee chorus jonka mä pöllään sellasesta räkki asennettavasta efektistä... Hintaa tulee varmaan sellaset 20 ekeä, ei varmaan sitäkään... Et eikö tuu muka huomattavasti halvemmaksi... Tietenkän kaikilla ei ole varmasti mahdollisuutta rakentaa mut jos on niin kyllä kannattaa... eikä oo toista samanlaista...
SaBer
29.04.2003 20:47:45 (muokattu 29.04.2003 20:52:27)

Ai ei säästä vai... Mulla on tulossa sellanen efekti jossa on kolme eri särö tyyppiä joita sitten voi yhdistellä... Yksi on tehty mosfetillä... yksi normaaleilla transistoreilla ja yksi opampeilla (operaatio vahvistimilla)... Lisäksi siihen tulee chorus jonka mä pöllään sellasesta räkki asennettavasta efektistä... Hintaa tulee varmaan sellaset 20 ekeä, ei varmaan sitäkään... Et eikö tuu muka huomattavasti halvemmaksi... Tietenkän kaikilla ei ole varmasti mahdollisuutta rakentaa mut jos on niin kyllä kannattaa... eikä oo toista samanlaista...

Epäilen vähän tota 20 euroa... Ootko laskenu hintaan kaikki potikat, kytkimet, kotelon yms? Niistä tulee suuri osa hintaan. Muut komponentin ovatkin tosi halpoja. Jos rakentaa monta efektiä samaan koteloon saattaa vähän säästää, mutta muuten ei (ainakaan paljon). Itsekin ajattelin samalla tavalla ennenkuin rakensin yhden oman efektin... Ja tästä on muutkin samaa mieltä:
Lainaus geofexin sivuilta (näiltä jätkiltä löytyy kokemusta)
Isn't it cheaper to make my own?
No.
It is NOT usually cheaper to build something that is not a "vintage" item.

Lisään vielä, että pelkkä jalkakytkin maksaa jo n.6e ja kotelo 10e. Muutama potikka ja siinä se 20e on jo... Tietenkin voi kotelon rakentaa itse. Silloin alkaa kannattamaan se rakentaminen, mutta itse en ole onnistunut hyvää (luotettavaa, jota voi talloa niin paljon kuin haluaa) koteloa tekemään...
Juho L
29.04.2003 21:49:20 (muokattu 29.04.2003 21:50:00)
Minä rakensin juuri isoveljelle sellaisen 4-in-1-särön. Muuten olisi tullut varsin halvaksi, elleivät jalkakytkimet olisivat olleet 8€/kpl. Kyllä siihen kun kotelot ja kaikki iski, niin yhteishinnaksi kertyi 100€ + vaiva. Ei lainkaan huono hinta neljästä säröstä.
"You got exhilation, an' you got inhilation. But they're two different things, man. You screw up, you got mutilation." - Jackson Jeffrey Jackson, the trumpet player
Puavali
29.04.2003 23:49:04
Minä rakensin juuri isoveljelle sellaisen 4-in-1-särön. Muuten olisi tullut varsin halvaksi, elleivät jalkakytkimet olisivat olleet 8€/kpl. Kyllä siihen kun kotelot ja kaikki iski, niin yhteishinnaksi kertyi 100€ + vaiva. Ei lainkaan huono hinta neljästä säröstä.

Ja nyt ne myy Soundatassa Line6 särömallinnusvehjettä vähän reilulla kahdellasadalla eurolla. Montas siinä niitä säröttimiä olikaan? Hitto, kun mulla melkein kaikki vehkeet jo, ei tarttis ostaa...
kivi
29.04.2003 23:57:26
Muuten olisi tullut varsin halvaksi, elleivät jalkakytkimet olisivat olleet 8€/kpl.

Niin, no, juuri tuosta syystä olen korvannut kaikissa itse tekemissäni pedaaleissa DPDT-jalkakytkimen DPDT-signaalireleellä ja tavallisella painonapilla - yhteishinta euron luokkaa, ja saa merkkiledinkin true-bypassin oheen.

Niitä saa myös sellaisia releitä, jotka eivät vaadi jatkuvaa virtaa; ns. Latch-releitä. Hinta lienee euron luokkaa, mutta niitä ei liene DPDT:inä noin halvalla.

Seuraavat kotelot ajattelin sahailla sellaisesta alumiiniprofiilista, jota käytetään mm akvaarioloisteputkien päällä. Jätelavalta löytyi viitisen metriä.

Liittimet ja potikat tulevat vanhoista mikserinraadoista, joita saa silloin tällöin uloskantohintaan varaosiksi. Niistä saa muitakin kivoja osia...

En ole ajatellut investoida per särö yli neljää euroa noihin itsetekemiin. Eikä toistaiseksi ole tarvinnut.
:-)

Hm. Piti taas sanoa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
charvette
30.04.2003 08:38:42
Moi, olen myös jonkun särkijän rakentanut ja kunnon laatikko
ja dpdt kytkin on suurin kustanne. Mutta, voisitko selittää tarkemmin tuota dpdt signaalirele/painonappi kytkentää.

Niin, no, juuri tuosta syystä olen korvannut kaikissa itse tekemissäni pedaaleissa DPDT-jalkakytkimen DPDT-signaalireleellä ja tavallisella painonapilla - yhteishinta euron luokkaa, ja saa merkkiledinkin true-bypassin oheen.

Niitä saa myös sellaisia releitä, jotka eivät vaadi jatkuvaa virtaa; ns. Latch-releitä. Hinta lienee euron luokkaa, mutta niitä ei liene DPDT:inä noin halvalla.

Seuraavat kotelot ajattelin sahailla sellaisesta alumiiniprofiilista, jota käytetään mm akvaarioloisteputkien päällä. Jätelavalta löytyi viitisen metriä.

Liittimet ja potikat tulevat vanhoista mikserinraadoista, joita saa silloin tällöin uloskantohintaan varaosiksi. Niistä saa muitakin kivoja osia...

En ole ajatellut investoida per särö yli neljää euroa noihin itsetekemiin. Eikä toistaiseksi ole tarvinnut.
:-)

Hm. Piti taas sanoa.
kamelisko
07.05.2003 12:53:24
Tuosta kotelon tekemisestä että HELKKARIN kestävän kotelon saa tehtyä piirilevystä - siis sellasesta mihin ei oo tehty mitään syövytyksiä.

Leikkaa sivut oikeanlaisiksi ja kolvailee tavallisella juotostinalla kotelon kasaan. Kestää vaikka rekalla päälle ajon.

Kansi tehdään niin että karhentaa ja kolvaa muutamaan nurkkaan emolevyn korokeruuveja ja ruuvaa kannen niihin kiinni..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)