Aihe: Lespaan lukittavat virittimet
1
juini
09.06.2005 20:25:04
Onko jotain syytä olla laittamatta? Muuten olen kitaraani tyytyväinen, mutta erityisesti g-kieli ei pidä virettä. Virittiminä on perus gibson deluxet.

-tack
Härski
09.06.2005 20:29:40
Ootko varma, että johtuu virittimestä? Jos johtuu, niin kiristä sitä ruuvia. Mutta eiköhän toi G-kielen satulaura kaipaa hieman anaalirasvaa.
fox
09.06.2005 20:40:43

groverit on mulla, en tiedä ovatko laadukkaat tai muuta mutta mä tykkään

En ny keksi ainakaan parempia tähän hätään.. :)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Juzzu
09.06.2005 20:43:56
Mä en näe mitään syytä miksi LP tarvitsisi lukittavat virittimet. Satula kuntoon niin ongelmat häviävät 99% varmuudella.

"...puhuu varmuudella jonka vain täydellinen tietämättömyys saa aikaan." Niin kuin eräällä kollegalla on tapana sanoa :P
Jaa mää vai?
trih
09.06.2005 21:00:15
Onko lukittavista mitään muuta hyötyä kuin se ettei tarvi kiertää kieltä niin paljon? Onko tarkempia?
Danae: "Sometimes I wonder how we got words. Like, where does 'war' come from?" Dad: "It's a universal acronym." Danae: "An acronym of what?" Dad: "We Are Right." — from the cartoon Non Sequitur by Wiley
juini
09.06.2005 21:02:59
Ootko varma, että johtuu virittimestä? Jos johtuu, niin kiristä sitä ruuvia. Mutta eiköhän toi G-kielen satulaura kaipaa hieman anaalirasvaa.

Kiitoksia vinkeistä! Kumma, kun en itte keksinyt kiristää virittimiä. Edellisessä kitarassani oli Sperzelin lukittavat, joihin ei tarvinnut koskea viikkoon. Ehkä siitä se ajatus vaihtamiseen lähti.
Juzzu
09.06.2005 21:03:10
Onko lukittavista mitään muuta hyötyä kuin se ettei tarvi kiertää kieltä niin paljon? Onko tarkempia?

tarkkuus kai riippuu välitysuhteessa ja 'pliukkaudesta' jolla ei ole tekemistä sen kanssa onko lukot vai ei.
Jaa mää vai?
tommi_899
09.06.2005 21:13:19

En ny keksi ainakaan parempia tähän hätään.. :)

en sitten tiedä mitkä nämä on :D kaveri haukkui nämä ihan *askoiksi. hänellä on jotkut Esp ltd:n sellaset mustat muovi jutut niistä hän tykkää, mutta kai sekin on tottumis kysymys vähän. mä olen näihin kyllä ihan 100% tyytyväinen
Bändi .:i:. Kitara .:i:. Kuuntelen
fox
09.06.2005 23:36:27

en sitten tiedä mitkä nämä on :D kaveri haukkui nämä ihan *askoiksi. hänellä on jotkut Esp ltd:n sellaset mustat muovi jutut niistä hän tykkää, mutta kai sekin on tottumis kysymys vähän. mä olen näihin kyllä ihan 100% tyytyväinen

Ne sellaset muovijutut on tod. näk. kaukoisen idän poika valanu kinder-muoviseoksesta heevitilu mielessään, ja lukkosatula.. 8)

Vähäisellä kokemuksella luokittelisin virikoneet esim. klassikoihin, Grover, Schaller, Kluson ja Sperzel (of Cleveland)
ja uudempiin veiveihin, eli Gotoh Gut-konsernin tuotteisiin..(joita ovat mm. Ibaneitsy ym. kauko-idän nimellä varustetut virikoneet)
Sitten tulee ne lukuiset ensiasennuskoneistot joiden toiminta ja kesto voivat olla kohtuulliset (tai sitten ei)
Viimeisenä ovat sitten yleensä ei-valmistajan-nimeä-mutta-kyllä-joku-on-tehnyt -koneistot. Kyllä niillä toki kieltä kiristää, mutta klappia on ja kesto heikko. Toki, jos onnistuu virittämään, lukot pelastaa päivän. (Siis jos on floikka ja lukkosatula..)
Yleensä vähänkin laatuisilla koneistoilla kannattaa epävireisyys-ongelmissa ensin tsekata satula..Satulaurissa varsin usein tapahtuu ahdistuneisuutta, koska paksummat kielet tenhoavat ja houkuttelevat soittajaa, mutta voi! Satulan urat onkin kone työstäny ysi-setille!
Jos kuitenkin tuntuu, että virikone luistaa, kannattaa tarkistaa, ettei valmistaja ole sitä varustanu kitkan säädöllä, eli sillä ruuvilla joka on viritysnupikan päässä.. Se tekee muutakin kuin pitää sitä nuppia kiinni. Jos se onkin näköjään hukkunut, saattaa säätö olla jo jokseenkin löysä, onpahan ripeä kiertää silloin virikone, mutta saattaa luistaa se jokaisessa bendauksessa. Jos ruuvi on tallella, saattaa kiristys aiheuttaa ihmeitä, kelvottomaksi tuomittu virikone onkin jämäköitynyt ja ryhtevöitynyt toimessaan, sekä pitää mainiosti vireensä!!
zami K.
14.06.2005 20:53:36
Mä oon se joka tykkää niistä "muovisista" virittimistä, tosin ne on kyllä ihan jostain metalliseoksesta tehty. Kaveri ei vaan niitä oo tarkemmin kattellu.... Musta ne on myöskin kaikin puolin paremmat ku kaverin grooverit joita ei ole huollettu ja uskoisin että pienellä laitoilla niistä saisi uskomattoman hyvät. Itse olen omilleni täydellisen huollon tehny pari kertaa ja toimivat uskomattoman hyvin!! Hevitilut ei myöskään kuulu soittoon ja satulalukkoja ei ole!!
www.innervision-fin.tk siellä kannattaa käydä
fox
14.06.2005 22:08:46

. Musta ne on myöskin kaikin puolin paremmat ku kaverin grooverit joita ei ole huollettu ja uskoisin että pienellä laitoilla niistä saisi uskomattoman hyvät. Itse olen omilleni täydellisen huollon tehny pari kertaa ja toimivat uskomattoman hyvin!! Hevitilut ei myöskään kuulu soittoon ja satulalukkoja ei ole!!

No offence.. ;) Eli se tärkee pointti tuossa tulikin, asettelu "huollettu -huoltamaton".. Ne on mustat Gotohit tai Korean Pingit?
tommi_899
14.06.2005 22:45:02

No offence.. ;) Eli se tärkee pointti tuossa tulikin, asettelu "huollettu -huoltamaton".. Ne on mustat Gotohit tai Korean Pingit?

no joo, nää on huollettu viimeksi oikeastaan tasan vuosi sitten liikkessä eli silloin kun kitaran ostin. mutta ei ole mitään tarvetta huoltaa niitä, koska toimivat hyvin.

mutta takaisin aiheeseen ->
Bändi .:i:. Kitara .:i:. Kuuntelen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)