Aihe: mänty?
1 2
mikko.maasu
08.06.2005 20:09:54

Saisin noin 60 vuotta kuivutettua mäntyä bodin materiaaliksi

Sopiiko mänty/soiko hyvin, ja miksi?

kiitos
-
Puavali
08.06.2005 20:14:45
Saisin noin 60 vuotta kuivutettua mäntyä bodin materiaaliksi

Sopiiko mänty/soiko hyvin, ja miksi?

kiitos

Mänty ei sulje puusolujen hengitysrakoja, joten kosteuseläminen voi olla ongelmana.

Mutta mäntyisiä telekastereita on maailmassa ainakin kaksi (kuulema), toinen Fender ja toinen Ruokangas. Kumpikin kuulema soi ihan hyvin.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
Woodoo
08.06.2005 21:08:33
Kaverini joka opiskelee puualan artesaaniksi teki männystä ihan vain testiksi ja reeniksi mallikappaleen. Kahdesta lankusta liimasi. Teki kuitenkin suht huolellisesti. Oikean kitaran valmistuttua body oli menossa roskiin kunne muuan kitarsit halusi kokeilla sitä. Legendan mukaan osaa kuulemma muutankin kuin stariway to heavenin soittaa. Petsi ja vaha päälle kitaraan joku sopiva kaula. Jäipä amerikan strato nurkaan kitaran soidessa kuin UNELMA. Sustaini on kai mahtava ja soundi muutenkin mieletön. Harmi kun itse ole kitaraa nähnyt, enkä nyt muista minkä bändin touhut vallan kyseisellä kitaralla hoitaa. Kai niitä ihmeitäkin on, jos vain oksatonta suorasyistä ei lannoitettua mäntyä löytää.
poppamies
08.06.2005 21:10:10

Ensimmäisen basson tein aikoinaan kelohongasta kun sattui olemaan sopivaiti puuta. Soundissa ei ollut mitään moittimista mutta puuna mänty on kyllä turhan pehmeetä. ulee heti täyteen koloja mutta jos ei sellainen haittaa niin mikään ei estä laittamasta.
Mahdollisesti myytävänä EBS MultiComp jos hyvin sattuu. En myy sittenkään! Saatan sensijaan myydä jotain muuta.
mikko.maasu
09.06.2005 00:34:24

joo, oksatonta ja hienoa mäntyä on(kuuloma).. Pitääpä kokeilla tästä, voin raportoida sitten miten kävi..

BTW: Ei muuten varmaan ole mitään mahollisuutta tehdä männystä kaulaa?
-
nothingnes
09.06.2005 05:54:52
mä en tekis kaulaa männystä.
taitaa olla vähä liian pehmeetä
huominen on aina tulevaisuutta -m.nykänen-
vrajala
09.06.2005 10:39:30
BTW: Ei muuten varmaan ole mitään mahollisuutta tehdä männystä kaulaa?

Ei oikeen pelkästään. Jäykkyys ei oikein riitä. Mutta on kuusestakin tehty basson kaula (en muista tekijää), joten on männynkin käyttö periaatteessa mahdollista kunhan sitä jäykistetään jollain tavalla. Jäykistämisen järkevyys on kuitenkin hieman kyseenalaista.
Ota näistä sitten selvää
Juzzu
09.06.2005 10:42:18
Stewmäkki ainakin myy näitä hiilikuitusiivuja joilla voi jäykistää kaulan ja tehdä siis näin ollen sen kuinka löysästä puusta vaan mutta koko projektin järkevyys on kuitenkin hieman kyseenalaista ainakin minun mielestä.
Jaa mää vai?
mikko.maasu
09.06.2005 12:41:21

Kiitoksia kaikille vastaajille...

Teen bodin männystä, kaulapuun hankin sitten erikseen, saas nähä mitä tulee, ensimmäinen projekti nääs...
-
Shaft
09.06.2005 13:05:59
Jos lähtee tuon pine-telecasterin jäljille, voisi vaihtoehtona olla vaahterakaula ilman kaularautaa.
Fisher
09.06.2005 13:16:07 (muokattu 09.06.2005 13:16:21)
Mistä saatte noita ohjeita ja piirroksia noihin erilaisiin malleihin. Itse olisin kiinnostunut alottamaan rakentamaan Stratoa, Wolfgangia tai frankenstratin. Vähän vaikea on tehdä jossei piirrustuksiakaan ole.
Juzzu
09.06.2005 13:38:43
Mistä saatte noita ohjeita ja piirroksia noihin erilaisiin malleihin. Itse olisin kiinnostunut alottamaan rakentamaan Stratoa, Wolfgangia tai frankenstratin. Vähän vaikea on tehdä jossei piirrustuksiakaan ole.

Kyllä ne piirustusten saanti/teko on sitä helpointa hommaa näissä rojekteissa.
Jaa mää vai?
Fisher
09.06.2005 13:41:37
Kyllä ne piirustusten saanti/teko on sitä helpointa hommaa näissä rojekteissa.

Et vastannut sitten ite kysymykseen.
Juzzu
09.06.2005 14:02:27 (muokattu 09.06.2005 14:06:21)
Et vastannut sitten ite kysymykseen.

En.
Itse olen käyttänyt valmiita (lainattuja) sapluunoita. Kirjastoista noita myös löytyy, niinkuin myös netistä. Läpipiirtäminen sekä suoraan esim. kitaranrungosta mallia käyttäen piirtäminen on yleistä. M.netin hakukin vois olla kova sana.

Kekseliäisyys on rajana.
Jaa mää vai?
jarmos
09.06.2005 15:04:13
En.
Itse olen käyttänyt valmiita (lainattuja) sapluunoita. Kirjastoista noita myös löytyy, niinkuin myös netistä. Läpipiirtäminen sekä suoraan esim. kitaranrungosta mallia käyttäen piirtäminen on yleistä. M.netin hakukin vois olla kova sana.

Kekseliäisyys on rajana.

Jep, mä sen Jerry Garsia mallin kanssa otin valokopion lehdestä ja suurentelin sitä siihen rajaan asti että otelaudan leveys podipäästä sama kuin esim LP.ssä, näin ainakin suunilleen tuli oikeat mitat.
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
Woodoo
09.06.2005 18:28:29
Itse jyrsisin bodyyn hieman "kaikukoppaa". Jotenkin kuvittelisin että se voisi olla aika kivakin peli. Pintakäsittelyksi ehkä kovaa lakkaa kuitenkin mahdollisimman ohuesti. Kaulan siitä ehkä saisi jos laminoi monta kerrosta ja laittaa hiukan kovempaakin puuta sekaan. Voi voi rupes kiinnostamaan askartelu. Minkä verran saat, irtoisiko yhden hieman lespamallisen bodyn puut kohtuu hintaan :D
wrshredder
09.06.2005 19:40:09
Kiitoksia kaikille vastaajille...

Teen bodin männystä, kaulapuun hankin sitten erikseen, saas nähä mitä tulee, ensimmäinen projekti nääs...

Mikses tee kuusesta, viulunkin kannet on kuusta.. useimpien tietääkseni.
"I can play ANYTHING!" - Vladimir Horowitz
mikko.maasu
09.06.2005 20:06:50 (muokattu 09.06.2005 20:10:46)

no koska saan tuota hyvää mäntyä ilmaiseksi, ja on muuten kuivatettu vuodesta 38 :), ja vielä on myytäväksi asti(woodoo, voit kysellä jos kiinnostaa)!!

JA: piirustukset minä ainakin tein ihan itse: Piirsin ensin mallin stratocasteristani, jotta koko olisi suurinpiirtein sopiva, jonka jälkeen muokkasin sen enemmän Rg:mäiseksi paperilla...
-
Juzzu
09.06.2005 20:12:43
Käsittääkseni jos haluaa tehdä kitaran pitää tietää kitaran ominaisuuksista sen verran, että osaa tehdä ne piirustukset itse.

No eipä piirustuksia tarvitse oikeastaan muuhun kuin ulkomuotoon, muut dimensiothan määräytyy sitten sen "tietämyksen" mukaan. Ulkomuodon ainakin itse mielelläni kopsaan jostain suht oikeasta muodosta kuin lähtisin vapaalla kädellä piirtämään 'jotain sinne päin' - jos on tarkoitus jonkun tietyn mallista instrumenttia tehdä.
Jaa mää vai?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)