Aihe: Fostex B16
1
marlboro
08.06.2005 12:15:15 (muokattu 08.06.2005 18:47:48)
Harkitsen ostavani Fostex B16 16-raitaisen kelanauhurin. Tämän kaltainen tekniikka
on minulle kuitenkin aika vierasta joten haluaisin kuulla mielipiteitä siitä kannattaako
laite ostaa, tai mahdollisia kokemuksia ko. laitteesta.

Laitehan on käsittääkseni jotain "halpatuotantosarjaa", jossa on hieman tuotantokuluissa säästelty. Esim. jotkin liittimet ovat muovisia tavallisten metalliliitinten sijaan.
Toisaalta näitä on kyllä useissakin studioissa käytössä.

Lisäksi laite käyttää 1/2 tuuman nauhaa, onko se yleisesti ottaen hyvä asia,
vai pitäisikö hyvälaatuisen nauhan olla leveämpi.
varakeef
08.06.2005 21:55:27
Tarkista äänipäiden kuluneisuus tai tuplaamielikuvbujettiisi vaihdon kustannukset. Kuluneisuuden huomaa siitä, että reunimmaiset raidat eivät äänity tai toistu kunnolla.

Muutkin osat ovat kuluvia (ja kalliita)

Puoli tuumaa on passeli leveys, vaikka tuumaiset ovatkin parempia. Nauhakustannuskin suurinpiirtein puolittuu...
"Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo" - Rick Rubin
Jouni Antero
09.06.2005 12:12:17 (muokattu 09.06.2005 12:12:45)
Kaippa tuo riippuu kunnianhimostakin: mun yhdet tutut aikoinaan päättivät jättää reunimmaiset raidat käyttämättä ja käyttivät juuri ko mallin raituria 14-raitana ihan ihan tyytyväisinä (tämä kokemus tosin on vuosien takaa, joten en osaa sanoa miten nykyisin pelittää)

edit: typo
kivi
09.06.2005 13:54:25 (muokattu 09.06.2005 13:54:55)
Mun eka moniraituri oli Fostex E16 jossa oli myös ½"-nauhalle 16 raitaa. Vähän nyt harmittaa että menin aikanaan myymään sen, sillä kun sai aika instant hyvät rokkirumpusoundit kun vaan veti +6-18db tasoilla. Reunimmaiset raidat olivat tosiaan aika huonot, joten sinne aikakoodia, bassoa tai muuta laadun kannalta ei niin kriittistä.

Mulla on puolen tuuman kasiraituri, ja jälki on kyllä loistavaa. Rumpuihin ja lauluun saa ihan uutta eloa ja jyrää, kun ajaa sen läpi, kasiraidassa kun raitakin on miehekkään levyinen.

Aprikoos, onko jollakulla ylimääräisiä käytettyjä puolen tuuman kakkuja? Ostetaan edullisesti /käypään hintaan tai otetaan vastaan, yhteydet pikaviestillä.
;-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)