Aihe: "Hyytyvä" JCM-800 putkinuppi
1
achr
23.02.2003 16:26:25
Elikkä Marshallin JCM-800 50 watin kitaraputkinuppi on alkanut soittamisen yhteydessä "hyytyä", elikkä kesken (n. 5-10min) soitannan ääni feidautuu samalla lailla kun stand-by:lle laitettaessa ja virta-valo sammuu. Laite ei mene päälle ennen kuin olen painanut laitteen takana olevaa "push to reset" - nappulaa.. Tuskin 5 vuotta vanhat putket tuota aiheuttavat?

Onkohan jollain kokemuksia / tietoa, mistä vikaa kannattaisi etsiä? Korjaamoon? Onnistuuko fiksaaminen itse?
Johnny Jazz
24.02.2003 10:04:55
Elikkä Marshallin JCM-800 50 watin kitaraputkinuppi on alkanut soittamisen yhteydessä "hyytyä", elikkä kesken (n. 5-10min) soitannan ääni feidautuu samalla

mulla oli ihan sama ongelma. johtunee (tai siis mulla ainakin johtui) kosketushäiriöstä, joka on ainakin 80-luvun JCM800:sten tyyppivika. saattaa aiheuttaa myös "aaltoliikettä" eli ääni voi myös palautua itsestään jos vain jatkat soittamista hyytyneellä nupilla, kun kosketuspinnat taas ottavat yhteen...

Varmasti voi korjata itsekin jos tietää mitä tekee, minä vein soitinliikkeeseen ja maksoi ehkä 50 euroa ja hyvä tuli, joten jos et itse ole osaava käsistäsi niin eipä ole kovin iso investointi kun vie asialliseen ja kohtuuhintaiseen huoltoon.

Putkista ei tollanen vika johdu, mutta kyllä mä ainakin viiden vuoden vanhojen putkien vaihtamista jo harkitsisin muista syistä...
achr
28.02.2003 09:13:49

mulla oli ihan sama ongelma. johtunee (tai siis mulla ainakin johtui) kosketushäiriöstä, joka on ainakin 80-luvun JCM800:sten tyyppivika. saattaa aiheuttaa myös "aaltoliikettä" eli ääni voi myös palautua itsestään jos vain jatkat soittamista hyytyneellä nupilla, kun kosketuspinnat taas ottavat yhteen...

Kiitoksia informaatiosta! Täytynee ottaa yhteyttä soitinliikkeeseen, kun elektroniikkasaralla parhaita saavutuksia on sininen savu ;)
achr
28.02.2003 09:13:49

Kiitoksia informaatiosta! Täytynee ottaa yhteyttä soitinliikkeeseen, kun elektroniikkasaralla parhaita saavutuksia on sininen savu ;)
achr
08.06.2005 10:59:32
Elikkä Marshallin JCM-800 50 watin kitaraputkinuppi on alkanut soittamisen yhteydessä "hyytyä", elikkä kesken (n. 5-10min) soitannan ääni feidautuu samalla lailla kun stand-by:lle laitettaessa ja virta-valo sammuu. Laite ei mene päälle ennen kuin olen painanut laitteen takana olevaa "push to reset" - nappulaa.. Tuskin 5 vuotta vanhat putket tuota aiheuttavat?

Onkohan jollain kokemuksia / tietoa, mistä vikaa kannattaisi etsiä? Korjaamoon? Onnistuuko fiksaaminen itse?

Anteeksi että näinkin vanhan threadin nostan ylös, mutta en kokenut järkeväksi tehdä uutta threadia.

Sain vihdoinkin roudattua tuon nuppini huoltoon yhteen pääkaupunkiseudun monista kitaraliikkeistä. Liikkeestä infottiin että luultavimmin putkissa vika, ja nehän sitten vaihdettiin. Vahvistin takaisin treenikämpälle, ja viiden minuutin soitin jälkeen vahvistin "hyytyi" jälleen kerran, kuten ennen huollossakäyttöäkin.

Nuppi takaisin liikkeeseen, jossa sanottiin että eiköhän vika rääkkäämällä saada esiin. Noh, kolme viikkoa myöhemmin soitto liikkeeseen, jossa vahvistin on jo jonkin aikaa lojunut huollosta palautuneena, eikä vikaa ole onnistuttu paikallistamaan. "Luukuta niin että hajoaa, sitten saadaan vika helpommin korjattua", oli viimeinen ohje luurissa.

Olisiko täällä joku elektroniikkavelho pääkaupunkiseudun suunnalta, joka osaisi antaa apua / informoida missä korjauksen pitäisi sujua ongelmitta.
losli
08.06.2005 11:08:16 (muokattu 08.06.2005 11:39:35)
Soita Marshall:in maahantuontiin, ja pyydä huoltoliikkeen yhteystiedot. Suomen maahantuonnin yhteystiedot löytyy Marshall:in kotisivuilta. En nyt satu muistamaan kyseisen liikkeen nimeä, mutta sijaitsee jossain tuolla Mäkelänrinteen paikkeilla. Sieltä saa hyvää palvelua aina. Itse olen korjauttanut 50W Marsun nuppini siellä ja olin erittäin tyytyväinen palveluun.

Aika erikoiselta kuulosti tuo mainitsemasi huoltoliikkeen toiminta.

Noissa Marsuissa on usein noita kontakti ongelmia. Nuo kytkennöissä käytetyt johdot eivätole kai kovin laadukkaita. Liian jäykkiä kuulema.

Jos en nyt ihan hirveästi valehtele, niin huoltoliikkeen nimi oli M-projekti tai jotain sinne päin ainakin. Sijaitsee Isonniitynkadun mutkassa.

Jos joku tietää tarkemmin niin korjatkaa ihmeessä. Tämä on vain arvailua.
Ihminen ei tiedä mihin menee ja kusta tulee.
Velli
09.06.2005 09:54:17
Saisiko muuten näkyviin myös tuon ns. huoltopalveluliikkeen nimen että tietää karttaa sitä?
LassiÖ
09.06.2005 12:05:39
Ootko jo putket koittanu vaihtaa? Tuo push to reset juttu kuulostaa putkien hajoamiselle.
O.D. Wilson
13.06.2005 12:45:09
Mulla oli jotain vastaavaa vikaa kaksikanavaisessa JCM800- nupissani ja luulin, että se johtuu putkista. Kiikutin sen Huttuselle ja vika liittyi jotenkin efektilenkkiin eikä putkiin. Maksoi nelisenkymppiä tuo korjaus.
jhietala
13.06.2005 20:30:53

Tuo takana oleva nappihan on lämpöreleiden resetointinappi. Tarkoittaa että kun sitä joutuu painamaan, joku vie vahvarissasi nyt liikaa virtaa/laite lämpenee liikaa. Onko bias säädetty oikein, siis ei liian kuumalle? Pääteputket ehyet? Lämpeneekö muuntajat tulikuumaksi? Tuon yllä kertomasi huoltoreissun perusteella suosittelen huoltoliikkeen vaihtoa, eivät mitä ilmeisemmin tiedä paljoakaan.
achr
22.08.2005 08:41:15
Mulla oli jotain vastaavaa vikaa kaksikanavaisessa JCM800- nupissani ja luulin, että se johtuu putkista. Kiikutin sen Huttuselle ja vika liittyi jotenkin efektilenkkiin eikä putkiin. Maksoi nelisenkymppiä tuo korjaus.

Juu, samassa liikkeessä itsekin laitteen käytin, tosin minulla tuo reissu ei tuottanut tulosta eikä tuossa JCM800:ssa ole efektilenkkiäkään :/

Tyydyin tilapäiseen ratkaisuun ja pidän nuppia varsinaisen kämpän ulkopuolella viileämmällä käytävällä, tällöin laite pelaa kuin unelma, vaikka lämpötilalla ei mielestäni suurta eroa ollutkaan. Myös laitteen takana pääsi ilma vaihtumaan molemmissa tiloissa yhtä hyvin.
Kielipuoli
24.08.2005 08:59:14
Moro,

Kerran tuli vastaava tapaus kohdalle ja
selvisi että muuntajalle menevät piuhat
olivat kiinni abiko-liittimillä ja yksi tällainen
piuha oli asennettu siten että yksi muuntajan pinni oli
liittimen kuoren ja liittimen välillä ts. ei ollut oikein paikoillaan.
Eli kun kone lämpenee, liittimen kuori pehmenee -> ei kontaktia.
Kannattaisi tarkistaa (kylmänä ; ) ) nuo abikot eli yksi kerrallaan
irti, ehkä lievä puristus pihteillä (tiukempi liitos) ja tarkasti takaisin paikoilleen.
En tiiä auttaakos mutta tulipahan mieleen........
-KP
Kyllä se tästä......vielä vituiksi menee....
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)