Aihe: Ska-musiikki
1 2
blondi_rock-basisti
04.06.2005 23:00:40
Hei!

Kuunteleeko kukaan täällä ska-musiikkia? Vaikka se on ehkä lähempänä reggaeta kun rockia niin laitan tämän tänne. Miten kolahtaa esim. Madness ja Specials? Tai sitten maailman ensimmäinen ska-bändi Skatalites? Entäs uudemmat, kuten Toasters ja Slackers? (Okei, Toasters aloitti jo 80-luvulla mutta kun ne on vielä koossa niin luokittelen uudeksi bändiksi.) Tai sitten suomalaiset, kuten Blaster Master? Tuntuu siltä ettei pieniä ska-bändejä ole paljoa. Ehkä sille ei ole tarpeeksi kuuntelijoita. Ska-bändiin tarvitaan usein myös vähän enemmän väkeä kuin esim. rockbändiin ja onhan rokin kuuntelijoita enemmän kuin ska'n. Minun oli tarkoitus perustaa kerran ska-bändi, mutta lopulta siinä oli vain minä ja saksofonisti. Sitten minä lähdin britteihin piiaksi. Nyt minulla on taas rock-bändi enkä ole eroamassa siitä lähteäkseni ska-bändiin. Onko kukaan ska-bändissä? Tulisin mielelläni keikalle tai voisin ostaa demojanne. Ja en laske ska'ksi sitä että soitetaan punkkia vaskipuhaltimien kanssa (esim. River City Rebels, vaikka sekin on hyvä bändi). Ska-punk voi olla kyllä loistavaa hyvin tehtynä, esim. Spitfire.

Omasta mielestäni paras ska-bändi kautta aikojen on The Specials. Pidän myös kaikista mainitsemistani. Ehdotelkaa jotain hyviä bändejä, haluaisin löytää lisää hyvää ska'ta.
tigrushka
05.06.2005 08:51:20
No niin, NYT päästiin asiaan! :D

Ensimmäiset ska-tuttavuuteni olivat Specials (ehdoton ykkönen brittiska-bändeistä), Madness, Beat, Selecter ja Bad Manners, joista olikin luontevaa siirtyä lajin juurille ja aitoon 60-luvun jamaikalaiseen skahan. The Skatalites on tietysti se Suurin ja Kaunein, mutta muita lemppareita ovat Roland Alphonso, Tommy McCook, Don Drummond, Baba Brooks, Prince Buster...

Kannattaa tsekata kokoelmia joilla yllämainitut nimet esiintyvät.

Specials (nykymiehitys ilman Jerry Dammersia ja Terry Hallia) tuli nähtyä jokunen vuosi sitten Vanhalla ja Skatalites Kaisaniemessä.
I got stripes ^..^
Karlsson
05.06.2005 09:31:35
Jaa, oliki puhe toisen aallon skasta.

Mulle ei tipu. Kun taas toi "ekan aallon" elikkäs jamaican rocksteadya edeltänyt kama on aivan yber. Prince Buster!
Eemil: "Mä teen nyt jotain legendaarista"
Vasara: "Ai me lähtään vai?"
mr_b
06.06.2005 01:52:03 (muokattu 06.06.2005 02:12:00)

Ska hallitsee yli kaiken.

Tästä oli hiukan aikaa sitten erittäin hyvä topikki, jossa lueteltiin aika liuta loistavia orkestereita, mutta kun haku ei toimi 3 kirjaimen sanoilla niin ei voi nusaista pilkkua. :-)

Hyvä suositus, jos vanhempi tavara kiinnostaa: ainakin Stupidosta saa tätä 100% Dynamite -kokoelmasarjaa, jossa taitaa tällä hetkellä olla 5 osaa (100-500% Dynamite, originellisti). Loistavaa vanhaa jamaikalaista reggaeta, rocksteadyä, skata ja funkia, kovaa menoa, hyvä investointi. Ja siinä samassa hyllyssä on myös Studio One- ja Trojan-kokoelmia enemmän kuin keskiverto budjetti kestää.

EDIT: Ja todella, Prince Buster!
EDIT2: Tämmöinen oli: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … ?c=3&t=91420&o=0&co=150 mutta ei se ollut se mitä tarkoitin, pitempikin on muistaakseni olemassa. Pengoin tämän ja Yleistä-palstan tämän vuoden aiheet, enkä nyt löytänyt. Mutta ei se mitään, skasta voi puhua tässäkin, noissa vaan oli jo valmiiksi kaikkia hyviä vinkkejä...
We're gonna lose this place just like we lost Atlantis
tigrushka
06.06.2005 08:13:42
Hyvä suositus, jos vanhempi tavara kiinnostaa: ainakin Stupidosta saa tätä 100% Dynamite -kokoelmasarjaa, jossa taitaa tällä hetkellä olla 5 osaa (100-500% Dynamite, originellisti). Loistavaa vanhaa jamaikalaista reggaeta, rocksteadyä, skata ja funkia, kovaa menoa, hyvä investointi. Ja siinä samassa hyllyssä on myös Studio One- ja Trojan-kokoelmia enemmän kuin keskiverto budjetti kestää.

Kiitos vinkistä! Täytyypä käydä tutkailemassa.

Stockan viimetalvisesta alesta onnistuin bongaamaan yhden Studio One- ja yhden Ska Down Jamaica Way -kokoelman. :)
I got stripes ^..^
Volle
06.06.2005 08:43:27
Tai sitten suomalaiset, kuten Blaster Master? Tuntuu siltä ettei pieniä ska-bändejä ole paljoa. Ehkä sille ei ole tarpeeksi kuuntelijoita.

Onhan noita. Heti alkuun tulee mieleen Voimaryhmä ja Goon, mutta muitakin olen nähnyt, joskaan en nimiä muista tähän hätään. Netistä löytynee jotakin esittelymatskua näiltä ja hyvin varustetusta levykaupasta levyjäkin.

Pikkuisen googlettelun tuloksena löytyi tämmönen sivu:
http://www.come.to/finska

Ska-bändiin tarvitaan usein myös vähän enemmän väkeä kuin esim. rockbändiin ja onhan rokin kuuntelijoita enemmän kuin ska'n. Minun oli tarkoitus perustaa kerran ska-bändi, mutta lopulta siinä oli vain minä ja saksofonisti. Sitten minä lähdin britteihin piiaksi. Nyt minulla on taas rock-bändi enkä ole eroamassa siitä lähteäkseni ska-bändiin. Onko kukaan ska-bändissä?

En ole ska-bändissä, mutta sellaisen kasaan laittamista on harkittu, joskin se menee aina siihen, ettei mä en tunne eikä noi soittokaveritkaan tunne ketään puhaltajia, jotka on ainakin mun mielestä oleellinen osa tätä hommaa. Mä voin tulla kyllä soittamaan skata, jos Tampereen lähistöllä olet tuollaista bändiä kasaamassa.
Nam.
tee1
06.06.2005 11:06:31

No kohta tulee reggaeta ja skata varmaan joka tuutista. Se on jo monissa maissa nouseva trendi ja kova juttu kohta "mainstreamissa". Eli Suomessakin jossain vaiheessa riippuu nyt paljonko ollaan jäljessä taas tässäkin jutussa. Kai se normaalit pari vuotta ainakin..

Täällä reggae, ska, rocksteady maistuu todella hyvin. Valitettavasti kotimaisia hyviä bändejä ei ole tullut vastaan. Nämä suomeksi vetävät eivät kyllä toimi yhtään mulle.
kede
06.06.2005 13:27:07
Noista Finska-sivun bändeistä neljä, elikäs Blaster Master, Valkyrians, Monica's Lips, ja Tirehtöörit on sellasella miniretkellä heinäkuussa: 21.7 Turun klubi, 22.7 YO-talo, TRE, ja 23.7 Tavastia. Kaikki ska:n ja muutenkin hyvän musiikin ystävät sinne!
Sarko
09.06.2005 23:05:49
Ska-musiikki sopii lähinnä pesuaine-mainoksiin. Sori.
Show No Mercy
kede
09.06.2005 23:07:19
.... ja otin niiden videon keikalle......

Well I'm sure you did :P

Ei mut tosiaankin kaikki tonne tsekkaa hyvää settiä. :)
blondi_rock-basisti
10.06.2005 13:03:07
Tarkoitin että otin niiden keikan videolle!
Bilharzia
18.06.2005 17:41:07
Madnessin kappaleet ekaa popmusiikkia josta oikeesti tykkäsin ihan pienenä.

One Step Beyond ja Baggy Trousers
www.thefucksociety.com tai www.thefriendsociety.com
TiMiTheShiT
20.06.2005 00:58:55 (muokattu 20.06.2005 01:01:34)
Tirehtöörit oli hyvä livenä kun näin tuolla "tanssikengät tuleen" illassa vastavirrassa. Samana iltana esiintynyt goon oli mielestäni kyllä aika paska... imhe suomi-rokkia.....

Seuraava "tanssikengät tuleen" tapahtuma on 20.7. vastavirrassa Pispalassa, silloin myös meitin bändi on lavalla.
he he heeh heh heh uuh hah hah haa |"V*ttuun sotiminen tämä äijä lähtee paskalle"|
shcircus
20.06.2005 14:39:26
onko the aquabats ska-musiikkia? ne jätkät rokkaa :)

captain hampton and the midget pirates.. kesäbiisi ylitse muiden! :)

taitaa olla sellain ameriikan fröbelin palikat 20+ vuotiaille? tjsp. hyvä meno ja kovia soittajia.
"If God is our Father," you thought," then Satan must be our cousin." Why didn't anyone else understand these important things?
Ozba
20.06.2005 23:16:39
No kohta tulee reggaeta ja skata varmaan joka tuutista. Se on jo monissa maissa nouseva trendi ja kova juttu kohta "mainstreamissa". Eli Suomessakin jossain vaiheessa riippuu nyt paljonko ollaan jäljessä taas tässäkin jutussa. Kai se normaalit pari vuotta ainakin..

Asiaa. Skahan on se yksi tän hetken menestyvistä vaihtoehtomusiikkilajeista.
Plexitone jyrää
Hohhoijaa
21.06.2005 09:42:04 (muokattu 21.06.2005 09:44:23)
Skatalitesiä on tullu kuunneltua runsaasti.

Tai sitten maailman ensimmäinen ska-bändi Skatalites?

Olikos se muka maailman ensimmäinen? Genreä rakentamassa ainakin oli, sen tiedän.
"Raskaus on naisilla hyvä mutta musiikissa huono."
- Järvihirviö
mr_b
21.06.2005 10:29:06

Olikos se muka maailman ensimmäinen? Genreä rakentamassa ainakin oli, sen tiedän.

Ensimmäisiä ainakin, varmaan aika moni haluaa ottaa kunnian olla ensimmäinen ska-yhtye, samoin kuin aika moni haluaa ottaa kunnian ensimmäisestä ska-kappaleesta.

Tuossa hiukan skan varhaishistoriaa: http://www.geocities.com/lvbernard/
I wanna walk up the side of the mountain, I wanna walk down the other side of the mountain, I wanna swim in the river, lay in the sun, I wanna try to be nice to everyone.
Hohhoijaa
21.06.2005 17:12:05
Ja vielä kysymys. Miksi punk ja ska rinnastetaan niin usein?
"Raskaus on naisilla hyvä mutta musiikissa huono."
- Järvihirviö
texjazz
21.06.2005 17:28:20

Skan varsinainen nousu valkoisen nuorison tietoisuuteen sijoittuu samaan aikaan kuin punkin valtakausi. Ska-bändit luokiteltiin uuteen aaltoon. Ja miksi ei olisi luokiteltu, sillä yllämainitutkin Specials ja Beat edustivat vihaista, energistä tyylisuuntausta, joka sopi hyvin punkväelle. Itse asiassa englantilaiset ska-bändit olivat ennakkoluulottomia ja sotkivat musiikkiinsa mausteita sieltä täältä ja varmasti laajensivat monen musiikkimaailmaa paljon. Kuten allekirjoittaneenkin. Onkohan The Beatin levyjä saatavilla missään; vastaan niitä ei ole kävellyt. Pari kaveriahan tästä yhtyeestä perusti sittemmin Fine Young Cannibalsin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)