Ostin tänään Dunlopin Crybaby Classic Wahin eli tuon Fasel mallin. Kaikki käytettävissä oleva raha kuitenkin meni itse pedaaliin, joten siirryin nyt väliaikaisesti käyttämään 9v patteria. Efektejä on kuitenkin tulossa taloudellisten rajoitteiden sallimien rajojen sisällä lisää, joten ajattelin jo heti alkuun ostaa virtalähteen. Tämän Crybabyn ohjeissa kuitenkin sanotaan näin: ".. A 9-volt transistor radio battery must be installed for operation if an AC adapter is not going to be used. We recommend a high quality alkaline battery. The adapter jack requires a 5.5/2.1mm coax plug. Most standard 9VDC AC adapters with greater than 20ma current capability will work .." Tuon tekstin jälkeen on Teksti Plug Polarity ja tämän jälkeen kuva, jossa on suunnilleen tämän näköinen kuvio: + o - DC in 9 volts Mitä ymmärsin tästä tekstistä: Minun pitäisi hankkia 9 voltin DC-virtalähde 5.5/2.1mm plugilla. Mutta mitä näissä ohjeissa esiintyvä AC-adapter tarkoittaa. Tulipa pitkä selitys! :) EDIT: Typo |
rockitsb 08.06.2005 23:27:26 | |
---|
Mitä ymmärsin tästä tekstistä: Minun pitäisi hankkia 9 voltin DC-virtalähde 5.5/2.1mm plugilla. Mutta mitä näissä ohjeissa esiintyvä AC-adapter tarkoittaa. No se on se 9V:n virtalähde. Mutta wahithan vie niin vähän virtaa että ne toimii kyllä pitkään paristollakin kunhan muistaa irroittaa piuhan inputista kun lopettaa soittamisen. Bella Italia #5 |
Wahi 09.06.2005 18:48:30 (muokattu 09.06.2005 18:48:51) | |
---|
Mun Cry Babyssä on ollut sama paristo kokoajan, eli about 2½vuotta. Kyllä keikalle varmaan pitäis vaihtaa ihan vaan varmuuden välttämiseksi. "Just take a deep breath and blast" -Jimmy Page |
Miikathebest 09.06.2005 18:58:36 (muokattu 09.06.2005 18:58:49) | |
---|
AC= vaihtovirta (alternate current) Eli se muuntaja muuttaa virran vaihtovirrasta tasavirraksi. Joka taas tarkoittaa sitä että toinen napa pysyy koko ajan negatiivisenä ja toinen positiivisenä, eivätkä ne vaihtele 50kertaa sekuntissa, kuten tässä meidän Suomenmaan (vaihto)verkkovirrassa tekee. |
Defactor 09.06.2005 22:59:54 | |
---|
AC= vaihtovirta (alternate current) Eli se muuntaja muuttaa virran vaihtovirrasta tasavirraksi. Joka taas tarkoittaa sitä että toinen napa pysyy koko ajan negatiivisenä ja toinen positiivisenä, eivätkä ne vaihtele 50kertaa sekuntissa, kuten tässä meidän Suomenmaan (vaihto)verkkovirrassa tekee. Jaajaa, tämäpä selkeytti! |
maza 10.06.2005 11:35:06 | |
---|
AC= vaihtovirta (alternate current) Eli se muuntaja muuttaa virran vaihtovirrasta tasavirraksi. Joka taas tarkoittaa sitä että toinen napa pysyy koko ajan negatiivisenä ja toinen positiivisenä, eivätkä ne vaihtele 50kertaa sekuntissa, kuten tässä meidän Suomenmaan (vaihto)verkkovirrassa tekee. Itseasiassa ei ihan noin. Muuntaja muuttaa 230V vaihtosähkön esim. 6,4V vaihtosähköksi, josta saadaan tasasuuntaajalla ja suodatuksella melko tarkalleen 9 volttia tasajännitettä. Tasajännite voi olla arvoltaan myös negatiivinen, kysehän on vain kahden pisteen välisestä potentiaalierosta. Anyway, esim. patterissa tai virtalähteessä (en tiedä viittasitko kirjoituksesi muuntajalla koko virtalähdesysteemiin mikä niissä muovikuorissa on) miinusnapa on normaalisti kytketty maihin, eikä napaisuus tosiaan vaihtele. Töpselissähän asia on muuten niin että toinen napa on kytketty maahan ja toinen sitten vaihtelee +/- 115VAC välillä. Sori pilkunnussinta, mutta tietyissä tilanteissa puhuminen "muuntajasta" kun tarkoitetaankin esim. DC-virtalähdettä aiheuttaa merkittäviä sekaannuksia. |
Jouni Antero 10.06.2005 13:32:49 | |
---|
Minä aikoinaan valittelin Kitarapajalla, kun mun Dunlopin Cry Baby pudotti päällä ollessaan minun mielestä äänen volumea ja mua neuvottiin ohjaamaan ko värkkiä esim 10 voltin mukaan (eli ostamaan säädettävä muuntaja) ja se auttoi. Pattereissahan yleensäkin tuo volttimäärä ei ole vakio vaan vaihtelee iän mukaan ja asian kyllä ainakin ko pedaalilla huomasi, kun vaihtoi uuden patterin vanhaan. |