Aihe: Kahden kitaran yhteiset efektit
1 2
Torniojaws
08.06.2005 15:00:37 (muokattu 08.06.2005 15:01:37)

Noinhan se menee.

Aihetta sivuten.. missä kohilla sulla on muuten Voimapallon 3. ja 4. kanavan gain? Mä en uskalla ees klo 10 yli nostaa, alkaa muuten jänskättää. 3. kanava ja klo 9-10 on ollu aika möyhyävän hyvä.

Neloskanavaa en edes käytä, kolmoskanavalla on soittogain tuossa 3 / 10 (09:30) ja nauhotettaessa noin 1.5 - 2 / 10 (08:30).
So sweet the hour, so calm the time, I feel it more than half a crime, When Nature sleeps and stars are mute, To mar the silence ev'n with lute.
Jungleman
08.06.2005 22:29:44
Edellä on puhuttu viisaita, mutta lisään vielä pari pientä omiin kokemuksiin perustuvaa kommenttia:

Chorukset pois, samoin tilaa täyttävät reverbit ja delayt. Yksin (tai yhden kitaran bändissä) soittaessa ovat kauhean kivoja, mutta kahdella kitaralla myrkkyä - ellei haeta selvästi jotakin erityisen tiettyä soundia, johon vaikkapa fendertyyppinen reverb kuuluu kuin nyrkki hanuriin. Kaikki pulputtimet ylipäänsä kannattaa säästää erityisefekteiksi, koko ajan päällä ollessaan vaikkapa chorus helposti muussaa kitarat puuroksi.

Soundeja kannattaa ruuvailla hartaasti. Mainio lähtökohta on, jos kitaristeilla on valmiiksi erityyppiset kitarat - toisella lp-tyyppinen, toisella vaikkapa strato. Sittenpä lähtee kaivamaan soittimien ominaisluonteita esiin vahvarin säädöillä, särön määrää ja tyyppiä puljaamalla, kitaroiden volume- ja tonepotikoita vääntelemällä jne.

Hyviksi havaitsemiani yhdistelmiä omissa bändeissä ovat olleet mm. ES-335 ja strato, Jazzmaster ja strato, Jazzmaster ja ES-135. Huono match taas olivat ES-135 ja Reverend Slingshot: molemmissa P90-mikit ja ontto runko, vaikka muutoin varsin erilainen rakenne. Onton rungon ominaisklangi sekä P90-mikkien laaja ja puskeva soundi tekivät lopputuloksesta varsin hämmentävän kuuloisen, kumpikaan ei erottunut vaan kaikki kietoutui tuhnuiseksi mössöksi.

Loppujen lopuksi - tekniset seikat sivuuttaen - ehkäpä eniten kuitenkin riippuu soittajista ja siitä, miten soitetaan yhteen ja yhdessä: tehdäänkö yhteistyötä vai kilpaillaanko.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
stratocaster
08.06.2005 22:44:44
Bändissämme soittaa kaksi kitaristia. Välillä soundit kuulostavat aika ikäviltä yhtäaikaa soitettaessa. Miten kitaroiden efektit kannattaisi säättää, jotta ne soisivat toimivasti yhdessä? Haluaisin neuvoja ihan perussoundeihin, esim. säröön ja kirkkauteen.

Virittäkää kitarat samaan vireeseen.
R.I.P. Dimebag Darrel (1966-2004)
biibob
08.06.2005 22:54:10
Virittäkää kitarat samaan vireeseen.

tarkasti ajateltuna tämä on oikeasti perkeleen hyvä neuvo. Monet bändit eivät viritä niitä soittimiaan aina niin yksi yhteen kunhan on jotenkin sinne päin. Yleisö kuulee sen heti, jos yksiin soitin on pahemman kerran epävireessä. Kuulostaa oikein inhottavalata. Jos vire ei ole kunnossa, niin musiikkia ei kertakaikkiaan jaksa kuunnella.
Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page.
stratocaster
08.06.2005 23:02:53
tarkasti ajateltuna tämä on oikeasti perkeleen hyvä neuvo. Monet bändit eivät viritä niitä soittimiaan aina niin yksi yhteen kunhan on jotenkin sinne päin. Yleisö kuulee sen heti, jos yksiin soitin on pahemman kerran epävireessä. Kuulostaa oikein inhottavalata. Jos vire ei ole kunnossa, niin musiikkia ei kertakaikkiaan jaksa kuunnella.

Ite luulen että juuri tästä tässä on kyse. Se muutes kuullostaa aika älyttömän ärsyttävältä jos ykskään kieli on eri vireessä ku toisessa kitarassa. Mittaria suosittelen.
biibob
08.06.2005 23:05:10
Ite luulen että juuri tästä tässä on kyse. Se muutes kuullostaa aika älyttömän ärsyttävältä jos ykskään kieli on eri vireessä ku toisessa kitarassa. Mittaria suosittelen.

Jep ja mieluiten joka soitin viritetään saman mittarin läpi, koska mittareissakin on eroja. Henkilöohtaisesti, kun kuulo on jo soiton aikana kehittynyt yhä paremmaksi, niin alkaa jo hyvinkin pienet vireen heitttelyt kuulumaan hyvin selvästi, ja todellakin se ei vaadi kuin sen yhden kielen, ja kappale voi olla pilalla.
Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page.
stratocaster
09.06.2005 00:20:50
Jep ja mieluiten joka soitin viritetään saman mittarin läpi, koska mittareissakin on eroja. Henkilöohtaisesti, kun kuulo on jo soiton aikana kehittynyt yhä paremmaksi, niin alkaa jo hyvinkin pienet vireen heitttelyt kuulumaan hyvin selvästi, ja todellakin se ei vaadi kuin sen yhden kielen, ja kappale voi olla pilalla.

Puhut asiaa. ;D
MoFo
10.06.2005 10:45:43
Tämän topicin ohjeilla pidettiin eilen treenit ja toimi jo huomattavasti paremmin. Kiitoksia! Nyt vielä toteutetaan tuo viimeinen ohje, eli laitetaan soittimet vireeseen :o)
The only pain is to feel nothing at all
Quu
10.06.2005 13:26:01

Itse olen tehnyt niin, että panoroin kitarat; vasemmalle toinen ja oikealle toinen.
Toimii vaikka olisikin samat soundit.

Tosin kun en ole päässyt basson ja laulun kanssa koittamaan, niin tottakai tuo toimii kun ei ole muuta kuin ne kitarat :)
Mutta basso ja lauluhan laitetaan keskelle... Ettei häiritse :)
http://hevijammu.cjb.net Hinta: 400e/En tingi.
Tmp
10.06.2005 14:53:40
Itse olen tehnyt niin, että panoroin kitarat; vasemmalle toinen ja oikealle toinen.
Toimii vaikka olisikin samat soundit.

Tuo voi vain olla reenikämpällä aika vaikeaa
"Osaan soittaa koskettimia ja kitaraa niin hyvin että ne jotka ei tajua musiikista mitään luulee mua tosi hyväksi." - Sub Zero
Swan
10.06.2005 15:06:01
Chorukset pois, samoin tilaa täyttävät reverbit ja delayt. Yksin (tai yhden kitaran bändissä) soittaessa ovat kauhean kivoja, mutta kahdella kitaralla myrkkyä - ellei haeta selvästi jotakin erityisen tiettyä soundia, johon vaikkapa fendertyyppinen reverb kuuluu kuin nyrkki hanuriin. Kaikki pulputtimet ylipäänsä kannattaa säästää erityisefekteiksi, koko ajan päällä ollessaan vaikkapa chorus helposti muussaa kitarat puuroksi.

Tähän voisin heittää semmoisen lisäyksen, että nuo efektit toimivat siinä tapauksessa, että ainoastaan toinen kitaristeista käyttää sellaista, ja toinen vetää kuivemmilla saundeilla päälle eri linjaa (unisono on toinen vaihtoehto, mutta tällöin panorointi on melkeinpä pakollista). Sama itse asiassa pätee kahden kitaran porukassa muutenkin, että jos molemmat soittavat täysin samaa, äänenhallinnan täytyy pelata kunnolla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)