Aihe: Vaikeuksia irroittaa kielet akustisen tallasta
1
P-Nut
08.06.2005 19:35:08 (muokattu 08.06.2005 19:37:29)

Jees eli mulla on vanha Ibanezin PF 10 TV-metallikielinen akustinen ja koitan nyt irroitella siitä nuo vanhat kielet pois. Muuten onnistuu oikein hyvin, mutta tallan kanssa on vaikeuksia.

Tässä kuva tallasta = http://www.spymac.com/upload/galler … /f_66/user_668059/upload_417655.jpg

Eli en saa noita tappeja irti tuosta tallasta. Noissa tapeissa on luultavasti kierteet, mutta mitenpä noita lähtee irroittelemaan kun noista ei saa sormilla tarpeeksi hyvää otetta ja ei millään pihdeilläkään uskaltaisi alkaa vääntämään.
:€
Mase
08.06.2005 19:37:28
Tuskin niissä mitään kierteitä on, kieli on vaan kiilannut tallan ja "nupin" väliin. Yritä painaa kieltä vähän sisäänpäin, niin sitten varmaan lähtee irti...
SirElwood
08.06.2005 19:37:59
Eli en saa noita tappeja irti tuosta tallasta. Noissa tapeissa on luultavasti kierteet, mutta mitenpä noita lähtee irroittelemaan kun noista ei saa sormilla tarpeeksi hyvää otetta ja ei millään pihdeilläkään uskaltaisi alkaa vääntämään.

Tapeissa ei ole kierrettä. Varovasti vaikka ruokailuveitsellä "nitkuttelet", niin kyllä ne sieltä nousee. Itse olen puukkoakin käyttänyt, ja varovainen kun on, niin hyvin onnistuu.
Leper Messiah
08.06.2005 19:54:43 (muokattu 08.06.2005 19:54:57)
joo, itsekin aikanaan ruokaveitsellä ostin pois, kun isän vanhasta kitarasta piti ottaa.

oli varmasti ainakin yli 10 vuotta kieltenvaihdosta, oli ihana ottaa ne pois. ne tosiaankin menee sinne tiukalle.

e: eli vedät vaan ne sieltä.
maailmassa on ihan vitusti hyvää musiikkia. jos kuuntelisin kaikkea "hyvää" tulisi ylikuormitus. kuuntelen ainoastaan parasta musiikkia. - julmettu
Punttisika #3 Runkku Monsteri #4
lapio
08.06.2005 20:02:47

Kokeileppas työntää käsi kaikukoppaan löysättyäsi kieliä ja työnnä ne nupit ylös sitä kautta. Itse teen näin akustiseni kanssa.
Go and boil your bottoms, you sons of silly persons!
Härski
08.06.2005 20:03:57
Ite käytän tonkia noiden kanssa. Toimii.
Puavali
08.06.2005 21:06:34
Virityskammessa on tapeille sopiva kolo, sillä lähtee hyvin, jos lähtee. Sitten voi vääntää myös kolikolla.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
Hannu H.
08.06.2005 21:54:50

Koitappa työntää sieltä kopan sisältä noita ulospäin. Ainakin mun yamahassa pystyy niin tekemään ja lähtee helepolla vaikka olis vähän tiukemmassakin.
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Puavali
08.06.2005 22:05:30
Koitappa työntää sieltä kopan sisältä noita ulospäin. Ainakin mun yamahassa pystyy niin tekemään ja lähtee helepolla vaikka olis vähän tiukemmassakin.

Tuo auttaa myös, kun on se kielen pallukka kiinni pahasti tallassa.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
starsailor
09.06.2005 10:01:08
Paras ja halvin työkalu mitä kitaristi tarvitsee: Muovinen virityskiertokampi, vai mikä sen oikea nimi on?

Siinä on myös tähän ongelmaan ratkaisu, eli kuten joku jo mainitsi kolo noille tallatappien ylösvetoa varten. Muutenkin jos olisin ostanut tämän virityskammen vuosia sitten, niin olisin säästänyt monta vuorokautta elämästäni. Uusien kielien laittaminen nopeutuu liki puolella ja ranne säästäyy, kun ei tarvitse veivata miljoonaa kierrosta. Suosittelen!!!
superfly
09.06.2005 13:31:11
Aiheeseen hieman liittyen... Mitä on tehtävissä jos nuo tapit ovat kuluneet niin pahaan kuntoon että kieli ei pysy paikallaan alkuunkaan? Tulitikun palanen väliin tms.? Kitara on "Young´s" -merkkinen halpispaska, joten en sitä viitsi ammattiauttajalle viedä. Soi kumminkin suht hyvin.
"Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent
fox
09.06.2005 13:37:54

Aiheeseen hieman liittyen... Mitä on tehtävissä jos nuo tapit ovat kuluneet niin pahaan kuntoon että kieli ei pysy paikallaan alkuunkaan? Tulitikun palanen väliin tms.? Kitara on "Young´s" -merkkinen halpispaska, joten en sitä viitsi ammattiauttajalle viedä. Soi kumminkin suht hyvin.

Niitä on pikkusen eri paksuisia "pinnejä", käy musiikkikaupassa kattomassa. Toki voi yrittää jollain (varovasti) kiilatakin, mutta voi halpa ja mahd. pehmee tallapuu haljeta tms. Muoviteippiä vähän? Siis siihen pinniin..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
starsailor
09.06.2005 13:53:51 (muokattu 09.06.2005 13:55:24)
Tämä menee jo vähän tälläiseksi turhaksi "hienosteluksi", mutta kyllä noita uusia pinnejä löytää ja saa vaikka mistä materiaalista tehtynä. Tavallisemmin ovat jotain muovia, toisen valmistajan muovi on parempaa kuin toisten. Muita mahdollisia pinni materiaaleja ovat mm. ebony, ruusupuu, luu (useita eri vaihtoehtoja), bronssi jne. . Norsunluu olisi parasta, mutta sitä enää saa ja muut kovat luut. Akustisen soundiin on itseasiassa paljon vaikutusta pinnimateriaalilla, olen meinaan testaillut asiaa ostamalla netistä erimateriaalista valmisttejua pinnejä. Loppujen lopuksi olen aina päätynyt käyttämään alkuperäisiä muovisia pinnejä, koska ne ovat kevyimpiä. Mitä painavampi pinni, niin sitä enemmän sustainia kitaraan tulee, mikä ei ole ainakaan mun mieleen akustisessa kitarassa. Pinnin massa lisää massa joko värähtelevään kieleen tai tallaan, tai molempiin. Jokatapuksessa toiset vaihtavat aina luiset pinnit laatukitaroihin.

Luisella ylä- ja alatallalla saa suuremman parannuksen soundiin, vaihtamalla ne muovisista kuin tekemällä pinneille vastaavan tempun...
Haku Robotti
09.06.2005 14:20:38

Minun Landolassani ne tapit on nerokkaasti liimattu kiinni! En ole vielä saanut kitaraa käsiini nähdäkseni millä liimalla ja kuinka tiukkaan. Ostin sen siis näkemättä, tiesin kyllä featuren...
Määrä korvaa helposti laadun.
MoFo
10.06.2005 10:54:32
...ja jos veitsellä tai puukolla noita tappeja irroittaa, niin kannattaa olla kärsivällinen. Itse olen katkonut muutaman tapin pelkkää kärsimättömyyttä, kun on vääntänyt tappia liikaa. Suosittelen tonkia tappien irroittamiseen. Niillä saa vedettyä suoraan ylös päin, eikä tappeja tarvitse kammeta ja vääntää.
The only pain is to feel nothing at all
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)