Äsken kävi niin ikävä juttu että löyn kitaran lavan ihan pään hyllyyn. kitaran kaulan sisältä kuuluu ihan kuin kaularauta olisi irti ja se särisee. kun heilutan kaulaa niin kuuluu kolinaa. Joskus oli aiemminkin sama mutta hävisi sitten.. Mistä tämä johtuu? No kuuluuhan siitä mageet "säröt" sillonki ku soittaa ilman vahvaria ;) |
hollstro 08.06.2005 21:50:44 | |
---|
Äsken kävi niin ikävä juttu että löyn kitaran lavan ihan pään hyllyyn. kitaran kaulan sisältä kuuluu ihan kuin kaularauta olisi irti ja se särisee. kun heilutan kaulaa niin kuuluu kolinaa. Joskus oli aiemminkin sama mutta hävisi sitten.. Mistä tämä johtuu? No kuuluuhan siitä mageet "säröt" sillonki ku soittaa ilman vahvaria ;) Epäilen että kaularaudan säätömurikka (mutteri/kierreholkki tai vastaava) on irti. Se on ollu sulla löysällä ja vähitellen kertynyt niin huulille että nyt irtosi. Jos näin on niin se on helppo korjata. Otat vaan kaularaudan säätöavaimen ja kierrät sen murikan takaisin paikalleen. Laita samalla vähän kireälle jotta kaula oikenee oikeaan asentoon, eli pikkuisen "luokille", siis koveraksi kieliin nähden. Ihan suora se ei saisi ollakaan. |
Niskamies 08.06.2005 21:51:43 | |
---|
Epäilen että kaularaudan säätömurikka (mutteri/kierreholkki tai vastaava) on irti. Se on ollu sulla löysällä ja vähitellen kertynyt niin huulille että nyt irtosi. Jos näin on niin se on helppo korjata. Otat vaan kaularaudan säätöavaimen ja kierrät sen murikan takaisin paikalleen. Laita samalla vähän kireälle jotta kaula oikenee oikeaan asentoon, eli pikkuisen "luokille", siis koveraksi kieliin nähden. Ihan suora se ei saisi ollakaan. Miksi kaula ei saisi olla ihan suora? Virallisesti semi-pro! |
carlos 08.06.2005 21:54:59 | |
---|
Miksi kaula ei saisi olla ihan suora? Jos särinää ja pärinää haluaa, niin siitä vaan. Rahat pitää tuhlata, ennen kuin ne loppuvat. |
Jungleman 08.06.2005 21:58:43 | |
---|
Kyllä kaula voi olla ihan suora, kunhan satula ja talla on säädetty oikein. Esimerkiksi Dan Erlewinella (The Guitar Player Repair Guide) on mielenkiintoisia teorioita tikkusuoran kaulan paremmuudesta koveraan nähden. Suosittelen tutustumaan! Ei se ole vika. Se on ominaisuus. |
Puavali 08.06.2005 21:58:54 | |
---|
Miksi kaula ei saisi olla ihan suora? Koska soiva kielikään ei ole ihan suora. kalamies#19 >-)))>
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2 |
seventh son 08.06.2005 22:00:21 | |
---|
siis mitä pitäisi tehdä? miten tuo kaularauta säädetään? mulla ei oo asiasta hajuakaan. ilmeisesti siitä lavan ja kaualn liitoksessa olevasta reiästä? |
SirElwood 08.06.2005 22:06:18 | |
---|
|
hollstro 08.06.2005 22:15:19 | |
---|
siis mitä pitäisi tehdä? miten tuo kaularauta säädetään? mulla ei oo asiasta hajuakaan. ilmeisesti siitä lavan ja kaualn liitoksessa olevasta reiästä? Siitä reiästä. Siihen tarvitaan työkalu. Kuusiokoloavain on tavallisin, mutta joissakin (esim. Gibsonit, Epiphonet) tarvitaan kiintoavain joka sopii siihen "mutterin" päähän. Jos ei ole hajuakaan niin kannattaa kääntää varovasti. Tässä yksi sadoista asiaa käsittelevistä sivuista netissä (51 000 "truss rod adjustment"-hittiä Googlella): http://webpages.charter.net/bricli/EasyAction/trussrod.html |
rosberg 10.06.2005 10:31:11 | |
---|
Koska soiva kielikään ei ole ihan suora. pakko leuhkia, että mulla on meksikostratossani (d-vire) todella suorassa se kaula. sitä on ihan käsittämätöntä soittaa. olen koittanut säätää siihen niin tilu-setupin kuin mahdollista ja kyllä sillä pystyy bodomia soittamaan ihan heittämällä. säriseehän se, mutta ei ne ibanezitkaan ihan akustista soittoa varten ole olemassa ;) keep on truckin! |
McNulty 10.06.2005 11:05:29 | |
---|
muistaakseni myös Satch soitteleep aikas tikkusuoralla kaulalla... saattaap olla että muistan väärin. Ibanezihan hälläkin ja ihan hyvältä sen soitto kuulostaa :) "I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott |