Aihe: Nauhoitusta ja plektra-käden klikatusta, apua pyydän.
1 2 3
Squier sylissäni
06.06.2005 21:18:08 (muokattu 06.06.2005 21:20:57)
Uskalsin taas pitkästä aikaa vähän nauhoitella omia soittojani, ja se kuulosti edelleen varsin hirveältä.. Soitto on "töksyvää". Onko kyse siis oikean ja vasemman käden yhteiskoordinaatiosta? Mikä avuksi, 1-2-3-4 -harjoituksia herneen hitaasti? Ja toinen asia, plektran ja kielten kosketus ei oikein mene ihanasti. Kuuluu inha ääni, kun plektra hakkaa kieliä, ilmeisesti siitä kuuluu väkisinkin jonkinlainen ääni (joka ei tietystikään kuuluu vahvarin läpi erityisemmin), mutta tämä taitaa olla liikaa.. Plektrakäden tekniikka vaihtoon? Olen soittanut kitaraa jo pari vuotta, olen jo ehkä ali-keskinkertainen, en aloittelija enää. Mutta näihin olisi kiva saada apuja.. Nauhoitukset ei enää ole ihan niin hirveitä kuin joskus, että tuntuu että se sieltä tulee, mutta tuo plektra-juttu..
janik
06.06.2005 21:25:01
Kuinka paksua plekua käytät? kokeile paksumpaa jos se vaikka auttais???
-------------------------Fahrenheit
nykanen
06.06.2005 21:26:37 (muokattu 06.06.2005 21:26:57)
Käytä kumista tai vaahtomuovista lepraa, niin ei kuulu ylimäärästä ääntä. Itsekin käyttäsin jos vaan tietäsin mistä moisia saa. Huopaplekujakin on kuulemma joskus käytetty.
janik
06.06.2005 21:27:12 (muokattu 06.06.2005 21:28:03)
Käytä kumista tai vaahtomuovista lepraa, niin ei kuulu ylimäärästä ääntä. Itsekin käyttäsin jos vaan tietäsin mistä moisia saa.

voi helvetti:)
Cujo
06.06.2005 21:35:07
Käytä kumista tai vaahtomuovista lepraa, niin ei kuulu ylimäärästä ääntä. Itsekin käyttäsin jos vaan tietäsin mistä moisia saa. Huopaplekujakin on kuulemma joskus käytetty.

Taas näitä lepramiehiä :) Ei voi kuin nauraa ja antaa lupssa...
Yst. vast. tälle palstalle ASAP.
nykanen
06.06.2005 21:42:53
voi helvetti:)

On sellasia olemassa. Laita googleen hakusanaksi rubber pick.
ezki82
06.06.2005 21:42:58

juu... ilmapallosta saapi leikattua kumileproja... ;)
Huominen on monesti viikon kiireisin päevä.
nykanen
06.06.2005 21:45:20 (muokattu 06.06.2005 21:47:44)
juu... ilmapallosta saapi leikattua kumileproja... ;)

http://www.musiciansfriend.com/srs7 … chDex/search/detail/base_pid/110003

Mä en tilaile mitään. Oodttelen vaan millon noita aletaan myymään ihan täällä kotimaan musakaupoissa. Vai myydäänkö jo? Onko kukaan törmännyt?
ezki82
06.06.2005 21:54:59
Uskalsin taas pitkästä aikaa vähän nauhoitella omia soittojani, ja se kuulosti edelleen varsin hirveältä.. Soitto on "töksyvää". Onko kyse siis oikean ja vasemman käden yhteiskoordinaatiosta? Mikä avuksi, 1-2-3-4 -harjoituksia herneen hitaasti? Ja toinen asia, plektran ja kielten kosketus ei oikein mene ihanasti. Kuuluu inha ääni, kun plektra hakkaa kieliä, ilmeisesti siitä kuuluu väkisinkin jonkinlainen ääni (joka ei tietystikään kuuluu vahvarin läpi erityisemmin), mutta tämä taitaa olla liikaa.. Plektrakäden tekniikka vaihtoon? Olen soittanut kitaraa jo pari vuotta, olen jo ehkä ali-keskinkertainen, en aloittelija enää. Mutta näihin olisi kiva saada apuja.. Nauhoitukset ei enää ole ihan niin hirveitä kuin joskus, että tuntuu että se sieltä tulee, mutta tuo plektra-juttu..

Kantsii varmaan hommata kirjastosta opetusvideoita ja keskittää huomio soittajan pikkaustyyliin. Itse ainakin pidän plekua 45 asteen kulmassa kieliin nähden jolloin se pleku ei töksähdä siihen kieleen. Eli plekun kärjensivulla pistän sen kielen soimaan. Ja pitäähän sen pikkauksen vähän kuulua sieltä läpi. Se on rok ;)
Huominen on monesti viikon kiireisin päevä.
janik
06.06.2005 21:57:12
Mä en tilaile mitään. Oodttelen vaan millon noita aletaan myymään ihan täällä kotimaan musakaupoissa. Vai myydäänkö jo? Onko kukaan törmännyt?

Joo, mua tuli kaupungilla vastaan kuminukke jolla oli lepra, olipas hauska. En ole kyllä törmännyt missään kumiplekuihin, siis täällä kotimaasassamme, enkä muuallakaan!
nykanen
06.06.2005 22:00:23
Joo, mua tuli kaupungilla vastaan kuminukke jolla oli lepra, olipas hauska. En ole kyllä törmännyt missään kumiplekuihin, siis täällä kotimaasassamme, enkä muuallakaan!

Hitto. Voiskohan musakaupan kautta tilata?
janik
06.06.2005 22:01:27
Hitto. Voiskohan musakaupan kautta tilata?

Kysäseppäs :D
nykanen
06.06.2005 22:13:05
Kysäseppäs :D

Pitääpä kysästä.
Krice
06.06.2005 22:25:52

Klikki kuuluu käsittääkseni selvemmin jos mikit on (liian) lähellä kieliä. Treblen yletön käyttökin lisää plekuklikin kuuluvuutta.
John Titor
06.06.2005 23:48:30

Vaihtamalla plektraa vaan kierrät ongelmaa. Kitara pitää saada soimaan vaikka perseellä. Uskoisinpa, että tässä on kysymys siitä, että käden liikerata on väärä, eli ikään kuin nyhdät kieliä, jolloin kieli poksahtaa vähän otelautaa vasten. Tätä lisää vielä se, jos plektra on liian syvällä kielten välissä. Jos plektra tuntuu jäävän kieliin kiinni ja töksähtelevän, uskoisin kyseessä olevan tämä nimenomainen ongelma. Jos vain toinen plektran iskuista, yleensä heikompi (eli valtaosalla kitaristeista ylöspäinlyönti), tuntuu tökkivän, katso peilistä näyttääkö ranne olevan kääntynyt sen heikomman iskun suuntaan. Jos on, suorista se. Kas kummaa, itse painiskelin samaisen ongelman kanssa kun muutin oikean käden asentoa radikaalisti. Jouduin keksimään harjoitukset asian korjaamiseksi.
Kaikkein paras tapa korjata asia tuntuu olevan vanhan kunnon nuotiokitarameiningin rämpytys. Mene peilin eteen, jotta voit tsekata teetkö jotain väärin. Seuraava saattaa kuulostaa kummalliselta, mutta itse ainakin löydän oikean liikkeen helposti ja luonnollisesti seuraavalla tavalla: Aseta kämmen vatsaa vasten ja hinkkaa vatsaa ylös-alas niin että pelkkä ranne liikkuu ja kaikki sormet koskevat liikkeen aja vatsaa. Plektran liikkeen pitäisi olla samanmoinen.
Ota kitara käteen ja ala rämpyttää rauhalliseen tempoon pelkällä ranteella jotain avosointua ja yritä saada kaikki kielet soimaan mahdollisimman tasaisesti, pehmeästi ja kauniisti. Jossain vaiheessa huomaat, että mitä enemmän plektra liikkuu kielien suuntaisesti, sitä paremmin saat kaikki äänet soimaan. Käänny peiliä kohti sivuttain, niin että näet selkeästi mitä kyynärvarressa tapahtuu. Kyynärvarren pitäisi olla ihan paikallaan, liikkeen lähteä pelkästä ranteesta. Lisäksi varo, ettet pyöritä rannetta. Jos ranne pyörii, kyynärvarressa tapahtuu liikettä - tämän huomaat sivuttaisasennossa helposti. Plektran liike pitäisi olla identtinen molempiin suuntiin, muuten homma kusee.
Yritä pitää liike sellaisena, että se tuntuu hyvältä ja luonnolliselta ja hae pelkästään hyvää, pehmeää saundia. Pidä plektraa ihan kohtisuorassa kieliin nähden, jotta et pehmennä kosketusta yhtään kulmaa muuttamalla. Soita tällä tavalla niin kauan, että saat kitaran soimaan ja liikkeen tuntumaan mukavalta. Tämä saattaa sitten ottaa tosi kauan, jopa päiviä tai viikkoja (nuku kuitenkin välissä:P), riippuen siitä, mikä on käsityksesi hyvästä saundista ja kuinka huono saundisi on nyt. Kun saat kitaran soimaan, käännä liike päinvastaiseksi, eli aloita sillä lyönnillä, joka on heikompi. Kun tämäkin toimii, nosta tempoa. Kun tuntuu siltä, että olet saavuttanut maksimitemposi ja saundi on edelleen hyvä, vähennä yksi kieli, eli ota 5 kielen sointu. Kun olet taas saavuttanut hyvällä saundilla maksimitemposi, vähennä yksi kieli, niin kauan että pääset lopulta soittamaan yhtä kieltä. Kahden kielen soittaminen yhtä aikaa on ainakin minulle kaikkein vaikeinta. Sitten kun tuntuu että saat homman toimimaan näin, aloita se alusta niin että palm mutetat kaiken.
Tässä on hommaa hetkeksi, mutta ainakin itsellä homma toimi. Ja hyvää, puhdasta nopeutta tulee helvetisti lisää kun kontrolli oikeaan käteen lisääntyy.
Mitäpä se tekniikka muuta on kuin hyvän saundin tuottamista?
Krice
07.06.2005 00:26:00

eli ikään kuin nyhdät kieliä, jolloin kieli poksahtaa vähän otelautaa vasten.

Saa kyllä nyhtää aika saamaristi ennenkuin kieli poksahtaa otelautaa vasten.
apenaattori
07.06.2005 06:07:11
Tunget plekun ilmapallon(tyhjän) sisään, niin saat kumiplekun. Voiskohan toimia? Pitää prkl koittaa itte!
Elämä on.
Squier sylissäni
07.06.2005 18:34:39
...Uskoisinpa, että tässä on kysymys siitä, että käden liikerata on väärä, eli ikään kuin nyhdät kieliä, jolloin kieli poksahtaa vähän otelautaa vasten. Tätä lisää vielä se, jos plektra on liian syvällä kielten välissä. Jos plektra tuntuu jäävän kieliin kiinni ja töksähtelevän, uskoisin kyseessä olevan tämä nimenomainen ongelma. Jos vain toinen plektran iskuista, yleensä heikompi (eli valtaosalla kitaristeista ylöspäinlyönti), tuntuu tökkivän, katso peilistä näyttääkö ranne olevan kääntynyt sen heikomman iskun suuntaan. Jos on, suorista se. Kas kummaa, itse painiskelin samaisen ongelman kanssa kun muutin oikean käden asentoa radikaalisti. Jouduin keksimään harjoitukset asian korjaamiseksi.

...Ota kitara käteen ja ala rämpyttää rauhalliseen tempoon pelkällä ranteella jotain avosointua ja yritä saada kaikki kielet soimaan mahdollisimman tasaisesti, pehmeästi ja kauniisti. Jossain vaiheessa huomaat, että mitä enemmän plektra liikkuu kielien suuntaisesti, sitä paremmin saat kaikki äänet soimaan. Käänny peiliä kohti sivuttain, niin että näet selkeästi mitä kyynärvarressa tapahtuu. Kyynärvarren pitäisi olla ihan paikallaan, liikkeen lähteä pelkästä ranteesta. Lisäksi varo, ettet pyöritä rannetta. Jos ranne pyörii, kyynärvarressa tapahtuu liikettä - tämän huomaat sivuttaisasennossa helposti. Plektran liike pitäisi olla identtinen molempiin suuntiin, muuten homma kusee...

...Kun saat kitaran soimaan, käännä liike päinvastaiseksi, eli aloita sillä lyönnillä, joka on heikompi. Kun tämäkin toimii, nosta tempoa. Kun tuntuu siltä, että olet saavuttanut maksimitemposi ja saundi on edelleen hyvä, vähennä yksi kieli, eli ota 5 kielen sointu. Kun olet taas saavuttanut hyvällä saundilla maksimitemposi, vähennä yksi kieli, niin kauan että pääset lopulta soittamaan yhtä kieltä.

Tuosta kyynärvarren liikkumisesta on kuullut monenlaista mielipidettä, olen jopa yrittänyt pyörittää rannetta/kyynärvartta jos sillälailla saisin ongelman pienentymään. Eipä se ole onnannut, ja vanha tapa on tullu nopeasti takaisin. Tuo metodisi voisi tosiaan toimia, en ole oikeastaan koskaan kunnolla harjoitellut oikean käden liikettä niin että etsisin hyvää tapaa ja parannusta ja jopa valaistusta.

En ehkä "nyhdä" kieltä, ja plektra ei ole kovin syvällä. Enemmänkin hakkaan kieltä. Siksi olen ajatellutkin, että kättä kiertämällä voisin osua kieleen pehmeämmin... Ehkä toisaalta pleku on liian syvällä. Plektra on suht suorassa kieliä vasten, mutta lyön kai sen liian kovalla voimalla kielelle, ehkä voisin koittaa sinun tavallasi lähteä kehittämään sitä. tämä on vain yksi ongelmista, mutta olisi kiva saada vaikka tähän parannusta. "Täydellistä" tekniikkaa en varmaan koskaan löydä, mutta voinpahan pyrkiä siihen suuntaan.
John Titor
08.06.2005 02:14:19

Kannattaa soittaa sillä tavalla mistä lähtee paras saundi ja mihin saa eniten kontrollia, sanon minä. Mitä vähemmän liikkuvia osia soitossa, sitä helpompi sitä on kontrolloida.
En muuten kehota kiertämään kyynärvartta, siitä tulee ongelmia. Kun pistin oikean käden tekniikan kokonaan uusiksi, muistin GIT (Guitar Institute of Technology) -opintomateriaalipumaskastani iloisesti nimetyn "The Joy of Picking" -artikkelin. Siinä neuvottiin nimenomaan jäljittelemään avaimenkääntöliikettä oikealla kädellä. Tiedä sitten, mitä alkuperäinen luennoitsija on tuolla tarkoittanut. No, anyhow, treenasin aivan vitusti soittamaan pyörittämällä kättä ja homma meni ihan pitkin vittua. Saundi oli paska, hommat ei lähteneet ja helpotkin asiat tuntuivat vaikeilta. Vietin paljon aikaa peilin edessä ja kelasin, että mistä asia johtuu. Ajattelin että varmaan se vaan johtuu siitä että olen soittanut niin vähän aikaa tällä tavalla ja treenasin vielä enemmän. Karille ajettiin, homma nimittäin iskostui hieman liiankin hyvin tajuntaan ja vähänkö siitä oli vaikea päästä eroon. Jossain vaiheessa päätin, että vitut, nyt otetaan plektra sellaisella tavalla käteen että se toimii sekä istualtaan että seisaaltaan, tuntuu ja näyttää luonnolliselta ja sillä pystyy soittamaan kovaa sekä hiljaa ja keskitytään saundiin. Kun tajusin jättää miettimisen sikseen ja kuuntelin pelkkää saundia, homma alkoi toimia. Noiden huonojen tapojen opettelua kannattaa välttää, koska niistä on ihan sikavaikea päästä irti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)