Aihe: toisen asteen teoria koe
1 2
mr.muzak
08.06.2005 06:49:33
Niin no mutta eihän äsken tullutkaan puhe improvisoinnista, vaan jazzista ja klasarista. Tottakai impro on älyttömän vaikeeta, varsinkin jos ei ole perehtynyt yhtään sointukulkuihin ja muuhun sellaiseen.. Älä kiltti provosoi. :) Olen herkkä sellaiselle.

Eiköhän se nyt ole sanomattakin selvää että jazz musiikkiin kuuluu erittäin vahvasti improvisaatio, eli sanat ovat tuossa suhteessa lähes synonyymejä.
pianistityttö
08.06.2005 13:07:52
Eiköhän se nyt ole sanomattakin selvää että jazz musiikkiin kuuluu erittäin vahvasti improvisaatio, eli sanat ovat tuossa suhteessa lähes synonyymejä.

Mutta eivät ne ole synonyymejä, koska voihan vaikka ruveta improvisoimaan klassis-tyylistä kappaletta. Tai vaikka fuugaa. (joka saattaa olla vähän vaikeeta :))
"Olen onnellisin tuntemani ihminen" -Artur Rubinstein-
mr.muzak
08.06.2005 13:17:24
Mutta eivät ne ole synonyymejä, koska voihan vaikka ruveta improvisoimaan klassis-tyylistä kappaletta. Tai vaikka fuugaa. (joka saattaa olla vähän vaikeeta :))

Huoh, tietysti voi improvisoida vaikkapa korttitemppuja. Mulle ei tule äkkiseltään mieleen jazz-artistia joka ei olisi koskaan uransa aikana soittanut ainuttakaan improvisoitua sooloa.

("mutta eihän me puhuttu sooloista...." hoho:))
Epämuusikko
08.06.2005 15:40:49 (muokattu 08.06.2005 15:41:28)
Miten voit leimata mut onnettomaksi kun et tunne mua ollenkaan?

Et ole varmaan, onnellisin, tuntemani ihminen.

annetaanko olla?
Ootko kakan maistanu? ÄrLä #009
pianistityttö
08.06.2005 15:58:54
Et ole varmaan, onnellisin, tuntemani ihminen.

annetaanko olla?

Itsepähän aloitit kun et anna mun sanoa omia mielipiteitäni. Tuossa ei ollutkaan kyse minun onnellisuudestani vaan lähinnä siitä, onko kaikista teorioista ja solfista hyötyä, minulle ei. Ihmiset ovat yksilöllisiä - onneksi. Mutta enivei, anti olla.
"Olen onnellisin tuntemani ihminen" -Artur Rubinstein-
Haipuma
09.06.2005 09:02:47
Ehkä noista teorioista ja solfista ei tunnu olevan välitöntä apua yks yhteen. Kun noita kuitenkin harjoittaa, niistä saattaa olla/on hyötyä vaikkei sitä huomaakaan.

Kyllä ihminen oppii tietämättäänkin paljon asioita ja käyttää noita hyväksi. Oli se sitten tietoista tai ei.

Sitäpaitsi noiden opettelussa käytetyn ajan vois myös käyttää huonomminkin, esim. syömällä pizzaa ja katsomalla TV:stä surffiohjelmia :D
Vain ilmainen on kyllin hyvää, ja sit aika halpakin on ihan hyvää.
wrshredder
09.06.2005 11:10:14
Mikä on Solfi?

Tulee lähinnä mieleen se sulfa-lääke mitä ne käytti pelastakaa sotamies ryan leffassa,.

tahi ei.
"I can play ANYTHING!" - Vladimir Horowitz
Haipuma
09.06.2005 11:47:41
Mikä on Solfi?

Solfa, säveltapailua.
Dr Dominant
09.06.2005 12:16:28

Ehkä noista teorioista ja solfista ei tunnu olevan välitöntä apua yks yhteen. Kun noita kuitenkin harjoittaa, niistä saattaa olla/on hyötyä vaikkei sitä huomaakaan.

Kyllä ihminen oppii tietämättäänkin paljon asioita ja käyttää noita hyväksi. Oli se sitten tietoista tai ei.

Itse uskon myös tähän näkökulmaan. Teorian ja solfan treenaamisen hyödyt eivät välttämättä aukea soittajan näkökulmasta niin nopeasti käytäntöön kuin instrumentin parissa tehty duuni. Toisaalta, teorian ja solfan treenaaminen olis hyvä linkittää siihen instrumenttitouhuun tai sävellys/sovitushommiin. Jos tämä linkki ei synny niin sittenhän sitä hyötyäkään ei koeta teorianopiskelusta tulevan.
"Dr Dominant, I Presume?!"
Haipuma
09.06.2005 15:00:29
Toisaalta, teorian ja solfan treenaaminen olis hyvä linkittää siihen instrumenttitouhuun tai sävellys/sovitushommiin. Jos tämä linkki ei synny niin sittenhän sitä hyötyäkään ei koeta teorianopiskelusta tulevan.

Tää lienee juuri syynä siihen miksi musaopistossa on "pakollisena" teoriat sekä soitto.

Kuoro, teoriat, soittimen harjoittaminen ym. musiikkiin liittyvä toiminta tukee toinen toisiaan. Mun mielestä tollainen yleinen hyvä musiikkitaju koostuu justiinsa näistä kaikista palasista. En tietysti väitä, että jos ei laula esim. kuorossa ei ole hyvä muusikko. Pakko ei myöskään ole hyvä asia.
musamies
10.06.2005 00:34:50 (muokattu 10.06.2005 00:40:45)
Ymmärtääkseni improvisaatio voi onnistua hyvinkin vaikkei niin ihmeemmin olisi perehtynyt mihinkään teorioihin.

Omissa musiikkitouhuissani pidän nuotteja, sointuja ym. lähinnä ohjeellisina vinkkeinä ja tärkeä elementti on vapaa improvisointi.

En pohjaa improvisointejani mihinkään teorioihin, vaan siihen, että on mielessä joku käsitys miltä olisi tarkoitus kuulostaa tai minkälaista tunnelmaa yritän luoda.

Mikseipä voisi ajatella niinkin, että jos teoritat, nuotit yms. olisi paremmin hanskassa, niin tämän käsityksen voisi muodostaa selkeämmin ja nopeammin.

PS: Mua saattas kyllä innostaa improvisoinnissa maukas pizza oluen kera tai joku TV-ohjelman tunnusmusiikki. Tohtori Sykerössä oli hauska tunnusmusiikki, Rintamäkeläisissä...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)