Aihe: Pääsykoe
1 2 3 4 57 8 9 10 11
Dr Dominant
17.05.2005 08:05:16 (muokattu 17.05.2005 08:06:32)

Voiko siinä käydä sillä tavallakin, että on todella lahjakas ja hyvä soittamaan ja on edellytyksiä kehittyä, mutta siellä ei ole yhtään samanikäisiä/tyylisiä soittajia, niin sen takia ei voida ottaa sisään?

Mitä Helsingin Pop & Jazz Konservatorioon tulee niin ei voi käydä näin. Alle 10-vuotiaat menevät ensin soitinvalmennukseen (missä voi kokeilla kaikenlaisia soittimia, ei tartte tietää heti mitä soitinta haluaa soittaa) ja taas pääpaino sisäänotettavissa on sitten välillä 10-15 v. 16 täyttäneet ovat lain mukaan aikuisopiskelijoita, heitä otetaan tietysti myös sisään, mutta kiintiö on pienempi ja siitä johtuen sisään mahtuu vähemmän suhteessa 10-15 vee-kategoriaan. Meillä on nelisensataa opiskelijaa perusopintoja tekemässä, joten samanikäistä ja tasoista seuraa löytyy ihan varmasti.

Ja taloon voi päästä sisään vaikkei vielä osaisi soittaa yhtään. Sen vuoksihan musiikkikouluihin (kai) pyritään että halutaan oppia asioita. Eli ei tartte olla virtuoosi pyrkiessään. Edellytykset oppia voidaan saada selville vaikkei vielä osaisi varsinaisesti soittaa mitään soitinta.

EDIT: Lisäsin toisen kappaleen
"Dr Dominant, I Presume?!"
Ze Kink
02.06.2005 20:41:29
Tulipa juuri tuonne Pjk:lle sitten pyrittyä, opistopuolelle nääs. Saapa nähdä, mielestäni meni ihan hyvin, mutta pääsyprosentti taitaa olla melkoisen pieni.
Rölö
Dr Dominant
03.06.2005 08:31:34

Kitaristeja taisi hakea 72 kappaletta. Vapaita paikkoja aukeaa tänä vuonna aika vähän kun valmistuneita tai muuten lopettaneita ei ole kovin montaa. Ensi viikolla ryhdytään valintoja värkkäämään. 2 tai 3 mahtunee sisään näin etukäteen perstuntumalta arvioiden.

Eli iso lauma todella hyviä pyrkijöitä on vaan pakko jättää rannalle. Harmi!! Jos joku oli pyrkimässä eikä nyt päässyt, niin älkää ihmeessä masentuko!! Uudestaan vaan kehiin ensi vuonna. Helsingissä kannattaa myös pyrkiä muihin taloihin jotka opettaa kevyttä musaa. Ainakin Keski-Helsingin musiikkiopisto, Pakilan musiikkiopisto, komppikoulu Groove yms. tulevat nyt äkkiä mieleen. Vois joskus listata tännekin kaikki alan koulut.
Ze Kink
03.06.2005 16:22:32 (muokattu 03.06.2005 16:24:28)
Keski-Stadihan keskittyy kyllä klassiseen enemmän, ja klassista kitaraa soittelen jo musaopistossa. Sitäpaitsi kyllä mä Jukalta olen tunteja saanut, vaikken Keski-Stadissa olekaan.

E: Harmi, että noin harva pääsee. Kaveri varmaan pääsee ja sitten tietty jotkut übertiluttajat vievät multa paikan. gääh
Rölö
Anselmi83
03.06.2005 17:31:31
Kitaristeja taisi hakea 72 kappaletta. Vapaita paikkoja aukeaa tänä vuonna aika vähän kun valmistuneita tai muuten lopettaneita ei ole kovin montaa. Ensi viikolla ryhdytään valintoja värkkäämään. 2 tai 3 mahtunee sisään näin etukäteen perstuntumalta arvioiden.

oliskos tietoa kuinka monta kitaristia haki II asteelle, ja kuinka monta otetaan sisään?
Montte
04.06.2005 15:55:46
Eric clapton - Tears In Heaven, kenties?
_KesäMies_
Ze Kink
05.06.2005 02:21:39
Kummastuttaa, huomasin kavereideni pyrkineen perustason opetukseen, kun taas itselläni lukee tuossa linjakohdassa että olen hakenut musiikkiopistoon. Otetaanko sisään siis sekä musaopistoon että peruslinjalle hakeneista tuo ~2-3?
Rölö
Dr Dominant
05.06.2005 14:56:13

Kummastuttaa, huomasin kavereideni pyrkineen perustason opetukseen, kun taas itselläni lukee tuossa linjakohdassa että olen hakenut musiikkiopistoon. Otetaanko sisään siis sekä musaopistoon että peruslinjalle hakeneista tuo ~2-3?

Toi on varmaan vaan joku terminologiakömmähdys. Alle 16-v:t opiskelevat lain mukaan perustasolla, 16 vuotta täyttäneet aikuisosastolla ja siellä on saattanut tulla musiikkiopisto-sana vastaan. Musiikkiopisto tarkoittaa kaikkea ennen ammattipuolen opintoja joka tapauksessa.

Sisään otettavien tarkka määrä selvinnee huomenna, mutta alle 16-vuotiaille on isompi kiintiö kuin 16 täyttäneille. Siten arvioisin että alle 16-v sisään pääsee se 2-3 ja 16 täyttäneistä 1 tai 2.
Dr Dominant
05.06.2005 14:56:42

oliskos tietoa kuinka monta kitaristia haki II asteelle, ja kuinka monta otetaan sisään?

Voin kysyä asiasta huomenna.
Cujo
05.06.2005 15:19:48
Eric clapton - Tears In Heaven, kenties?

Mitenkäs pidetäänkö vaikkapa esim. juuri tuota Tears in Heavenia yleensä ottaen vaikeana, keskivaikeana vai helppona kappaleena? Kysynpä vain, että saisin vähän kuvaa.
Yst. vast. tälle palstalle ASAP.
Montte
05.06.2005 19:01:45 (muokattu 05.06.2005 19:02:27)
Eric clapton - Tears In Heaven

No hirveen vaikeehan se ei ole. Joillekin tietenkin saattaa oikean käden näppäily tuottaa ongelmia, jos ei ole tottunut soittamaan kappaleita sormilla pikaten.

Niin, ei vaikea mutta hienon kuuloinen :D
_KesäMies_
Cujo
05.06.2005 20:12:53
No hirveen vaikeehan se ei ole. Joillekin tietenkin saattaa oikean käden näppäily tuottaa ongelmia, jos ei ole tottunut soittamaan kappaleita sormilla pikaten.

Niin, ei vaikea mutta hienon kuuloinen :D

Niin juu, kyllä minäkin sen osaan soittaa. Mietitinkin vaan sitä millaisia kappaleita näissä yhteyksissä pidetään vaikeina.
Yst. vast. tälle palstalle ASAP.
Dr Dominant
06.06.2005 20:08:37

Tokalle asteelle Helsinkiin haki 43 kitaristia, ja niistä otetaan sisään yleensä 5.
Leper Messiah
06.06.2005 20:44:28 (muokattu 06.06.2005 20:46:50)
njoo, itekin aattelin ens vuonna tehä 2/3 sähkökitarassa.

mulla ei kitaraan tuota pääsykoevaihetta ollut, sen kun sain 'ilmaiseksi', siis pyrkimättä 2. soittimeksi, kun pianossa olin tarpeeksi tutkintoja tehnyt.

täälä äänekoskella kun ainakin on mahdollista hypätä suoraan 2/3:een niin näin ajattelin tehdä. nyt kun kuitenkin seuraava pianotutkinto tulee vasta neljän vuoden päästä niin voi sitten vähän enemmänkin kitaraan keskittyä.

Sen jälkeen kun on täyttänyt 10-v., lakisääteinen opiskeluaika perustasolla on 6 vuotta. Vrt. peruskoulu. Eli siinä ajassa yritetään perustsydeemit kaapia läjään.

joo, taisi mullakin 6 vuotta klassisessa pianossa tuohon mennä, tosin aloitin ennen kun olin 10.
maailmassa on ihan vitusti hyvää musiikkia. jos kuuntelisin kaikkea "hyvää" tulisi ylikuormitus. kuuntelen ainoastaan parasta musiikkia. - julmettu
Punttisika #3 Runkku Monsteri #4
Anselmi83
06.06.2005 20:48:45
Tokalle asteelle Helsinkiin haki 43 kitaristia, ja niistä otetaan sisään yleensä 5.

ok, kiitos.
Leper Messiah
07.06.2005 14:44:59
Vähän offtopicia:
Missä ton musiikin perusasteen voi suorittaa, sehän pitää olla reilassa että pääsee muusikoksi opiskelemaan..

joo. musiikkiopistolla.

ensin sinne pyritään sinne peruasteelle, musiikkikouluun.

ite pyrin vissiin 8 vuotiaana. sitten semmosen ~6 vuotta (aikalailla yksilöllistä) menee, että tehään 1/3, 2/3 ja 3/3.

SItten siirrytään opistotasolle, jossa jo ensimmäistä tutkintoa (tolppa 1) tehdään väh. 4 vuotta.
maailmassa on ihan vitusti hyvää musiikkia. jos kuuntelisin kaikkea "hyvää" tulisi ylikuormitus. kuuntelen ainoastaan parasta musiikkia. - julmettu
wrshredder
07.06.2005 14:49:30
joo. musiikkiopistolla.

ensin sinne pyritään sinne peruasteelle, musiikkikouluun.

ite pyrin vissiin 8 vuotiaana. sitten semmosen ~6 vuotta (aikalailla yksilöllistä) menee, että tehään 1/3, 2/3 ja 3/3.

SItten siirrytään opistotasolle, jossa jo ensimmäistä tutkintoa (tolppa 1) tehdään väh. 4 vuotta.

Okra.. eli voiko sen suorittaa esim aikuisopiskeluna(vai mikä se nimi nyt oli?) ko oon nyt 18, onko mitään saumoja päästä sinne.. vai miten mun ikänen voi ton suorittaa, vai onko jo myöhäistä. tä?

paineita!
"I can play ANYTHING!" - Vladimir Horowitz
Leper Messiah
07.06.2005 14:55:05
Okra.. eli voiko sen suorittaa esim aikuisopiskeluna(vai mikä se nimi nyt oli?) ko oon nyt 18, onko mitään saumoja päästä sinne.. vai miten mun ikänen voi ton suorittaa, vai onko jo myöhäistä. tä?

paineita!

kyllä täällä äänekoskella ainakin voi ihan aikuisetkin sinne pyrkiä sinne musaopistoon.
wrshredder
07.06.2005 16:06:30
kyllä täällä äänekoskella ainakin voi ihan aikuisetkin sinne pyrkiä sinne musaopistoon.

Joo, ja mää olin just soittokokeissa ,jos pääsen niin ne varmaa laittaa mun just tohen perustasoja opettelemaan..
Ja sit muutama hassu vuosi opiskeluja ja kohta oon Carnegie Hallissa konsertoimassa.. HAHA! kyllä teitä sitten kaduttaa.. :)
"I can play ANYTHING!" - Vladimir Horowitz
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)