Aihe: Kohinat kuriin? 1 | |
---|---|
![]() 07.06.2005 12:28:36 | |
Eli, homman nimi on se, että olen tässä pikku hiljaa rakennellut uutta setuppia, johon kuuluu A/B(/Y)-boksin (aktiivinen Whirlwind AB-Selector) sekä kahden vahvistimen käyttö. Puhdas soundi tulee yhdistelmästä Mesa/Boogie Studio Preamp + Tube Works MosValve 2x80W + Marshall JCM800 2x12" ja säröä tuuttaa ilmoille yhdistelmä Mesa/Boogie Single Rectifier + Marshall JCM900 4x12". Systeemi toimii aika hienosti tällä hetkellä ja tuosta A/B-boksin käytöstä on muutama selkeä etu, sillä: - A/B-boksin jälkeen voi vielä kytkeä sellaisia efektejä joita käyttää vain puhtaan tai särön kanssa - A/B-boksissa ei ole minkäänlaista viivettä kytkennässä (Recton omassa vaihtajassa on pieni viive) - A/B-boksi on fyysiseltä kooltaan pienempi kuin Recton oma vaihtaja (laudassa tila aika kortilla) - A/B-boksi toimii perus plugi-piuhoilla, ei MIDI-piuhalla Tietysti kahden vahvistimen käytössä on omat hankaluutensakin (enemmän roudattavaa, vie enemmän tilaa ja on ehkä hieman "haavoittuvaisempi"), mutta ei nyt välitetä niistä. Nyt päästään sitten itse ongelmaan. Recto kun on siis jatkuvasti särö päällä ja volumeakin on aika reilusti niin väistämätöntähän on, että puhdasta soundia käyttäessä Recto+412 kohisee aika tavalla. Häiritsevän paljon, jopa. No, ei muuta kuin geitti ostoslistalle ja hoidin itselleni Rocktronin Hush Super C:n, jonka kytkin Recton luuppiin ja käänsin luupin täysille (käsittääkseni maksimi on kuitenkin vain 90%?!) ja aloin säätämään Rocktronin nappuloita. Asetin geitin noin klo 13.00 ja suhina hävisi. Hienoa, ajattelin. Vaan eipä ollutkaan ihan niin toimiva sitten soittaessa. Ilmeni nimittäin kaksi ongelmaa; 1) puhtaalla soundilla soittaminen (varsinkin korkealta soittaessa) jotenkin häiritsi tuota geittiä ja se pääsi avautumaan välillä 2) geitti oli jo nyt liian tiukalla, mutta saadakseen tuon väärään aikaan avautumisen pois, pitäisi sitä vääntää vaan entistä tiukemmalle Voiko olla mahdollista, että tuo Whirlwindin (aika-vitun-kallis) A/B-loota ei sitten olekaan niin loistava? Ihan pro-jätkätkin tuollaista tuntuu käyttävän ja tuskinpa heillä nyt mitään custom-valmisteisia, 10x parempia versioita on!? Hush:ia en ole ehtinyt juurikaan säätämään, joten voi tietysti olla, että ongelma onkin vain minun geitin säätäjän taidoissani. Tai sitten pitäisi saada sellainen "tapposwitchi", joka katkaisisi Rectosta signaalin etu- ja pääteasteen väliltä aina kun olisi puhdas soundi käytössä. Ei vaan taida olla ihan toteutuskelpoinen visio tuo. Ideoita? | |
![]() 07.06.2005 13:25:57 | |
Itselläni on myös kaksi vahvistinta käytössä. Peavey 5150 nuppi (lainapeli) ja sittne Peavey Classic 30 combo. Kitaralta tulee piuha wahille, wahilta a/b-boksille ja siitä sitten kahteen suuntaan. C30:n edessä on ts808ri, digidelay ja digiverb... 5150:n edessä on boss me-8 ja sen ext. dist. loopissa mxr dd-11. Itse en ole kyllä huomannut että 5150 kauheasti hurisisi taustalla vaikka gainit on kaakossa. Miulla oli 5150:n alla 4x12" mutta se vaihtui nyt 2x12", samoin c30:n alla on 2x12" kaappi. Mulla on käytössä tuo me-8:n tarjoama noisegate joka hävittää signaalista hurinan ja muun jo ENNEN 5150:lle tuloa. C30 ei mitään tarvitsekaan. Putkipeleissä vanhemmat putket aiheuttavat huminoita ja hurinoita ja taitaap nuo kaiutinelementitkin vaikuttaa asiaan. En ole niin kokenut näiden hommien kanssa, mutta Mikko (tuo Uraltone-mestari) voisi sanoa enemmänkin asiasta. Myös kuristimia on tällaisissa asioissa nähty mainittavan. Joku fiksumpi auttakoot, kerroinpa vain miten meikäläisellä tuo homma menee. "I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott | |
![]() 07.06.2005 14:56:02 | |
oletko kokeillut pitää geittiä ennen recton inputtia? silloin ei pitäisi rectosta itsestään tulevien äänien vaikuttaa geitin aukeamiseen, vaan asiaan vaikuttaisi pelkästään tuleeko a/b-boksilta signaalia vai ei. | |
![]() 08.06.2005 19:18:52 | |
Kitaralta tulee piuha wahille, wahilta a/b-boksille ja siitä sitten kahteen suuntaan. C30:n edessä on ts808ri, digidelay ja digiverb... 5150:n edessä on boss me-8 ja sen ext. dist. loopissa mxr dd-11. Itse en ole kyllä huomannut että 5150 kauheasti hurisisi taustalla vaikka gainit on kaakossa. Miulla oli 5150:n alla 4x12" mutta se vaihtui nyt 2x12", samoin c30:n alla on 2x12" kaappi. Minulla tuo järjestys menee meiningillä kitaralta dt-10 viritinpedaalille, josta jatkaa matkaansa xp-100 whammy/wahille ja siitä eteenpäin lo-fi filterille, digital delaylle, modulaatiomallintajalle ja edelleen a/b-boksille, josta linja A (puhdas) kulkee envelope filterin ja reverb/delayn (sekä toisinaan myös fuzzin) läpi, linja B (särö) menee suoraan boksilta vahvistimelle. Mulla on käytössä tuo me-8:n tarjoama noisegate joka hävittää signaalista hurinan ja muun jo ENNEN 5150:lle tuloa. C30 ei mitään tarvitsekaan. Line6 POD 2:ssa ja Pro:ssa olen diggaillut tuosta sisäänrakennetusta geitistä. Se vie juurikin hurinan ym häiriöt pois, muttei pilaa soundia. Putkipeleissä vanhemmat putket aiheuttavat huminoita ja hurinoita ja taitaap nuo kaiutinelementitkin vaikuttaa asiaan. Tuota mietin myös, mutten usko oikein, että putkissa olisi ongelman ydin, sillä on vasta pari-kolme kuukautta tuo Recto minulla ollut ja se haettiin Levytukun varastolta, joten ei ole liikkeessäkään rääkätty. Joku fiksumpi auttakoot, kerroinpa vain miten meikäläisellä tuo homma menee. Kiitos kuitenkin! Aika harvalla tuntuu kuitenkaan tällaisia kahden vahvistimen systeemejä olevan (varsinkin mallia puhdas/hi-gain), joten käyttäjäkokemukset on erittäin tervetulleita. | |
![]() 08.06.2005 19:26:25 | |
oletko kokeillut pitää geittiä ennen recton inputtia? silloin ei pitäisi rectosta itsestään tulevien äänien vaikuttaa geitin aukeamiseen, vaan asiaan vaikuttaisi pelkästään tuleeko a/b-boksilta signaalia vai ei. Noin en ole kokeillut, ainoastaan niin, että signaali kulki vahvistimelle suoraan modulaatiomallintajalta (joka siis on viimeinen efekti ennen a/b-boksia). Kokeilin sitten laittaa tuon geitin sekä luuppiin että ennen inputtia, mutten sen tarkemmin ehtinyt perehtyä. Huomenna ajattelin koittaa ehtiä hakea tuon geitin treenikämpältä ja viedä sen studiolle (jossa muut kamat on majailleet heti seuraavasta päivästä lähtien, kun tuon geitin postista hain), jotta voisi vähän testailla lisää. Tänään tein (pikaisesti ennen treenejä) sellaisen testin, että kytkin kitaran a/b-boksiin, toisesta outputista piuhan Pro Podin sisääntuloon, ja toisen outputin jätin tyhjäksi. Ei ainakaan kuulunut mitään vahvistimesta silloin, kun tuo tyhjä output oli valittuna. Tämä vähän puhuisi sen puolesta, ettei tuo boksi vuoda. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)