Tim 23.05.2005 09:15:42 | |
---|
Mr. Les Paul lakkaa Gibsoninsa nitroselluloosalakalla. Se tieto riittää minulle. Tätä minäkin mietin, mutta pitäisi ehkä tilata sitä ameriikan lakkaa sitten, jos täälläpäin ovat sitä muuttaneet. |
zepeteus 23.05.2005 16:33:11 | |
---|
Tätä minäkin mietin, mutta pitäisi ehkä tilata sitä ameriikan lakkaa sitten, jos täälläpäin ovat sitä muuttaneet. Mites mahtaa olla nykyään noiden uusien sääntöjen kanssa....ainakaan lentorahtina ei jenkeistä taida saada mitään lakkoja, maaleja tms. aineita. Vaan mahtaisiko onnistua pintarahtina laivattuna? |
Fisher 07.06.2005 12:27:02 | |
---|
Sanokaahan nyt jos maalaa kiiltävällä spraymaalilla kolme kerrosta maalia kitaraan tarvitseeko se lakkaa? Ja mitä olette mieltä "Bilteman kirkaslakka harrastajanmaaleille 400ML"? http://www.biltema.fi/ Sieltä löytyy, jonkinlainen sprayhän se on kyseessä. Meinaan olen ostamassa käytettyä sähkökitaraa ihan maalausharjoitteluun, ja haluaisin tehdä sen kummiskin niin hyvin kuin mahdollista. Ja kiiltävä ja kestävä lakkapinta siihen pitäisi saada. |
Sanokaahan nyt jos maalaa kiiltävällä spraymaalilla kolme kerrosta maalia kitaraan tarvitseeko se lakkaa? Eri juttu on riittääkö kolme kerrosta maalia, mutta mä en ole lakannut peittävällä maalilla maalattajua bodyjä (tai oikeastaan maalattua bodyä, yhden kun olen noita vain tehnyt) Ja mitä olette mieltä "Bilteman kirkaslakka harrastajanmaaleille 400ML"? Mä ottaisin ennemmin sitä autolakkaa 362381 Ite olis taas tarvinnu tehdä |
Fisher 07.06.2005 14:34:46 (muokattu 07.06.2005 14:39:45) | |
---|
Eli pitäisikö sitä sitten maalata enemmän kuin yksi kerros yhtä väriä kohden? Ja miten monta kerrosta lakkaa, ja monta pulloa luulisitte lakkaa menevän? Ja tuossa lukee että: "HUOM! Maalaa aina metallilakatut pinnat kirkaslakalla. Näin saat parhaimman tuloksen." Eli pitäisikö minun ostaa kumpiakin lakkoja? Ja miten tuo, kun on metallilakka, että käykö se puupinnoille? |
ezki82 07.06.2005 18:10:57 | |
---|
Kitaranrakennuskurssilla tuli kanssa puheeks tämä lakkaus/maalaus asia ja ope suositteli seuraavaa mun tapauksessa: -180:lla paperilla hionta ennen pohjalakkaa -3-4 kerrosta lakkaa 15 min välein -> annetaan kuivua ainakin seuraavaan päivään - 320:lla paperilla välihionnat - maalaus hiotulle pinnalle -3-4 kerrosta lakkaa 15 min välein -320:lla paperilla hionta -3-4 kerrosta lakkaa 15 min välein (pintalakka) -annetaan vetäytyä ja kuivua pitkään (viikko) -vesihionta 1200 paperilla -kiillotus Lakkana aion käyttää Akzo Nobel IL 500 2 - komponenttilakkaa. Korjailkaa jos huomaatte epäkohtia. Huominen on monesti viikon kiireisin päevä. |
Fisher 07.06.2005 18:29:42 | |
---|
Mites sitten kun siinä on maalia jo, eihän sitä voi alkaa hioa. |
Juzzu 07.06.2005 18:31:45 (muokattu 07.06.2005 18:31:53) | |
---|
Mites sitten kun siinä on maalia jo, eihän sitä voi alkaa hioa. Mutta maalin päällä olevaa lakkaa voi. Ja pitääkin. Jaa mää vai? |
Fisher 07.06.2005 18:33:21 | |
---|
Siis kun kitara on maalattu juuri, siinä ei ole mitään muuta kun maali pinnassa. |
Juzzu 07.06.2005 18:35:55 | |
---|
Siis kun kitara on maalattu juuri, siinä ei ole mitään muuta kun maali pinnassa. No kuka kehoittaa hiomaan tätä pintaa? Jaa mää vai? |
Fisher 07.06.2005 18:39:25 (muokattu 07.06.2005 18:40:31) | |
---|
Siis, sanoit että pinnan päällä olevaa lakkaa, ja maalipinnan päällä ei ole lakkaa tässä tapauksessa. Mutta onkos tuosta Bilteman autolakasta nyt yhtään mihinkään? |
Juzzu 07.06.2005 18:43:20 | |
---|
Siis, sanoit että pinnan päällä olevaa lakkaa, ja maalipinnan päällä ei ole lakkaa tässä tapauksessa. Mutta onkos tuosta Bilteman autolakasta nyt yhtään mihinkään? Ai sun tapauksessa? No pitäähän se maalipinta lakata tietenkin. Vai etkö meinannut? Jaa mää vai? |
Fisher 07.06.2005 19:40:36 | |
---|
Meinasin, mietin tässä nyt vaan että onko tuo bilteman lakka hyvä, ja monta pulloa sitä luulisi menevän. |
spyykko 07.06.2005 21:07:03 | |
---|
Meinasin, mietin tässä nyt vaan että onko tuo bilteman lakka hyvä Millä maalilla body on maalattu? Lakan pitää sopia yhteen maalin kanssa. Mitä oikeastaan tarkoitat hyvällä (ts. mitä ominaisuuksia haluat, nopeaa kuivumisaikaa, hyvää kiillottuvuutta, helppoa levittämistä, tasaista pintaa, mahdollisimman vähäistä vaikutusta soundiin jne)? Kuten sanottu, mä olen käyttänyt sitä bilteman autolakkaa (ja -maaleja) riittävän hyvällä menestyksellä. Pinta ei ole ihan niin kova mitä parhailla automaaleilla, mutta eipä sitä oikein voi yksikomponenttitavaralta odottaakkaan. Lisäksi purkkien suuttimien laatu on vähän vaihtelevaa, toiset räkivät enemmän kuin toiset. Lakka kuitenkin kiillottuu hiomatahnalla ihan hyvin, eikä ole halkeillut tms. Bilteman automaalilla malatun bodyn maalipinta halkesi parista ruuvinreijästä viime kesänä, mutta viime kesän kosteudessa halkeili paljon muutakin, mm tuon nyttemmin jo valmistuneen veeprojektin kansiviilu... ja monta pulloa sitä luulisi menevän. Sanoisin että yksi purkki riittää ainakin yhteen lakkauskertaan, jossa lakkaat kolme kertaa märkää märälle. Eli siis kolmisen purkkia riittää mikäli pohja vaan on sen verran tasainen ettei lakkaamalla tarvitse peitellä pohjassa olevia hiomanaarmuja. Ite olis taas tarvinnu tehdä |
spyykko 07.06.2005 21:09:55 | |
---|
-annetaan vetäytyä ja kuivua pitkään (viikko) Lakkana aion käyttää Akzo Nobel IL 500 2 - komponenttilakkaa. Ainakin noilla paukkupullosta saatavilla autolakoilla tähän väliin saa varata enemmän aikaa. Vielä kahdenkin viikon jälkeen on mun mielestä pinta ollut liian pehmeä kunnolliseen kiillottamiseen. Ite olis taas tarvinnu tehdä |
Woodoo 07.06.2005 21:22:31 | |
---|
Mulla on nyt aika suuri ongelma itsellä basson lakkaamisen kanssa. Body on maalattu xyleeni ohenteisella maalilla. Pinta on aivan liian pehmeä. Tätä tietämättömälle myytiin liikkeessä ei kuulemma tarvitse lakata ja kiiltävä tulee! Pinta on aika matta ja todella pehmeä :/ eikä kyllä mitään väärinkään tehty. Voiko selluloosalakalla vetää päälle ja tuleeko siittä kulutusta kestävä pinta. Mitään ammattijälkeä/kestänyyttä ei tässä haeta, mutta jos soittaessa kynnen raapaisu tekee naarmun on kyllä joku vikana... Kummassakaan paikallisessa maaliliikkeessä ei kukaan tunnu tietävän mitään... Paukkupulloissa maalini kyllä melkein haluan. |
Fisher 07.06.2005 21:23:38 | |
---|
Maalin ajattelin ostaa prismasta, 3.60€ purkki. En muista merkkiä mutta soveltuu todella monelle pinnalle ja oli kiiltävää maalia. |
Juniper 07.06.2005 23:32:15 | |
---|
Maalin ajattelin ostaa prismasta, 3.60€ purkki. En muista merkkiä mutta soveltuu todella monelle pinnalle ja oli kiiltävää maalia. Oiskohan maston. Maalauksen jälkeen odota pari viikkoa ennen lakkaamista(tai kiilotusta) eli ohjeiden mukaisesti, muuten menee pinta ruvelle. Maston on muuten ihan jees, mutta pinta jää hieman pehmeäksi. Jos oikein kiiltävän pinnan haluat, niin maalaa mattavärillä ja sen päälle kirkas lakka. Näin saa todella syvän kiillon. |
jarmos 08.06.2005 08:00:19 | |
---|
..Voiko selluloosalakalla vetää päälle ja tuleeko siittä kulutusta kestävä pinta... Älä missään nimessä vedä selluloosalakkaa, 90% varmuudella rupee kiehumaan ja kuplimaan, periaatteessa aina stydimmän päälle voit vetää miedompaa, mutta älä päinvastoin. Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä. |
charvette 08.06.2005 08:37:25 | |
---|
Olen samaa mieltä, maalasin yhden kitaran pari vuotta sitten ko. metodilla ja kuivausaika on pitkä ja pulloja kului enemmän kuin kehtaa sanoa. Ainakin noilla paukkupullosta saatavilla autolakoilla tähän väliin saa varata enemmän aikaa. Vielä kahdenkin viikon jälkeen on mun mielestä pinta ollut liian pehmeä kunnolliseen kiillottamiseen. |