Aihe: Hiphop/rap
1 2 3
Purple Haze
27.04.2003 18:42:26 (muokattu 27.04.2003 18:52:33)
Rakastettu ja vihattu musiikkigenre. Olen lukenut tältä boardilta vain hajanaisia kommennteja liittyen yleisesti rap/hiphop (käsitteiden kanssa leikkiminen ei nyt ole olennaista, joten käytän tässä sanoja synonyymeinä toisilleen.. kyllä, tiedän mitä KRS-One sanoisi) musiikkiin, mutta omaa ketjua sille ei löytynyt. Joten here you go.

Pidättekö ja miksi pidätte/ ette pidä. Rajoittuuko teidän kuulemanne rap pelkästään radiotarjontaan vai onko joku perehtynyt enemmänkin? Ärsyttääkö teitä erityisesti joku asia tässä genressä? Onko rap edes musiikkia?

Itse olen ainakin huomannut löytyvän todella ahdasmielisen oloisia kuvia siitä, mitä hiphop on. Koko genren tuomitseminen pelkästään sen perusteella ettei tykkää Eminemistä etc. on aivan yhtä typerää kuin jos tuomitsisit koko rock genren sen perusteella ettet pitänyt Bon Jovista.
Asia on tietenkin erikseen jos jos korvasi ei voi sitää ns. puhuttua laulua (vrt. rock, korvasi ei voi sietää sähkökitaroita). Jotkut tuntuvat myös vetävän herneitä nenään niinkin epäolennaisista asioista kuin housujen koosta ja ns. gorilla eleistä?!

Itse pidän erittäin paljon tämän tyyppisestä musiikista koska vähillä aineksilla saadan kasaan oikeasti toimivia biisejä. Pohjalle pään nyökkimään saava biitti, taustalle toistuva sointukuvio/sämple ja päälle lyriikaalinen ihmelapsi varustettuna hyvällä äänellä ja flowlla. Avot! Aluksi kun korva ei ole tottunut, kappaleet saattavat kuullostaa hieman karuilta/oudoilta mutta sitten kun siihen pääsee sisälle, ei seikka enää häiritse.

En ala ainakaan vielä tarkemmin selittämään omista suosikeistani, mutta tässä hieman suuntaa antavaa:

The Roots, Talib Kweli, Constant Deviants (jonka mahtavan jazzahtavan "Can't Stop, Won't Stopin voi kuunnella täällä:
http://www.undergroundhiphop.com/audio/detail.asp?ID=3758 ),
Clokworx (erittäin hyvä, harmi ettei levyä ole sattunut silmiin, kuuntele vaikka:
http://www.undergroundhiphop.com/audio/detail.asp?ID=3742
), Ceebrolistics & Murmurecordings (loistavaa suomalaista materiaalia) + Pöly progis, Blackalicious, Ritarikunta, Mos Def
http://www.undergroundhiphop.com/audio/detail.asp?ID=3946
(loistava ms. Fatbooty)
jne. + tietenkin vanhat pojat (Africa Bambaata, Run DMC, KRS-One, Grand Master Flash and the Furious Five, Sugarhill Gang, Last Poets yms. golden beats.)

Minä tästä lähden katsomaan sitten Beat Streetiä! :)
Let the music throuhg you!
Blue Moon
27.04.2003 19:33:58 (muokattu 27.04.2003 19:36:03)

Pidättekö ja miksi pidätte/ ette pidä

Edellisestä rap/hip hop keskustelusta ei erityisen hyviä muistoja jäänyt.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=1&t=11867
- It's been a long time coming -
Jabbe
27.04.2003 19:36:10
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=1&t=11867

Tuo on jostain viime vuodelta, kuka tuollaista enää löytää. Jatketaan vaan tähän, kyllä tästä aina jaksaa vääntää.. :)
Mikä on Hoho. ? - Murentuneet perhearvot.
Blue Moon
27.04.2003 19:40:47 (muokattu 27.04.2003 19:50:33)

Jotenkin kummassa täältä Muusikoiden.netistä puuttuu kokonaan hiphop-alue.. ja ehkä hyvä niin, sillä suurin osa "hiphoppareista" on ärsyttäviä teiniwannabemukamashiphoppareita, joita ei pidä sotkea hip-hopiin.

Ehkä mutta vaikea uskoa että taso voisi alemmas mennä kuin kuin keskusteltaessa tietyistä rockin osa-alueista. :-)

Joo, vääntäkää rapista ihan rauhassa. Kunhan kaivoin tuon edellisen ketjun muistutukseksi.

EDIT: typo
Jabbe
27.04.2003 19:42:08
Ehkä mutta vaikea uskoa että taso voisi alemmas mennä kuin kuin keskulteltaessa tietyistä rockin osa-alueista. :-)

Etkai viittaa hevipalstaan? Voisi kyllä kokeilla hip-hop -palstaa, tai hiphopin voisi lisätä vaikkapa johonkin muuhun palstaan... konemusa?
http://www.muusikoiden.net
Blue Moon
27.04.2003 19:55:41

Etkai viittaa hevipalstaan?

En oikeastaan viittaa mihinkään palstaan erityisesti. Tarkoitus oli sanoa, että löytyy näitä vouhottajia muunkin musiikin kuuntelijoista, toisista enemmän, toisista vähemmän. Kuten myös asiallista porukkaa. Joo, eipä tästä sen enempää.
pimp
27.04.2003 20:23:40
kyllähän täällä ennen rap/hiphop palsta olikin, mutta kovin hiljaista siellä oli. nyt kun rekisteröityneitä käyttäjiäkin on useampi niin sinnekin riittäisi porukkaa?
ei haittaisi meikäläistä
Purple Haze
27.04.2003 22:21:37 (muokattu 27.04.2003 22:38:21)
Blue Moon: Tack, kummallista kyllä, haulla en tuota löytänyt... (olen kirottu?)
edit: miten masensi? Ainahan tuo on tuollaista (luin sen toisen viestiketjun), mutta kyllä sitä aina välillä saa jonkun kiinnostumaan.

suurin osa "hiphoppareista" on ärsyttäviä teiniwannabemukamashiphoppareita

Uhh, voisitko hieman selventää tätä sun jaottelua? Mikä niistä tekee niin teiniwannabeitä? Kriteereitä?

Myöskin MTV:n "hiphop"-tarjonta on aika köyhää, jos muutamat Eminemit, P Diddyt ja Nellyt ovat suurimman osan käsitys hiphopista niin ei mene hyvin.

No ei mene hyvin jos käsitys musiikista perustuu täysin jonkun MTV:n tarjontaan! Ei sitten minkään genren saralta. Itse en lähde myöskään dissaamaan Nellya ja muuta mainstreamimpaakaan räpäytystä. Nekin on musiikkia siinä missä muutkin ja jos joku tykkää niin hyvä niin.

Fintelligens

Itse en oo ko. poppoosta välittänyt sen kummemmin "Voittamaton" hitin jälkeen, Kellareiden kasvattien ensimmäinen (?) versio minkä pojat heitti jyrkissä oli paljon nätimmän kuuloinen kun se mikä laitettiin sitten levylle (vaikka niillä nyt ei oikeastaan ollut maatajärisyttävää eroa... muistaakseni). "Heruux" issa oli ihan mukavat taustat mutta muuten ei ole kauheasti iskeny ainakaan minuun. (Ehkäpä uusi lätkälaulu lämmittää enemmän?!?)

Ittelle suomalaisista iskee ennemminkin nuo Ceebrot & Murmurit. Hyviä lyriikoita ja lähes psykedeeliset taustat (Ceebrolistics-Nollapiste), ei turhia "kädet ilmaan!!" jollotteluja. Ritarikunta ja Tulenkantajat on taas letkeetä mitä voi kuunnella kaveriporukassa.

Osaako joku suositella jotain ranskalaista setitystä? Yhdet penteleen sivut menivät nurin, jossa olisi ollut ranskalaistakin ihan kattavasti.
Tapani L
27.04.2003 22:58:00 (muokattu 27.04.2003 22:59:06)
Mikä niistä tekee niin teiniwannabeitä? Kriteereitä?

Lähinnä se, että aika suuri osa näistä "hoppareista" on niitä, jotka kuuntelee sitä mistä isot pojat tykkää, käyttää isoja housuja siksi kun isotkin pojat käyttävät yms. Näiden wannabeiden runsaus johtuu tietysti siitä, että hip-hop on juuri nyt pinnalla.
Anteeksi häiriö...
Purple Haze
27.04.2003 23:08:42

Lähinnä se, että aika suuri osa näistä "hoppareista" on niitä, jotka kuuntelee sitä mistä isot pojat tykkää, käyttää isoja housuja siksi kun isotkin pojat käyttävät yms. Näiden wannabeiden runsaus johtuu tietysti siitä, että hip-hop on juuri nyt pinnalla.

Mutta mistä sinä tiedät että "aika suuri osa" ja osaatko esim. tunnistaa heitä kadulta? Ja sitten se suuri kysymys- entäs sitten? Ainahan on näitä muodin perässä juoksijoita (hiphop alkaa jo olla kohta vanha juttu) ja murrosikäisiä jotka eivät vielä ole löytäneet identiteettiään. En nyt vain käsitä miksi tämä ihmisryhmä pitää ottaa aina esille mistä tahansa musiikista puhuttaessa?! Ihankuin se keneltäkään oikeasti olisi pois, ihankuin se oikeasti voisi haitata ketään. Oletteko te allergisia vai mitä?

symppishymiö... varmuudenvuoksi.
aavikko
28.04.2003 00:04:58
Olen mielestäni melko neutraali rapin suhteen. Rappia on tullut kuunneltua jostain NWA ajoista lähtien vaihtelevalla kiinnostuksella. Suomalaisia rap/hiphop-artisteja olen käynyt katsomassa livenä, useimpien esiintyjien nimiä en edes muista (ainakin Paleface, Mariska, Ritarikunta, Giant Robot). Viimeaikoina eniten soittoa ovat saaneet Eminem ja Run DMC. Tuohon The Roots'iin tutustuin pari viikkoa sitten ja se kuulosti pikaisella kuuntelulla hyvältä.

Mielestäni rap on musiikkia. Vahvasti rock- ja metallipainotteinen musiikkimakuni sietää rappia, mutta toisaalta ei örinä- tai sukkismetallia.

Genressä ärsyttää eniten ulkomusiikilliset asiat, esimerkiksi gangsta-uhoaminen. Hiphop-muotikaan ei erityisemmin silmää miellytä. Suomiräpissä eniten kaivelee kieli. Vieläkään ei meinaa tottua suomeksi tehtyyn räppiin. Ehkä tilanne paranee, kun rap-lyyrikot aikansa hinkkaavat sanoituksia ja päästään eroon ajoittain ilmenevästä tarpeesta saada suomenkieli kuullostamaan viileältä ulkomaanmolotukselta. Jostain korneista Raptori ajoista ollaan onneksi jo kaukana. Amerikkalaisen rap-kulttuurin suora sovittaminen Suomeen on vähintäänkin kyseenalaista.

Hmm, entäs William S. Burroughs? Sopivan väljällä rap-määritelmällä tyypin levy 'Spare Ass Annie and other tales' on räppiä. Entäs joku Red Snapper? Ehkä drum'n'basea, ehkä junkkaa, ehkä jonkun korvaan räppiä.

Joku kyseli ranskalaista rappia. Muistaakseni MC Solar (tai jotain) kuulosti muutama vuosi sitten aika hyvältä.
kid ego
28.04.2003 00:13:44
- - - + tietenkin vanhat pojat (Africa Bambaata, Run DMC, KRS-One, Grand Master Flash and the Furious Five, Sugarhill Gang, Last Poets yms. golden beats.) - - -

Jesh! Tuollainen hip-hop on oikeastikin kuunneltavaa tavaraa kaikessa humoristisuudessaan.
get the funk out!
Prowleri
28.04.2003 04:56:45
Omaan korvaani suurin osa räpistä ja hiphopista kaipaisi lihaa luidensa ympärille. Kun korva on tottunut siihen miten nippu eläviä muusikoita kutoo yhteen grooveen omat soittimensa niin on aika hankala lähteä kuuntelemaan genreä jonka koko harmoninen sisältö rajaantuu pariin eriääniseen rumpusämpleen ja kenties yksiraitaiseen syntikkaan.

Toinen ongelma sitten on räppäys ja sen sisältö. Ei jaksa kauheana kiinnostaa varsinkaan ns. gängztä-räp jossa sanoitukset pyörivät keinotekoisesti aseiden ja itsekehun ympärillä. Sanoitusten mielenkiintoisuudessa ja kantaaottavuudessa onkin paljon petrattavaa, kun suunnilleen jokainen teinipunkbändikin onnistuu saamaan enemmän sisältöä teksteihinsä.

Jos nämä kohdat saadaan kondikseen niin kama on jo huomattavan kuunneltavampaa. Esimerkiksi Paleface esittää jo jopa mielenkiintoista materiaalia, oikeine bändeineen. Tosin voidaan sitten miettiä että onko se hiphoppia vai kenties jonkinlaista fuusiota jo.
Njän njän njän njää, njän njää, njännä nää njännjännjää. -Absoluuttinen Nollapiste: Harhailua Maastossa
Hermanni
28.04.2003 08:14:04
suurin osa "hiphoppareista" on ärsyttäviä teiniwannabemukamashiphoppareita, joita ei pidä sotkea hip-hopiin

kuka sen sitten ylemmältä taholta päättää mikä on "oikeaa" hiphoppia... kyllä sen huomas mitä siitä edellisestä hiphop-palstasta tuli, metallipalstan ja hiphoppalstan kaksintaistelu.

kyllä noi jotkut räpmusiikkiin kuuluvat ulkomusiikilliset seikat ihmetyttää mut niinhän se kaikissa genreissä. itse olen alkanut viime aikoina tykkäämään pirusti Eminemistä. Ei se nyt Rootsia tai Jazzmatazzia voita mut hyvää menoa.
Jabbe
28.04.2003 09:03:54
http://www.mikseri.net/

Täältä löytyy näitä wannabe-tyyppejä.. ;)
http://www.muusikoiden.net
Karlsson
28.04.2003 10:05:27
Nykypäivän hip hoppia voi tarkastella kahdelta kantilta:

Ulkomusiikilliset asiat: Tämä uhomeininki ja muu sensemmoinen, tuntuu sangen lapselliselta. Ja julkisesti itsestään pellen tekee semmoinen, joka tätä Amerikan ghetoista peräisin olevaa tyyliä tännepäin kopioi. Kuva joka täällä tästä kulttuurista on, on peräisin musiikkivideoista ja leffoista. Voi vain arvailla sen todenmukaisuutta. Amerikassa näille mustien tavoin käyttäytyville valkoisille on keksitty jopa termikin: Wegro.
Eikös tuosta Christina Aguilerastakin ihmetelty kun se puhui jossain yhteydessä kuin jostain Harlemista hypännyt. Kai se on niin coolia.
Kaikista kamalin tapaus on se lahtelainen räppipoppoo joka videossa uhoaa Kasisalin takapihalla :"Ku sä oot pelänyyyy/ Mä oon sillo elänyyyy". Ja sitten kuvaillaan jengitappelua. Hohhoijaa.
(Lahden MC Motocross oli muuten timmi räppäri)

Musiikilliset asiat: Varsinkin toi vanhanliiton räppi on mielestäni kyllä aika mainiota kamaa. Esmes Run DMC on ekoilla levyilla aivan loistava.
Ja itse olen funkin ja oikeastaan minkä tahansa groovaavan musiikin innokas kuuntelija. Ja hiphopissa usein tämä groove on pelkistetyimmillään. Ei paha asia ollenkaan. Melkein esimerkiksi musateeveestä mieluiten kattoo räppivideoita, ku sitä tuhanteen kertaan tehtyä rokkijollotusta näistä tämänpäivän hiteistä.

Aah, näin aamulla ajatukset virtaavat kuin Tonava..
You can´t look cool and play bass at the same time!
hank
28.04.2003 17:24:33
Aivan, hiphoprapetc on parhaimmillaan (ja miksei muutenkin) olennainen osa suurta (mustan) rytmimusiikin jatkumoa. Esimerkiksi Metersin ja sähköfunk-Milesin ystäviä on ollut helppo käännyttää osuvilla tärpeillä parhaan hiphopinkin suuntaan. Asiaan perehtymättömälle rap saattaa tuntua rajoittuvan mainstreamtarjonnan latteuksiin, mutta tyylikirjo genren sisälläkin on jo niin laaja, että luulisi jokaiselle ennakkoluulottomalle löytyvän jotakin:

Simppelimmästä old skool -jytkeestä tosiaan nuo Grandmaster Flashit, Run DMC:t ja Bambaatat. Seuraavan kehitysvaiheen massiivisesta noisefunktuotannosta tietty Public Enemy, NWA jne. Tai pidätellymmästä letkeyslinjasta Eric B & Rakim, A Tribe Called Quest ja De La Soul. Tai suorastaan jazzilliset Us3 ja Gurun Jazzmatazz. Tai vuosina 94-96 nousseet "seuraavan kultakauden" Nas, Common ja muut etenkin sanoituspuolen innovaattorit. Eikä hiphopin tarvitse enää olla edes "päännyökyttelymusaa", kun haastavaa avantgardetavaraa on underground pullollaan, esim. Def Jux- ja Anticon-merkkien artistit, aina abstraktimpaan ambient-suhinaan asti (clouddead yms). Lisäksi kannattaa muistaa, että monenkin nyky-MTV:llä laiskottelevan artistin vanhasta tuotannosta löytyy iskevää matskua (Wu-Tang Clan, Ice Cube). Ja Eminem on oikeasti taitava sananiekka...

Suomessa ovat homman tosiaankin pisimmälle kehittäneet Ceebrolistics, Murmurecordings ja Serkkupojat (jotakuinkin samaa porukkaa kaikki), ja aitogrooveinta p-funklaitaa tykittää varsinkin livenä Tulenkantajat. Tai taitavat hybridit kuten Don Johnson Big Band ja Giant Robot. Ja maan alta kuplii koko ajan lisää.

Tuossa siis vain joitakin ilmeisimpiä erityylisiä huipputekijöitä, siltä varalta että joku luuli kaiken rapin olevan "sitä samaa". Toisaalta, eipä sellainen henkilö taida vaivautua lukemaan tällaista topiccia, joten tämä saattaa mennä saarnaamiseksi jo käännytetyille :)

PS. Purple Hazelle saattaisi ranskalaisista kolahtaa messevän monipuolinen Saian Supa Crew
Rad Child
28.04.2003 17:28:50

Tietäisköhän kukaan täältä minkä kappaleen Don Johnson Big Band soitti Yokotaissa? Se oli semmonen outo räpättelybiisi (?), jossa oli mm. huilu soimassa.
Cathi777
28.04.2003 22:10:46

Mä oon pitkään ollut ikuinen räpin vihaaja, mutta viimeisen vuoden aikana oon tullut täysin toisiin aatoksiin. Toisaalta mun musiikillinen maku on laajentunut kaikilla osa-alueilla viimeisen vuoden aikana. En nyt hirveästi ole rap- tai hiphoplevyjä ostanut, mutta kavereilta oon niitä lainaillut ja mua on alkanut tää homma aina vaan enemmän kiinnostamaan. Se täytyy kuitenkin sanoa, että oon enemmän tällaisen " melodisen " rapin ystävä tyyliin esimerkiksi, Dr. Dre. Suomalaisista sitten sellaiset poppoot kuin Don Johnson Big Band ja Tulenkantajat on pudonnut muhun hyvin paitsi tää uus Tulenkantajat veisu. Sitten ruotsalinen Looptroop on kanssa oikein mukava bändi samoin kuin tuo kotimainen Paleface. Onhan sitä sitten tullut kuunneltua toki Eminemiä ( eihän sitä voi olla kuulematta ), Snoop Doggia, Rootsia, DMX:ää, Busta Rhymes ja jotain tuollaista. Onhan noita, mutta esimerkiksi tää uus kauheesti hehkutettu 50 Cent on musta aika heikko. Ihmettelen suuresti sen suurta hehkutusta. Tosi monotoninen tyyli räpätä ja taustatkaan ei oikein skulaa. Eniten mua rapissa ja hiphopissa kiehtoo se biitti, oon jäänyt siihen nyt koukkuun. Toki edeleen eniten stereoissani soi rock ja metalli. Eihän ne tule koskaan jäämään multa pois, eikä pidäkään. Mutta se on totta, että maailmassa on niin älyttömästi hyvää musiikkia, että ei sitä oikein voi edes ymmärtää.
Taistelutoveri
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)