Aihe: Hammond gurujen levyjä?
1 2
Oudi
06.06.2005 15:04:59
Itsellä on mm. pari Jimmy Smithiä hyllyssä ja Gustavsonin tuotannon olen myös kuunnellut.

Olen kuullut kehuttavan miehiä nimeltään mm. Jimmy Mcgriff, ja Jack Mcduff. CDON:issa näytti olevan miesten levyjä. Mitäs levyjä suosittelisitte kyseisiltä herroilta?

Niin ja muitakin mainioita Urkumiehiä ja -levyjä saa mainostaa, myös kotimaiset kiinnostaa. (JP-'s sekä Nieminen ja litmanen on jo hyllyssä.)
Anteeksi, mutta käynkö mä useinkin täällä?
Clef
06.06.2005 15:42:55
Jos kiinnostaa modernimpi, jazzikkaampi ote (McGriff ja Co. ovat aika funky, bluesy), niin ehdoton on 'urkujen Coltrane' eli Larry Young; ainakin 60-luvun levyt "Unity" (klassikko) ja "Into Somethin!". Mies soittaa myös monella Grant Greenin kuusari-levyllä, ne ovat kaikki hyviä. Nyky-urkureista mies nimeltä Larry Goldings on kopioinut Youngin stailin melkeinpä yks yhteen.

Dr. Lonnie Smith tulee Poriinkin heinäkuussa, ei siis sama mies kuin Lonnie Liston Smith, vaan turbaanipäinen hammond-herra. CD:nä saa esim. "Live at Club Mozambique" (aika kuumaa menoa) tai Grant Greenin nimellä julkaistu "Live at the Lighthouse".

Ketäs näitä muita nyt on... Brother Jack McDuff, Big John Patton, Reuben Wilson, Johnny Hammond Smith, Shirley Scott... Nykyajan urkureista taasen Goldingsin lisäksi Joey DeFrancesco (aika Jimmy Smith ja show-mies), Tony Monaco, Sam Yahel.

Esim. levymerkeiltä Groove Merchant ja Blue Note pitäis löytyä (60- ja 70-luku), Groove Merchanttia ei tosin cd:nä saa... Lisätietoa voi etsiä vaikka http://b3groove.org
Karlsson
06.06.2005 15:52:45
Jeah, Clefillä pelkkää asiaa.

Lisätään vielä semmonen nimi kuin Billy Preston, joka sitten myöhemmin meni soittamaan johonki välimallin poppibändiin, mutta 60-luvulla julkas aikamoista Hammondrevitystä.

Jos jostain saa käsiinsä "Wildest Organ In Town" levyn niin se o siinä. Myöhemmin tuli tota diskoo yms, välttele niitä.
Eemil: "Mä teen nyt jotain legendaarista"
Vasara: "Ai me lähtään vai?"
Wil-J
06.06.2005 17:20:05
James Taylor Quartetin Hammondology on hjyvä kokoelma.
Sönkötystä ja röytöä jo vuodesta 1986.
BaariMikko
06.06.2005 18:04:03

Lisätään vielä semmonen nimi kuin Billy Preston, joka sitten myöhemmin meni soittamaan johonki välimallin poppibändiin

Mikälie Piitlesi, koskaan kuullukaan... ;)

Ei vaan, hieno urkuri. Ja Dr. Lonnie Smithin Live at the Club Mozambiqueta täytyy vähän vielä itekin hehkuttaa. Rämäpäistä kamaa, tätä täytyis saada lisää.
""Three men riding on a bicycle which has only one wheel, I guess that's surrealist."
-Dong Kingman
Haipuma
07.06.2005 09:08:47
Joo Billy Prestonilla on hyviä kosketinjuttuja. Hommasin muutama vuosi sitten jonkun kokoelmaläjäyksen ja siinä on kyllä ihan mukavaa urkuilua. Sen lisäksi hyvää clavinettilätinää.

Suomalaisista tuli mieleen sellainen herra kuin Jarmo Savolainen. Kuulin kyseistä jazzmiestä pari vuotta sitten Järvenpään blueskadulla. Soitti ihan oikeaa hammondia erittäin herkullisesti. Urkuilulevyä en ole ikävä löytänyt.
Vain ilmainen on kyllin hyvää, ja sit aika halpakin on ihan hyvää.
Oudi
07.06.2005 10:54:04 (muokattu 07.06.2005 10:55:04)
No jees kiitoksia vinkeistä.

Billy Preston: Billy's Bag, Larry Young: Unity ja Jimmy Mcgriff: Electric funk lähti juuri ensi hätään tilauksen muodossa eteenpäin. Vähän sokkona joutui tilaamaan, mutt hyviä osviittoja annoitte, joten eiköhän sieltä mieleistä matskua tule.

James taylor quartettiakin hyllystäni jo löytyy.

Täytyy ehdottomasti tulla tsekkaamaan tuo osmo seppälä trio, ja mahdollisuuksien mukaan myös dr lonnie smith on varmasti kokemisen arvoinen.

De francescon missasin viime kesänä, mutta toisaalta näin Jimmy Smithin. Hieno keikka vaikka mies aika väsyneessä kunnossa ja käsi paketissa olikin.
mr.muzak
08.06.2005 06:59:22
Tässä yks vähän erilainen, Walter Wanderley, Brassijäbä, kandee tsekkaa, kovin..hmm...mielenkiintoista matskua!:)
Epämuusikko
08.06.2005 15:21:45
Hammondilla Esa Katajavuori
Ootko kakan maistanu? ÄrLä #009
BaariMikko
08.06.2005 16:01:27

Tässä yks vähän erilainen, Walter Wanderley, Brassijäbä, kandee tsekkaa, kovin..hmm...mielenkiintoista matskua!:)

Oliks tää se, jonka soitosta on sanottu, että se kuulostaa morsetukselta?
"Jos 8-biitissä on groove hakusessa, niin ei siinä kiipparisti voi käsittääkseni ihmeitä tehdä. Voi tietysti ostaa rumpalille ja basistille drinkin, mutta se saattaa vain pahentaa tilannetta"
-U. Honey
blastoff
08.06.2005 20:54:22
Medeski Martin & Wood - www.mmw.net
Soulive - www.soulive.com
Benevento Russo Duo - www.organanddrums.com
Oudi
09.06.2005 10:50:45
Joo toi medeski martin & woodin uusinkin tuli hommattua jo jokunen aika sitten. se on kyllä mielenkiintoinen bändi, olisi varmaan aika mielenkiintoinen live-kokemus.

Toivottavasti ei pointsit putoo, mutta mielestäni jopa bo kaspersin kosketinsoittelija vetää hammondeilla aika mukavasti ts. tyylitajuisesti. Jossain Ruis rockissa 200? ainakin oon nähny livenä ja tais olla tv:ssä jossain Bettiina S:ssä joskus myös. Musana Bo kaspers nyt ei oo ehkä ihan täysin mun makuun muuten, mut urkurille pisteet.
Avaruusmies
09.06.2005 10:54:08
Nimittäin soitan kotimaisessa hammond-triossa joka kantaa nimeä Osmo Seppälä Trio. Julkaisimme levyn pari viikkoa sitten ja esiintymisiäkin meillä on mm. 15.6 Kouvolan keskuspuistossa sekä 24.7 Porin Jazzeissa.

Kävin, kuuntelin ja vierailin. Hyvää settiä, vaikka mielelläni olisin kuunnellut pitempäänkin kuin 30s. Myydäänkö teidän levyjä muualla kuin Kouvolassa?
Avaruusmies
09.06.2005 10:55:26
Billy Preston esiintyi edukseen pari talvea sitten Funk Brothersin vieraana, kun Isaac Hayes jäi pois. Minusta ainakin onnistunut vaihto ja ukko yöpuvussaan valloitti Hgin jäähallin. Tiukkaa settiä urkujen ääressä!
Fuzzy Boner
09.06.2005 10:59:52
Pekka Gröhn on kova!
Olet kirjoittanut keskusteluun 8600 kirjoitusta
Clef
09.06.2005 11:45:02
Ton Soulivenhan piti myös tulla Poriin, mutta on ilmeisesti peruuttanut? Ei ainakaan löydä sivuston ohjelmasta enää.
grooveman
09.06.2005 12:39:21
Kävin, kuuntelin ja vierailin. Hyvää settiä, vaikka mielelläni olisin kuunnellut pitempäänkin kuin 30s. Myydäänkö teidän levyjä muualla kuin Kouvolassa?

Kiva jos kelpaa.
Levyä saa myös Digeliuksesta sekä Kotkan Sävelaitasta. Tarvittaessa kyllä pystytään lähettämäänkin levyjä, mikäli kiinnostusta löytyy.
Ennustaminen on vaikeaa, tulevaisuuden ennustaminen vielä vaikeampaa.
J.Ahonen
09.06.2005 15:19:08
Olikos se nyt nyacin vai niacin, tai joku vastaava hammond trio, niiden levyllä on mm. king crimson Red hammondilla vedettynä...(ihmeen vähän tuosta orkesterista täällä kuulee)
Epämuusikko
09.06.2005 15:29:40
Olikos se nyt nyacin vai niacin, tai joku vastaava hammond trio, niiden levyllä on mm. king crimson Red hammondilla vedettynä...(ihmeen vähän tuosta orkesterista täällä kuulee)

Onhan niillä. Biisit suht' hengettömiä, bassosoundista tykkää jos tykkää. Muutama kiva repäisy, kuten olen vissiin joskus maininnut.
Ootko kakan maistanu? ÄrLä #009
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)