Aihe: Radikaali: aktiivimonitori.
1 2 3 4
Lennu
04.06.2005 21:13:55 (muokattu 04.06.2005 21:46:46)

Mitäpä olisitte puritanistit mieltä siitä, että jos siirtyisin feedbackittömään aikakauteen vaihtamalla Fender pro185:n yhteen aktiivimonitoriin?

Niin, että potkulaudassa on vahvistinmallintava etuaste ja viimeisestä purkista (luultavasti delay) lähtisi kaksi haaraa, toinen mikserille ja toinen aktiivimonitoriin.

Olisikohan tää aivan tuhoon tuomittu idea, koska hyötyjä siitä olis monenlaista?

Kuulostaa varmasti hurjalta ja epäsovinnaiselta, mutta miettikää edes hetki. Mun mieliksi. En oo vielä päässyt edes kokeiluasteelle.

edit: oikeastaan. Tarkemmin aateltuna keikkatilanteessa mä soitan vaan suoraan mikseriin ja vedän oman aktiivimonituurin kakkosauxista. Ja yksin soitellessa sitten käytän sitä yksinään.
Digital -> dig it all = kaikki diggaa. Analogue -> anal vogue = kukaan ei diggaa.
efunkelist
04.06.2005 22:02:06

Mä oon paljon myös miettinyt oman aktiivimonitorin hommaamista. Signaalin siihen ottaisin jostain analogisesta kaiutinemulaatiosta (putkivahvarin D.I.) tai sitten mikitetyn kaiuttimen signaali tulisi haaroittimesta mulle ja muualle.

Yksi vaihtoehto on myös ottaa etuasteen emuloidusta ulostulosta, mikä nyt sitten soundais parhaiten aktiivimonitoriin.

Jos tuohon ratkaisuun päädytään niin voi olla joka tapauksessa fiksua siihen aktiivimontun eteen laittaa joku EQ tai pikkumikseri jolla säätää sitä soundia.

Onko kukaan tehnyt tällaista sitten? Mahtaisiko toimia? No, eipä ylimääräisestä aktiivimontusta haittaa bändissä ole vaikka se ei tällä tavalla toimisikaan... ;)
Mähän voisin käyttää sitä vaikka sähkörummuilleni jos ei muuten...
Lennu
04.06.2005 22:38:18 (muokattu 04.06.2005 22:42:54)

Jos tuohon ratkaisuun päädytään niin voi olla joka tapauksessa fiksua siihen aktiivimontun eteen laittaa joku EQ tai pikkumikseri jolla säätää sitä soundia.

Idea olisi nimenomaan ajaa kaiutinemuloitua signaalia sekä aktiivipönttöön että mikserille. Tällöin esim FBT/RCF:n omat sävynsäädöt riittää monitorointiin.
Eri asia on tietysti, jos haaroittaa aktiivimonitorista sen mikserille menevän signaalin, niin tällöinhän ne eekut vaikuttaa siihenkin signaaliin. Mutta signaalinhan voi haaroittaa ennen sitä monituuria.

edit: vai hetkinen perkele. Eihän ne eq:t siihen signaaliin vaikuta? Vai linkitetäänkö noita aktiivipönttöjä sen ensimmäisen eekuilla vai meneekö se olikos se nyt parallel-ulostulo ennen eekua? Kyllä luulis. Täytyy tsekkaa.

No, eipä ylimääräisestä aktiivimontusta haittaa bändissä ole vaikka se ei tällä tavalla toimisikaan... ;)

Ei todellakaan. Ja voi vetää sikahintaisia trubakeikkoja ihan omilla kamoilla, lainaa vaan mikseriä bändiltä ;)
Digital -> dig it all = kaikki diggaa. Analogue -> anal vogue = kukaan ei diggaa.
chromazone
04.06.2005 23:08:24
Voisin hyvinkin kuvitella soittavani sellaisen kitaristeille tarkoitetun aktiivipöntön kautta. En nyt jaksaa googlailla mutta tekeeköhän esim Acoustic Image tai joku vastaava lafka niitä, taannoin Rytmi-lehdessä oli juttua vastaavasta laitteesta. Eli pelissä on muutama kanava eq:neen ja auxeineen mihin akkarit ja mallinnuslootat kytketään ja sitten vaan stereoparina ulos. Ja monitorina toimii kyseinen pönttö, tarvittaessa voisi jopa ajatella palauttavansa bändin varsinaisesta pöydästä yhden monitoriauxin tämän pömpelin yhteen kanavaan, sais kiipparit ja laulut yms. omaan monitoriin ja miksaaminen olis varsin helppoa. Tanssi/vast keikoilla/konserteissa, joissa tarvii myös akustisia tämä vaikuttaisi houkuttelevalta tavalta hoitaa kitaratonttia. Ainoana negatiivisena puolena näkisin sen, että ulkoinen miksaaja ei pystyisi halutessaan ruuvaamaan eri kitaroille erilaista eq:ta jne., toisaalta näen asian jossain tapauksessa myös varsin positiivisessa valossa :) Onko kukaan rakentanut moista systeemiä?
Kaverin suusta:" Mä olen vähän kelaillu... Aattele nyt, jos ei ois musaa niin ei vois JORAA..." Niinpä.
Niskamies
04.06.2005 23:09:28
Pod XT live tai joku vastaava olisi aktiivimonitorin kanssa kyllä erittäin helppokäyttöinen ja roudatta kasa.
Virallisesti semi-pro!
Lennu
04.06.2005 23:26:08

Tanssi/vast keikoilla/konserteissa, joissa tarvii myös akustisia tämä vaikuttaisi houkuttelevalta tavalta hoitaa kitaratonttia. Ainoana negatiivisena puolena näkisin sen, että ulkoinen miksaaja ei pystyisi halutessaan ruuvaamaan eri kitaroille erilaista eq:ta jne.,

No niin, nyt puhutaan asiaa. Juuri tähän käyttöön moinen tulisi. Koska meidän keikoilla minä olen se, joka niitä nappuloita yleensä muutenkin vääntää ;) Maakuntaorkesterin kun ei kannata kaikenmaailman hirvipeijaisiin ulkopuolista miksaajaa palkata.

Täytyy googlettaa...
vanhami
05.06.2005 11:54:50 (muokattu 05.06.2005 11:55:24)
Meillä oli tu(u)raamassa viime syksynä yks turvesoiden työn sankari. Sen kalusto ammattitaito ja asenne olivarsin kunnoitettavaa.

Itse kun en ole kitaristi, niin en osaa sanoa tarkkaa laitevalikoimaa, mutta homma oli jotenkin näin. Kaveri lukee varmaan tätä, joten vastaa, jos näkee...

Sillä oli yksi räkki, jossa oli joku räkki multiefekti ja ymmärtääkseni joku putkisaundihässäkkä, langaton korvamonitorilähetin ja pikku pääte. Sieltä tuli sellainen varmaan 12 polkiminen midilauta kaverin nokan eteen. Normaalisti kaveri kertoi käyttävänsä pelkästään korvamonitorointia, mutta miedän tapauksessä hällä oli 2kpl vanerista väsättyä ihan uskottavan näköistäkaiutinkaappia, joissa luki "marshall" ne toimi pelkästään monitorintoina. Kaikki meni muuten linjaan. Sitä varten oli siellä räkissä pieni pääte. Topi näkee kaksi marshallin kaiutinta ja on tyytyväinen.

Kaveri toi minulle kolme piuhaa. Tossa oikee tossa vasen tossa mun laulumikki, tsekataan tasot.... Dingg dinnd dingg.... ok aaa bee cee... ok

Kaikki saundin vaihdot meni kuin apteekin hylyltä. Pientä kevyttä, nopeeta asentaa helposti roudattavaa ja hyvät saundit. Kaverio sanoi, että ei ole mitään järkee kantaa niitä nauhakaiukuja ja voxeja sinne lavalle, kun se saundi on nykyään niin lähellä.

Komppaan tuota täysin.

Multiefektiä kehiin vaan. Roudarin selkä tykkää enemmän niistä, kuin VOXeista
Lennu
05.06.2005 16:52:28 (muokattu 05.06.2005 16:53:49)

Tämä lämmittää mieltä. Roudausystävällisyys kun on aina ollut lähellä sydäntä. Toki myös "hyvät" soundit.

Ja shaanäs-wannabe firmankekkeri-hirvipeijaisbändillä se soundivalikoima olis hyvä olla moninaisempikin ;)

Ja kun sitä joutuu ite roudaamaan kaikki.

edit ps: ei kun ihan hyvä se meidän bändi on, mutta kun ei voi sitä millään todistaa ellette tuu keikalle.
mtt76
05.06.2005 19:02:38
Hassua olla edes jossain asiassa etuajassa, mutta tuo oli entisessä bändissäni arkipäivää. Vielä vuonna 1998 mentiin combovahvareilla ja 4x10" bassoläjällä, mutta jo 1999-2000 olimme siirtyneet paljon kompaktimpaan systeemiin: useimmiten vain 2 aktiivikaappia (+ toinen pari ja suppaset joskus), PODit kitaristeilla ja itse soitin bassot linjaan. Nelimiehinen bändi teki tuolla reilusti toistasataa keikkaa/vuosi useamman vuoden ajan liikkuen pelkällä farmariautolla. Soundeista ei tullut koskaan moitteita, vaikka rockia soitimmekin. Aktiivikaapeista sen verran, että Mackie SRM450 soundaa basson kanssa paljon paremmalta kuin RCF, joka oli parempi kuin FBT. Radikaalia tai ei, mutta mun mielestä se soundasi paremmalta kuin combovahvari-aika, ja volumetasoa pystyi hallitsemään olennaisesti paremmin. Livenä aktiivikaappi on joka tapauksessa mallintavan etuasteen kanssa paljon parempi ratkaisu kuin kitaravahvistin-kitarakaappi-yhdistelmä.
Ystävän neuvo: osta basso matalia vireitä varten. -Jucciz
Niskamies
05.06.2005 19:03:27
Millon Pod muuten alunperin ilmestyi? Tai noi ekat Linekutosen mallintavat?
Virallisesti semi-pro!
vanhami
05.06.2005 20:19:13
Livenä aktiivikaappi on joka tapauksessa mallintavan etuasteen kanssa paljon parempi ratkaisu kuin kitaravahvistin-kitarakaappi-yhdistelmä.

Jatka tuon ilosanoman levitystä kaikille maailman kitaristeille. Hanuristinä en ole uskottava tuota sanaa saattamaan.

nimim. eilen tuplaroudaus keikalla ja kitaristin 35KG peavey siirtyi paikasta toiseen 5 kertaa. Tokan setin alussa yksi niistä kymmenestä purkista ja kahdestakymmenestä kahdesta liitoksesta alkoi temppuilemaan ja sit väki seisoo hölmönä lavalla, kun rassataan missä vika luuraa...
Lennu
05.06.2005 20:29:10

Jatka tuon ilosanoman levitystä kaikille maailman kitaristeille. Hanuristinä en ole uskottava tuota sanaa saattamaan.

nimim. eilen tuplaroudaus keikalla ja kitaristin 35KG peavey siirtyi paikasta toiseen 5 kertaa. Tokan setin alussa yksi niistä kymmenestä purkista ja kahdestakymmenestä kahdesta liitoksesta alkoi temppuilemaan ja sit väki seisoo hölmönä lavalla, kun rassataan missä vika luuraa...

Sen saa vielä fiksattua, mutta kun multipaavo pimpahtaa, niin se on sitten potslojo. *koputtaa puuta*
hemmo
05.06.2005 21:00:32

Sen saa vielä fiksattua, mutta kun multipaavo pimpahtaa, niin se on sitten potslojo. *koputtaa puuta*

Juuri näin. Tästä syystä räkki/multipaavot on ihan tyhmiä. Analoogi/digi-lattiapurkeista vielä vian löytänee helposti, jos ei ole kovin känissä. Munsta.
"Joo, mutta kun en oo mikään sisäkkö, oon vittu rokkari." -Vili
kivi
05.06.2005 21:24:59
Mitäpä olisitte puritanistit mieltä siitä, että jos siirtyisin feedbackittömään aikakauteen vaihtamalla Fender pro185:n yhteen aktiivimonitoriin?

Niin, että potkulaudassa on vahvistinmallintava etuaste ja viimeisestä purkista (luultavasti delay) lähtisi kaksi haaraa, toinen mikserille ja toinen aktiivimonitoriin.

Olisikohan tää aivan tuhoon tuomittu idea, koska hyötyjä siitä olis monenlaista?

Kuulostaa varmasti hurjalta ja epäsovinnaiselta, mutta miettikää edes hetki. Mun mieliksi. En oo vielä päässyt edes kokeiluasteelle.

Otra Romppasella (ManaMana, Enter, Psychoplasma...) on juuri kuvatunlainen systeemi käytössä; Pod ja halpa aktiivimonitori. Lisää soundcheckaikaa noin tunnilla, kuulostaa pahalta vähänkin pienemmillä lavoilla ja vaatii asialle omistautuneen vakkarimiksaajan.

Jos nuo asiat ovat kunnossa, miksaaja ja kattaus aina sama ja kaikki estradit niin isoja ettei vuotoa varmasti ole, niin ehkä sitten. Mutta ennemmin suosittelen omaa systeemiäni, jolla vuosikaudet pelasin (en tosin enää, kun takana on taas iso stäkki), eli mulla oli lavalla kaksi pikkucomboa rinnan, joista toinen oli lavan perällä mikitettynä, toinen makasi maassa kohti korvia tiltattuna mun jaloissa. Kuulin itseni, ja mikitetty combo sai pauhata takaseinälle.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
vanhami
05.06.2005 21:45:45
Juuri näin. Tästä syystä räkki/multipaavot on ihan tyhmiä. Analoogi/digi-lattiapurkeista vielä vian löytänee helposti, jos ei ole kovin känissä. Munsta.

Niinpä niin, eli meillä siirryttiin analogisesta mikseristä ja räkkikompuraefektilaitehelvetistä digitaaliseen mikseriin, eli jos mikseri menee pas2 niin sit ei mikään pelitä.

Jos vanha mikseri olis hajonnu, niin ihan samanlailla oltais oltu kusessa.

Miten tämä liittyy tähän, ei mitenkään muten, kuin siten, että jos vehkeet hajoo, niin ne sitten hajoo ja sillä siisti. Sille ei voi mitään.

Hätätilassa skitan voi vetää tollasessa tapauksessa pöytään suoraan. Sieltä löytyy sen verran emmeitä, että keikan vetää loppuun.
hemmo
05.06.2005 21:48:25 (muokattu 05.06.2005 21:48:34)

Hätätilassa skitan voi vetää tollasessa tapauksessa pöytään suoraan. Sieltä löytyy sen verran emmeitä, että keikan vetää loppuun.

Jep, ja rikkinäisen pedaalin voi ohittaa vetämällä piuhan toisin.
"Joo, mutta kun en oo mikään sisäkkö, oon vittu rokkari." -Vili "Mutta en ole mikään sisäkkö vaan olen hitsi vie progemies." -arva
Lennu
05.06.2005 23:37:46

Otra Romppasella (ManaMana, Enter, Psychoplasma...) on juuri kuvatunlainen systeemi käytössä; Pod ja halpa aktiivimonitori. Lisää soundcheckaikaa noin tunnilla, kuulostaa pahalta vähänkin pienemmillä lavoilla ja vaatii asialle omistautuneen vakkarimiksaajan.

Mä mietin just tuossa 26 minuuttia sitten kahvilla, että tosiaan, jos vetelee jossain Bar Maryssa tommosella setupilla, niin eihän se toimi. Siellä esmes kun se lavavuoto on aika se juttu. Mutta mutta, sitten mennään fenkulla ja samalla potkulaudalla. Ne samat digipurkit siinäkin ulvoo.

En tiedä, kokeilen kuitenkin. Kyllä joku multa nenän niistää, jos paskalta kuulostaa. Mutta en usko, mä onnistun aina ;b
Jamminen
06.06.2005 11:30:10
Kaverio sanoi, että ei ole mitään järkee kantaa niitä nauhakaiukuja ja voxeja sinne lavalle, kun se saundi on nykyään niin lähellä.

Komppaan tuota täysin.

Aijai, sattuu...!

Livenä aktiivikaappi on joka tapauksessa mallintavan etuasteen kanssa paljon parempi ratkaisu kuin kitaravahvistin-kitarakaappi-yhdistelmä.

Aargh...Älkää enää kiduttako...!
Maybe nothing matters anyway...
Arthur
06.06.2005 13:13:30
Mutta ennemmin suosittelen omaa systeemiäni, jolla vuosikaudet pelasin (en tosin enää, kun takana on taas iso stäkki), eli mulla oli lavalla kaksi pikkucomboa rinnan, joista toinen oli lavan perällä mikitettynä, toinen makasi maassa kohti korvia tiltattuna mun jaloissa. Kuulin itseni, ja mikitetty combo sai pauhata takaseinälle.

Tuollatavoin olen ajatellut tehdä itsekin eli kaksi pikkukomboa käyttöön.Kuinka olet jakanut singnaalin kahden kombon kesken.Kunnon A/B boksi? Itse olen testannut sydeemiä 1.n kombon lineout:sta 2.:n efektiluuppiin , näin on yksi etuaste käytössä - ei toimi - liikaa kohinaa.Tai suoraan 2:n inputtiin - liikaa kohinaa.Myös puskuroimattomalla jackijakorasialla - sama kohina.Pelkän kokeilun takia ei viittis ostaa vähintään 150 e maksavaa A/B boksia.Löytyykö vaihtoehtoja viisaammat?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)