Aihe: Faradihäkki Stratoon
1 2
harppi
04.06.2005 20:21:21
Teinpäs sitten tuollaisen alumiinivuorauksen tuonne konehuoneeseen niin ei ota häiriötä oikeestaan mistään enää. Telkkaristakin vasta kun vie siihen puolen metrin päähän. Ero oli aika uskomaton verrattuna vanhaan. Kysymys kuuluukin että kenen mielestä se hurina onkin ominaisuus?

Kuva on tuossa minun omassa kuvassa. Huomatkaa että potikoiden ympärillä on vähän alunperinkin alumiiniteippiä.

Tietääkö kukaan että tällässii olisi jossain ollut aluneperin tehtaalta tai onko joku muu tehnyt näin?
Härski
04.06.2005 20:30:24
Kysymys kuuluukin että kenen mielestä se hurina onkin ominaisuus?

Kyllä hurina on perseestä, oli se sitten ominaisuus eli ei.

Kuva on tuossa minun omassa kuvassa. Huomatkaa että potikoiden ympärillä on vähän alunperinkin alumiiniteippiä.

Voisi luulla meikän stratoksi, mutta mikitys paljasti.

Tietääkö kukaan että tällässii olisi jossain ollut aluneperin tehtaalta tai onko joku muu tehnyt näin?

Ai tossa pleksissä noi alumiinit? Omissa stratoissani ne olivat jo valmiiksi niissä.
temppiz
04.06.2005 20:34:33

Itse oon tehnyt muutamaan kitaraani tuon... muistaakseni guitarnutsin sivuilla oli ohje... (en jaksa ettiä)

Joissain kitaroissa on kuulemma tuo suojaus tehty, mutta ei ainakaan missään mun kitaroissa oo tuota ollu...
Kytkentöjen hälvettyä tarkistamme savut...
hollstro
04.06.2005 20:41:17

Itse oon tehnyt muutamaan kitaraani tuon... muistaakseni guitarnutsin sivuilla oli ohje... (en jaksa ettiä)

Joissain kitaroissa on kuulemma tuo suojaus tehty, mutta ei ainakaan missään mun kitaroissa oo tuota ollu...

Olen tehnyt noin muutamaan bassooni jo kymmenisen vuotta sitten. Toimii hyvin. Useimmiten tuo sama asia on nykyään tehty maalaamalla tuo häiriösuojattava alue säköä johtavalla maalilla.
Safaweb
04.06.2005 20:55:27
Mistä tuota alumiiniteippiä voi ostaa ja paljonko se suunnilleen maksaa?
m05h & g0, 7r00 h3v4r1
temppiz
04.06.2005 21:01:42

Mistä tuota alumiiniteippiä voi ostaa ja paljonko se suunnilleen maksaa?

http://www.biltema.fi/osteri/osteri … .htm&tuote=29650&ryhmaid=96
harppi
04.06.2005 21:09:13 (muokattu 04.06.2005 21:09:34)
http://www.biltema.fi/osteri/osteri … .htm&tuote=29650&ryhmaid=96

Huomaa että Bilteman teippi ei taatusti pidä niin hyvin kuin vaikka tuo 3M:n.
Safaweb
04.06.2005 21:11:56

Mistä oot sitä sitten ostanu?
m05h & g0, 7r00 h3v4r1
temppiz
04.06.2005 21:25:36

Niin, todellakin tuolla sisällähän se teippi joutuu melkoiselle rasitukselle... ;)
Ze Kink
04.06.2005 22:08:16 (muokattu 04.06.2005 22:08:56)
Hitto, on käynyt tuo mielessä kyllä pariinkin otteeseen. Omassa stratossani ei ole mitään suojausta, pleksissä tai muuallakaan, ja kyllä sen kuulee myös. Tuosta hurinasta mieluusti tahtoisin eroon, joten kuinka vaikea homma tuo on tehdä? Ja paljonkohan tulisi hinnaksi, jos tuon jossain teettäisi?

E: Ohjeita kehiin, nyt löyty kesälomaprojekti :)
Rölö
Härski
04.06.2005 22:15:02
Ja paljonkohan tulisi hinnaksi, jos tuon jossain teettäisi?

Hinnat pyörii TUHANSISSA... mutta mä voin tehä sen sulle vaikka parilla sadalla...
atimoc
04.06.2005 22:37:52

Ohjeet: http://www.guitarnuts.com/wiring/index.php

3M:n rullassa oli about 1/10 verran teippiä verrattuna siihen no-name rullaan, jonka ostin Löytötavaratalosta. Hinta oli kutakuinkin sama kummassakin (5-6e /rulla). Kitaran sisään en ole teippiä vielä survonut mutta hyvinpä tuntui tarttuvan halpisversiokin.
Ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin.
harppi
04.06.2005 23:06:23 (muokattu 05.06.2005 09:13:39)
Niin, todellakin tuolla sisällähän se teippi joutuu melkoiselle rasitukselle... ;)

No kun se Bilteman teippi putoilee ihan ilman rasitustakin kun se liima on vähän aikaa kuivanut.

Hommaan meni noin tunti ja vaatii vähän näppäryyttä ja hermoja. itselläni oli työkaluina skalpelli ja mustekynän tylppä pää millä teipin sai ujutettua nurkkiin pohjaan asti. Ja kolvia tarvis kun se tallan maadoitus menee sinne toiselle puolelle eikä sen johto ole mikään pitkä.

Ja sille kuka kyseli niitä työohjeita niin ei muuta kun kaikki sisuskalut vaan niin auki että saa sen kotelorakenteen täysin näkyville. Ja että teippi pysyy niin kannaattaa putsata ensin kaikki pinnat. Itse käytin isopropanoolia (pirtua) mutta kannaatta varoa ettei aine ole niin tiukkaa että maalipinta vaurioituu. Eli pensseliä ja paineilmaa ja jotakin mihin rasva liukenee.

Teipin hinnasta ei ole mitään tietoa mutta ei varmaan kallista kun ei ole jäänyt mieleen.

Jos joku haluaa niin voin kyllä tehdä sen vaikka parilla kympillä.
harppi
05.06.2005 09:13:03
Mihin se sieltä putoaa? No joo varmasti 3M on parempaa, mutta itsellä toimii täysin samalla tavalla Bilteman vastaava... Eikä oo vielä mihinkään tippunu, eikä ees hyppää silmille jos otan plekunsuojuksen irti...

Niin eihän se mitään haittaa vaikka kaikki osat kitaran sisällä olisi irti. Ei sitä niin kovaa heiluteta että ne kolisisi. Siis yleisesti ottaen parempi tehdä aina kunnolla eikä säästää 5€ jossain teippirullassa. Ja vaikka se 3M:n rulla olisikin pienempi niin tolle teipille ei tavan ihmisellä käyttöä kovin usein ole että siihen rullalle se kuivaa kummikin.

Jos vielä tästä vääitellään niin pannaan sille oma topicci.
Mike Stand
05.06.2005 10:19:55
Teinpäs sitten tuollaisen alumiinivuorauksen tuonne konehuoneeseen niin ei ota häiriötä oikeestaan mistään enää. Telkkaristakin vasta kun vie siihen puolen metrin päähän. Ero oli aika uskomaton verrattuna vanhaan. Kysymys kuuluukin että kenen mielestä se hurina onkin ominaisuus?

Hurina ja häiröt ovat kaikkien "vintagehörhöjen" mielestä ominaisuuksia, joita ei missään nimessä saa poistaa tai edes vähentää, koska se vie mennessään "sen soundin". Nämä hörhöt ovat niitä samoja, jotka tuomitsevat hurinattomat aktiivimikit, multiefektit ja mallintavat vahvistimet alimpaan helvettiin viitsimättä edes tutustua tai kokeilla uudempaa teknologiaa, koska niiden soundia on joku "alan mies" sanonut kuolleeksi ja steriiliksi paljoltikin juuri tuon häiriöttömyyden vuoksi.

Omissa kitaroissani ole kaikin keinoin pyrkinyt pääsemään eroon hurinoista käyttämällä "konehuoneessa" alumiiniteippausta jopa aktiivimikkien kanssa. Ja lopputulokseen olen varsin tyytyväinen, koska vahvistimella haluan vahvistaa kitaran soundia, enkä suinkaan hurinoita.
Kusta tulee, kuhun menee, sitä tietää en voi.
efunkelist
05.06.2005 11:51:11

Juuri näin. Hurinat/kohina/ylimääräinen pörinä ei ole kovin musikaalista.

Itse vaihdan tänä kesänä straton originaalit kinmaneihin ja samassa remontissa laitan alumiiniteipit kitaraan.

LoFi-soundia varten voi tehdä vaikka sellaisen pedaalin mikä pilaa soundin totaalisesti. Onhan se ihan hauska efekti joissakin jutuissa :)

Izotope vinyl-plugarin kun saisi kitarapedaaliksi niin olisi überia.
rosberg
05.06.2005 13:01:43
Hurina ja häiröt ovat kaikkien "vintagehörhöjen" mielestä ominaisuuksia, joita ei missään nimessä saa poistaa tai edes vähentää, koska se vie mennessään "sen soundin". Nämä hörhöt ovat niitä samoja, jotka tuomitsevat hurinattomat aktiivimikit, multiefektit ja mallintavat vahvistimet alimpaan helvettiin viitsimättä edes tutustua tai kokeilla uudempaa teknologiaa, koska niiden soundia on joku "alan mies" sanonut kuolleeksi ja steriiliksi paljoltikin juuri tuon häiriöttömyyden vuoksi.

Omissa kitaroissani ole kaikin keinoin pyrkinyt pääsemään eroon hurinoista käyttämällä "konehuoneessa" alumiiniteippausta jopa aktiivimikkien kanssa. Ja lopputulokseen olen varsin tyytyväinen, koska vahvistimella haluan vahvistaa kitaran soundia, enkä suinkaan hurinoita.

no kuuden straton omistajana voin sanoa, että kyllä ne yksikelaisen hurinat on kivoja mutta ei mikään sellainen ei-musikaalinen hurina.
keep on truckin!
harppi
05.06.2005 14:40:10
no kuuden straton omistajana voin sanoa, että kyllä ne yksikelaisen hurinat on kivoja mutta ei mikään sellainen ei-musikaalinen hurina.

Mutta ne hurinathan on kaiken maailman loisteputkien ja tellkkareiden lähettämää häiriötä. Eihän ne mikit itsessään hurise. Ja olen ajatellut sitäkin että nyktään on varmasti paljon enemmän häiriötä ilmassa kun joskus ajat sitten kun nämä vintage miehet elivät. Ja ainakin minun kämpässäni oli Stratolla soittaessa oltava tuolla nurkassa oikeassa asennossa lammpuihin ja telkkariin ja tietsikkaan nähden. Se oli aika rajoittavaa.
hollstro
05.06.2005 17:27:34

Mutta ne hurinathan on kaiken maailman loisteputkien ja tellkkareiden lähettämää häiriötä. Eihän ne mikit itsessään hurise. Ja olen ajatellut sitäkin että nyktään on varmasti paljon enemmän häiriötä ilmassa kun joskus ajat sitten kun nämä vintage miehet elivät. Ja ainakin minun kämpässäni oli Stratolla soittaessa oltava tuolla nurkassa oikeassa asennossa lammpuihin ja telkkariin ja tietsikkaan nähden. Se oli aika rajoittavaa.

Kyllä nuo hurinat ovat aina olleet riesana. Humbucker-mikki on juuri sen takia kehitetty 50-luvulla että pörinöistä päästäisi eroon. Se vaan ei saundaa samalta kuin yksikelainen, joen sellainenkin rakenne on jäänyt henkiin. Pahimpia häiriölähteitä ovat edelleenkin samat kuin ennen: muuntajat, loisteputket, valojen himmentimet ja voimakkaat radiolähetteet. Uusia herkkuja ovat mm. GSM:n rallatus ja tietokonemonitorit.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)