Aihe: Jos säveltää, ja se on jo sävelletty
1 2 3
Monoliitti
03.06.2005 19:01:52
onko kenellekään käynyt näin. Itselleni ja aivotuksilleni ystäväni samulin kanssa on käynyt näin. Kismittäviä tilanteita, eikös?
Sergei Fallinen
03.06.2005 21:40:35
Semmoista sattuu, kun jokin kauan sitten kuultu biisi vain reinkarnoituu alitajunnasta. Ihanko yksi yhteen sävelsitte?

On tainnut tästä olla jo jonkun kerran keskusteluakin, mutta tuosta nyt jaksa valittaa. Jätän sen jollekin muulle.
Jzci
09.06.2005 13:26:26

Sitä sattuu. Olin ihmeissäni kun bodomin trashed lost & strungout biisin kuulin ensimmäistä kertaa, keksin joskus 3 vuotta sitten suurinpiirtein identtisen riffin ko. biisin riffin kanssa.
Bomber
12.06.2005 11:21:46
good players borrow, great players steal
R.Ock & R.Oll
etnopoju
13.06.2005 19:11:55

"varastaa voi, kunhan ei jää kiinni"

- jouni kuronen
Sergei Fallinen
13.06.2005 21:15:52
Mutta "Kerran varas, aina varas!"

Ögh.
tähtivaeltaja
14.06.2005 18:53:08
Monilla tuntuu olevan asenne että jos biisi kuulostaa yhtään kertaalleen sävelletyltä niin se pitää hylätä. Sitten ne tyytyvät kyhäilemään jotain hemmetin tylsiä juttuja.

Kaikki on jo kertaalleen sävellettyä, naapurin kellarista hollywoodiin asti.
Mikä oikeus muilla on alitajuisesti kopsata musiikkia ja toiset sitten leikkivät marttyyriä tuntemattomaan hautaan asti?
Powerslave88
15.06.2005 01:54:01
maidenin childhoods endin alku riffi tuli vahingossa alitajunnasta... vittu olin jo ihan haltioissaan ku semmosen riffin keksin... prkl!!!
Naiset hiljaa nyt on taistelun aika
BenGlenton
17.06.2005 16:36:17
Mutta "Kerran varas, aina varas!"

Pidä varas, hän on varas =)
www.supremecourtband.fi
biibob
18.06.2005 01:50:23
Itse kehittelin omasta mielestäni loistoriffin. Vähän ajan kuluttua selvisi, että se on lynyrd skynyrdin double trouble. Olin kuunnellut kappaletta kuukautta aikaisemmin kuitenkaan opettelematta sitä sen kummemmin, eli alitajunta oli sitten opettanut minut soittamaan tuon.
Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page.
metallica89
26.06.2005 12:56:06
Eihelevetti jonkin aikaa sitten kehittelin sellasen mättöriffin. Myöhemmin sitten tajusin että se oli melkeen Slayerin Angel Of Deathin alkuriffi. Ja HUOM! en ollut kuullu silloin tuota biisiä kun kehittelin sen riffin.
Aerodactev
26.06.2005 13:08:58
Eihelevetti jonkin aikaa sitten kehittelin sellasen mättöriffin. Myöhemmin sitten tajusin että se oli melkeen Slayerin Angel Of Deathin alkuriffi. Ja HUOM! en ollut kuullu silloin tuota biisiä kun kehittelin sen riffin.

Onhan se kieltämättä aika omaperäinen riffi.
Long = progressive = good
Antti90
29.06.2005 18:41:06

No itse sain aika hyvän riffin aikaseksi ja siihen semmoisen melodiantapaisen sen päälle sitten.
No soiteltiin kaverin kanssa sitä ja se tokas et on muuten perkeleen hyvä.
No.
Se miun riffi on kuin suoraan Northerin ensimmäiseltä levyltä joku ja se melodia taas kuin Mokoman Haudan Takaa se alkuriffin se melodiatdyseemiriffi.
Varmaan ymmärsitte.
No kunhan saan sen kappaleen tehtyä loppuun niin saa muuut jäsenet päättää kuinka biisin käy.
Sinällään harmittaisi kun se kuitenkin kuullostaa niin pirun hyvältä.
Saatiin muuten keikalla juomat ilmatteeks ja ei tarvinnu maksaa mitään! Pastilli?
cr4b
04.07.2005 11:05:32
Mulle käy aina noin. Kun yritän miettiä, että mitkä sävelet kuulostaisivat hyvältä peräkkäin soitettuna, niin sitten siitä tulee melkein väkisin joku alitajunnassa oleva riffi. Sitten seuraavana päivänä tajuaa, että ei prkl, sehän onkin kuin suoraan siitä ja siitä biisistä!
Sergei Fallinen
04.07.2005 23:15:38
Toisaalta taas periaatteessa kaikki riffit on jo sävelletty ja kappaleen tekemisessä on muitakin asioita kuin ne riffit. Ellen nyt osu yksi yhteen jonkun (tunnetun) riffin kanssa, niin ei minua suurikaan samankaltaisuus aina haittaa.
Morris on acid
04.07.2005 23:45:14
Itse huomasin vasta, että víimeisimmässä tekemässäni biisissä olen yhden melodiakoukun ryöstänyt tiedostamatta jostain helvetin hautajaisvirrestä. Ja kyseessä on kuitenkin metallibiisi. Mutta siinäpähän olkoon.
Tutkimattomia ovat Herran tiet.
ravage
05.07.2005 13:33:35
Niin kauan kuin rehellisesti alitajunnasta kopio vähän sinnepäin jonkun jutun niin eipä väliksi. Itseäni rassaa henkilöt jotka ovat tunnistavinaan jokaisesta mahdollisesta uudesta riffistä/melodiapätkästä jonkun biisin: "Hei, kuulostaa ihan siltä... toi on ihanku hockey nightin tunnari... ei sitä voi käyttää". Jeesuz.

Sitten on heikompaa jos nyt ihan asiakseen kopioi jotain aikaisempaa ja väkisin yrittää muuttaa sitä vähän, ettei muut tunnistaisi. Musiikkia on maailma niin tupaten täysi, että väkisin niitä sisarusbiisejä syntyy. Ja niin äiti Irmeli huusi toiselle kaksosistaan: "Saatanan Pirjo, näytät ihan siskoltas, kuole".
"What's on top of the world when you get there?" -Powerman 5000
risto
14.07.2005 03:41:06

Yks hyvä tapa tappaa luovuus on se että yrittää aina kaivella sitä että mitä jokin oma tai kaverin tekele muistuttaa. En myöskään tiedä mitään masentavampaa kun se että jos on melestään keksinyt jotain ja toinen sanoo, hei toi on ihan kuin se ja se, vaikka on jopa järin kaukaa haettua...

Ihminen ammentaa helposti siitä "varastosta" mikä on aktiivisena. Siksi ei ehkä ole hyvä kuunnella saman tyylisuunan juttuja mitä itse harrastaa, vaan pitäisi kuunnella jotain ihan muuta. En muista kuka oli mutta joku huippuihminen sanoi kerran että ei koskaa kuuntele muiden levyjä...
Elämää, rauhaa ja akustista musiikkia
HCW
15.07.2005 00:49:22
Ja jos ryhtyy soittamaan niin kaikki jutut on jo soitettu. Poistun nyt pihalle polttamaan rumpuni :D
"Mikä h******n groove?Se on ihan yliarvostettua"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)