Tomtom 03.06.2005 16:10:25 | |
---|
Miullapa lenteleeki lintuja siinä laudalla. Eivät kyllä siivittäneet mihinkään karmivaan pilitykseen, ainakaan noin ensitestien perusteella. Tuossa avatarin laitteessa on vaan sellaiset pienet kaaret otelaudan reunassa. Toimii erittäin hyvin ja kuulemma näyttää asialliselta. "Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson |
varakeef 03.06.2005 17:11:56 | |
---|
Luulisi, että kolmeen sivuun saataisiin kaikki olennainen tieto otelautamerkeistä, mutta ehei. Seuraa anekdootti: Klassisissa kitaroissa ei perinteisesti ole otelautamerkkejä otelaudassa ja purittanien mielestä niitä ei tule olla otelaudan sivussakin (useimmiten hyvissä klassisissa ei niitä olekaan). No minäpä olin pienenä tottunut otelaudan sivussa oleviin merkkeihin Landolassani. Kitaratunneilla sain käyttööni paremman, jossa merkkejä ei ollut. Askartelin sitten korjauslakalla merkit sivuun ja siitäkös opettaja närkästyi. Ei saa luntata, nääs... "Jos demo kuulostaa paremmalta kuin varsinainen äänitys, julkaistaan demo"
- Rick Rubin |
k... 03.06.2005 18:14:54 | |
---|
Miksi nuo oktaavien välissä olevat (esim. 3, 5, 7 ja 9:nnen nauhan) pallot on sijoitettu juuri noihin nauhaväleihin? Miksei 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14..? Tai 4, 8, 12, 16..? Tai ihan vaan nuo 12 (+ 24)? |
Wahi 03.06.2005 20:32:51 (muokattu 04.06.2005 18:46:38) | |
---|
Tästä tuli mieleen hyvä juttu. Ylä asteella joskus meillä oli teknisissä töissä sijainen, ja silloin olin parin muun mukana väsäämässä itsetehtyä sähkökitaraa. Sijainen tuli viereen ja sanoi: "Olettepas te taitavia, kuin olette saanet näin hyvin nämä pisteet tähän otelautaan". Itse en kyllä ollut juuri silloin paikalla. Juttu oli siis siinä, että ei sentään otelautoja ite tehty, ne oli valmiina. "Just take a deep breath and blast" -Jimmy Page |
biibob 03.06.2005 21:53:08 | |
---|
Miksi nuo oktaavien välissä olevat (esim. 3, 5, 7 ja 9:nnen nauhan) pallot on sijoitettu juuri noihin nauhaväleihin? Miksei 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14..? Tai 4, 8, 12, 16..? Tai ihan vaan nuo 12 (+ 24)? Esim. e kieliltä soitettaessa 3=G, 5=A jne... eli ne ovat ehkä selkeämpiä merkintä tapoja, kuin jos merkkeinä olisikin 2=Fis, 4=Bb jne... Itse ymmärtäisin sen näin. Tosin syyhän oikeasti on vain se, että joku on vain päättänyt joskus laittaa ne merkit noille tietyille kohdille, jonka jälkeen muut ovat tehneet samalla tavalla, ja loppujen lopuksi siitä on tullut tapa. Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page. |
Da Make 03.06.2005 22:45:18 | |
---|
Sijainen tuli viereen ja sanoi: "Olettepas te taitavia, kuin olette saanet näin hyvin nämä pisteet tähän otelautaan". Itse en kyllä ollut juuri silloin paikalla. Jaahas, meidän kitara kursilla minulle tultiin sanomaan "Jahas, sitähän on lakattu kuin vanha tekijä". Itse olin kyllä ihan paikalla. |
Judas 04.06.2005 12:58:30 | |
---|
Mitenkäs noita voi sitten vaihtaa, tuolla spelektroniikassa on kaikkia aika upeita noita otelautamerkkejä, niin mitenköhän normaaliin vanhaan kitaraan vois laittaa uudet? En tarvitse |
biibob 04.06.2005 14:22:14 | |
---|
Mitenkäs noita voi sitten vaihtaa, tuolla spelektroniikassa on kaikkia aika upeita noita otelautamerkkejä, niin mitenköhän normaaliin vanhaan kitaraan vois laittaa uudet? Noiden helmiäis upotusten teko on todella vaikeaa puuhaa. Suosittelisin, ettei itse ala säätämään, jos ei ole kokemusta. Otelautamerkkien muuttamínen mahtaa myös olla kallista, koska otelauta olisi koverrettava uuteen uskoo jne... Työtä on valtavan paljon. Millimetri on kevyesti liian suuri yksikkö, kun puhutaan otelautamerkin sijoittamisesta koloon. Eli pientä tuhrua saa kyllä näpertää kovasti, mikäli haluaa saada kauniin lopputuloksen. Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page. |
Kun syksyllä alan tehdä omaa kitaraa, ajattelin että pistän vain tuonne otelaudan kylkeen ne pikkumerkit ja 12. nauhalle tuplapisteet. "Mustaineki on vain Metallicasta pihalle potkittu runkku jolta puuttuu biisientekotaito! Metallica loi Trash Metallin!! muut vain jälittelöö sitä." - Metal90 kalamies#2 >-)))> Punttisika #5. |