Aihe: Kirottu playback..
1 2 3 4 5
Jabbe
25.04.2003 23:08:43
Ainahan kone ihmisen voittaa. Ja studiossa äänitetty liven. Mitä te narisette. Konemuusikot on menny niinkin pitkälle että edes studiossa ei tartte soittajan soittaa. Häviää koneelle. Niin tekniikassa kuin musikaalisuudessakin. Konerumpalikin tekee juttuja johon ihminen ei pysty.

Että mitä täällä porukka narisee. Paljon parempaa ja musikaalisempaa juttua tulee kun jätetään soittajat pois. Koneet ja studiot pitää nostaa arvoon arvattomaan. Kalliit muusikot pois häiritsemättä. Varsinkin kun ei maksava yleisö ymmärrä eroa.

Näin mulle on kerrottu ja suoraan sanottu että et sä vanha kääpä mistään ymmärrä kun oon itkeny musikaalisuuden ja liven perään. Että ei kai täällä samat tyypit nyt moiti playbackiä.

Koneet/studiojutut toimii jossain tilanteissa paremmin, toisissa taas livesoitto ja musiikaalisuus on paikallaan. Playbackia en minäkään kannata. Ja taas väännetään... :)
Mikä on Hoho. ? - Murentuneet perhearvot.
Juntunen
25.04.2003 23:45:15

Näin mulle on kerrottu ja suoraan sanottu että et sä vanha kääpä mistään ymmärrä kun oon itkeny musikaalisuuden ja liven perään. Että ei kai täällä samat tyypit nyt moiti playbackiä.

Heh, älähän nyt suotta. Jos kitara, vahvistin ja miksauspöytä luetaan koneeksi niin kai sitten olen konemuusikko. =)

Tietäähän nuo televisioidut "livet" että mitä ne on.
Minä ja minun bändi. (tsekkaa uusi musanäyte)
Bantuteurastaja
26.04.2003 00:26:32
Kumma juttu että sekä Fintelligensin että Waldon hittien kantava riffi/mikälie toi heti mieleen jonkun kasariheviklassikon, vaikka en saanutkaan päähäni mistä ne olisi nyysitty. Suhteellisen hupaisa oli myös näiden pomppumuusikoiden pakollinen huppari/lippis;pipo/pulisongit-yhdistelmä.

Frederik oli sentään viihdyttävä akti, samaa ei voi sanoa noista muista. Taas sitä viedään Suomea muailimankartalle niin että sivistysvaltioiden terveysviranomaisilta turahtaa paskat housuun kun yrittävät parhaansa mukaan pitää asiat ennallaan ja pimittää kansalta tiedon Suomen sijainnista kartalla.
Ukko
26.04.2003 10:01:21

. Konemuusikot on menny niinkin pitkälle että edes studiossa ei tartte soittajan soittaa. Häviää koneelle. Niin tekniikassa kuin musikaalisuudessakin. Konerumpalikin tekee juttuja johon ihminen ei pysty.
Aina pitää väittää vastaan näihin Jamin kirjoitteluihin ;) Määritelläänpä näitä kone/live/aito soitto juttuja. Playpack hommelit on toisinaan (ikävä kyllä) pakko hoitaa käytännön syistä niinkuin hoidetaan. Ammattinsa osaavalle artistille se voi tietysti olla nöyryyttävää mutta sen lauluja laulat jonka leipää syöt. Oma ryhmänsä ovat sitten nämä edustavan ulkomuodon omaavat "artistit" joiden live antia ei edes tulla kuuntelemaan vaan lähinnä katselemaan. Koneet studiossa osasto sitten.... Mitä väärää siinä on että taiteilija, jolla ei ole varaa palkata sinfonia tai rock-orkesteria, duunaa systeeminsä kasaan samplereilla, ja saattaa saada sisällöltään, joidenkin mielestä, parempaa kamaa aikaiseksi kuin virka orkesteri joka tekee vain uusiksi aikoja sitten sävellettyjä teoksia.. Tai synä musiikki.... Se on ihan oma maailmansa kuten puhtaasti akustisilla soittimilla toteutettu musa tai sähkö/akustisilla soittimilla toteutettu juttu. Jos ollaan ehdottoman puritaanisia niin musiikkia ei edes voida tallentaa koska sekin tapahtuu elektronisesti ja sen suomin parannus ja virtuaali tilojen avulla. Eli ei muuta musiikkia kuin puhtaasti akustisilla soittimilla toteutettu ilman mitään sähköistä vahvistusta. Vai ....... ?
Le Haba
26.04.2003 10:15:17 (muokattu 26.04.2003 10:15:57)
Eli ei muuta musiikkia kuin puhtaasti akustisilla soittimilla toteutettu ilman mitään sähköistä vahvistusta. Vai ....... ?

niin ja vieläpä soittimilla, joiden valmistuksessa ei missään kohtaa ole apuna käytetty sähköä.. :-D
Fortune
26.04.2003 10:36:57

ai että oikein vuokranneet kamat tuota varten. jaa no mikäpä siinä. on tuo silti hassua hommata jotain kamoja vaikka kaikki näkee/kuulee omin silmin että ei noi tyypit mitään soita.

Niin, kaikki soittajat tai niistä asioista tietävät, ei kohderyhmän edustaja sitä tajua eikä heitä kiinnostakaan. Toimii heille, minä en katso, kun kerran on valinnanvapaus.
Tb
26.04.2003 11:18:09 (muokattu 26.04.2003 11:18:30)
minäkin katselin kyseistä pregame gaalaa. Olin kyllä huomaavinani, että jollakulla oli vahvarissa jopa valo päällä (!!) piuhat kylläkin puuttuivat.
mene siitä missä aita on matalin (tai jos haasteet pelottaa, niin siitä, missä aidassa on aukko)
FatSam
26.04.2003 11:28:07

Taisi Nykäsen Anssiakin playbackinä vetäminen vituttaa, kun Teflon Love:n lopussa soitti seisoen pirullinen virne naamalla. Ja Naikkarien kepittäjällä oli se talkbox-efekti, vai mikä lie, aika hyvin piilossa. No, Jonna ja Erin sentään lauloi livenä...

Ja lavalla ollut rumpusetti oli The Rasmuksen Akille vähän vääränlainen: ku In The Shadowsin kertsissä soi komppipelti ja china vuorotellen, niin nyt hemmo joutu soittaan haitsua koko ajan.

Aika naurettavaa pelleilyä, mutta tosiaan varmaan olosuhteiden pakosta.
It started as a whisper, now try to dodge this roar...
Mia
26.04.2003 14:04:11
Mä olin itse paikalla... Faija soitti mulle puol tuntia ennen "juhlan" alkua, että se oli saanu firmalta kaks vapaalippua ja se haki mut messiin. Se halus nähä Vilkkumaan. Olihan se aika tuskaa välillä kiemurrella siinä tuolissa kun vieressä pikkutytöt laulaa Naikkareiden mukana kovaa ja korkealta. Takana istui leegio Finteligents-faneja. (Tuleeko siihen nimeen kaks L-kirjainta..?)

Se Rasmuksen esiintyminen toimi tollasena typeränä playback-livenä ehkä parhaiten. Vilkkumaa ei oikein jekkase tollasessa isossa hallissa, tunnelma oli vähän matala.

Lopulta me lähdettiinkin kesken pois aika pian sen Vilkkumaan jälkeen. Olipa taas kokemus, ei voi muuta sanoa...
In the world where you can be anything-be yourself.
Tietäjä
26.04.2003 14:15:40
Joku mainitsi siitä def lapardin keikasta siellä Elämä lapselle konsertissa tai jossain. Niin kaiken huippu oli kun siinä oli se loppu feidattu. Voi että olin kuolla nauruun.
Jabbe
26.04.2003 14:21:19
Jami voisi keksiä aikakoneen ja mennä 1700-luvulle, eipähän tarvitsisi pohtia niitä sähköisiä soittimia ja koneita. Ei mutta perhana, onhan se aikakonekin kone...
pitkätukka
26.04.2003 14:24:18
Playback on kyllä aivan perseestä. Onneksi jotkut eivät suostu sellaiseen. Esim. Nirvana ei suostunut. Pistivät esityksen käsille, hauskaa katsottavaa. Kannattaa imuttaa Intter-Netistä kyseinen pätkä, Top Of The Pops -ohjelmassa he sen tekivät.
Woc
26.04.2003 14:51:44

Playback on kyllä aivan perseestä. Onneksi jotkut eivät suostu sellaiseen. Esim. Nirvana ei suostunut. Pistivät esityksen käsille, hauskaa katsottavaa. Kannattaa imuttaa Intter-Netistä kyseinen pätkä, Top Of The Pops -ohjelmassa he sen tekivät.

Mää kans näkisin että itseään kunnioittavan bändin pitäis lyödä tuollaiset "livet" aina kunnolla läskiks. Siitä propsit Nirvanalle.
Pukeudun mustaan koska heräsin tänä aamuna
Dumb
26.04.2003 16:05:37

Onhan se varmaan ihan totta kyllä, ettei noissa TV-lähetyksissä monestikaan voi vetää livenä vaan on pakko keikistellä taustanauhan tahtiin. Itse olen kyllä myös sitä mieltä, että siitä voisi ottaa sitten hyödyn irti ja tehdä jotain hauskaa eikä vaan soittaa orjallisesti sitä biisiä, niin kuin oikeasti soittaisi. Ei tarvitse välttämättä edes rikkoa soittimia tai vaihdella soittimia kesken kaiken bändin jäsenten välillä (niin kuin Iron Maiden teki joskus), mutta jotain sellaista mitä ei normaalisti voisi tehdä. Vähän silleen show-meininkiä.
hörhö
26.04.2003 17:42:24

Ainahan kone ihmisen voittaa. Ja studiossa äänitetty liven. Mitä te narisette. Konemuusikot on menny niinkin pitkälle että edes studiossa ei tartte soittajan soittaa. Häviää koneelle. Niin tekniikassa kuin musikaalisuudessakin. Konerumpalikin tekee juttuja johon ihminen ei pysty.

No voi hyvän tähden, kun on ukko katkerana. Käsitykseni mukaan musiikki on taiteeksi valjastettu äänisommitelma. Nämä äänet lienee fiksuinta toteuttaa tavalla, jolla päästään lähimmäksi taiteilijan tavoitetta. Jos koneella päästään lähemmäs sitä ääntä, mikä johonkin halutaan, niin miksi pitäisi kieltäytyä? Onhan niitä uusia soittimia kautta aikojen kehitetty. Itse en näe mitään syytä kieltäytyä niin valtavasta määrästä uusia mahdollisuuksia, joita ei vielä sata vuotta sitten osattu hyödyntää.

Mikä ongelma on myöskään se, että jotain yksinkertaisia asioita voidaan kätevämmin ohjelmoida, kuin "soittaa oikeasti". Jos ohjelmointi tuottaa halutumman lopputuloksen ja on helpompi tehdä, niin en näe syytä vaikeuttaa elämäänsä. Minä ainakaan en ole yhtään katkera siitäkään, ettei kaikesta musiikista tehdä teknistä urheilukilpailua, vaan käytetään soittotekniikka aina tarvittaessa. Ei itseisarvona.

Ja silloin kun ei ole resursseja bändiin ja orkesteriin, niin minusta on vain hyvä, että tehdään silti jotain. Ei vain sadatella nurkassa koneiden turmiollisuutta.

Niin siitä playbackista. Usein se on ihan nauhotusteknisesti helpompaa. Keikan televisioiminen on äänipuolelta yllättävän työlästä ihan teknisessä mielessä. Kyllähän se toisaalta ottaa ainakin minua päähän katsoa mm. Heikki Silvennoisen yhtyettä playbackkin studiossa(jossain ohjelmassa oikeasti oli). Minun puolesta voisi jättää menemättä, mutta keskivertokuluttaja tykkää, niin mikäs siinä. Kuulostaa paremmalle ja rahaa tulee.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
AoA
26.04.2003 18:14:40

No voi hyvän tähden, kun on ukko katkerana. Käsitykseni mukaan musiikki on taiteeksi valjastettu äänisommitelma. Nämä äänet lienee fiksuinta toteuttaa tavalla, jolla päästään lähimmäksi taiteilijan tavoitetta. Jos koneella päästään lähemmäs sitä ääntä, mikä johonkin halutaan, niin miksi pitäisi kieltäytyä? Onhan niitä uusia soittimia kautta aikojen kehitetty. Itse en näe mitään syytä kieltäytyä niin valtavasta määrästä uusia mahdollisuuksia, joita ei vielä sata vuotta sitten osattu hyödyntää.

Mikä ongelma on myöskään se, että jotain yksinkertaisia asioita voidaan kätevämmin ohjelmoida, kuin "soittaa oikeasti". Jos ohjelmointi tuottaa halutumman lopputuloksen ja on helpompi tehdä, niin en näe syytä vaikeuttaa elämäänsä. Minä ainakaan en ole yhtään katkera siitäkään, ettei kaikesta musiikista tehdä teknistä urheilukilpailua, vaan käytetään soittotekniikka aina tarvittaessa. Ei itseisarvona.

Se on sitten eri asia että haluaako soittaja ohjelmoida oman soittonsa tietokoneella soittamatta itse mitään.
Full Volume or Double Volume
Jabbe
26.04.2003 18:15:59
Se on sitten eri asia että haluaako soittaja ohjelmoida oman soittonsa tietokoneella soittamatta itse mitään.

Jos kukaan ei erota lopputulosta, mitä väliä sillä on? Parempi omatunto vai?
Fortune
26.04.2003 18:20:49
Ja Naikkarien kepittäjällä oli se talkbox-efekti, vai mikä lie, aika hyvin piilossa.

Eikun se on varmaan jo palautettu Ossille.
AoA
26.04.2003 18:51:50

Jos kukaan ei erota lopputulosta, mitä väliä sillä on? Parempi omatunto vai?

no siis kyllä mulla ainakin tulis huono omatunto kun jos koneella tehdään koko paska ja sitten sanotaan että joo me soitetaan tuossa. Ei oikein tyydytä tuommonen.
Full Volume or Double Volume
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)