Siis miten nuo äänihuulet oikeen kärsii siitä, jos laulaa, tai ennemmin "rääkyy" (se tyyli on vähän omaperänen) :) äänenmurroksen aikana? Miten se voi hajottaa ääntä? Plääh, kaikilla muilla on tässä joku hyvä juttu, mutta minä en vaan keksi mitään! Voe himputti! Kuuntelenpa Opethia, ehkä se auttaisi miettimään. |
no, äänihuulethan on oikeastaan tietynlaiset lihakset. jos niitä jännittää "väärällä tavalla", ne rasittuvat ja niihin voi kasvaa lihaskyhmyjä (varmaan turhaa sanoa etteivät ole kovin terveellisiä). kyllähän urheilijatkin harjoittelevat oikeanlaista rentoutta lajista riippumatta.. näitä lihaskyhmyjä joudutaan sitten poistamaan ajan kuluessa leikkauksilla. esim. karita mattilalle on mun käsittääkseni tehty tällainen leikkaus (en mene vannomaan, mutta näin olen luotettavasta lähteestäni kuullut:) äänemurroksen vaaroista en sen erityisemmin tiedä mut rääkyminen on aika epäterveellistä pidemmän päälle vaikka kolmenkympin kriisissä. eikös yleensä varsinainen tekniikkaharjoittelu aloiteta vasta n. 16-18 -vuotiaana..? |
No tota sillon kun on äänenmurros, äänihuulet on vasta kehittymässä oikeisiin mittoihinsa. Nehän venyy, naisilla vähemmän ja miehillä enemmän. Ja nehän on sillon äärimmäisen herkässä tilassa. Äänihuulet on loppujen lopuks kauhean pienet. Ja sitte kun niitten läpi runnoo ääntä väärällä tavalla ja kauhealla voimalla... |