Aihe: Näin se kesäloma toimii-soinnut
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
U.Honey
04.06.2005 07:20:00 (muokattu 04.06.2005 07:42:55)
B-osa ei tullut mieleen, onko siinä sellaista?

Ei taida olla B-osaa. Siihen kuuluu soittaa intro joka säkeistön väliin, jos muistan oikein.

EDIT: Talu tuli.

EDIT2: Niin tosiaan, intron soinnut menee d-mollissa jotenkin näin: | Dm Dm/C | Bb D7/A | Gm7 Em7-5 | A7-vipraatolla!! |
My name is Baron, U.Honey Baron.
markkuv
04.06.2005 07:28:16

Munsta tässä nyt sotketaan kahta asiaa keskenään - sitä, että osaako blokata ja sitä, että onko järkevää käyttää aikaa siihen, minkä joku toinen on jo tehnyt aikaisemmin.

Itse kyllä röykeästi olen pyytänyt (ja saanut, kiitos veljet!) nuotit/sanat/soinnut vaikkapa KukkaMaariaHumppaan, jos olen sellaiseen tarvinnut. Olisin tietenkin itsekin voinut ne kirjoitella ylös, mutta a)en ole omistanut äänitettä, b)en ole katsonut asialliseksi sitä yhden esiintymisen takia hankkia tai c) äänitettä ei ole ollut saatavilla d) joskus on vain niin pirun kiire

Se että alennun TM-palstalla apua pyytämään ei tee minusta yhtään sen huonompaa tai ammattitaidottomampaa hutun vääntäjää;-)

Minulta ainakin saa pyytää nuotteja, autan aina kun vain voin - vaikkapa pikaviestillä, niin ei tule teilatuksi täällä julkisesti.

Markku
isojussi
04.06.2005 07:47:20
Miten sä et ny Jussi suostu ymmärtämään sitä että tommosta kaveria joka ei kuule tuon vertaa sointuja ei voi ottaamihinkään keikalle....Harrastelu on tietty asia erikseen.

Hän on täällä tänään!

No kamalasti anteeks herroilta diplomikiipparisteilta. Multa meni ihan ohi se kohta, missä kysyjä pyysi päästä bändiin.

Kummallista pelleilyä aikuisilta(?) miehiltä. Mäkki käyttäyty epäkohteliaasti ja sopimattomasti ja sillä siisti.

Eikä taida itekään osata se biisin sointuja, vaikka niin tuntuu uhoovan....
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
U.Honey
04.06.2005 07:47:40
Mitäs sit siinä ikätoverias pilkkaat?

Anteeksi vaan, mutta olen henkisesti ainakin 9-vuotiaan tasolla!
My name is Baron, U.Honey Baron.
isojussi
04.06.2005 08:01:25
Se kappala saa tietyissä paikoissa illan suurimmat ablodit...

Totta haastat, ei voi mitää.

Se nyt on vaan niin että...eiks pitäs kattoo muita harrastuksia sitten!!??

Noh noh. Harrastaks sää kaikkee, mitä harrastat soittamisen lisäks aina ammattitasolla. Mä tiän helevetin kovia soittajia, jokka ei oo koskaan blokannu yhtään mitään, mutta ne asiat, jonka ne vetää, ne vetää varmasti niin hyvin, ettei oo mitään sanomista.

Ei se blokkaus- ja korvakuulotaito mikään autuaakstekevä ole.

Mä olen sitä ikäluokkaa notta...nykymaailma on vaan sitä että "oisko sulla...voisiksä...et sä millään viittis.."

Tässä oot kyllä oikeessa. Valitettavan oikeessa. Mukuloitten lelutkin on nykyään saatana valmiiks leikitty.

Mutta eiks peruslähtökohta oo, että me ei olla täällä toisïa heti ryttäämässä. Neuvotaan, ohjataan. Perustetaan vaikka niksipalsta: Miten plokkaan piisit?

Ei saatana heti vittuilla päin lärviä: Älä tuu tänne kyseleen, kun et mitään tiedä!

Mitäs tekisit, jos jossain erikoisliikkeessä sulle sanottais noin?

Sitäpaitsi kun ite plokkaa biisit niin ne oppii siinä samalla,ja pääse siihen biisiin sisälle ihan erilailla...ja tulee soinnutkin oikeen ;-)

EDIT siis jos on korvat :-)

Tää on ihan totta - oli korvat tai ei. Aikaa vaan menee sit eri määrä....
isojussi
04.06.2005 08:02:15
Anteeksi vaan, mutta olen henkisesti ainakin 9-vuotiaan tasolla!

Enpä tiedä...tyttäreni täytti just 9.....
baron
04.06.2005 08:23:51 (muokattu 04.06.2005 08:24:35)

Itse asiassa plokkailu on ihan kivaa (ja multa aikaa vievää).
Joskus meiltä on pyydetty piisiä, josta ei kertakaikkiaan ole olemassa minkäänlaista julkaistua nuottia (F-musiikin pojat katsoo sen heti tietokoneeltaan), palstalta ei saa apua ja säveltäjä sanoo, että teki jonkun "ryttylapun" vain äänitystä varten, jota ei ainakaan helpolla löydä.
Sitten ostan CD:n ja plokkaan sen vain yhtä esityskertaa varten.

Oon kuitenkin sitten pitänyt seteissä edes vähän aikaa, vaikka olisi kuinka tylsä kappale, jotta tulisi edes jotain hyötyä vaivannäöstä.
"sinun kaikkitietävyytesi alkanut pikku hiljaa ärsyttämään" - Jalmus - "ja kiitos, en enää tarvitse kommenttiasi tähän"
mack the knife
04.06.2005 08:35:57
Hän on täällä tänään!

No kamalasti anteeks herroilta diplomikiipparisteilta. Multa meni ihan ohi se kohta, missä kysyjä pyysi päästä bändiin.

Kummallista pelleilyä aikuisilta(?) miehiltä. Mäkki käyttäyty epäkohteliaasti ja sopimattomasti ja sillä siisti.

Eikä taida itekään osata se biisin sointuja, vaikka niin tuntuu uhoovan....

Mä vielä kerran sanon, että sun ei täällä tarvi mulle olla poliisina. Aamulla ennen seittemää perkele pitää olla täällä itkemässä koko ajan samasta asiasta. Varmaan on nyt ollu paha paikka. Laita sä se lappu menemään, niin pääsee tästäkin asiasta eroon. Sulla kai pitää kaikkiin kuitenkin olla.
Ja vielä tuo viimeinen, oikein voi sielun silmin kuvitella, kun isonaamanen äijä sanoo niin kuin pikku kakarat että et osaa itekään, yyhyhyy.
Kansan koti, kotiko? Hällä väliä, tico tico...
baron
04.06.2005 09:15:28 (muokattu 04.06.2005 09:58:40)

Pirulauta kun mä en edes koskaan muista kuulleeni kappaletta. Netistä näkyy saavan kännyn soittoääneksi, saisko siitä plokattua?

Edit: Voihan olla, että olen joskus kuullut kappaleen, mutta ei ole sytyttänyt sillä lailla, että olisi jäänyt mieleen.
Jos mua oltaisiin pyydetty keikalla sitä soittamaan, ihan viattomana olisin voinut sitä palstalta kysellä, tietämättä onko se helppo vai vaikea, onko se sellainen kappale, jonka kysyminen on sallittua vai sellainen, että saa julkisen sakinhivutuksen.
"sinun kaikkitietävyytesi alkanut pikku hiljaa ärsyttämään" - Jalmus - "ja kiitos, en enää tarvitse kommenttiasi tähän"
Riksteri
04.06.2005 10:09:49 (muokattu 04.06.2005 10:18:10)
Onks se Moskovan valot muuten tanssimusiikkia?

Tykkääkö turakaiset siitä? Miten sitä tanssitaan?
Kiva piisi, ei oo ollut mun settilistoissa, mutta tän jälkeen voisin laittaakin.

Edit: Vai pitääkö tanssi.net'istä käydä kysymässä?

Onhan se hyvin usein tanssilavoilla kuultu kappale, joka on monen orkesterin ohjelmistossa. Hyviä kysymyksiä esität, mielestäni kappale on kyllä pidetty, sopivan hidas ja tunnelmallinen (kuuntelen juuri Agentsien versiota). Kappaleen voi tanssia monella tavalla, yleisin tapa lienee kävellä se tunnelmoiden läpi daamin kanssa. Mikään tuntemani tanssilaji ei aivan luontevasti tunnu istuvan tähän kappaleeseen, mutta prima vista tilutuksella tästä yleensä selvitään :)

Edit: siis mollista, improvisoikaa ... :)
It's a Jungle Out There. Ulkona on viidakko.
Neljä Ruuvia
04.06.2005 10:27:57

Ei se blokkaus- ja korvakuulotaito mikään autuaakstekevä ole.

Ei oo,mutta siitä on musiikkihommissa suunnattomasti hyötyä. Ammattitasolla se on jopa välttämätön,ainakin ennen on ollu...
Joku jujuhan siinä on oltava kun joka ristuksen musiikkiopistokin testaa oppilaansa ennen sisään hyväksymistä.

Mutta eiks peruslähtökohta oo, että me ei olla täällä toisïa heti ryttäämässä. Neuvotaan, ohjataan. Perustetaan vaikka niksipalsta: Miten plokkaan piisit?

Tästäkin on kyllä puhuttu.hakuhan ei nyt päivisin toimi että sen puoleen ei ehkä löydy. No niin:

Piisien Plokkaus

Seuraavat välineet ovat välttämättömiä:
Nuottipaperia,2B vahvuisia lyijykyniä,pyyhekumi.
Lisäksi niille kenellä ei ole absoluuttista sävelkorvaa(kuten minä) suosittelen ääniraudan (A=440 Hz) hankkimista.

-jonkunlainen tallenne teoksesta tai kaveri joka laulaa tai viheltää/soittaa vieressä

-ensin plokataan rakenne: A A B C jne. Pärjätäänkö Segno ja Coda merkeillä,jne
- sitten karkeesti soinnut,sitten bassolinja ja sitten melodia. Jos tarvista on plokataan vielä viulutilut ja torvikääkät(tätä moni kyllä jo erehtyy nimittämään sovitukseksi)

baron
04.06.2005 10:32:52

Piisien Plokkaus

Seuraavat välineet ovat välttämättömiä:
Nuottipaperia,2B vahvuisia lyijykyniä,pyyhekumi.
Lisäksi niille kenellä ei ole absoluuttista sävelkorvaa(kuten minä) suosittelen ääniraudan (A=440 Hz) hankkimista.

-jonkunlainen tallenne teoksesta tai kaveri joka laulaa tai viheltää/soittaa vieressä

-ensin plokataan rakenne: A A B C jne. Pärjätäänkö Segno ja Coda merkeillä,jne
- sitten karkeesti soinnut,sitten bassolinja ja sitten melodia. Jos tarvista on plokataan vielä viulutilut ja torvikääkät(tätä moni kyllä jo erehtyy nimittämään sovitukseksi)

Kiitti, täytyy kokeilla. Muuten selvää tekstiä, mutta mihin sitä pyyhekumia tarvitaan?
Neljä Ruuvia
04.06.2005 10:34:13
Kiitti, täytyy kokeilla. Muuten selvää tekstiä, mutta mihin sitä pyyhekumia tarvitaan?

Että saa oman nimensä oikein sinne oikeeseen alareunaan!
baron
04.06.2005 10:43:48 (muokattu 04.06.2005 10:44:56)

Että saa oman nimensä oikein sinne oikeeseen alareunaan!

Mä oon tehnyt niin, että kuunnellut kappaletta, kunnes osaan soittaa melodian yhdellä sormella, soittanut sen midillä sisään, saanut nuoteiksi, pistänyt koneen automaattisoinnutusohjelman päälle ja siten saanut laput, jossa melodia ja soinnut ja sitten alkaa varsinainen duuni: korjaileminen, niin että muistuttaa plokattavaa kohdetta sen verran kun katson tarpeelliseksi.
En mä oo pitänyt tärkeänä, että mun tuote on yksi yhteen plokattavan äänitteen kanssa, mä oon sallinut itselleni "taiteilijan" vapauden.
En väitä että se olisi mitenkään parempi, mutta onpahan "mun näköinen"
mack the knife
04.06.2005 10:56:02
Kyllä mullakin tuo lyijykynä ja kumi -homma tulee varmaan aina olemaan käytössä. Ja pieni kasettimankka (helppo kelata). Melkein se menee manuaalisysteemillä siihen asti, että koneella kirjoitan vasta puhtaaksi. Tarvin kyllä tuota pyyhekumia, en ole mäkään absoluuttinen (missään suhteessa).
Se on oikeasti kehittävää hommaa, voi aloittaa niin helposta kuin vain keksii. Ja käyttää aikaa, kyllä sitä sen verran löytyy. Pikku hiljaa huomaamatta homma kehittyy ja nopeutuu.
Kansan koti, kotiko? Hällä väliä, tico tico...
Neljä Ruuvia
04.06.2005 11:17:13 (muokattu 04.06.2005 11:28:36)
Mä oon tehnyt niin, että kuunnellut kappaletta, kunnes osaan soittaa melodian yhdellä sormella, soittanut sen midillä sisään, saanut nuoteiksi, pistänyt koneen automaattisoinnutusohjelman päälle ja siten saanut laput, jossa melodia ja soinnut ja sitten alkaa varsinainen duuni: korjaileminen, niin että muistuttaa plokattavaa kohdetta sen verran kun katson tarpeelliseksi.
En mä oo pitänyt tärkeänä, että mun tuote on yksi yhteen plokattavan äänitteen kanssa, mä oon sallinut itselleni "taiteilijan" vapauden.
En väitä että se olisi mitenkään parempi, mutta onpahan "mun näköinen"

Sulle niinku sopii sellanen sointujen vapaampi käsittely! Mitä mä oon kuullu sua livenä nii sulla on just sellanen aika "boheemi" fiilis siinä ja hyvä niin.Sä haet musasta elämääs eri juttuja kuin mä. Sä saat sun "laiffiin" kenties kaivattua " Parkeria " ," Monkia" ja ,niinku "jazzia".

Mä taas oon työssäni tottunut tietynlaiseen tarkkuuteen just sointujen oikeellisuuden suhteen ja se on mulle tärkeetäkin.Jos mä kohtelen musaa yhtä tunteenomaisesti kuin vaikkapa sä,mä häviän selvää rahaa...Mä saatan myös saada kenkää! Ja mitä ihmettä,näinhän on käynytkin. Joka kerta kun on mono heilahtanut ja lisää kalossinkuvaa on tatuoitunut vuosien varrella perseeseen,on se aiheuttanut kovaa epäilyä omista taidoista,myös sosiaalisista sellaisista. Aina on koitettu parantaa ja joskus onnistuttukin.

Mä nyt jaksan tästä paasata.Ihan sen takia ettei kellekään perkeleen Esa Pulliais -fanille syntyis väärää kuvaa musiikista ammattina.Se että esim. omistaa vanhan Voxin ja nauhakaiun...Se ei ole vielä vihkiytymistä alalle. Eikä edes se että soittaa Heikki Laurilan vanhalla Stratolla.
Kun mä katson noita bändejä mitä tuolla lavakeikoilla ainakin viime kesä pyöri,tämä illuusio ammattitaidosta on ikävä kyllä tainnut jo päästä syntymään.

Nyt ollaan kaukana alkuperäisestä kysymyksestä mutta ollaan vaan.
Isojussi,jos tapakasvatuksesta puhutaan pojittelu on huono tapa. Vallankin noin niinkuin samanikäisiä ja eritoten vanhempia kanssaihmisiä kohtaan.

Edit: Piti tähän vielä lisätä että Monk oli seko,vitun seko!
clave
04.06.2005 11:25:42

Joka kerta kun on mono heilahtanut ja lisää kalossinkuvaa on tatuoitunut vuosien varrella perseeseen

Mehän saatiin yhdessä kenkää siitä yhdestä bändistä sillon kauna sitten:)
"Täytyy varoa, ettei turhaan tehty työ mene hukkaan"
KoskPaavo
04.06.2005 11:29:14
Pulliainen soittaa sen Moskovan valojen intron väärin, tai siis yhden äänen siitä, kuulemma Lehtisen Ranekin oli sille kuulemma asiasta huomauttanut. Paha,paha juttu...
Viidenkympin jälkeen TALUt ei niin hirveästi kiinnosta...
baron
04.06.2005 11:33:42 (muokattu 04.06.2005 11:34:40)

Piti tähän vielä lisätä että Monk oli seko,vitun seko!

Mä luulen, että siksi mä siitä tykkäänkin. Jonkunlaista hengenheimolaisuutta ja sielujen sympatiaa!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)