Aihe: Scalloped neck
1 2
Chunga
03.06.2005 11:16:33

Eli kaulakoverrukset jotka löytyvät esim joissain Jem:ssä (ylimmät nauhat), tai Ynkan kitaran jokaisesta nauhasta.

Onko kukaan kokeillut tätä johonkin omaan kitaraansa?
Löytyykö jotain hyvää listaa siitä mitä ei missään nimessä kannata tehdä? Millä saa hyvännäköiset kolot tuhoamatta nauhoja? Onko projektini tuhoon tuomittu jo ennen alkamistaan? kokemuksia?

En tietenkään mihinkään kalliiseen kitaraan ole tätä tekemässä mutta johonkin halpikseen vois kokeilla itse sorvailla.
"Sound and technique, two different things, obviously. He(Joe Satriani) has both. I have... ...Volume" -Nigel Tufnel, Spinal Tap ##Mega Man-Club 013: Metanol Man
päänahka
03.06.2005 11:20:54
http://www.projectguitar.com/tut/scal1.htm - koko otelauta.
http://www.projectguitar.com/tut/scalloped.htm - ylänauhat.

Ei näytä ainakaan vaikealta.
Soolot on perseestä.
Chunga
03.06.2005 11:37:30

http://www.projectguitar.com/tut/scal1.htm - koko otelauta.
http://www.projectguitar.com/tut/scalloped.htm - ylänauhat.

Ei näytä ainakaan vaikealta.

Kiitos.. Eipä tosiaan näytäkään niin vaikealta kuin kuvittelin..
"Sound and technique, two different things, obviously. He(Joe Satriani) has both. I have... ...Volume" -Nigel Tufnel, Spinal Tap ##Mega Man-Club 013: Metanol Man
Jouni Antero
03.06.2005 12:05:39
Mä olen tehnyt aikoinaan yhteen skittaani sellaiset ja hikistä se homma kyllä oli.

Enää en tekisi, kun siirryin kymmenisen vuotta sitten käyttämään .11-kielisettiä - sillä jäykkyydellä edut alkaa olla jo vähissä.
Juzzu
03.06.2005 12:06:43
Kiitos.. Eipä tosiaan näytäkään niin vaikealta kuin kuvittelin..

Sellaisia otelautoja on kyllä tullut nähtyä sekä livenä ettei ole ihmisilloä ollut pienintäkään näkemystä mitä ovat olleet tekemässä, ihan järkyttäviä kamalia tuotoksia. Muistakaa ettei noiden skallopien tartte tosiaankaan olla kovin syviä.
Mutsis on äitis!
P2
03.06.2005 12:13:43
Ja kannattaa oikeasti loppuun asti miettiä tarvitseeko varmasti scalloppia, sitä kun ei saa enää sitten pois. Jumbonauhat ajaa saman asian kuin scallop ylemmillä nauhoilla.
Myykää mulle wahi!
Chunga
03.06.2005 13:15:53

joo, tää olis vaan kokeiluprojekti johonkin halpaan kitaraan X jonka ostan aikana X hintaan Halpa. Oon kerran kokeillut ynkka-nimikkomallia mutta muistikuva siitä tapahtumasta oli vähän hatara.. tekee vain mieli kokeilla että kuinka paljon se sitten soitossa helpottaa(tavallisessa pikkaamisessa), bendit, slidet yms. "oikean musiikin" tehokeinot ei tuollaisen kanssa toimi. tarkoituksena on vain modata todella helpposoittoinen huijaus/tilukeppi
Puavali
03.06.2005 20:13:56
...Muistakaa ettei noiden skallopien tartte tosiaankaan olla kovin syviä.

Juu ei, mutta tekevälle sattuu, ja kun monesti sattuu, niin siihen tottuu.. Tässä uusimmassa on niin vähäinen koverrus, että ei sitä heti kaikki huomaakkaan, mutta silti toimii.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
Chunga
18.07.2005 14:42:06 (muokattu 18.07.2005 15:02:30)

nostanpa vielä tämän ja kysyn: Milloin scalloppi on liian syvä. Tein nyt yhdelle kaulalle tuon työn jossa jokainen nauhaväli on 2,5mm -3mm syvä välin keskeltä matalimpaan kohtaan mitattuna. Olisiko pitänyt tehdä jokaisesta yhtä syvä? Mitkä ylipäätään ovat vaikutukset silloin kun scalloppi niinsanotusti "meni vi#*iks"? voiko sillä kaulalla enää soittaa?
Ilmeisesti vireongelmia tulee ainakin varmasti..
Internetissä ei juuri ole mitään tietoa scallopeista.. liekö sitten niin "vaarallinen" puheenaihe..
vrajala
18.07.2005 20:42:15
En mä pysty kyllä sanomaan koska se on liian syvä. Mutta usein ne ovat turhan syviä, ts. loven syvyyttä ei tarvitse mihinkään. Sanoisin notta tuo 2,5-3mm on ainakin turhan syvä. Se että onko se liian syvä riippuu lähinnä soitettavuudesta ja soittajastakin. Mikäli soittajan oma tatsi on kohdallaan, ei tuon pitäisi vireongelmia aiheuttaa. Joskaan esim. mä en varmaan saisi tuolla ainuttakaan vireistä barreeta ilmoille. Mutta mun soitantoni ei muutenkaan niin auvoista ole.

Kaulan jäykkyyteen tuollainen koloaminen vaikuttaa jo jonkun verran. Mutta voipi olla ettei siltikään kovin huomattavasti. Riippuu paljon lähtökohdista. Ultraohutta hammastikkumallia tuollainen voi heikentää merkittävästikin. Vaan vaikea sitä on varmaksi sanoa.

Joka tapauksessa sitä kaulaa kannattaa ainakin kokeilla soittomielessä ennen saunan lämmitystä.
Ota näistä sitten selvää
moottorisaha
19.07.2005 00:47:04

Ja kannattaa oikeasti loppuun asti miettiä tarvitseeko varmasti scalloppia, sitä kun ei saa enää sitten pois. Jumbonauhat ajaa saman asian kuin scallop ylemmillä nauhoilla.

Ei kyllä aja.
"Roll with it, or get rolled over motherfucker!" - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P.
rijopu
19.07.2005 00:47:29
Mä mainitsin tuon liian syvän edellisessä kirjoituksessani ja tarkoitin lähinnä esteettistä puolta. Kaulasta tuli muuten jäykähkö ja todella soitettava peli. 3mm ei ole liian syvä ainakaan fyysisesti.
No, se on semmoista suomalaista... kalamies#14 >-)))>
rijopu
19.07.2005 00:49:30
Ei kyllä aja.

Sama kokemus on mullakin asiasta. Tilukitaristikaverit haluavat urutetun kaulan nimenomaan ylemmille nauhoille.
Chunga
19.07.2005 07:33:14 (muokattu 19.07.2005 07:39:40)

mittailin uudestaan ja kaikki nauhat olivat noin 2-2,5 mm ..
tuo kaula on aika paksu joten taipumisen kanssa ei pitäisi olla ongelmia.. tästä aiheesta voisi melkein väsätä faq:n

entä miten nuo alimmat(=pisimmät) välit pitäisi tehdä? siten että koko matkalta tekee loven vai siten että tekee pienemmän loven nauhan viereen?
rijopu
19.07.2005 08:56:39
entä miten nuo alimmat(=pisimmät) välit pitäisi tehdä? siten että koko matkalta tekee loven vai siten että tekee pienemmän loven nauhan viereen?

Mä tein ne epäsymmetrisesti, eli syvin kohta tuli sille kohdalle, josta sormi painaa. Useimmiten uraus on keskellä nauhan väliä, mutta mä ajattelin sen olevan järkevämpi siinä edellä mainitussa kohdassa.

Vaikka uraus on nauhan vieressä, niin muotoilu kannattaa tehdä koko nauhavälin alueelta esteettisistä syistä.
villeh
19.07.2005 11:53:54

makuasia mutta pari milliä on mulle katto, suosittelen että ette koverra sitä tasaiseksi montuksi vaan niin että sen montun lakipiste ei ole keskellä, vaan vähän ylemmän nauhan puolella. syvyys voi vähän laskea kun mennään ylemmille nauhoille.(jos haluaa)
ja riippuuhan se koverruksen syvyys aina nauhoista, jos jumbot ei mitään syviä jne.
poppamies
19.07.2005 12:10:10

nostanpa vielä tämän ja kysyn: Milloin scalloppi on liian syvä. ..

Kun kaularauta tulee vastaan. Ihan totta! Näin kävi eräälle kaverille kun rupesi kovertamaan japsistraton kaulaa...
G strings are for strippers
ekikoo
19.07.2005 15:40:26 (muokattu 19.07.2005 21:01:32)
kysyisimpä vielä aiheesta että millä sitten viimeistellä ne koverrukset? Tuossa yhessä linkissä kaveri käyttää jotain Oil soappia, eli mikä perus tavaratalosta saatava tuote kävisi tohon hommaan? Joku öljy... mikä? Ja, jos tekee koverrukset koko kaulalle, millä olisi helponta tehdä koverrus alimmille nauhoille kun ei tuollaista hiomiskonetta kotoa löydy (eikä kai tutuiltakaan) joku hiekkapaperi puupalikan ympärille? Kuinka karkeaa?
There was a signature here. It's gone now.
ReBeat
19.07.2005 18:30:59

Onko kukaan kokeillut tätä johonkin omaan kitaraansa?

Koversin noin vuosi sitten stratostani nauhavälit 10-22. Päätin kovertaa samantien kohtuullisen syvät uomat ja syvimmillään nauhavälissä 21 homma päättyikin siihen, että "dot inlayhin" puhkesi neulan mentävä reikä kaularaudan onkaloon. Eli kannattaa ehkä lopettaa uoman syventäminen viimeistään siinä vaiheessa kun pyöreä inlay on muuttunut kahdeksi puolikuuksi joiden välistä näkyy puuta :D

Käytin pyöreää sekä puolipyöreää viilaa + hiomapaperia. Ylimmissä nauhaväleissä riitti pelkkä pyöreä viila, mutta leveämmissä väleissä tein sillä keskelle alkuviirun, jota aloin sitten toisella viilalla leventämään. Viimeistelin raiskauksen parilla eri karkeuksisella hiomapaperilla, jota muistaakseni tussien yms. ympärille kiedoin. Reunat pyöristin "vapaalla kädellä". Lopuks sitruunaöljyä pintaan ja uudet kielet kiinni.

Eihän siitä täysin sileää jälkeä tullut, mutta muodoiltaan mielestäni melko onnistunut kokonaisuus. Yllätyin kyllä siitä miten helvetin työlästä hommaa se oli noin käsipelillä. Monen monta tuntia siinä meni. Tein siis urista aika syvät ja aluksi ne tuntuivat hiukan oudoilta :) Oli hetken sellainen olo, että mitähän sitä tuli tehtyä. Aluksi varsinkin liu'utusten tekeminen oli hankalaa, koska nauhat tökkivät sormiin kuin ratakiskot Turun asemalla. Aloin kuitenkin tottua niihin ja nyt kun tapahtumasta on kulunut aika kauan niin koko kaula (normaali + koverrettu osuus) tuntuu luontevalta käteen. Hyötynä näkisin, että bendailu ja pitkittäissuuntainen vibrailu on kevyttä ja tuntuma on herkkä. Kunhan narullakävelyyn tottuu niin itsensä ilmaisemiseen on paremmat keinot.

Ainoa miinuspuoli, jonka kovertamisen jälkeen huomasin oli se, että luullakseni kitaran soundi hiukan oheni. Ei dramaattisesti, mutta hiukan. Johtunee siitä, että puuta lähti jonkinverran pois ja tyhjä ilmatila nauhojen välissä ei ehkä parhaiten toimi kaulan värähtelyjen jatkajana. Lisäks nauhat taitavat kulua ylänauhoilta vähän nopeammin, mutta ne tarvii tuossa kitarassa muutenkin piakkoin uusia. On sillä soiteltukin jo 15 vuotta.

Offtopic: Päätin jo aiemmin joskus etten myy tota kitaraa koskaan, sillä se on vähän kuin ensimmäinen kunnon sähkikseni. Olen kiintynyt siihen jonkin verran ja soitan sillä aika paljon. Se on soittamista varten, ei kiillotusta. Siksipä olen raiskannut sen myös vaihdattamalla siitä rullasatulan Earvanaan (jolle puinen pohjakappale), vaihtamalla koko elektroniikan pleksineen, vaihtamalla Graph Tech satulapalat sekä viimeisimpänä hetken mielijohteesta hiomalla kaulan takaa lakat pois.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)