isojussi 03.06.2005 21:36:02 | |
---|
Martzolle komppia!!! Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin! |
-Tangot ja valssit nylonkielisellä elektroakustisella. Omistan jopa kaikukopattoman nylonkielisen kitaran! Hjuva peli. Efektin kautta äkkiä lennossa virittyy... |
isojussi 03.06.2005 21:51:49 | |
---|
Sevverrak kyä komppaam Mikaaki, jotta tolkutonta kalustolla pelleilyä ei oo mitään järkee joka pakassa harrastaa. Rittää kun soittaa hyvin ja hyvällä saundilla. Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin! |
Simplex 03.06.2005 22:33:46 (muokattu 03.06.2005 22:43:27) | |
---|
Sevverrak kyä komppaam Mikaaki, jotta tolkutonta kalustolla pelleilyä ei oo mitään järkee joka pakassa harrastaa. Rittää kun soittaa hyvin ja hyvällä saundilla. Joo, ei joka paikkassa, ei esim. jossain saarireissulla kun yks on raahannut vuotavan kurttunsa ja toinen takoo veneestä haettua kattilan pohjaa puukontupella, silloin on akustinen kitara ja mieluiten justiinsa joku paska sellainen ihan passeli. Soundit on hyvät silloin kun se kuulostaa myös soittajan itsensä mielestä siltä eikä silloin kun bändi kaveri on sitä mieltä että nyt on kuule hyvä soundi! Kyllä varmaan jokainen pelimanni huolehtii kuitenkin omista kamoistaan ja niiden piuhasotkuista yms. paskoista puolista, ei se kaikessa kamamäärässä paina hittojakaan jos kitaristilla on yhden efektin sijaan vaikka se täys kolkyt. Tähänkin keskusteluun vois vetää taas kerran ne savukoneet ja valot mukaan, ihan yhtä tarpeellista tarpeettomuutta, kuka kattoo ja mistä. Ei muuta kuin huumoria peliin ja lisää paskaa housuun! |
Simplex 03.06.2005 22:42:51 | |
---|
Jos et sattunut tietämään, niin ihan kaikki meillä menee mikkipiuhan jälkeen heti biteiksi, myös skitta. Ne ajetaan tikitaalimulineksin läpi ja muutetaan taas analogiseksi just ennen styrkkaria. Vai tarkoitatko, että meillä on kokonaisuutena räkäset saudit juuri sen vuoksi? Kaikki tikitaalitekniikka ei ole perseestä. Ei Mika hyvä... en juurikaan tuota tarkoittanut. Meni biteiksi tai ei niin jos mä pierasen sun laulumikkiisi tai jos teen saman snaren mikkiin niin loppujen lopuksi se soundi on ihan eri huolimatta siitä onko se käynyt millaisen ruljanssin läpi. Digitaali ei ollut se mitä parjasin vaan se että paskasta ei saa parempaa paskalla vaan pitää olla jotain parempaa. Eli siis jos joku tuuraaja-esa pärjää mielestään yhdellä digitaalisella multiefektietuasteella niin good for him! Mutta se ei ole sama kaikkien soittajien kohdalla, toiset kiinnittävät omaan soundiinsa eri tavalla huomiota kuin toiset ja se on ehdottomasti jokaisen henkilökohtainen asia, ei bändin. Ei muuta kuin huumoria peliin ja lisää paskaa housuun! |
uruttaja 03.06.2005 23:15:57 | |
---|
Luin ensiksi että: Noin akustisesta kitarasta. Se on parhaillaan haitarin kanssa nuotiolla runsaan POLTTOÖLJYN kera. Tuo kuulostaa minusta jo paljon paremmalta. Tämä oikeastaan ansaitseekin plussan. |
vanhami 04.06.2005 12:19:15 (muokattu 04.06.2005 12:19:54) | |
---|
Justiinsa joo. Aika hienoa asenne-tunnelmaa on Mikan kirjoituksesta havaittavissa. Haitaria, viinaa ja hyvä meininki? En mielestäni maininnut haitaria ja viinaa koko aiheessa, keksit sen itse. Haitari ja viinameiningit säästän mökkirantaan omalle porukalle. Keikalla ollaan duunissa. Sekö on se tärkein juttu, että aidan ali sieltä mistä se on korkein? En minä kehtais ikinä soittaa missään puolivillasesti "se kuhan vaan"-meiningillä, vaikka tietäsin, että yleisössä ei ole muita kuin toissa syksyn lavireisyyskilpailun yleisöäänestyksen pronssimitalistin klooneja. Ja sillonki ku niitä virheitä tulis tuolla em. keikalla, ni vituttais sopivasti. Enkä myöskään kirjoittanut mitään puolivillaisesti soittamisesta. Se milä soitat ja miten soitat on kaksi eri asiaa. Kärjistin vain kaksi äärilaitaa kalustomaanikkoudessa. En sanonnut, että panasonic meininki olisi oikea verrattuna kärrykuormalliseen pedaaleita, vaan totesin, että se toimi ihan samanlailla. Jossain menee se kultainen keskitie, minkä löytämiseen voitaisiin tuhlata 10000 viestiä. Tuohon puukorvaisuuteen vaan välillä törmää. Pari keikkaa ihan lähinakoina, jossa olen illan vetänyt hammondia, viulua ja tuomionpasuunaa haitarilla, niin jengi tulee kysyyn, että miten voi haitarilla soittaa vetämättä palkeita. Ne ei oo ees tajunnu koko juttua. Sitä mä vaan ihmettelen, että ihmiset on lentäneet kuuhun, lähettäneet satelliitin aurinkokunnan ulkopuolelle, ja kehittäneet kaikenlaista tekniikkaa, Seppo hovikin veivaa digipianolla bumtsibumissa, mutta kunnon kitarasaundia ei saa millään digitaalilaitteilla... |
baron 04.06.2005 12:21:45 | |
---|
mutta kunnon kitarasaundia ei saa millään digitaalilaitteilla... Siinä on varmaan kitaristien mafia takana. Pelkäävät jäävänsä työttömiksi. Jollain keikalla mä soitin kiipparilla rautalankapiisit ja kitaristi oli vain soittavinaan ja kyllä sen soundit haukuttiin. "sinun kaikkitietävyytesi alkanut pikku hiljaa ärsyttämään" - Jalmus - "ja kiitos, en enää tarvitse kommenttiasi tähän" |
chromazone 04.06.2005 12:49:54 | |
---|
Niin mun mielestäni paljon vaarallisempia "kalustomaanikkouden" oireita on esim. vetää midihaitarilla hammond-soundeja ja "tuomiopasuunoita" kuin soittaa akustisella kitaralla akustisen kitaran soundia. Se nyt vaan on niin että tässä keskustelussa alunperin oli tarkoitus keskustella sähköakustisten kitaroiden käytöstä keikkatilanteissa, harmi että sitä kommentoivat tyypit jotka EIVÄT SIITÄ MITÄÄN TIEDÄ! Kaverin suusta:" Mä olen vähän kelaillu... Aattele nyt, jos ei ois musaa niin ei vois JORAA..." Niinpä. |
chromazone 04.06.2005 13:02:34 | |
---|
Sitä mä vaan ihmettelen, että ihmiset on lentäneet kuuhun, lähettäneet satelliitin aurinkokunnan ulkopuolelle, ja kehittäneet kaikenlaista tekniikkaa, Seppo hovikin veivaa digipianolla bumtsibumissa, mutta kunnon kitarasaundia ei saa millään digitaalilaitteilla... Miten toi nyt liittyy mihinkään? Ihan samaa logikkaa kun sanois vaikka että "Onpas vaikeeta toi jatsinsoittaminen mutta ei hätää! Onneksi autossani on ABS-jarrut!" Kaverin suusta:" Mä olen vähän kelaillu... Aattele nyt, jos ei ois musaa niin ei vois JORAA..." Niinpä. |
U.Honey 04.06.2005 13:33:31 | |
---|
Ja sillonki ku niitä virheitä tulis tuolla em. keikalla, ni vituttais sopivasti. Musiikkia ja urheilua kanavalla seuraavaksii Seppo Nurmen haastattu!! My name is Baron, U.Honey Baron. |
Pula-Aho 04.06.2005 13:46:59 (muokattu 04.06.2005 13:48:21) | |
---|
Ei Mika hyvä... en juurikaan tuota tarkoittanut.
Täällähän on Mikalla ja Simplexillä bändin jäsentenvälinen menossa. Hähää.... Varsinaiseen kysymykseen palatakseni sanoisin, että kyllähän se sopii hienosti. Muuhun keskusteluun toteaisin, jotta minusta olisi kyllä hienoa, jos keikalla olisi kaksi tai kolme erilaista kitaraa. Mutta laiskuus voitaa ja tyydyn yhteen. Jos minulla olisi henkilökohtainen avustaja, joka huolehtisi roudauksesta ja virittämisestä, niin voisin siihen ryhtyä. Mutta yleisesti ottaen, tämän asian suhteen jokainen saa minun puolestani tehdä niinkuin lystää. Pääasia että humppa soi. Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen. |
isojussi 04.06.2005 15:26:30 | |
---|
Niin mun mielestäni paljon vaarallisempia "kalustomaanikkouden" oireita on esim.... Nyppäs puhut viisaita! So what, jos Keppi-Heikki haluaa vetää illan aikana kahdella skeballa - vetäkööt sitten, onhan se kaupallisemman näköstäkin. Sit kun ruvetaan tanssikeikalla säätään usevampien lankkujen kanssa, kannattaa miettiä, onko järkee vai ei. Muutonkin akustiset soittimnet ja monimuotsemmat bändit pitäs nostaa enämpi kunniaan. Joka bändissä ei tarvi olla sinistä Stratoo ja jäähileisiä Gretchejä Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin! |
vanhami 04.06.2005 15:36:06 | |
---|
Niin mun mielestäni paljon vaarallisempia "kalustomaanikkouden" oireita on esim. vetää midihaitarilla hammond-soundeja ja "tuomiopasuunoita" kuin soittaa akustisella kitaralla akustisen kitaran soundia. Se nyt vaan on niin että tässä keskustelussa alunperin oli tarkoitus keskustella sähköakustisten kitaroiden käytöstä keikkatilanteissa, harmi että sitä kommentoivat tyypit jotka EIVÄT SIITÄ MITÄÄN TIEDÄ! Sanoinhan tuolla aikaisemmin, että kitara on parhaimmillaan haitarin kanssa. Niinkuin paita ja perse. Perus triossa / kvartetissa se ei ihan pelkästään iltaa kannamutta mausteena toimii hyvin Tää on tätä, keskustelu häröytyy välillä minne sattuu. Tämä nyt on vielä pientä offtopiccia, verrattuna moneenkin juttuun. Jatkan ihan aiheen ulkopuolelta. Jos se häiritsee, ohittakaa tämä viesti. Olisihan se tietysti mukava veivata huttua pumpulla, jossa olis oikee B3 ja lepa nurkassa hönkimässä, torvisektio takana. Pienojuttuja varten olis Steinway aina mukana. Pari roudaria ja pienonvirittäjä mukana. Kolme viulistia viulumattoja varten. Se nyt vaan valitettavasti on niin, että se ei ole aina mahdollista, vaan joutuu käyttämään hieman apulaitteita. En kyllä näe siinä, että soitan kurtun kautta normaalit syntikkajutut, siihen, että joku toinen soittaa ne "normalilla" KB:llä. Olen vaan niin laista tyhmä ja saamaton, että tavallisen pianon logiikka ei ole minulle auennut siinä määrin, että voisin sellä uskottavasti keikalla taiteilla. Siksi käytän kurttua. Myöskään viulut ja pasuunat eivät ole kovinkaan tuttuja) Miksi kantaa Hammond B3:sta saliin, jos räkissä oleva digihärpäke tekee lähes yhtä hyvän saundin, jonka eroa tuskin kukaan huomaa. Mielummin kannan sen räkin kuin sen B3:sen. Minun ihmetyksen aiheeni on juuri se, että joka puolella käytetään digilaitteita, jotka on kevyitä, helppoja roudata ja käyttää, mutta kitarapuolelle se ei kertakaikkiaan ole iskenyt itseään läpi. Saundi voi olla hieman huonompi, mutta riittävän hyvä siihen, että juuri kukaan ei huomaa sitä eroa. Vielä pari sanaa kalustosta. Minusta kaluston pitää olla asianmukaista ja käytännöllistä. Helposti roudattavaa ja pystytettvää. Se ei tarkoita sitä, että karsitaan kaikki minimiin, vaan sitä, että sä kivuttomasti jatksat purkaa roudata ja kasata ne satoja kertoa uudelleen ja uudelleen. Väitän, että tuohon asiaan panostainen sataa laariin. Olen ollut porukoissa, missä roudaus hoidetaan ständi kerrallaan ja suunnilleen muovikasseissa. Siinä saa aikaan lähinnä selkäkivun ja vitutuksen. Oikeastaan silloin kun alettiin nykyisellä porukalla homma meni suunnilleen näin. Mikseri käärittiin roudauksen ajaksi vanhaan tyynyliinaan. Ständit kuljetettiin selälleen käännetyn rautajakkaran jalkojen välissä. Nykyään on jo kunnon caset... |
isojussi 04.06.2005 15:45:50 (muokattu 04.06.2005 15:46:40) | |
---|
Miks koko keikkaa ei voi vetää hyvällä haitarisaundilla? Tai se hamukkamies pelkällä hamukalla? EDIT: Tai kitaramies pelkällä naikkari-akulla Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin! |
Pula-Aho 04.06.2005 18:15:10 | |
---|
Miks koko keikkaa ei voi vetää hyvällä haitarisaundilla? Meidän haitaristi tekee näin ja se toimii hyvin. Toisaalta jos hänelle pälkähtäisi päähän hankkia jotain värkkejä joista saisi esim. tuon Hammond saundin, niin en minä sitäkään paheksuisi. Itse intoudun aika ajoin ostamaan erilaisia matolaatikoita. Niillä leikkii aikansa, mutta lopulta niiden käyttö jää aika vähiin. Mutta tartteehan poikien saada välillä uusia leluja. Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen. |
Lennu 04.06.2005 21:27:21 | |
---|
Digital -> dig it all = kaikki diggaa.
Analogue -> anal vogue = kukaan ei diggaa. |
baron 04.06.2005 21:42:04 | |
---|
Otsikko oli "Kysyisin vaan.." Tää on varmasti topicia: Kysyisin vaan: miksi kitaraa yleensä tarvittaisiin tanssibändissä! "sinun kaikkitietävyytesi alkanut pikku hiljaa ärsyttämään" - Jalmus - "ja kiitos, en enää tarvitse kommenttiasi tähän" |
Lennu 04.06.2005 22:31:37 | |
---|
Otsikko oli "Kysyisin vaan.." Tää on varmasti topicia: Kysyisin vaan: miksi kitaraa yleensä tarvittaisiin tanssibändissä! Aiheellinen kysymys. Kyllähän rummuilla, kiippareilla ja bassolla paljon tehdäänkin. Eihän lavoille mitään kitarasankareita mennä katsomaan, vaan tanssimaan. Täytyy myöntää, ettei ole tullut täysiverisessä tanssibändissä soitettuakaan. Foxia, valsseja ja humppaa lähemmäksi/ alemmaksi en ole edes mennyt. Digital -> dig it all = kaikki diggaa.
Analogue -> anal vogue = kukaan ei diggaa. |
jukyl 04.06.2005 22:33:23 (muokattu 05.06.2005 00:20:01) | |
---|
Tuleehan sitä joskus otettua akustinen esille, olen pitänyt tapana käyttää 15 minuutin tauosta 5 minuutta mukanaolevien soittimien vireen tarkistamiseen, ei sitten jännitä. Jos se sitten se skitta pitää vaihtaa, niin sitten mieluummin setin alussa, ei tarvihe säätää livenä. |