Aihe: Apua masterointiin
1
Ad libitum
21.04.2003 17:30:07
Niin, olen työstämässä iskelmä-skenen musiikkia, jossa tuo masterointi ei ole aivan niin pinnassa, joten tällainen musiikkipajakin voinee sen tehdä. Olen löytänyt seuraavia työkaluja, onko ehdottaa parempia?

http://www.sonicfoundry.com/Products/showproduct.asp?PID=780
http://www.sekd.com/product_main/sonoscope_info.htm

Tarkoituksena olisi ensisijaisesti, että voisin liittää masteriin PQ-koodit eli ISRC tunnisteet.

Haen siis käypää softaa, ehdotuksia?
karkki
22.04.2003 09:52:08

Anteeksi, että tungen vieraaseen ketjuun esittämään omia kysymyksiäni, mutta kun otsikko oli niin sopiva.
Olen rakennellut Sonarilla omia biisejä ja valmiit tuotokset polttelen cd:lle omaksi iloksi ja kavereiden riesaksi. Oikeassa studiotyöskentelyssä olisi välissä masterointivaihe, jolla huolehditaan siitä, että biisit mm. soivat sellaisella voluumilla, että voimakkuutta tarvitse biisi kerrallaan säätää kuunnellessa, eiks joo?
Onko tähän tarjolla mitään kätevää halpaa tapaa? Nero-polttosoftassa on mahdollisuus audiolevyjä poltettaessa tehdä yhteinen "normalize" kaikille biiseille. Olisiko tämä tarkoituksiini riittävä ja sopiva konsti?
Tuleeko latteaa sutta ja sekundaa, kun biisit on jo Sonarin jälkeen kertaalleen normalisoitu Cool Editissä?
kivi
22.04.2003 11:08:51
Anteeksi, että tungen vieraaseen ketjuun esittämään omia kysymyksiäni, mutta kun otsikko oli niin sopiva.

Toimit juuri oikein. Saman aiheen kysymyksiä samaan threadiin, niin hommassa on järkeä:-)

yhteinen "normalize" kaikille biiseille. Olisiko tämä tarkoituksiini riittävä ja sopiva konsti?
Tuleeko latteaa sutta ja sekundaa, kun biisit on jo Sonarin jälkeen kertaalleen normalisoitu Cool Editissä?

Joo, ei hyvä. Kuten aivan oikein aavistelitkin, kappaleen historia kestää vain yhden normalisoinnin, ja sitäpaitsi, jos se on jo kerran tehty, ei toinen kerta ainakaan paranna tilannetta. Normalisointi on ikäänkuin automaattinen volyyminsäätö, ja kun se kerran lasketaan piikeistä, ei tilanne muutu miksikään.

Kompresointi on ratkaisu. Varovasti ja enintään 2,5:1 arvolla.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Aki
24.04.2003 01:43:14

Masteroinnissakin on kaksi vaihetta. Toisessa tehdään soundit ja tasot, toisessa kasataan itse levy niin että raitamerkit ovat oikeissa kohdissa.

T-Racks on omassa käytössäni aivan järkyttävän upea softa. Tuntuu kuin sillä saisi pelkästään hyvää jälkeä aikaseksi. Volaa saa paljon enemmän kuin esim Cooleditin Hard Limitillä (jos sitä nyt sitten kaipaa), ja EQ on erittäin musikaalinen. Ajan kaikki projektit nykyään T-Racksin läpi. Miinuksia: Lukee vain waveja, hidas renderöinti (hitaalla koneella), melkein liiankin yksinkertainen käyttöliittymä.

CD:t itsessään kasaan Wavelabilla. Sillä saa mm raitamerkkien väleihin esim liveäänitysten aplodit. Muutenkin kiva softa, joskin aluksi vähän vaikea käyttää.

Anna pätkä musiikkia, niin voin ihan näytteeksi tehdä T-Racksilla masteroinnin, ihan vaan demotakseni softan upeaa soundia.

-Aki.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)