Aihe: Barresoinnut
1
JulGubbe
24.04.2003 14:58:25 (muokattu 24.04.2003 15:03:17)
Olenko minä ainoa jolla oli kitaransoittoa aloitellessa seuraavanlainen ongelma.

Nimittäin.

Minulta kului melkein kaksi vuotta ennenkuin kykenin soittamaan barre-sointuja, silten että ne kuulosti jolatin muulta kuin "brämmhmrbrlbrlm":lta.

Johtuikohan se siitä, että
a) olen takapuolesta
b) sormeni ovat niin luiset ja läskillä on helppo painaa, kun ei ole sormien asennolla niin väliä.

Edit: siis luisevat, eikä luiset. kuitenkin joku näsäviisas olisi kirjoittanute että "kaikilla on yhtä monta luuta sormissa". Everybody loves a smartass!
Kyllä pukki tietää!
superfly
24.04.2003 15:02:01
Olenko minä ainoa jolla oli kitaransoittoa aloitellessa seuraavanlainen ongelma.

Nimittäin.

Minulta kului melkein kaksi vuotta ennenkuin kykenin soittamaan barre-sointuja, silten että ne kuulosti jolatin muulta kuin "brämmhmrbrlbrlm":lta.

a) olen takapuolesta
b) sormeni ovat niin luiset ja läskillä on helppo painaa, kun ei ole sormien asennolla niin väliä.

Kyllähän toi aikaa vie aina. Minä yritän aina välttää mahd. pitkään barrejen soittamista ja usein se on juuri keino myös saada esim. toisena kitaristina uutta ulottuvuutta biisiin. Soittaa esim vaan ne 3-4 ylintä kieltä. Tietenkin barret kannattaa treenata kuntoon, mutta yritän tässä sanoa vaan sitä, että itse vihaan barreja...
JulGubbe
24.04.2003 15:05:57

Kyllähän toi aikaa vie aina. Minä yritän aina välttää mahd. pitkään barrejen soittamista ja usein se on juuri keino myös saada esim. toisena kitaristina uutta ulottuvuutta biisiin. Soittaa esim vaan ne 3-4 ylintä kieltä. Tietenkin barret kannattaa treenata kuntoon, mutta yritän tässä sanoa vaan sitä, että itse vihaan barreja...

Sanottakoon vielä, että rupesin treenaamaan soittoa sellaisella akustisella lastenkoko-kitaralla (ei kuitenkaan mikään minikitara), johon vaihdoin teräskielet, jotka oli helvetin kireellä. Sitten kun osti ekan sähkiksen barretkin luonnistu...
Kyllä pukki tietää!
KooAa
24.04.2003 16:52:34
Nauhojen korkeus vaikuttaa ratkaisevasti asiaan. Ja sormivoimat niin että kesäks maalle hommiin niin kyllä syksyllä barret taipuu.
Koo(Aa)lla ei ole väliä !
Juntunen
24.04.2003 20:42:13 (muokattu 24.04.2003 20:42:36)

Nauhojen korkeus vaikuttaa ratkaisevasti asiaan. Ja sormivoimat niin että kesäks maalle hommiin niin kyllä syksyllä barret taipuu.

Nimenomaan tuo jälkimmäinen. Alussa meni peukalo ja rannekkin ihan jumiin kun yritti barreja ottaa.
Minä ja minun bändi. (tsekkaa uusi musanäyte)
Lennu
25.04.2003 09:53:52

Semmoista, aloittelevan kitaralegendan tuskaa :)

Kyllä ne siitä lähtee kulkemaan, kun soittaa vaan. Ei ole sormien fysiikalla väliä.
www.lennu.tk , www.whoax.tk Ahneus on yksi luonteenpiirteistäni, mutta laiskuus on se hallitseva.
gravedepth
25.04.2003 17:07:04
Ite oon kyllä basisti, mut aina kun soitan kitaraa soitan barreilla; helppo muodostaa ja kuulostaaki kivalta. Kyllä ne aikaa myöten alkaa meneen ku jaksaa treenata eikä niitä pelätä kannata.
jakemake
25.04.2003 18:01:41
Silloin kun aloin harjoitella barree otteita niin olin ihan varma että mun sormilla ei pysty kunnolla ottamaan barree-otteita, koska aina kun yritin ottaa barree-otteita tuntu joku sormen luu aina tulevan tielle(mulla on sellanen vähän "kuoppanen sormiprofiili") niin että ei saanut kaikkia ääniä soimaan hyvin. Sitten ne vaan jostain syystä alko jossain vaiheessa onnistua paremmin ne barreet. Varmaan se siitä puristusvoimasta kuitenkin loppujen lopuksi oli kiinni, ehkä etusormen ihokin vähän paksuuntunut, tiedä häntä...
Noku
25.04.2003 22:31:29
Ei mulla ollu mitään ongelmaa noiden barrejen kanssa =o

Ekahan ne tietty on vähän outoja mutta katoin vaan että sormitus menee fiksusti ja sit oli vaan se puristus voima (peukku kaulan takana on ihan must...) voimaa rupes tuleen ku innostuin paukuttamaan Stairway To Heavenin loppu barretusta ja viikon päästä meni jo helposti, sit rupesin reenaamaan vaihtoa E-muotosesta A-muotoseen eli kielen ylemmäs, se onkin varsin hankalaa ja teenkin A-muotosen nykyäänkin nopeissa vaihdoissa tupla barrena eli barreen eka niinku etusormella A ja e kielen ja sit nimettömällä tai keskisormella D, G ja B kielen, jotain 3kk olin soittanu ku alko barretki meneen... kannattaa kiinnittää huomiota että tekee ne oikeen (etusormen 'kiertäminen' hieman taaksepäin auttaa saamaan lisää voimaa...) , puristus voimaa saa vaan soittamalla paljo barreja ja erittäin tehokkaita on sellaset mis vedetään vuoronperään barre ja sit kuollut barre(nostetaan sormia sen verran että sormet ei paina kieliä alas vaan ovat niiden päällä ja täten soitnu ei oikeastaan soi vaan tulee sellane magee saundi)
"Face Your Fears, Live Your Dreams"
Jami
25.04.2003 22:41:10

a) olen takapuolesta

Voi se siitäkin johtua. Suurin osa kitareistakin kuitenkin on tullut siitä kannaksen toiselta puolelta. Kuten me muutkin. Vaikkei aina puheistaan uskoisi moista.

Sormien fysiologialla on hyvin vähän tekemistä barre-sointujen soittamisessa.

Luultavasti pitkällinen baree-otteiden oppimattomuus johtuu harjoittelun vähyydestä. No onhan harjoittelu vastenmielistä eikä sovi taiteilijalle. Luovuus kärsii kun pitää jotain tehdä jonka joku muu on sanellut. Niinku ny joku helevetin baree.
Noku
26.04.2003 13:14:52

Luultavasti pitkällinen baree-otteiden oppimattomuus johtuu harjoittelun vähyydestä. No onhan harjoittelu vastenmielistä eikä sovi taiteilijalle. Luovuus kärsii kun pitää jotain tehdä jonka joku muu on sanellut. Niinku ny joku helevetin baree.

En nyt sanois että luovuus kärsii kun joutuu opettelemaan jotain muuta, barretkin avaavat aivan uusia ulottuvuuksia soitantaan, kun näkee kaulalla taas uusia kuvioita vaihtoehdot melodioiden rakentamiseen kasvavat, pitäsinpä barreja tärkeämpinä kuin asteikkoja tai muita vastaavia juttuja. En siis nyt väitä että pitäisi apreggioitakin väsätessä pysyä tiukasti jonkun barren muodossa mutta kun asian tuntee niin on paljon helpompi rakentaa kaiken näköstä...
"Face Your Fears, Live Your Dreams"
benny
01.05.2003 19:57:11

Minulla on ongelma siinä, että jos otan vaikka F-duurin ensimmäiseltä nauhalta barrena, niin en saa kahta ylintä kieltä oikein soimaan. Raastava ongelma.
shitfuck inc.
James Mc Brown
01.05.2003 22:40:11

Minulla on ongelma siinä, että jos otan vaikka F-duurin ensimmäiseltä nauhalta barrena, niin en saa kahta ylintä kieltä oikein soimaan. Raastava ongelma.

Reeniä reeniä. Kyllä sitä sitten ihan yllättyy, kuinka helppoja ne loppujen lopuksi on. alkuvaikeudet tosin on aikamoiset. Tai ainakin mulla oli.
Sometimes I think that the surest sign that intelligent life exists elsewere in the universe is that none of has tried to contact us.
Sleeper
01.05.2003 23:02:39

Reeniä reeniä.

Yhdyn tähän. Tai kokeile ohuempia kieliä.
[levyt] Elämä on appelsiini. Ensin on kova kuori ja sitten makea sisus, makea... mmm..... drool... -Homer Simpson
Peukalo
02.05.2003 11:02:14

Kokeileppa vaihtaa peukalon asentoa aika yleinen ongelma ainakin aloittelijoilla on se että peukalo ei ole kunnolla kaulan takana keskellä sitten kun tulee enempi rutiinia niin barret onnistuu vaikka peukalo kurkkisikin melkein otelaudan päällä
Toinen asia mikä on myös tärkeä alussa on oikea asento pitää kitaraa sylissä aika usein aloittelijat ainakin roikuttaa kitaraa kaulaa alaspäin jolloin sointujen ottaminen niin että soisivat puhtaasti on varmasti hankalampi
Älä ymmärrä väärin en sano sinua aloittelijaksi mutta moni soittaja olisi varmasti oppinut asiansa nopeammin jos n.s perusasiat/asennot olisi alusta alkaen pistetty kuntoon ok. myönnän että kyllähän siinä katu-uskottavuus kärsii jos ei soita kitara munien alapuolella tukka takana moshaten mutta voihan sitä kokeilla edes salaa kotona
M-Juhana
02.05.2003 11:13:33

Toinen asia mikä on myös tärkeä alussa on oikea asento pitää kitaraa sylissä aika usein aloittelijat ainakin roikuttaa kitaraa kaulaa alaspäin jolloin sointujen ottaminen niin että soisivat puhtaasti on varmasti hankalampi

Tämä on totta !! Kannattaa hakea joku opus mistä voi nähdä klassisen kitaran soittoasennon. Se on kuitenkin ns. oikea asento soittaa kitaraa. Opetella aluksi otteita näin ja sitten siirtää oppimiaan otteita ns. rokkaavampaan tyyliin.
MacGyver
02.05.2003 11:24:27
Barrésoinnuista astetta hankalampi asia on kahden tai kolmen kielen barrét. Siis esimerkiksi A-muotoiset barrét jossa otetaan viiden kielen barré etusormella ja kolmen kielen barré nimettömällä. Itse en ole koskaan saanut moisia otteita luonnistumaan, sillä aina ylä-e demppaantuu kun yrittää nimettömällä ottaa D-, G- ja H-kielet. Tuollaisen sormien motoriikan jos hallitsis niin varmaan sweeppauskin helpottuisi. Kannattaa myös huomata, että etusormen sivu on huomattavasti suorempi kuin alapinta, joten kannattaa ottaa barrét etusormi hieman vinossa otelautaan nähden.

-MacGyver
Ei mitään putkia prkl!
Treeniohjelma
Oma rakkaani
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)